Barbossa 15.05.2007 15:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Kolega Grzegorz Saczek uważa, że nie zakumulujesz ciepła w gruncie co do solarów: a jak podgrzejesz nimi żwir? zamontujesz tam grzejnik? no i ile będzie tego z tych solarów, żeby efektywnie "wygrzać" grunt? to prędzej isomax Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 15.05.2007 15:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 A kiedy napisalem że nie zakumuluje?Ale nie tyle w lecie aby to bylo glowne zrodlo energii odbieranej w zimie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stalker Greg 15.05.2007 15:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Zakładam że mam przewymiarowane solary, którymi grzeję bufor wodny (zimą też są słoneczne dni) z buforu odbieram ciepło podłogówką. Straty ciepła z podłogówki ogrzewają żwir w GWC. Jasne? GWC jest niejako dodatkowym buforem, z którego korzystam za pośrednictwem reku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 15.05.2007 15:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Zakładam że mam przewymiarowane solary, którymi grzeję bufor wodny (zimą też są słoneczne dni) z buforu odbieram ciepło podłogówką. to jest jasne Straty ciepła z podłogówki ogrzewają żwir w GWC. Jasne? GWC jest niejako dodatkowym buforem, z którego korzystam za pośrednictwem reku. A można dokładniej? Jakie straty? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stalker Greg 15.05.2007 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Poczytaj wyżej. Straty wynikają z cieńszej warstwy styropianu pod podłogówką. Mogę dać 20cm i mieć je bardzo małe, albo dać 10cm i nie przejmować się stratami bo i tak je odzyskam z GWC i reku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 15.05.2007 15:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Chciałem zrobić GWC jak Ty, tylko pod całym (prawie) domem, ale chcę mieć wszędzie ogrzewanie podłogowe (spięte z buforem ciepła 2-2,5 tony wody i przewymiarowanymi solarami). Czy warto dać styropianu pod wylewkę 20 cm zamiast 12? Najlepszą odpowiedzią będzie symulacja strat ciepła na przegrodzie w programach typu OZC czy też Termika. Nie chcę uczstniczyć w przepychankach więc polecam sprawdzanie samemu i wyciąganie własnych wniosków. Jedna uwaga : nie traktuj GWC jako źródło ogrzewania, bez względu na to jakiego rodzaju stratami ciepła je ogrzejesz. GWC ma swoje przeznaczenie, ogrzewanie (jakiekolwiek) swoje. Zresztą o ogrzewaniu nadmuchowym też było sporo dyskusji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 15.05.2007 15:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 No ale to wszystko jest oparte na wyczuciu technicznym. Chyba w domach jedorodzinnych nie robi sie dokładniejszych analiz i obliczeń i stąd te kłótnie i spory... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stalker Greg 15.05.2007 15:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Jedna uwaga : nie traktuj GWC jako źródło ogrzewania, bez względu na to jakiego rodzaju stratami ciepła je ogrzejesz. GWC ma swoje przeznaczenie, ogrzewanie (jakiekolwiek) swoje. To wiem, ale zaletą GWC pod domem jest chyba też to, że "pochłania" straty ciepła przez posadzkę. Dlatego wydaje mi sie, że w takim układzie jak przedstawiłem nie ma sensu dawać zbyt dużej izolacji. Trzeba by to sprawdzić w OZC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m-ewa 15.05.2007 16:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Witaj Najtańszy i wydajny i jeszcze sprawny rurowiec - to tylko w Erze, ale i to nie napewno. Wydajny (jako tako) to z 50mb a w piachu i to suchawym może nawet z 65mb. Rury po 50zł/mb. I tak trzeba kopać, a kopać w piachu głęboko i wąsko to trochę karkołomne. Mnie by się dupim pomarszczył. Przemyśl problem. Może żwirowiec pod domem? Wyjdzie najtaniej, no i piach do budowy zostanie. Czysty zysk. Adam M. Dzieki za odpowiedź. Tylko jeszcze jest taka kwestia: chcemy zrobic czesciowe podpiwniczenie (ok 1/3 pow. mniej wiecej na srodku)...jak wtedy to pogodzic to ze żwirowym gwc pod domem? zakopać pod piwnicą? Poza tym przy żwirowym też trzeba kawał rury i to jeszcze nawiercać jak sito - czy może coś pomyliłam? Wiec gdzie jest mozliwosc zaoszczedzenia w żwirowym (żwir też przecie trza kupić, też trzeba kopać i dać rurę)? Acha, słyszałam jeszcze opinię, że rura od gwc pod budynkiem, może ochładzać zimą funamenty...a co za tym idzie ściany