Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

...

Od kiedy?!? Raczej na odwrót:) Ciepłe powietrze to większa pojemność. To ciepłe wpada do zimnego i się wykrapla - jak wywiejesz te 9stC na ok 0stC to się leje, na niższą nie zdąży bo się oszrania i jest jeszcze gorzej.

Odprowadzenie skroplin masz na wymienniku a nie na wyrzutni. Dlatego jeśli na wymienniku będziesz miał 9stC z GWC to po pierwsze nie wiele się wykropli a po drugie te 9stC wyleci na zewnątrz i narobi szkody j.w.

....

 

wyjątkowo zgadzam się z kierownikiem kszhu - dziwne, ale prawdziwe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak, tylko, że nie na temat ;)

Powtórzę, że chodziło o korzystanie z GWC dla temp. zewn. powyżej 0oC.

 

do req każde stC powyżej zera, nie podniosą sprawności req, tylko temperaturę na wywiewie, a skoro zewnętrzna to np 5stC i wyrzucasz 9stC, to po co podnosic sztucznie na GWC do 8stC by wyrzucać 11stC - BEZSENS.

 

CHYBA ŻE DO WYKORZYSTANIA PO REQ - TO INNA SPRAWA - ale kierownik kszhu uznaje to za BEZSENS ;)

 

stąd moja zgoda incydentalna z kierownikiem kszhu :) no bo wiadomo... generalnie to raczej różnie bywało :)

Edytowane przez gentoonx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie widzę problemów nawet poniżej zera (żadnego szronienia nie zaobserwowałem), natomiast faktycznie kszhu pisał, że poniżej zera GWC jednak używa, żeby ochronić wymiennik przez zamarznięciem...

 

A co do "komina" w kontekście ciągu między czerpnią a wyrzutnią, to u mnie jest on całkiem poważny. Inna rzecz, że zimą 200m3/h to mi potrzebne i tak nie jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

200m3/h to przesada ale nie wiem czy 20 poleci dla różnicy 3m w pionie... z kanałami do GWC, mieszkaniem i jego kanałami oraz przede wszystkim wymiennikiem (rekuperatorem).

 

U mnie to jest tak bliżej 10m różnicy, a może jeszcze więcej (nigdy nie chciało mi się tego nawet zmierzyć). 3m to chyba tylko w niskiej parterówce z wyrzutnią w ścianie szczytowej i wysoką czerpnią... W każdym razie ten parametr daje się tak samo zaprojektować (albo przynajmniej zaplanować) jak samo GWC...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mniej więcej mam, no może ze 3,5m jest. Ciąg jakiś jest ale mizerny i łatwo go zaburzyć niewielkim wiatrem; choć jak powieje porządnie w czerpnię to nie jest źle ale wg. mnie nie tędy droga.

 

Oczywiście, że nie, ale to tylko metoda, żeby zminimalizować opory GWC, gdyby jakieś (zauważalne) były... Można też od razu zbudować GWC tak, żeby po prostu nie stawiało dodatkowych oporów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jaki jest sens budować -zlecić budowę GWC w przypadku chęci posiadania rekuperatora.

Zastanawiam się też nad konsekwencjami okresowego używania GWC, zwłaszcza ceramicznego. Takie ceramiczne GWC wyłączone z eksploatacji to 100% wilgotności względnej . A powietrze w bezruchu ze 100% wilgotnością to po czasie (ciekawe jakim) nieciekawy zapach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadam jeszcze raz pytanie ,jaki GWC lepiej zrobić .Mam możliwości zbudować żwirowy lub zakopać rury w wodzie .Taką mam działkę z jednej strony woda gruntowa płytko ,kawałek dalej nie ma jej na 4 m.Każdy ma jakieś zalety i wady, ale Ci którzy już maja jakieś doświadczenie w korzystaniu z GWC niech proszę odpowiedzą.

Forum to dla większości z jego użytkowników miejsce gdzie wymienia się doświadczenia ,wypowiadają się ludzie mający wiedzę w danym temacie i chcący pomóc takim jak ja szukającym tu podpowiedzi. A ostatnie kilka stron to jak dla mnie rozważania nad wyższością świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy nic nie wnoszące do tematu o GWC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla czego podejrzewasz mnie o złe intencje? Martwię się po prostu i po ludzku ,że nieużywane GWC może wydzielać przykre zapachy.

