Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Oto jakiego maila przyslal mi Pan Tomasz Brzeczkowki na temat GWC:

Pan TB jest ogólnie właścicielem dosyć oryginalnych pomysłów które próbuje z różnym skutkiem głosić na różnych forach o tej tematyce.

Liniowa zależność nie jest oczywista, to jest dosyć złożony proces jednak wiele firm proponuje rurowce 60mb więc z jakiegoś powodu to robią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak kolankowa. Poprowadzenie np w narozniku. Wełna na poddaszu 15 miedzy krokwiami i na to kolejne 10 cm.

Jesli masz jakies fotki lub rysunki, schematy to byłbym wdzieczny za podzielenie sie wiedzą.

Fotek nie robiłem, wszystko mam na kartkach jako szkice i bazgroły nie nadające się do publikacji albo w głowie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Wszystkim

Moze komus sie przyda (mysle, ze tak):

http://www.traxelektronik.pl/pogoda/hydro/stacja.php?zapisz=1&nrst=385&c9=-1&ct=-1&b=975&okres=9&wp=0&wk=0

 

wybierzcie zakres czasowy a klikajac na glebokosc pomiaru dostajecie piekny wykres rozkladu temperatury w ziemi na roznych glebokosciach.

 

Dla mnie wniosek jest jeden - im glebiej tym lepiej, pisze o rurowcu, glikolowcu lub PC.

Stronka dosyc obszerna a danych hydro meteo jest sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Wszystkim

Moze komus sie przyda (mysle, ze tak):

http://www.traxelektronik.pl/pogoda/hydro/stacja.php?zapisz=1&nrst=385&c9=-1&ct=-1&b=975&okres=9&wp=0&wk=0

 

wybierzcie zakres czasowy a klikajac na glebokosc pomiaru dostajecie piekny wykres rozkladu temperatury w ziemi na roznych glebokosciach.

 

Dla mnie wniosek jest jeden - im glebiej tym lepiej, pisze o rurowcu, glikolowcu lub PC.

Znacznie upraszczasz sprawę. Te wykresy dotyczą niczym nie zakłóconej temperatury gruntu. Każdy pobór ciepła z gruntu powoduje, że przestają mieć one sens. Na większej głębokości możesz oczywiscie początkowo korzystać z dobrodziejstwa wyższej temperatury, ale tylko do czasu wyczerpania ciepła tam zgromadzonego przez ostatnich kilka lat. Oczywiście mogą także trafić się odmienne warunki geologiczne (podłoże o dużej wodoprzepuszcalnosci - "podziemna rzeka", które powodują, że ciepło będzie tak cały czas dopływało, jednak w większości przypadków zbyt głęboko zakopany wymiennik gruntowy oprócz wyzszych kosztów inwestycyjnych może przynieść spore kłopoty - często po kilku latach, kiedy skończy się już gwarancja :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HenoK

Ok - zgadza sie ze sa to niczym nie skalane temperatury - bez poboru czy oddawania ciepla, jednak widac z nich ze w okresach zimowych na glebokosci 1m temp spada do okolo 1C - a ciepelko jest ze slonca w lecie i z glebszych pokladow ziemi, przy sporym odbiorze w zimie wydaje mi sie ze glebiej znaczy lepiej skoro powietrze wychladza grunt a glebsze warstwy ziemi przekazuja go wyzej (oczywiscie bez przesady). Jesli sie uklada rure PE pod ziemia to co ma sie tam zepsuc ?. Wykluczam GWC rurowy caly czas rozwazam tu transport ciepla za pomaca plynu.

 

Ja mysle o 1,5 metra - wezownica do wodnego GWC i ewentualnie PC.

A koszty - jak sie ma dobra koparke to 2m robi bez problemu. Robilem odwodnienie terenu taka gosienicowka 15tonowa i wykopala 3 rowy na 1,5 metra w ciagu 3 godzin. Okazalo sie ze woda w 2-ch wykopach plynie caly rok. Nawet w zimie. Idealne warunki na dolne zrodlo ciepelka.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Gdzie w takim układzie umieścić GWC żwirowy, bo na rurowca to nie ma miejsca?

http://images33.fotosik.pl/167/be7f947d66018102m.jpg

zewnętrzna linia przerywana to granica działki. Woda nisko także można robić obok domu, choć mało miejsca, czy może w fundamentach garażu. Garaż będzie nieogrzewany i słabo ocieplony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku umieszczenia żwirowca pod garażem jak ocieplić garaż? Fundament od wewnątrz, ale ile? 5-10 cm wystarczy? Od zewnątrz fundamentu też dawać? Czy ściany garażu też ocieplać? Czy tak powinno wyglądać złoże : od dołu geowłóknina, żwir 0,7 m, ponownie geowłóknina, styropian 10cm, posadzka garażu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich :wink:

Tak sie przyglądam wszystkim postom i probóje coś wymyśleć dla siebie. Mianowicie mamy wysoką wodę gruntową oto dane:

http://images23.fotosik.pl/167/2b67163c6471f4be.jpg

 

i z tego co wyczytałam najlepiej by było wykonać GWC wodny1 ( chociaż dokładnie nie mogę zrozumieć jak to działa) natomiast mi jakoś tak przypodował się ten robiony w fundamencie. Dlatego może ktoś mi poradzi co na takie warunku będzie najlepsze? albo może ktoś ma jakiś schemacik tego wodnego1 do przeanalizowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Libunia

Lada moment startuję do finalizowania takiego "wodnego 1".

