Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

Ale wracajac do glownej sprawy - jest ktos w stanie okreslic/policzyc czy rurki od GWC wodnego (fura fi32 niebieska-wodna) moga byc zgniecione przez fundament? Nie mam pojecia jak sie zabrac do obliczenia czegos takiego.

No i z drugiej strony jak taka rura moze wplywac na stabilnosc budynku?

Zgnieść je byłoby raczej trudno. Jedna należy liczyć się z osiadaniem budynku. W zależności od rodzaju gruntu może to być od kilku do kilkunastu mm. W wyniku takiego osiadanie rura umieszczona pod fundamentem może ulec uszkodzeniu.

Jeśli chodzi o nośność fundamentu, to zależy w jakim zakresie naruszysz strukturę gruntu przy układaniu tych rur.

 

Grunt pod lawy bedzie wymieniany i zageszczany - wiec tu nic nie narusze (rurki by byly w zageszczanym gruncie).

Natomiast co do osiadania budynku to mozesz miec racje - tego nie jestem w stanie przewidziec!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

dochodzimy do meritum, latem od czego się regeneruje ? od Słonka może ...

Od używania się regeneruje...

eee chyba nie ...

po pierwsze w upały GWC ma chłodzić a nie się ładować więc musi być albo na tyle duże, że będzie miało nadwyżkę "mocy" a wtedy go nie naładujesz albo trzeba będzie je wyłączyć, żeby się regenerowało od "gleby" i wtedy też pupa z ładowania.

Po drugie, żeby "naładować" to GWC na zimę musiałoby to działać jak akumulator a tutaj raczej to tak nie działa bo nie będzie zaizolowane od dołu. Co prawda ciepło ucieka ku górze a tam zaizolowana podłoga ale po lecie nie będzie tam przez kolejne kilka miesięcy 30stC choćby z tego powodu co opisałem jako pierwsze.

 

Jak wg Was to będzie działać ? Może mam jakąś zaćmę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

trochę myślałem i orientowałem sie w asortymencie (rurach ) do gwc

myślałem o wodnym 1 ale rurowy wydaje się łatwiejszy do wykonania i wodę gruntową mam raczej nisko (obok 100m biegnie kanał melioracyjny i jest głęboko jakieś 3 m ppt.) i tak po orientacji mam problem z doborem rur ,(chodzi mi o materiał ) powinny być z polipropylenu ale ciężko znaleźć takie fi 150 kanalizacyjne z uszczelką, pytałem w jednym sklepie to mi powiedzieli że maja pcv (ale ja nie jestem do końca przekonany że to zwykłe pcv a nie spienione ?)

może macie jakieś pomysły na te rury!!!!!!!!!!!???????

bo mam za dużo dylematów oczywiście rehau odpada cena zabija!!!!!!!!!!

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dochodzimy do meritum, latem od czego się regeneruje ? od Słonka może ...

Od używania się regeneruje...

eee chyba nie ...

po pierwsze w upały GWC ma chłodzić a nie się ładować

Hmm, chłodzi odbierając ciepło z powietrza, a ładuje się odbierając ciepło skąd się da. Nie może więc ładować się odbierając ciepło z powietrza (i przy okazji je chłodzić)? ;-)

więc musi być albo na tyle duże, że będzie miało nadwyżkę "mocy" a wtedy go nie naładujesz albo trzeba będzie je wyłączyć, żeby się regenerowało od "gleby" i wtedy też pupa z ładowania.

Zwróć uwagę na to, że latem chcesz ciepło do GWC oddać, a zimą je stamtąd pobrać. Nieistotne jest to skąd to ciepło pochodzi. Co więcej "temperatury" które "wpychasz" tam latem (>30) są znacznie wyższe od tych, które masz nadzieję wyciągnąć zimą (<10)...

Po drugie, żeby "naładować" to GWC na zimę musiałoby to działać jak akumulator a tutaj raczej to tak nie działa bo nie będzie zaizolowane od dołu. Co prawda ciepło ucieka ku górze a tam zaizolowana podłoga ale po lecie nie będzie tam przez kolejne kilka miesięcy 30stC choćby z tego powodu co opisałem jako pierwsze.

Jak wg Was to będzie działać ? Może mam jakąś zaćmę ...