domu... czy, rzeczywiście trzeba to brac pod uwagę? A jakie rury masz na mysli za 50zl/bm, nie mozna uzyc tanszych, kanalizacyjnych (chyba cena nie przekracza 25zl/mb)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 15.05.2007 17:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Tylko jeszcze jest taka kwestia: chcemy zrobic czesciowe podpiwniczenie (ok 1/3 pow. mniej wiecej na srodku)...jak wtedy to pogodzic to ze żwirowym gwc pod domem? zakopać pod piwnicą? Pod piwnicą to już będzie głęboko, kwestia płacenia za wykopy i ich utrzymanie na czas wykonania gwc. No i kwestia konstrukcyjna fundamentów ale tu się nie wypowiem. A tak naprawdę wszystko zależy od układu fundamentów. Poza tym przy żwirowym też trzeba kawał rury i to jeszcze nawiercać jak sito - czy może coś pomyliłam? Wiec gdzie jest mozliwosc zaoszczedzenia w żwirowym (żwir też przecie trza kupić, też trzeba kopać i dać rurę)? bo jak widzisz na moim przykładzie żwirowiec kosztował poniżej 3,5k pln, rurowy o tej samej wydajności (teoretycznej) zakłada się minimum 60m. Żeby powietrze wolno przepływało musi być to 160 lub 200mm średnicy. W cenach detalicznych wyniesie to pewnie z 4,5k pln. Dodatkowo zakłada się, że żwir filtruje powietrze. A żeby rury filtrowały musiałyby być niby antybakteryjne któe można kupić po 150z/mb fi 200mm. Pytanie jak długo i na ile działa powłoka w tych rurach. Taki rurowiec kosztowałby znacznie więcej około 6k pln i to tylko pod warunkiem, że wykona go firma. Bo inaczej za dodatkowe kolana, przejścia i czerpnie kolejne 1k pln. Acha, słyszałam jeszcze opinię, że rura od gwc pod budynkiem, może ochładzać zimą funamenty...a co za tym idzie ściany domu... czy, rzeczywiście trzeba to brac pod uwagę? wszystko zależy jak zwykle od warunków, może wychłodzić jeśli będzie np. zbyt gęsto położona (np. w układzie Tichelmana) ale jakoś nie widzę możliwości wychłodzenia całego fundamentu w normalnych warunkach, jeśli izolacje poziome i pionowe są dobrze zrobione A jakie rury masz na mysli za 50zl/bm, nie mozna uzyc tanszych, kanalizacyjnych (chyba cena nie przekracza 25zl/mb)? 25zł/mb to kosztuje rura fi 100mm w Castoramie a do gwc to minimum 160mm, jak nie masz dojścia do cen hurtowych to 50zł/mb zapłacisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nail 15.05.2007 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Hmm, no niby tak, ale skoro z tych solarów będę miał nadmiar ciepła to może nawet lepiej jeśli podgrzeję nim żwir? Wtedy styro tylko 10 cm Zupełnie tego nie rozumiem!!!??? Wydajesz pieniądze na solary, montujesz tyle, żeby ogrzewać się zimą + nadmiar na ogrzewanie GWC. Postawiłeś wszystko na głowie. Wydaje mi się, że trzeba odpowiedzieć na pytanie co chcesz osiągnąć? 1. chcesz być ekologiczny? 2. chcesz być oszczędny? 3. chcesz się pochwalić przed sąsiadami, rodziną solarami? 4. ...? 5. ...? Z solar zimą uzyskasz 10-20% jego możliwości, a latem musisz oddać ciepło - może sąsiedzi tano kupią? A przepraszam, można basen ogrzewać i w tym miejscu ma to sens. Ogrzewanie GWC - to po co GWC? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stalker Greg 15.05.2007 20:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 1. chcesz być ekologiczny? 2. chcesz być oszczędny? 3. chcesz się pochwalić przed sąsiadami, rodziną solarami? 3xTAK Solary zamierzam zrobić sam i się nimi pochwalić No fakt, trzeba by coś zrobic zeby latem nadmiar ciepła akumulować w żwirze. Drugi wymiennik w złożu? Albo latem też włączać podłogówkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nail 15.05.2007 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 A ile m2 te solary bedą miały? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 15.05.2007 20:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stalker Greg 15.05.2007 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2007 Nie liczyłem jeszcze tego Ale mają być podobne do projektu Adam_mk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barbossa 16.05.2007 07:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2007 a ja dalej uważam, że GWC pod chałupą to pompa ciepła dojąca samą chałupę, poproszę o jakieś wyjaśnienia, że się mylę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 16.05.2007 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2007 a ja dalej uważam, że GWC pod chałupą to pompa ciepła dojąca samą chałupę, poproszę o jakieś wyjaśnienia, że się mylę... Muszę Ci