Magus 18.06.2011 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2011 Hejka, Przyszedl czas aby zrobic kanal laczacy moj GWC z wentylacja. Kanal ma isc w ociepleniu - jakies 7-8m (w takiej odleglosci od GWC mam przepust w scianie, tam tez jest czerpnia). Ocieplenie (styropian) ma grubosc 15cm.Zakladany maksymalny przeplyw w kanale to 480m3/h (czyli normalnie jakies 160180m3/h). Jaka powinna byc minimalna grubosc ocieplenia kanalu aby powietrze w nim nie zmienilo temperatury za bardzo w drodze do przepustu w scianie?Od tego zalezy jak duzy kanal wykozystam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 20.06.2011 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2011 Gdzie będzie biegł kanał ?Przy scianie zewnętrznej? po strychu nieogrzewanym ?Kanał fi 200 i wełna 15 cm powinno wystarczyć . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 20.06.2011 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2011 Kanal Idzie po zewnetrznej stronie sciany zewnetrznej (sciana polnocna) - zalozeniem jest schowanie go w ociepleniu.Ocieplenia mam 15cm. na razie planuje dac kanal 10x30, i zakryc styrodurem 5cm, aby zlicowac z elewacja.Przy wiekszych predkosciach powietrza w kanale licze na to, ze duzych strat nie bedzie. Pytanie czy mam racje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 20.06.2011 09:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2011 No to masz dwa problemy:1) straty ciepła w samym kanale, ze względu na jego kiepskie ocieplenie - 5cm to bardzo licho - ludzie tu zeznawali, że takie ocieplenie kanałów na nieogrzewanym poddaszu/strychu, powoduje drastyczny spadek temperatury nawiewanego powietrza - u Ciebie może to kompletnie zniwelować jakiekolwiek zyski z GWC przez większość zimy i lata...2) znaczące osłabienie izolacji ściany zewnętrznej na dość dużej powierzchni (30cm x 7m ?) Na pewno nie masz "lepszej" drogi dla tego kanału? BTW: jeśli tylko Twoje ściany nośne nie są jakoś bardzo smukłe (węższe niż 24 cm), to nie powinno być problemu z wkuciem tego kanału nawet na całą jego głębokość (oczywiście uzgodnij to z konstruktorem, bo może się przydać jakieś wzmocnienie konstrukcji ściany). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Magus 20.06.2011 10:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2011 No dobra, zaprzaglem fizyke.Wyszlo mi co nastepuje: 1. kanal w ociepleniu, 5x25 (10cm ocieplenia), dla wydatku 180m3/h, spadek temp. to ok 0,10C, opory w kanale ok 3,3 Pa/m, dla 480m3/h opory ok 15 Pa/m2. kanal w ociepleniu, 7,5x30 (7,5cm ocieplenia), dla wydatku 180m3/h, spadek temp. to ok 0,17C, opory w kanale ok 0,7 Pa/m, dla 480m3/h opory ok 4,8 Pa/m3. osobny kanal fi 125, (10 cm ocieplenia), dla wydatku 180m3/h, spadek temp. to ok 0,07C, opory w kanale ok 3,4 Pa/m, dla 480m3/h opory ok 17 Pa/m Tak wiec spadek temperatury powinien byc niezauwazalny (zakladajac, ze moje obliczenia sa poprawne).Wiekszy problem jest z oporami przeplywu przez kanal. Chodzi o to, ze wentylator musi wciagnac powietrze z GWC i przepchnac przez reku i anemostaty. Tak wiec tutaj teraz bede optymalizowal. Jezeli jest tu jakis fizyk to prosze o ew. sprawdzenie moich bliczen. Mysle, ze wnioski przydadza sie wszystkim. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Aleksander_ 21.06.2011 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2011 Witajcie, 5 stron temu (151) adam_mk powiada: "W salonie szczelnego domu nie masz czerpni dla kominka tylko dodatkowy kanał wywiewny!" Prosiłbym o rozwinięcie tego zdania. Planuję budowę domku (z WM) i planowałem doprowadzić rurę pod chudziakiem pod / do kominka, aby ten brał sobie powietrze z dworu zamiast z salonu... ale może nie muszę / nie powinienem ? Pozdrawiam,Aleksander. