adam_mk 10.05.2008 07:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2008 Witaj Podrzucę kilka spostrzeżeń, które może pomogą... Jeżeli pod trawnikiem JEST woda, jeżeli jest stale i jest płytko, to jest tam wielki ocean niskotemperaturowego CIEPŁA. To ciepło ma temperaturę średnią 7-10stC. Tyle doczytałeś. Latem - jest to ZIMNO. Zimą jest to CIEPŁO. Im bardziej potrzeba, tym bardziej rośnie sprawność, skuteczność takiego (każdego, zresztą) GWC, bo rozwierają się widełki temperatur : optymalnej (20stC) i istniejącej (+33 lub -30stC). Rośnie gradient temperatur, który jest napędem przepływu ciepła. Zakopanie czegokolwiek w warstwach ziemi mocno nawodnionych jest upierdliwe. Zakopanie głęboko (ze 2, 3, 4mppt) nawet niebezpieczne w wykonaniu. (było o tym nawet na tym forum!). Zakopanie na głębokości 1,5 do 1,8mppt jest wykonalne i nawet proste, ale maszynowo. Koparką z wąską łychą. Koszt? - Tyle ile się wynegocjuje z "koparkowym". Chłodnica samochodowa to pewien dobrze znany większości chłopców model!!! Była liczona dla cieczy 82-86stC i temperatury otoczenia do 35stC. TU MOŻE SIĘ NIE SPRAWDZIĆ!!! Mała powierzchnia, krótki czas wymiany... Potrzebny wymiennik SPECJALIZOWANY!!! (Dospel, jak czytam, ma z tym spory problem). Juwent (na przykład) to robi i nawet nie kosztuje to tyle co nowy "merc" pomiary? Można mierzyć. Można optymalizować. Wiele można, ale prawdopodobieństwo, że "złapie nas emerytura" w trakcie prac jest spore... Ja odwołałem się do producenta posiadającego i praktykę wieloletnią, i zaplecze techniczne i OBR. Zamówiłem przedmiot o zadanych parametrach pracy - i otrzymałem. Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
IRENEUSZ KUBIK 10.05.2008 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2008 jestem witam tak tak z chłodnicą samochodową to adam m. masz rację ! to za mała powierzchnia na grubości ma przecież ok 4 cm. jak by była grubsza kilka razy to kto wie ? apropo pomiarów to pytałem bo interesuje mnie sens tej inwestycji (chcę uzyskać temp po przejściu powietrza przynajmniej w okolicy 0 ) by powietrze wpadające do rekuperatora nie powodowało szronienia , zamarzania itp. (by mi to działało przy -20 na zewnątrz) i nie rozwaliło niczego. mam rekuperator dospela ale podzielam zdanie że to kiepska firma !!!!!!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppiszc 10.05.2008 10:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2008 Chłodnica samochodowa to pewien dobrze znany większości chłopców model!!! Była liczona dla cieczy 82-86stC i temperatury otoczenia do 35stC. TU MOŻE SIĘ NIE SPRAWDZIĆ!!! Mała powierzchnia, krótki czas wymiany... Potrzebny wymiennik SPECJALIZOWANY!!! (Dospel, jak czytam, ma z tym spory problem). Juwent (na przykład) to robi i nawet nie kosztuje to tyle co nowy "merc" Witam, A gdyby tak uzyc kilka chlodnic polaczonych szeregowo (np: 3-5 szt) - nowa chlodnica to ok 80-90zl/szt (no chyba ze ktos preferuje lepsze marki - np: Audi to wtedy musi wybulic co najmniej 120zl/szt - wtedy od razu mozna powiedziec ze wymiennik jest markowy ). Oczywiscie chlodnice trzeba by umiescic w jakiejs obudowie (pewnie ocieplonej i uszczelnionej). Zakladam ze calosc instalacji jest podlaczona na zasadzie przeciwpradu tj. chlodnica w ktorej jest plyn o najnizszej temperaturze (ta na koncu lancucha) jest od strony czerpni, natomiast ta z plynem o najwyzszej temperaturze (pierwsza do ktorej wplywa plyn z kolektora poziomego) jest na wylocie powietrza do rekuperatora. Dodatkowo dodam ze preferowane sa chlodnice od samochodow z duzymi silnikami (taka chlodnica ma wieksza powierzchnie) Co wy na to? Pozdrawiam, ppiszc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 10.05.2008 17:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2008 Star A25 ?Tylko skąd? Kupno dedykowanej nagrzewnicy nie zabija cenowo... Jak dla mnie - szkoda zdrowia.