Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 2 weeks później...

Przyszedł i czas na mnie.

Około rok temu zdecydowałem się z (już) żoną na budowę domu.

 

Założenia były proste, ale okazało się że to nie takie proste jakby się wydawało. Dlatego od jakiegoś roku staram się systematycznie śledzić fora, m.in. to. I w końcu, wydaje mi się, że mam pełen widok co jak i dlaczego tak ma być zrobione.

Dom ma być energooszczędny: 20cm styro na ściany i podłogę w części mieszkalnej, ciepłe okna i drzwi, 30-40cm styro na strop, wentylacja mechaniczna z GWC, ogrzewanie gazem itp.

I własnie głównie w sprawie wentylacji tu piszę, ale wszelkie uwagi i bluzgi mile widziane.

A oto właśnie rzut mojego domu po zmianach, w moim wykonaniu.

http://images37.fotosik.pl/874/2a772001ea44d1b7m.jpg

 

żółty kolor-styropian

 

Taras i schody mają być odcięte od domu, a taras drawniany-niepotrzebne mostki.

Garaż, kotłownia i wiatrołap nieogrzewane i odcięte styropianem od części mieszkalnej.

 

GWC glikolowe- 120m przewodu fi32 (czy jak to tam się zapisuje) (chociaż zastanawiam się czy to nie za dużo, po przeczytaniu gdzieś o tym, że przy dobrym reku to i tak nic nie daje).

http://images47.fotosik.pl/921/e9d8eb6921014110m.jpg

 

No i to z czym najdłużej się zmagałem:

Na początek rekuperator-myślałem i myślałem, potem liczyłem i według wyliczeń wyszło mi, że MISTRAL 250 ECONO jest wystarczający, dom ma jakieś 116m2 a co za tym idzie to około 310m kubatury. Trójka domowników, ale pasowałoby pomyśleć przyszłościowo więc czwórka (nie daje mi spokoju, że to może jednak za mały reku). Może polecacie coś lepszego.

Później zacząłem myśleć nad instalacją, tak to wygląda póki co:

 

http://images38.fotosik.pl/900/c91c14dbe3e2415am.jpg

Od reku do reku itp. 160-ki przewody, za trójnikami 100mm. W salonie jedna 100mm za ostatnim trójnikiem, a drugi otwierany siłownikiem przy wyższym biegu. Wyrzutnia do komina a czerpnia od północy. W kuchni dwa anemostaty jeden w okapie, drugi w suficie. Przewody izolowane wełną 50mm i schowane na poddaszu w warstwę ocieplenia. A i chyba ze spiroflexu bym przewody dał ( co o tym sądzicie?)

 

Nie wiem czy komin wydoli jako wyrzutnia. Trochę długi mi wyszedł ten układ, najdłuższa nitka 35mb +14 od czerpni, a to daje 164pa, a nie liczyłem spadków na nagrzewnicy od GWC - to nie za dużo?

 

Teraz więcej sobie nie mogę przypomnieć.

Proszę o rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś o wiatrołapie !?

Ta długa nitka nawiewu powinna być zestopniowana, dał bym trójnik w holl'u i 2x 125 mm , pierwsza na salon i tam 2 nawiewy 100 mm a druga na pokoje , tam też po jednym fi 100 mm .

Nie trzeba przepustnic ani siłowników ,,,

 

Nagrzewnica do GWC to opory rzędu kilku-kilkunastu Pa .

Dla przykładu nagrzewnica V rzędowa z Juwentu o wymiarach 40x40 cm daje 15 Pa .

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Wiatrołap ma być nieogrzewany, więc po prostu go pominąłem.

2.Też myślałem, że tak powinno być, ale na stronie: http://www.pro-vent.pl/wentylacja-domu-projekt,0.html . Podpowiadają zrobić to w taki sposób jak mój. Pomyślałem, że wiedzą o czym mówią.

 

Mam jeszcze takie cos do skomentowania. To z kolei mój autorski pomysł, a przynajmniej nie trafiłem na takie rozwiązanie. Zdarza mi się posiedzieć wieczorkami w garażu, a skoro ma być nie ogrzewany to do jego ogrzewania planuje zainstalować taki mały piecyk na drzewo(wszystko), coś jak koza, który podłączony będzie do komina na paliwa stałe, który z kolei powstanie na wypadek odcięcia/podwyżek cen gazu. Korzystając z tego i z okoliczności przechodzenia rurek od GWC przez kotłownie, pomyślałem, że możnaby na rurce doprowadzającej do nagrzewnicy zamontować małą spiralę (którą umieszczamy za naszą kozą) z zaworem i termostatem.

Podgrzewany w ten sposób glikol podgrzewa powietrze, a nadmiar ciepła pakujemy w ziemie i wykorzystujemy w późniejszym czasie.

Pytanie tylko czy to nie zaszkodzi np. rurkom z glikolem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam prośbę po poradę. Siedziałem i myślałem i zaprojektowałem taki układ GWC.