Ciepło w gruncie dość słabo się rozchodzi (i to nie tylko do góry). Poza tym ze względu na wspomnianą różnicę w temperaturach roboczych GWC między zimą i latem nie istnieje konieczność specjalnego "naładowania" wymiennika w lecie (chyba że mówimy o jakimś mikrusie, ale wtedy to i tak działać nie będzie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!

Robię właśnie podejście do żwirowca - mam jednak kolejny dylemat. Jeżeli przy warunkach takich, jak na poniższym rysunku zrobię wyciąg do reku tylko z lewego końca rury, złoże będzie nierówno obciążone. Jeżeli zrobię to tak, jak jest zaznaczone na czerwono - obciążenie złoża się wyrówna, ale kosztem dodatkowych 3,5m rury, kolana 90 stopni i wzrostu oporów przepływu.

Jest jeszcze wariant trzeci: zaślepić lewy wlot do złoża i pozwolić przepływać strudze powietrza po przekątnej wymiennika. Co o tym sądzicie?

Wymiary złoża to 8x7m, rura fi 200.

 

http://img98.imageshack.us/img98/1008/diagramrv0.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może faktycznie nie ma problemu. Wzrost przepływu strugi powietrza po najkrótszej drodze (czyli lewa strona GWC) spowoduje zwiększenie oporu w tym miejscu i automatyczne uruchomienie reszty złoża. Struga sama się rozprasza i ustrojstwo samo się reguluje :)

Dziury są już powiercone. Na całej długości i w takiej ilości, że ich powierzchnia dwukrotnie przekracza powierzchnię przekroju rury dolotowej. Jak skończę, to wrzucę zdjęcia.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

WODNY 1 - Taki sobie zaplanowałem (oczywiscie po lekturze adama_mk przez niego same dylematy) Z tego co czytam to nikt jeszcze nie uruchomił takiego wymiennika (a szkoda).

Adamie - Skarbnico Wiedzy (dobrze na początek trochę powazelinić) dobrze, że nie zakopałem fi32 bo fi25 faktycznie może być ciekawszym rozwiązaniem. Pytanie czy obydwie rurki prowadzić do wymiennika czy też połączyć je wcześniej. Wymiennik planuję postawić na stryszku w szczycie domu i zastanawiam się nad dostarczeniem powietrza do wymiennika. Nadmienię, że głównie chodzi mi o okres letni i chłodzenie pomieszczeń i nie planuje reku. Zastanawiam się czy jeżeli zaczrpnę powietrze np z pod podbitki to przy temp na dworze +27 i wyższej do wymiennika trafi dość ciepławe powietrze - co wtedy z jego sprawnością?. Zastanawiam się czy powietrze czerpane np zza scianki kolankowej było by odpowiednie, z jednej strony domu zrobiłbym wlot, a po przeciwnej czerpał do wymiennika - co o tym sądzisz.

W którym miejscu zamontować pompkę na dole czy przy wymienniku?

Co ze skraplaniem, na stryszek podciagnęłem pion kan fi 50, to powinno załatwić skropliny z wymiennika, zastanawiam sie tylko czy nie bedzie sie skraplac w kanałach nawiewowych do pomieszczeń.

Już ktoś pisał o wykozystaniu latem kanałów którymi zimą bedzie rozprowadzane cieołe powietrze z kominka , odpowiednie przepustnica powinna załatwic sprawę.

Adamie jeżeli podrzucisz parametry wymiennika Juwentu, który u siebie będziesz (może już zamontowałeś) będę bardzo wdzięczny.

A na marginesie to komu o tym wspominam namietnie poka sie w głowę, więc się nawet przestałem chwalić żeby nie uznali mnie za wariata (przyda sie jak przedsięwzięcie okaże sie totalnym niewypałem) ale jak się uda to jak wspomniełeś juz kiedyś wątroby im pogniją totalnie.

pozdrawiam arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Rozmawiałem dzisiaj z instalatorem na temat gwc żwirowego

 

Mam kilka pytań

 

Czy jeśli bedę miał gwcż to trzeba zwiększyć moc wentylatórów, podobno te z reku nie będą w stanie pracować wydajnie bo złoże będzie stawiać dość znaczne opory.