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Walczuk 11.05.2008 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2008 Witam Czy rury które są w żwirowcu są w jakiś sposób zasklepione?! Chodzi mi o te końcówki które znajdują się w złożu. Wiem że mają one liczne otwory do przepływu powietrza ale nie wiem czy końcówki są zamknięte. Pozdrawiam Tomek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 11.05.2008 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2008 Witam Czy rury które są w żwirowcu są w jakiś sposób zasklepione?! Chodzi mi o te końcówki które znajdują się w złożu. Wiem że mają one liczne otwory do przepływu powietrza ale nie wiem czy końcówki są zamknięte. Pozdrawiam Tomek Czymś trzeba je zabezpieczyć, żeby kamienie nie wpadły do środka. Poza tym, żeby powietrze wychodziło na boki otworami a nie na wprost też raczej warto zabezpieczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Walczuk 11.05.2008 20:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2008 Dzięki Mice Powiedz jak się sprawdza twój żwirowiec, czy coś byś zmienił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 11.05.2008 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2008 Dzięki Mice Powiedz jak się sprawdza twój żwirowiec, czy coś byś zmienił Niestety wszystkie instalacje robię sam więc idzie woooolno i system jeszcze nie działa Ale póki co nic bym nie zmienił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 13.05.2008 06:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2008 Dzięki Mice Powiedz jak się sprawdza twój żwirowiec, czy coś byś zmienił Tomku, gdzie w naszych okolicach kupić stosowne otoczaki, interesowałeś się tematem? Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Walczuk 13.05.2008 13:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2008 @d@m Niestety jeszcze nie wiem gdzie na razie finalizuję kredyt ale odezwę się na forum jak znajdę coś konkretnego. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dm1719501316 14.05.2008 06:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Maja 2008 liczę na Ciebie Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Witolo 20.05.2008 12:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 witam jakiej firmy i przekroju kupic rure do GWC wodnego 1-glikolowego (w postach pojawia sie fi 25 i fi 32) ? Witolo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.05.2008 14:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 Jak masz gdzie zakopać - to zrównoleglij 2 (kilka) fi 25.Spadają opory przepływu, prędkość, rośnie czas wymiany ciepła - jest lepiej.Jak już nic się nie da - to kładź fi 32. Tyle ile się da. To się liczy! Potrzebujesz tak z 6000W lub lepiej (bo lepiej nie zaszkodzi a latem pomaga). Przyjmij 30W na 1mb, podziel i zobacz ile masz miejsca, kasy i rób lub nie! Rura najtańsza, niebieska, wodociągówa z metra.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppiszc 21.05.2008 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2008 Witam, Macie pomysl jak zrobic przepust tej sztywnej niebieskiej rury przez chudziak (i dalej przez nastepne warstwy podlogi)? Chodzi mi o to czy jakos izolowac rure, albo zrobic jakas mala studzienke? - jakos nie mam pomyslu. Pzdr,ppiszc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 22.05.2008 16:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2008 Witam, Macie pomysl jak zrobic przepust tej sztywnej niebieskiej rury przez chudziak (i dalej przez nastepne warstwy podlogi)? Chodzi mi o to czy jakos izolowac rure, albo zrobic jakas mala studzienke? - jakos nie mam pomyslu. Pzdr, ppiszc Identycznie jak przyłącze wody można nic nie robić, można zrobić tuleję z PCV, peszla czy czegoś innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tokas 23.05.2008 14:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2008 Prosze o podpowiedź. Po wysłaniu zapytań, otrzymałem kilka ofert na rekuperator m in Bartosz, Brink, Storkair. Na co, na jakie parametry (lub inne)zwracać uwagę przy decyzji o wyborze rekuperatora. Jako uzupełnienie bedzie GWC. Prosze o rady Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.05.2008 15:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2008 Zrobić wywiad - który sąsiad "to" ma i za ile. Jak tylko jeden - to wybrać tańszą ofertę, niż sąsiad zapłacił! Niech mu wątroba gnije! Jak kilku - to NIE NAJTAŃSZĄ! Wtedy zgnije wątroba kilku ludziom! A jakby tak jeszcze pracowało to z "małymi decybelami..." Jakby miało tak z 1 wymianę (kubaturę) na godzinę.... Jakby się prosto sterowało, bez robienia doktoratów z oprogramowania sterowników przemysłowych.... Jakby tak gwarantowali i serwisowali pogwarancyjnie... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tokas 23.05.2008 15:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2008 A gdybyś mógł tak wskazac - nie biorac pod uwage wyłacznie cene - ten jedyny, własciwy to który to byłby ( z lektury wiem ze sam zrobiłeś ) Bartosz Vena 3Storkair G91-350Renowent HR M A moze coć innego Z góry dziekuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.05.2008 17:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2008 Jak to zrobię - to mnie stąd wykopią! (ja je stale robię) Wiesz już? A rzeczowo. Nieco się różnią konstrukcją, oporami przepływu... Mała walizka to mała powierzchnia i krótki czas wymiany. Długa rura i dość ciasna, to spore opory i wentylator prądożerny. Wydajność? Dobrze by było połączyć ją z ciszą w możliwie szerokim zakresie pracy, a to oznacza wloty/wyloty o średnicach około fi200 (dla 500-600m3/godz). Mniejsze wloty to głośniejsza praca przy takich wydajnościach... Coś trzeba wybrać. Ciszej, taniej czy sprawniej... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Emer 30.05.2008 23:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2008 Witam. Przeczytałem, przemyślałem - i zdaje się, że teraz moja kolej. Planuję wykonanie GWC żwirowego w obrębie fundametów budynku. Buduję dom z poddaszem użytkowym, kubatura ok. 580mł. Grunt ilasto-gliniasty, woda gruntowa głęboko, w okolicy 10m. W fundamentach mam komorę o wymiarach mniej więcej 6,7x7,9 m, co przy warstwie 0,7m daje ok. 37mł kamienia. W przeliczeniu na tony, to jakieś 55-59t w zależności od frakcji. Powierzchnia domu to 225m˛, czyli absolutne minimum to 23mł GWC. Fajnie, będzie zapas. Da radę pracować ciągle, bez regeneracji? Poszukiwania otoczaków poszły tak sobie, mogę mieć albo frakcję 16-32 po 45zł/t (nie widziałem) albo 16-60 za 55zł/t (widziałem, czyściutkie). I teraz kilka pytań. Która frakcja będzie lepsza? Druga sprawa - buduję z silikatów, więc nie chcę sobie zafundować potężnego mostka ściana/fundament. Do jego zlikwidowania mogę wykorzystać patent z zasypywaniem bloczków perlitem, ale czy nie byłoby sensowne ocieplenie fundamentów od wewnątrz komory GWC? Tyle, że z tego co widziałem na zdjęciach, to chyba nikt tak nie robił... I tu docieramy do trzeciej sprawy: nie obawiacie się przemrażania fundametów przynajmniej na pierwszych metrach GWC? Przecież tam będzie trafiać masa zimnego powietrza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.