Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

Tu chodzi o nacisk na złoże wywierany przez płytę betonową znajdującą się nad nim - moim zdaniem zmartwienia nie ma. Może być zmartwieniem natomiast odpowiednia wytrzymałość samej płyty - trzeba się przyłożyć, siatkę dać, no i sama wylewka nie może być byle jaka :)

 

Pozdrawiam

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No dobra już dobra ;-)

Wiem, że panikuje, ale wole się dwa razy zastanowić niż popełnić błąd.

 

U mnie chudziak wychodzi pancerny porównując do cytowanego 6cm - mam 15cm B15 zbrojony dwoma siatkami gora i dól (Q188 ).

Tia, faktycznie nie wygląda to żle. Dobra, wezme 20-60 i już.

 

Dzięki za sprowadzenie na ziemie ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strasznie obszerny wątek.

Aktualnie przebijam się przezeń.

Mam nadzieję, że nie popełnię gafy zadając pytanie nie zapoznawszy się z całym wątkiem...

 

Mam zamiar zbudować GWC rurowy pod domem. W układzie równoległym. Z rur kanalizacyjnych fi200 i 160 (rys).

http://i48.tinypic.com/4vlabl.jpg

Mam szereg pytań

 

1.

Na zdjęciach (na gwc.net.pl) widziałem układy położone pomiędzy ścianami fundamentowymi. Moim zdaniem to duży błąd, nie ze względu na przechłodzenie podłogi od GWC, ale ze względu na znacznie gorsze warunki regeneracji takiego złoża, zamkniętego z pięciu stron. Z tego względu planuję rury ułożyć nieco pod dolną linią fundamentu (rys).

Dom będzie niepodpiwniczony.

Czy dobrze myślę?

http://i47.tinypic.com/2943neb.jpg

2.

Domyślam się, że ze względu na wymianę ciepła, rury winny być jak najcieńsze.

Czy cienkościenne rury (na Allegro widziałem fi 200 o ściankach 3,9mm a fi160 nawet 3,2mm) wytrzymają napór budynku?

 

3.

Jak takie rury, a w szczególności połączenia pomiędzy nimi, zachowają się podczas zagęszczania gruntu (zwłaszcza pierwszych warstw)?

 

4.

Rura będzie przechodziła min. pod fundamentem. Fundament będzie wylewany po położeniu rury. Czy należy ją w tym miejscy specjalnie wzmocnić?

 

5.

Czy redukcję 200->160 wykonać na etapie trójnika (odgałęzienie od rury "rozprowadzającej" fi200 do rur równoległych fi160), czy za trójnikiem, na rurach równoległych (by ograniczyć opory na trójniku)?

 

6.

W jaki sposób można oszacować opór takiego GWC?

 

7.

Planuję rozprawić się ze skroplinami za pomocą małej studni chłonnej niedaleko wlotu do GWC (rys).

Czy takie rozwiązanie spełni swoją funkcję (przy odpowiednich spadkach na samym GWC)?

Czym może grozić fakt, że poprzez zastosowanie studni chłonnej następuje przerwanie przepony układu, przez co układ nie jest odseparowany od gruntu?

http://i48.tinypic.com/2e4de1t.jpg

 

Pytania trochę obok głównego nurtu wątku, ale jak najbardziej na temat, więc mam nadzieję, że uzyskam odpowiedź.

 

(już mi się nie chce tego przerabiać, ale obiecuję, że (ewentualne) kolejne rysunki będą mniejsze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podnosze pytanie odnośnie siatki do owinięcia rur do żwirowca. Nie moge się zdecydować między ocynkiem (oczko 25mm), stal w pcv (oczko 25mm), siatka pcv (oczko 10mm), siatka z włókna szklanego (sami wiecie jakie oczko, ale małe).

 

Najchętniej użyłbym siatki z włókna szklanego bo mam resztki, ale się waham czy oczko nie za małe (opory). Siatka z pcv troche za bardzo się rwie w rękach. Ewentualnie te metalowe.

 

Co zastosowaliście u siebie? Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3.

Jak takie rury, a w szczególności połączenia pomiędzy nimi, zachowają się podczas zagęszczania gruntu (zwłaszcza pierwszych warstw)?

 

Z reguły najpierw się zagęszcza, potem kopie pod rury i je przysypuje. Powinno wystarczyć jeśli to potem udeptasz. Ewentualnie jakaś leciutka zagęszczarka.

 

4.

Rura będzie przechodziła min. pod fundamentem. Fundament będzie wylewany po położeniu rury. Czy należy ją w tym miejscy specjalnie wzmocnić?

 

A konsultowałeś to z jakimś konstruktorem? Grunt pod fundamentem (ławą) powinien być nienaruszony. W przeciwnym razie może osiadać więcej niż byś chciał. Tyle teorii mogę wygłosić jako laik. Resztę zostawiam fachowcom.

 

6.

W jaki sposób można oszacować opór takiego GWC?

 

Podaj emaila (może być na priv) to Ci podeśle arkusz kalkulacyjny, który pomoże w takim oszacowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą siatką...

Metalu bym tam nie pchał, bo tam jest wilgoć, choć temperatury niewysokie.

Tylko plastik, a jak "słabowaty" to dwa razy.

To zabezpieczenie, żeby się żwir do rury otworami nie sypał.

 

Można bez siatki, ale wtedy trzeba rurę obłożyć kamieniami większymi od otworów.