To jest na zewnątrz. Zawsze można dodać.

Będą i fotki.

A jak to działa?

To jest dokładnie DOLNE ŹRÓDŁO POMPY CIEPŁA!

 

Daje to około +7stC i moc kilku kilowatów (grzewczą).

To (jak pewnie poczytałaś) rura zakopana w tej wodzie na jakieś prawie 2m ppt.

Do rury lejesz "borygo" (glikol etylenowy, właściwie roztwór), taki płyn niezamarzający. On grzeje się pod ziemią i nim ogrzewasz /chłodzisz powietrze wentylacyjne.

Twój wkład to napęd pompy (takiej jak od CO) z 60W.

Twój zysk to jakieś do 6kW.

Twój COP to około 6000/60=100

 

Załóż połowę zysku bo i warunki ekstremalnie Syberyjskie nie całą zimę trwają (popatrz sobie za okno!).

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czy rurowiec w układzie Tichelmanna może mieć wiele wlotów (do każdej nitki osobno) zamiast jednego? Nie dostrzegam tutaj zagrożenia, ale pytam się bo nigdy jeszcze nie widziałem tego rozwiązania. Chociaż wtedy to już chyba nie będzie układ Tichelmanna, tylko jakiś zwyczajnie równoległy?

 

I druga sprawa - jak to jest z łączną długością rur w takim układzie? Czy musi ona w sumie wynosić tyle samo co przy klasycznym, pojedynczym rurowcu, czy też ze względu na wolniejszy przepływ powietrza w każdej nitce, łączna długość może być mniejsza? Konkretnie - robię 3 nitki, na razie mam położone 3x12m i zastanawiam się o ile jeszcze je przedłużyć..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważą sie losy żwirka

Pytanie może banalne, ale nie daje mi spokoju :-?

 

Powiedzcie mi czy pomiędzy ścianą od wewnątrz a żwirkiem należy dać dodatkowy styropian? Tak samo od góry (patrząc od dołu to zaraz na żwirku)?

Chodzi mi o to, czy za bardzo nie wychłodzę przestrzeni pod podłogą.

 

Ściana fundamentowa wygląda tak (od zewnątrz):

-zarąbista glina

-folia (zwykła albo kubełkowa)

-klej-siatka-klej

-8cm EPS100

-2-3 razy dysperbit

-bloczek betonowy 12x24x38

-1-2dysperbit

"ewentulanie w tym miejscu styro"

-geowłóknina

-gruby żwir, rura (powietrze z zewnątrz), gruby żwir-cieńszy żwir-gruby żwir, rura (reku) gruby żwir- geowłóknina.

 

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję samodzielnie wykonać GWC rurowy. W zasadzie we wszystkich publikacjach spotkałem się z zaleceniem aby przewidzieć odprowadzenie skroplin.

Wygodnym rozwiązaniem wydaje się być syfon kulowy podłączony do kanalizacji, ale mam budynek niepodpiwniczony więc pozostaje wykonanie tzw studzienki. Problem w tym, że nie wiem ile tego kondensatu może pojawić się w rurach /jak to określić - w litrach na miesiąc?/ i tym samym jaką pojemność powinna mieć taka "studzienka". Czy wystarczy np kilkudziesięciocentymetrowy odcinek rury fi 200 wkopany poniżej lini ułożenia rur doprowadzających powietrze? Zakładam że nie będzie żadnych podtopień instalacji i jakakolwiek woda pojawiająca się w rurze będzie tylko "z powietrza".

Rozważam dwa rozwiązania takiej studzienki do skroplin:

http://img183.imageshack.us/img183/4840/gwckj2.png

Czy któreś jest od drugiego lepsze?[/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim amatorskim okiem widac ze rozwiazanie pierwsze jest tak jakby do bani.

Para skrapla sie przy roznicy temperatur. Na wlocie takich roznic nie bedzie (tak mi sie wydaje) a woda skroplona w dalszej czesci instalacji bedzie musiala splynac az do poczatku, czyli do czerpni. Drugi z tego powodu jest lepszym pomyslem bo z instalacj nie musi plynac przez cala dlugosc

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...