przyznać racje Doszedłem to tego wniosku rozpatrując GWC. Rurowy odpadał ze względu na wysoką wode. Koszt szczelnej instalacji - ponad rozsądek bez gwarancji szczelności w dłuższym okresie. GWC pod domem - płytowy. Koszt + warunki pracy. I przeanalizowanie sposobu pracy GWC po domem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 16.05.2007 07:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2007 a ja dalej uważam, że GWC pod chałupą to pompa ciepła dojąca samą chałupę, poproszę o jakieś wyjaśnienia, że się mylę... Nie do końca tak jest. GWC latem powoduje podgrzanie gruntu, zimą to ciepło jest odzyskiwane. Uważam, że dobrze zaprojektowane GWC umieszczone przynajmniej częściowo pod budynkiem ma sens. Oczywiście wtedy obowiązkowa jest dobra izolacja posadzki (np. 10 cm styropianu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzegorz Saczek 16.05.2007 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2007 a ja dalej uważam, że GWC pod chałupą to pompa ciepła dojąca samą chałupę, poproszę o jakieś wyjaśnienia, że się mylę... Nie do końca tak jest. GWC latem powoduje podgrzanie gruntu, zimą to ciepło jest odzyskiwane. Uważam, że dobrze zaprojektowane GWC umieszczone przynajmniej częściowo pod budynkiem ma sens. Oczywiście wtedy obowiązkowa jest dobra izolacja posadzki (np. 10 cm styropianu). A czy wiesz ile energii można zgromadzić w gruncie pod domem? Czyli ile z dostarczonej energii latem można odzyskać zimą. Porównując także ile energii uzyskuje się z GWC którego latem podgrzewamy a ile z GWC bez dostarczania energii latem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 16.05.2007 07:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2007 Witam Jak widzę, znowu mamy problem-nie problem. Dyskutowane tu wątpliwości już były wielokrotnie podnoszone, omawiane i nawet liczone. W czeluściach tego forum spoczywają bardzo dokładne wyliczenia i omówienia tego tematu. Szkoda, że forumowa szukaczka taka niemrawa. A może to tylko ja nie umiem jej odpowiednio podręczyć? WSZELKIE styropiany, pianki, wełny czy keramzyty powodują, że strumień energii ( tu- ciepła) , który przepływa W JEDNOSTCE CZASU przez jednostkę powierzchni jest znacznie zmniejszany. NIE ISTNIEJĄ ABSOLUTNE IZOLATORY TERMICZNE! Jest tak: Wszelkie grzanie to proces ciągły. Zależy od warunków. Im większe gradienty temperatur (zmiany na jednostkę długości/grubpści/powierzchni) tym dynamiczniej zachodzi. Generalnie to chodzi nam o to, aby w danej chwili PONAD podłogę (podłogówkę) wydostawał się strumień ciepła co najmniej 10 razy większy niż pod nią ( w kierunku wnętrza ziemi). Wtedy jest dobrze. Z obserwacji praktycznych i wyliczeń wynika, że zwyczajowe 10cm styropianu pod podłogą spełnia takie założenia z zapasem. Zwiększanie tej warstwy to zwiększanie problemów natury mechanicznej. Zmniejszanie odporności na naciski jednostkowe itp. Styrodur zamiast styropianu to wyższa cena, lepsza termoizaolacja przy tej samej grubości i lepsze parametry mechaniczne. Grubszy styropian to zbrojenia wylewek, więcej tańszego materiału i jakby nie patrzał, to cena wykonania podobna. Po prostu - określone parametry techniczne kosztują porównywalne pieniądze niezależnie od tego, jaką metodą je osiągamy. W warunkach "naturalnych" jest tak, patrząc "od góry": Pokrycie podłogi, warstwa wyrównująca, płyta grzewcza podłogówki, folia, styropian, chudziak i...... No właśnie! Bardzo duży zbiornik wilgoci! - Ziemia, która ma nieskończoną pojemność cieplną i średnioroczną temperaturę w tym miejscu (studzienną -7 do 10stC). Z tym nieskończonym zbiornikiem wymieniane są strumienie (znikome) energii w takim układzie. W warunkach , gdy pod domem budujemy GWC żwirowe, dochodzi jeszcze dość gruba warstwa powietrza zawartego pomiędzy ziarnami żwiru. To powietrze ma małą gęstość i nikłą zdolność do przewodzenia ciepła, ale generalnie, dość zmienną temperaturę. Wymuszona przez wentylatory konwekcja powoduje unoszenie ciepła (chłodu) z tych obszarów do...wnętrza domu! Termoizolacyjność "w górę" czyli w kierunku podłogi jest wielokrotnie większa niż w kierunku wnętrza ziemi. Dlatego, jeżeli jakaś enegia ma być pobierana czy dostarczana do/ze złoża, to będzie migrowała tylko wgłąb a nie pod podłogę (liczona procentowo). Co robić? Usiąść, pomyśleć i wybrać to, co dla nas lepsze a przy tym wykonalne za "przyzwoite" pieniądze. Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.