Wracając do funkcji chłodniczej ,to przy parametrach które wymieniłeś,musisz przyznać,że 1kWh dla utrzymania w domu znośnej temperatury nie jest wystarczając w zwykłym domu,a jedynie w bardzo energooszczędnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadam jeszcze raz pytanie ,jaki GWC lepiej zrobić .Mam możliwości zbudować żwirowy lub zakopać rury w wodzie

 

Żwirowce to nieporozumienie - tego typu wymienniki mają sens do minimum 1000m3/h a tak naprawdę do większych wydajności

A tak najlepiej to załozyć splity- zużycie podobne inwestycja podobna a efekt nieporónywalnie lepszy

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...od razu zbudować GWC tak, żeby po prostu nie stawiało dodatkowych oporów ;)

 

Poproszę o przepis - jak to zrobić. :)

 

Poważnie

 

Hehe, wiedziałem, że ktoś ten zwrot zauważy ;) Ale dlatego napisałem o dodatkowych (a nie jakichkolwiek) oporach. Chodziło mi o opory ponad to, co jest w stanie zniwelowac naturalny ciąg wytworzony między czerpnią, a wyrzutnią GWC. Jako to będzie wyglądało konkretnie, bardzo zależy od wielu innych czynników, a nie tylko samego GWC. Przykład: u nydara bardzo "ciasne" GWC rurowe jest w stanie działać na grawitacji, choć wydajność ma wtedy nikłą. Taki sam efekt da się przecież uzyskać przy każdym innym GWC (w szczególności mniej "ciasnym"), aczkolwiek by to wykorzystać trzeba pewnie jednak odpowiednio zaprojektować i wykonać całą wentylację. Natomiast do niwelacji oporów samego GWC spokojnie powinno wystarczyć (a o to tu chodziło - żeby nie trzeba było rezygnować z używania GWC z powodu dodatkowych oporów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba domu wybitnie energooszczędnego, aby przy pomocy GWC utrzymać latem temp. max do 25*C, na parterze max do 24*C. Nie miałem z tym problemów, pomimo braku zasłon w oknach. Ale większa zasługa tutaj okapu (dachu). Zapodziałem zapiski odczytów letnich temp. GWC, ale na forum już je podawałem ,więc mogę odszukać. Dwukrotnie w zimną noc (temp. około 10*C) otworzyłem schody strychowe i drzwi balkonowe na dole, aby "wpędzić" do domu chłodne powietrze. Pozbywanie się owadów po tym zabiegu zniechęciło mnie do stosowania tej metody.

Z drugiej strony obniżanie temp. w domu do np. 22*C, kiedy na zewnątrz jest 30*C, to jak wysiąść z klimatyzowanego auta na słonecznym, gorącym parkingu. Przeziębienie gotowe.

Na marginesie temp. zimowe rurowca w układzie Tichelmana (51m), wydajność 140m3/h. Podlasie, wyjątkowo ciepła zima:

30.10.2013 10,8

16.11.2013 9,1

01.12.2013 7,9

15.12.2013 6,4

26.12.2013 6,6

01.01.2014 6,1

Min. temperatura w garażu nieizolowanym od gruntu to 9*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe, wiedziałem, że ktoś ten zwrot zauważy ;) Ale dlatego napisałem o dodatkowych (a nie jakichkolwiek) oporach. Chodziło mi o opory ponad to, co jest w stanie zniwelowac naturalny ciąg wytworzony między czerpnią, a wyrzutnią GWC. Jako to będzie wyglądało konkretnie, bardzo zależy od wielu innych czynników, a nie tylko samego GWC. Przykład: u nydara bardzo "ciasne" GWC rurowe jest w stanie działać na grawitacji, choć wydajność ma wtedy nikłą. Taki sam efekt da się przecież uzyskać przy każdym innym GWC (w szczególności mniej "ciasnym"), aczkolwiek by to wykorzystać trzeba pewnie jednak odpowiednio zaprojektować i wykonać całą wentylację. Natomiast do niwelacji oporów samego GWC spokojnie powinno wystarczyć (a o to tu chodziło - żeby nie trzeba było rezygnować z używania GWC z powodu dodatkowych oporów).

 

http://www.engineeringtoolbox.com/natural-draught-ventilation-d_122.html - wstaw dane i będziesz znał ilość m3/h przepychanych na grawitacji. Co do małych oporów to np. GWC żwirowe. A co to oporów w kanałach wentylacyjnych to proponuję nydarowską wentylację wyporową. Tylko problem będzie z reku, który znacznie ograniczy wymianę na grawitacji.

Przy realizacji wentylacji wg koncepcji nydara (z RSŚ'em zamiast reku) to przy minusowych temperaturach w domu piętrowym (różnica poziomów 10m) musiałbyś tłumić przepływ tego powetrza. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co przy takich jak teraz (9stC)? Kombinować cały czas jak koń pod górkę czy mieć święty spokój za cenę prądu w wentylatorkach na prąd stały?

O lecie nie wspominam.

 

Przy 9oC też będzie działać. Chodzi o to, żeby była różnica temperatur pomiędzy powietrzem na zewn. w powietrzem zużytem wywiewanym z domu (24oC). Nie mówię, że tak należy zrobić. Napisałem to informacyjnie, że to może działać w pewnych warunkach (bez reku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...