Rurowy, 200mm średnica. Nie pytajcie proszę dlaczego taki a nie siaki :)

 

http://images46.fotosik.pl/875/34df7ddf96a775b6m.jpg

 

Trochę słabo widać granice działki, ale da się zauważyć.

 

Reku 350m3/h tj. StorkAir/Aeris 350. Zazwyczaj chodzi na 100/200 m3/h (częściej 100).

 

Długość GWC zaplanowałem na 47m. Przy takim układzie kalkulator Rehau wyliczył:

  • 150m3/h - spadek ciśnienia 5Pa, prędkość przepływu 1m/s
  • 250m3/h - spadek ciśnienia 20Pa, prędkość przepływu 2m/s
  • 350m3/h - spadek ciśnienia 55Pa, prędkość przepływu 3.5m/s

 

Czy taki projekt jest prawidłowy? Coś zmienić? Skrócić rurę, wydłużyć, zwiększyć liczbę zakrętów, zmniejszyć liczbę zakrętów? A może inny układ? Za pierścieniowym przemawia możliwość wyczyszczenia go w środku.

A może inne ułożenie na działce?

Niepoki mnie dosyć duży spadek ciśnienia, co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Jeszcze miałem pomysł aby puścić to na wprost aż do granicy działki i zawinąć robiąc "U".

Będę miał wtedy 4x45 stopni zamiast 6x45 stopni. Tylko długość się zmniejszy z 47 do jakichś 36mb.

Jestem ograniczony wymiarami terenu w którym mogę kopać. zasadniczo 26x17m.

 

Czy takie spadki ciśnienia są akceptowalne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36mb rury będzie działać ze sprawnością zależną od "jakości" gruntu, ale uważam że to trochę mało i może w określonych sytuacjach mocy brakować takiemu GWC.

Jeśli już wybrałeś rurowca, to 26x17m to idealna ilość miejsca żeby zrobić to dobrze w układzie Tichelmana.

Za jednym zamachem masz odpowiednia powierzchnie wymiany rur, objętość gruntu z którego ciepło będzie pobierane i redukcje oporów przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej. Zacząłem liczyć sobie tichelmanna ale mam pewne wątpliwości co do możliwości wyliczenia tego programem Rehauowskim. Szczególnie, że tam nie można dać mniejszej rury niż 200mm.

 

Myślicie (myślisz), że 4 nitki fi 110mm o długościach 18mb wystarczą?

Czy może 4 nitki fi 160mm?

 

Inna kwestia, że wprawdzie opory spadają ale cena rośnie z uwagi na mnogość kształtek, które trzeba kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reku 350m3/h tj. StorkAir/Aeris 350. Zazwyczaj chodzi na 100/200 m3/h (częściej 100).

[*]150m3/h - spadek ciśnienia 5Pa, prędkość przepływu 1m/s

Jeśli reku będzie majczęściej pracował na 100 m3/h, to spadek ciśnienia będzie niezauważalny.

 

Zastanawiałeś się nad taką opcją?

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1333894&viewfull=1#post1333894

 

Można dać 2 rury DVR160/25 (średnica wewn 136) o dł 25 m (razem 50 m).

Zalety: żadnych kształtek, żadnych połączeń, niska cena.

Edytowane przez k62
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli reku będzie majczęściej pracował na 100 m3/h, to spadek ciśnienia będzie niezauważalny.

Zastanawiałeś się nad taką opcją?

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposobów-zmieszczenia-jamnika-pod-szafą&p=1333894&viewfull=1#post1333894

 

Tak. Tylko mam już wyprowadzoną rurę 200mm rehau (sic!) 4mb poza fundament i ciężko by mi było to podłączyć, żeby było szczelne.

 

Jeśli już wybrałeś rurowca, to 26x17m to idealna ilość miejsca żeby zrobić to dobrze w układzie Tichelmana.

Za jednym zamachem masz odpowiednia powierzchnie wymiany rur, objętość gruntu z którego ciepło będzie pobierane i redukcje oporów przepływu.

 

Przeliczyłem i wcale nie jest tak wesoło. Zaprojektowałem sobie Tichelmanna w układzie 3x12mb. Rozstaw co 2m, kąty 45stopni. Ideał ;)

Tylko, że do tego dochodzi jeszcze 12mb rury poza Tichelmannem (kawałek przy czerpni i dołączenie Tichelmanna do reszty instalacji.

 

No i wg. programu rehauowskiego, po zsumowaniu spadków ciśnień wychodzi co następuje

  • Tichelmann (przy 120/200/300m3/h) - 9/23/50Pa
  • Meander (przy 120/200/300m3/h) - 8/20/42Pa

 

Więc suma sumarum wcale nie jest wesoło, bo te 14mb rury i tak daje spory spadek ciśnienia! (6/15/33)

 

Zaleta jest oczywiście inna - zysk energetyczny - przy 120m3/h mam: Tichelmann 1300kWh a Meander 800kWh.

 

Cena układu dla PVC-U 200mm SN2 (ściana 3,9mm): Tichelmann 2000PLN, Meander 1500PLN.

 

Hmmm..... :bash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...