 

Dodam że prawdopodobnie będę miał reku Bartosza Vena 3 kubatura domu 350m3 parter i poddasze

 

Może wystarczy użyć żwiru o większej frakcji ja planowałem wstępnie 16-32

 

Tylko że więszka frakcja jest droższa :evil:

 

Proszę o uwagi

 

Pozdrawiam Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Rozmawiałem dzisiaj z instalatorem na temat gwc żwirowego

 

Mam kilka pytań

 

Czy jeśli bedę miał gwcż to trzeba zwiększyć moc wentylatórów, podobno te z reku nie będą w stanie pracować wydajnie bo złoże będzie stawiać dość znaczne opory.

Poza Adamem_mk nikt tutaj chyba jeszcze "produkcyjnie" nie uruchomił gwcż, Adam przekonuje o braku oporów, matematycznie i intuicyjnie mnie również tak wychodzi ale jeszcze 2-3 miesiące zanim to potwierdzę :wink:

Póki co wentylatory i tak mam przewymiarowane więc tak czy siak dadzą radę przy małym poborze mocy :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

WODNY 1 - Taki sobie zaplanowałem (oczywiscie po lekturze adama_mk przez niego same dylematy) Z tego co czytam to nikt jeszcze nie uruchomił takiego wymiennika (a szkoda).

Adamie - Skarbnico Wiedzy (dobrze na początek trochę powazelinić) dobrze, że nie zakopałem fi32 bo fi25 faktycznie może być ciekawszym rozwiązaniem. Pytanie czy obydwie rurki prowadzić do wymiennika czy też połączyć je wcześniej. Wymiennik planuję postawić na stryszku w szczycie domu i zastanawiam się nad dostarczeniem powietrza do wymiennika. Nadmienię, że głównie chodzi mi o okres letni i chłodzenie pomieszczeń i nie planuje reku. Zastanawiam się czy jeżeli zaczrpnę powietrze np z pod podbitki to przy temp na dworze +27 i wyższej do wymiennika trafi dość ciepławe powietrze - co wtedy z jego sprawnością?. Zastanawiam się czy powietrze czerpane np zza scianki kolankowej było by odpowiednie, z jednej strony domu zrobiłbym wlot, a po przeciwnej czerpał do wymiennika - co o tym sądzisz.

W którym miejscu zamontować pompkę na dole czy przy wymienniku?

Co ze skraplaniem, na stryszek podciagnęłem pion kan fi 50, to powinno załatwić skropliny z wymiennika, zastanawiam sie tylko czy nie bedzie sie skraplac w kanałach nawiewowych do pomieszczeń.

Już ktoś pisał o wykozystaniu latem kanałów którymi zimą bedzie rozprowadzane cieołe powietrze z kominka , odpowiednie przepustnica powinna załatwic sprawę.

Adamie jeżeli podrzucisz parametry wymiennika Juwentu, który u siebie będziesz (może już zamontowałeś) będę bardzo wdzięczny.

A na marginesie to komu o tym wspominam namietnie poka sie w głowę, więc się nawet przestałem chwalić żeby nie uznali mnie za wariata (przyda sie jak przedsięwzięcie okaże sie totalnym niewypałem) ale jak się uda to jak wspomniełeś juz kiedyś wątroby im pogniją totalnie.

pozdrawiam arek

 

Podnoszę jeszcze raz, moze bardziej doświadczone osoby wspomogą mnie wiedzą. Wyprowadzam właśnie rurą fi32 pod ławą na zew budynku.

arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

metal w ziemi koroduje szybko

sugerujesz że bednarka w ziemi skoroduje bardzo szybko?

To samo jak rury posmaruje jakimś dysperbitem czy czymś?

 

plastikowe są w podobnej cenie

http://www.irlomet.bls.pl

50 x Rura wentylacyjna SPIRO zwijana, średnica: 200, materiał: ocynk, grubość blachy: 0,50mm 1812.0zł brutto

 

ekoma.com.pl

200x4.9mm/6000 45.60zł/mb * 50m * 22% = 2781zł

 

czyli 1000zł taniej na 50m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

POMOCY !!!!

 

Witam

 

WODNY 1 - Taki sobie zaplanowałem (oczywiscie po lekturze adama_mk przez niego same dylematy) Z tego co czytam to nikt jeszcze nie uruchomił takiego wymiennika (a szkoda).