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 21.06.2011 17:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2011 Kominek powinien mieć doprowadzone powietrze do spalania osobną rurą z dworu (poprzez "zetkę") pod wkład.Są wkłady przystosowane do takiego podłączenia.Ale...Jak otworzysz szybę, aby dołożyć paliwa - to to doprowadzenie NIE ISTNIEJE!WTEDY palenisko bierze powietrze wprost z pomieszczenia (i czasem radośnie je zadymia).Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Aleksander_ 21.06.2011 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2011 OK - tak właśnie to planowałem - wkład oczywiście przystosowany do bezpośredniego podłączenia rury z zewnątrz. Jednak nie rozumiem jak w takim razie mam rozumieć ten "szczelny dom" i "dodatkowy kanał wywiewny!" ? Ten zacytowany przeze mnie fragment - do czego to się odnosi ? (strona 151, 4 wpis od góry) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 21.06.2011 20:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2011 ......WTEDY palenisko bierze powietrze wprost z pomieszczenia (i czasem radośnie je zadymia)...... Adam M. -taki urok dodatkowej kotłowni w salonie - Witam wszystkich. Jeśli to możliwe prosiłbym o weryfikację moich wyliczeń i założeń, związanych z ceramicznym wymiennikiem pod garażem. ( do niedawna na 99,9% miał być żwirowiec - cena żwiru i pomysł ceramiki przechyliły jednak szalę --- siła tego 0,1 % jest wielka ) A z konkretów dom 160 m2 użytkowej, do tego 56m2 nieogrzewany garaż, oddzielony od domu 15 cm styro (ściana) i 8 cm xps (fundament). Plus minus kubatura 430 m3 ( ogrzewane ). Reku na chwile obecna Bartosz. Wracając do wymiennika – planowana pow. 36,8 m2 ( całkowita ) 575 cm szeroki i 640 długi. Wejście i wyjście po przekątnej. --- 1/ tu pierwsze pytanie : czy logicznym jest by wejście (rura) do wymiennika wprowadzić nie przez ścianę fundamentową na poziomie płytowca tylko wyjść pionowo po ścianie w garażu ( zaizolowane) i w szczytowej ścianie od płn. - zach. zrobić czerpnię ścienną. ( propozycja uwarunkowana małą przestrzenią między garażem, a płotem, obsadzonym żywopłotem i wlot wypadł by w bliskim sąsiedztwie wjazdu do garażu -> mały przewiew i spaliny to chyba złe środowisko) ? 2/ poziom wód gruntowych jest na ¾ poziomu ławy fundamentowej – stan w okresie wiosennym i po licznych ulewach, które skutecznie dostarczały nam dodatkowej roboty – pustaki planuję ułożyć 10 cm ponad górnym poziomem ławy. ( czyli jakieś 20 cm ponad poziomem wód) Woda tak wysoko nie podchodzi ale jednocześnie zaraz pod płatowcem znajdować się będzie wilgotna ziemia o dodatniej temp., co uznaję za plus. 3/ pow. Pustaków wychodzi mi ok. 33m2 – ilość Max’a 450 szt. – i teraz największa „magia” i wyliczenia pow. wymiany. Pustak MAX 288x188x220 – z wyliczeń własnych szacunkowych – 30 drążeń -> wym. 71mmx11,5mmx220mm – czyli pow. wewnętrznych ścianek 36300mm2 – 0,036 m2 -> w takim układzie bez ścian zewnętrznych pow. wymiany wymiennika 450 x 0,036 = ~ 486 m2 czemu pokusiłem się o takie misterne ( może zbyt przybliżone) wyliczenia ? dla porównania z płatowcem złożonym z pustaków Mega Max – wyższy, bo z 188 mm robi się nam 248 mm a pow. wymiany ~ 590,6 m2 ( pow. w m2 wymiennika taka sama). Tylko tu pojawia się pytanie – dla max’a rura dolotowa i wylotowa to przecięte rura kanaliza 250 – a dla mega max -> można dać rurę 300 dopasowaną? czy lepiej kanały montowane z elementów ceramicznych/ceglanych/ betonowych jak u Magus’a ? Może na chwilę obecna poprzestanę na pisaniu by nie zawalać zbytnio tematu, ale z góry dziękuję, jeśli ktoś pokusi się o konstruktywny komentarz. Dodam jeszcze, że głębokości posadowienia wymiennika wyjdzie 100 cm poniżej poziomu gruntu. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych tematem jamnika i zakopywania materiałów budowlanych w ziemi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 05:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 AleksanderTa uwaga była do forumowicza, któremu się poplątało....Uważał , że takie rozwiązanie będzie dobre. Dom szczelny pracuje tak:Czerpnia- napęd z filtrami- ew reku - kanały i salony...Salony- kanały-napęd-ew reku -wyrzutnia... A kominek tak:Wlot-zetka-rura pod chudziakiem-palenisko-komin. To osobne obiegi, które łączysz, jak otworzysz szybę.DLATEGO czasem wyłącza się wentylator wywiewu na ten czas.(Żeby salonu dymem nie napełniać)Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 05:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 kibito Budujesz, jak sam policzyłeś, potężne urządzenie! Pomysł z poprowadzeniem czerpni wewnątrz garażu jest bardzo dobry. PO zbudowaniu pierwszego ceramicznego też na to wpadliśmy... Szkoda, że PO... Wiele ułatwia takie podejście. A te rury... Rób tak, jak uważasz, że będzie lepiej i wygodniej. Oba rozwiązania zrobią swoje. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 22.06.2011 07:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 Adamie dziękuję za szybką odpowiedź - jeśli można to jeszcze kilka rozterek przed realizacją. 1/ czy jeśli już ma pojawić się instalacja zraszająca to czy nie jest sensownym choć częściową jej część rozłożyć zaraz pod pustakami ? wyższa wilgotność piachy pod też ma znaczenie - chyba że wychodzimy z założenia że i tak ta lana woda z góry w znacznej części przeleci na dno złoża ? 2/ reasumując konstrukcję ceramicznego - (od dołu) grunt rodzimy (piach) -> wibrowane 10 cm pospółki -> agrowłóknina czy agrotkanina ? -> pustaki -> agrotkanina / agrowłóknina -> pospółka -> chudy beton -> folia -> wylewka i płytki ??? czy taki układ będzie poprawny - wiem, że wcześniej było to wertowane, ale po takiej ilości materiału bez notowania człowiekowi pewne szczegóły umykają : / 3/ i kolejna " magia" budowlana - plan jest by we właściwej wylewce rozłożyć rurki od podłogówki ---> czemu ??? ---> może popełnię jakiś kolektor dachowy jak Henok, albo inny kolektor własnymi "rencami", a później umieszczenie tych rurek nie będzie tak łatwe -->> rurki po to by ogrzewać garaż przy minimalnych kosztach, a przy okazji złoże ---> czy według was jest w tym jakaś logika czy to już przerost formy ponad treścią? 4/ i temat na koniec wywodu -> poruszana była kwestia działania powietrza o bardzo niskiej temp. na pierwsze pustaki w złożu - czy w takim układzie nie pójść krok dalej i zejść wlotową rurą z czerpni ściennej do poziomu płytowca dać równolegle 5-6 m rury w ziemi zanim wpadnie do rury rozprowadzającej pow. do pustaków? tylko pozostaje kwestia dodatkowych zakrętów i oporów. ( tak "biednie" licząc u mnie będzie - kolano przy czerpni ściennej 90 - kolano 2x 45 na poziomie płytowca by przejąć z pionu w poziom - ( w opcji z dodatkową rurą dochodzi jeszcze jedno 2x90 ) nawet przy przekroju rury 300 to zawsze jakieś opory. postaram się dziś wieczorem ogarnąć temat wstawiania zdjęć i obrazków to przedstawię to na "grafach" Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Aleksander_ 22.06.2011 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 do adam_mk. A ok to już wszystko jasne Czyli rura z dojściem powietrza do kominka ma być tak czy siak O to mi chodziło Dziękuję - po przeczytaniu wątku wygląda na to że i ja zdecyduje się na GWC pod domem... i pewnie za jakiś czas (jak ruszy budowa) będę się dopytywać ... gdzie najlepiej kupić żwir / otoczaki . A może zasilanie do kominka też zrobić przez jakiś mini GWC ? ... chociaż już sama rura pod chudziakiem długości np. ok 10m... troche to pobierane powietrze podgrzeje - i zamiast -20 będzie do kominka docierać powiedzmy -15 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 22.06.2011 13:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 do Aleksander_ czy montujesz jakiś szyber przy przejściu rury zasilającej w powietrze kominek ? Tak by w przypadku, gdy nie korzystasz z kominka zamykać dopływ zimnego pow. ---> analogicznie do szybra komina odprowadzającego spaliny z kominka. ja planuję dać rurę 160 dolot do kominka i zastanawiam się jaki szyber dać zaraz po przejściu rury przez ścianę. :? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 16:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 (edytowane) Pozbierałbym Was kilku w jednym miejscu i obdzielił klapsem za "niemyślenie". Tego, że mieliście grypę jak w szkole gadali o tym - nie przyjmuję! PO CO dogrzewać powietrze dla spalania? ABY JE ROZRZEDZIĆ I OBNIŻYĆ ILOŚĆ TLENU W JEDNOSTCE OBJĘTOŚCI?!!! Autko - turbina - intercooler - uturbianie - wzrost mocy (itp) O syfon na rurze od sracza nie pytasz... TAM - WIESZ... A jak płyn nieco rzadszy - to już NIE WIESZ?! Zamknij KOMIN, bo tamtędy może ciepło uciec, a nie dolot... Budujecie... No, coś budujecie... Nawet jakieś nazwy podajecie.... Poczytajcie o : WODA - właściwości fizyczne, ciepło krzepnięcia, ciepło parowania (itp). (odnośnie zamarzania pustaków) Albo - czytajcie od początku wątek, bo było po kilka razy... Adam M. Ta woda lana z góry przeleci, bo jest GRAWITACJA... Ale po co lać przy TAKIEJ powierzchni złoża? A.M. Edytowane 22 Czerwca 2011 przez adam_mk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Aleksander_ 22.06.2011 18:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 Hmm... po co ogrzewać powietrze do spalania ? ...A po co stosuje się kominy dwuścienne (rura w rurze) do pieców gazowych ? Wydawałomi się że po to, aby ogrzać powietrze zasysane przez kocioł, odbierając to od ciepła, które i tak by uleciało kominem. Ale może jestem w błędzie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 21:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 SAM CHCIAŁEŚ!!! Pomyśl (jak potrafisz!).CO się stanie z pomieszczeniem, w którym jest kocioł gazowy, który POTRZEBUJE NA GODZINĘ OKOŁO 500m3 POWIETRZA - ZIMĄ?!!!JEŻELI nie "weźmie" sobie tego osobnym kanałem tylko zetką przez ścianę?A zwykle jest to pomieszczenie gdzieś w centrum domu... MYŚLEĆ!- TO NIE BOLI!!! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 21:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 Widzę, że zaczynamy pchać się w konflikt! ZROZUMCIE!!! Jesteście wspaniali! Wasze zamiary/plany/marzenia - są szczytne! Oby zawsze Wasz termometr wskazywał Wam 36,6stC pd koszulą! Ale... Świat NIE BĘDZIE działał tak, jak chcecie - BO TAK WAM SIĘ PODOBA!!! SĄ pewne zasady/prawa/prawidłowości, które sprawiają, że to WY MUSICIE się dopasować lub zrezygnować ze swoich "chciejstw". WY macie raptem lat (no,... takie niedomówienie...). Świat ma tych latek ze 3,5 miliarda! 3 500 000 000 000 lat! ON tyle lat się kształtował.... A WY?!!! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vega1 22.06.2011 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 heh pozamiatał (zresztą słusznie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.06.2011 21:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2011 DALEJ uważacie, że ŹLE radzę? -Myśleć!TO NIE BOLI!Adam M. (Podobno wiedza - to potęga!)A.M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.