I dopiero na to żwir - jak leci.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tu rysunek czerpni ze studzienką chłonną...

 

Generator kłopotów!!!

 

Zrób na normalnym trójniku 90st. ustawionym wprost pod wlotem.

Jak zamiast chłonąć zacznie tędy napełniać wodami gruntowymi to dno zalejesz ślicznym betonikiem i w 5 minut "postawisz sprawę na nogi".

Jak zrobisz tak jak na rysunku - to jak to zrobisz?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą siatką...

Metalu bym tam nie pchał, bo tam jest wilgoć, choć temperatury niewysokie.

Tylko plastik, a jak "słabowaty" to dwa razy.

To zabezpieczenie, żeby się żwir do rury otworami nie sypał.

 

Można bez siatki, ale wtedy trzeba rurę obłożyć kamieniami większymi od otworów.

I dopiero na to żwir - jak leci.

Adam M.

 

Adamie, dzieki. Takze nie bardzo mi sie widziała siatka metalowa ze względu na wilgoć. Nawet ocynk kiedyś zakończy żywota :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie_mk, skoro już przy temacie otworów w rurach jesteśmy...Wydumałem sobie, że nie ma sensu robić ich na całym obwodzie rury a tylko na tej jej części, która "patrzy na złoże (a nie na ściane). Gdybym się mylił to proszę sprowadź mnie do pionu ;-)

 

A i jeszcze powierzchnia otworów. Wierce tak, żeby sumaryczna powierzchnia otworów była 4-krotnie większa od pola przekroju fi200. Wystarczy czy należałoby jeszcze powiercić?

 

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

 

Trafne uwagi. A wydawało mi się, że wszystko przemyślałem ;)

 

Mój mail: pawelpiwowarczyk / a t / gazeta / k r o p k a / pl

 

Mam kolejną kwestię.

W jaki sposób rozwiązujecie (lub macie zamiar rozwiązać) problem odpoczynku złoża?

Przewymiarowujecie na tyle, by złoże nie wymagało odpoczynku? To chyba w rurowcu nie wchodzi w grę?

Cyklicznie przełączacie na czerpnię omijającą GWC?

 

Pytanie "obok" i z typu teoretycznych ;)

Czy ktoś wykorzystuje (i czy ma to sens) mały układ GWC typu wodny 1 do rozmrażania chodnika i podjazdu przed domem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój mail: pawelpiwowarczyk / a t / gazeta / k r o p k a / pl

 

Poszło na maila.

 

Mam kolejną kwestię.

W jaki sposób rozwiązujecie (lub macie zamiar rozwiązać) problem odpoczynku złoża?

Przewymiarowujecie na tyle, by złoże nie wymagało odpoczynku? To chyba w rurowcu nie wchodzi w grę?

Cyklicznie przełączacie na czerpnię omijającą GWC?

 

W czasie kiedy złoże ma odpoczywać (regenerować się) przełączasz reku na tzw. bypass. Inaczej: na czerpnie pomijającą GWC. Można to zautomatyzować lub machać ręcznie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heron

 

Jak obłożysz tę rurę kamieniami czy obsypiesz żwirem, to i tak, co byś nie wykombinował, zasłonisz lwią część tych otworów.

DLATEGO potrzebny jest tak wielki nadmiar tej powierzchni otworów.

Nie należy akurat w tym miejscu tworzyć "wąskiego gardła" jak jest inna możliwość.

TERAZ masz to na wierzchu.

Zakopiesz to już nie poprawisz...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich ,mam takie pytanie jakiej długości powinien być pionowy odwiert fi160 żeby wystarczył na 160m2 powierzchni domu mam w tej chwili wywiercony w piwnicy własnymi rękami zbiornik retencyjny i włożona jest tam rura fi 160 o długości 8m głębiej się niestety nie dało bo pojawiła się woda , tak gdzieś od drugiego metra była mokra glina ,parę watów by pewnie z tego uzyskał?, myślałem o wsadzeniu tam parędziesiąt metrów alupexa dodam że chodzi mi bardziej o chłodzenie latem centrala będzie w przyszłości chyba raczej ta z tych nie zamarzalnych.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adam_mk,

wiem, że ideał na żwirowca to frakcja 32-65 - niestety ciężko o taką. Czy 32-150 w większej niż zakładaliśmy ilości da radę? Nie wiem jeszcze (nie widziałem) jak to wygląda- czy więcej jest drobnego, czy grubego, czy może 50/50, ale zakładając pesymistycznie, że więcej będzie dużego, gdybym dał powiedzmy złoże o wysokości 1m - dało by to u mnie jakieś 30 m3 - co Ty na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie można przewymiarować rurowca na tyle, że pociągnie całą zimę bez regeneracji?

 

Moim zdaniem rurowca tylko w określonej sytuacji można przewymiarować, i to tylko częściowo (taki był podtekst mojego poprzedniego pytania).

Przewymiarowanie poprzez zastosowanie dłuższej rury będzie kompletnie mijało się z celem i spowoduje, przy pracy ciągłej, szybkie zużycie wymiennika.

 

Moim zdaniem sens ma przewymiarowanie, które spowoduje wolniejszy przepływ powietrza przez rury - a więc zagęszczenie rur w układzie Tichelmanna. A i wówczas odcinek od czerpni do kilku pierwszych trójników szybko zużyje się.

Dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...