Adamie - Skarbnico Wiedzy (dobrze na początek trochę powazelinić) dobrze, że nie zakopałem fi32 bo fi25 faktycznie może być ciekawszym rozwiązaniem. Pytanie czy obydwie rurki prowadzić do wymiennika czy też połączyć je wcześniej. Wymiennik planuję postawić na stryszku w szczycie domu i zastanawiam się nad dostarczeniem powietrza do wymiennika. Nadmienię, że głównie chodzi mi o okres letni i chłodzenie pomieszczeń i nie planuje reku. Zastanawiam się czy jeżeli zaczrpnę powietrze np z pod podbitki to przy temp na dworze +27 i wyższej do wymiennika trafi dość ciepławe powietrze - co wtedy z jego sprawnością?. Zastanawiam się czy powietrze czerpane np zza scianki kolankowej było by odpowiednie, z jednej strony domu zrobiłbym wlot, a po przeciwnej czerpał do wymiennika - co o tym sądzisz.

W którym miejscu zamontować pompkę na dole czy przy wymienniku?

Co ze skraplaniem, na stryszek podciagnęłem pion kan fi 50, to powinno załatwić skropliny z wymiennika, zastanawiam sie tylko czy nie bedzie sie skraplac w kanałach nawiewowych do pomieszczeń.

Już ktoś pisał o wykozystaniu latem kanałów którymi zimą bedzie rozprowadzane cieołe powietrze z kominka , odpowiednie przepustnica powinna załatwic sprawę.

Adamie jeżeli podrzucisz parametry wymiennika Juwentu, który u siebie będziesz (może już zamontowałeś) będę bardzo wdzięczny.

A na marginesie to komu o tym wspominam namietnie poka sie w głowę, więc się nawet przestałem chwalić żeby nie uznali mnie za wariata (przyda sie jak przedsięwzięcie okaże sie totalnym niewypałem) ale jak się uda to jak wspomniełeś juz kiedyś wątroby im pogniją totalnie.

pozdrawiam arek

 

Podnoszę jeszcze raz, moze bardziej doświadczone osoby wspomogą mnie wiedzą. Wyprowadzam właśnie rurą fi32 pod ławą na zew budynku.

arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące doboru rur do GWC- Wodny 1 !!??

Jak policzyć ich ilość biorąc pod uwagę bardzo dobre warunki czyli podmokły teren, moc itd.?

Gdzieś już było chyba ale pomieszało mi się wszystko więc pytam....

Dom 110 metrów 300 m3 do wentylowania .

Średnica rur jak wiem 25 lepsza niz 32 bo mniejsze opory, tylko ile tego (moc)?

Jaka moc wymiennika Ciecz-Powietrze ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to 20 m ??

Miałem zakopać 200 m !!! :o

A jak by przyjąć zimową opcję czyli 8 stopni w gruncie i -18 na zewnątrz to mamy różnicę 20 stopni , tak? Czyli ile tej mocy będę potrzebował?

 

Zaznaczam że z powodu braku miejsca na działce muszę ją wkopać w rów szeroki na 1 m i długi na 20.Czyli w kręgach czy jak to się nazywa ,,,,

Przyjmując nawet 20W/mb dla bezpieczeństwa to ze 100 m otrzymamy 2 KW !

Czy to za dużo dla mojego ( przyszłego) domu ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wyliczenia i badania nie moje tylko z innego forum, ale mój 17m wymiennik działa daje nonstop stałą temperaturę taką jaka jest na jego głębokości.

Powierzchnia wymiany wymienników w centralach 90-kilku procentowych nie przekracza 5m2 . 10mb kanału 200mm to 6.28m2 więc więc 100% wymiennik dla strumienia powietrza idącego przez centralę. By podgrzać o jeden stopień 50 centymetrowy "walec" piasku wokół rury 200mm i utrzymać to przez lato trzeba 400kWh/ m3. Dlatego do wentylacji domowej 200-700m3/h 20mb rury do GWC z dużym zapasem . Wszystko co powyżej to generowanie kosztów i oporów. Większe zużycie energii i skracanie żywotności wentylatorów.

W małej skali: Powietrze do studzenia procesora w pc podgrzewane jest (jak w GWC) o 15 stopni

strumień to 7.2m3/h . i odbiór ciepła jest stały, warunki ustalone. To przy 100x większym strumieniu wymiennik nie musi być wiele większy niż 100 radiatorów z pc-ta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...