Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdyby pomogło to wykonywanie gwc miałoby jakiś sens. A nie ma.

 

:D

Nie ma bo jest banalnie tanie. Dom energooszczędny zużywający 1,5kWh ,zużywa tą ilość energii zimą przy DT 40oC ,tym bardziej przy DT znacznie mniejszej . Nie daje rady, to oznacza ,że doopa a nie dom energooszczędny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik przeponowy wymienia wyłącznie ciepło jawne. Inaczej nie byłby wymiennikiem przeponowym.

Myślę, że producent wymiennika robił obliczenia dla swoich wymienników i podając sprawność temperaturową wymiennika, uwzględnił minimalną ilość energii jaka ucieka wraz z odparowaniem wody z jego powierzchni.

Ale to tyczy się wyłącznie wymiennika przeponowego.

 

Natomiast kolega tatanka pisze wyłącznie o wymienniku gruntowym, a do swoich obliczeń przyjmuje wyłącznie przypadek skrajny

Czyli powietrze przelatujące przez wymiennik nawilżane jest wyłącznie w procesie adiabatycznym.

A największym błędem kolegi tatanka jest to, że szkołę skończył, ale łopaty w ręku jeszcze nie miał.

Przynajmniej po tym wnioskuję, gdyż do obliczeń energetycznych stosuje przypadek teoretyczny, gdzie całkowitą energię potrzebną na odparowanie wody w wymienniku pochłania powietrze.

A to jest błąd, ponieważ po to wymiennik zakopujemy w ziemi, wypełniamy złożem akumulacyjnym, by większość tej energii dostarczyła nam Ziemia.

 

W kosztach końcowych ogrzewania domu, nie ma żadnej różnicy między wymiennikiem gruntowym: przeponowym (rury) i bez przeponowym (żwir).

Różnica polega na wilgotności końcowej powietrza.

To wylatujące z wymiennika bez przeponowego jest bardziej wilgotne.

Ale to chyba oczywiste - bierze się to z braku przepony, oraz nieporównywanie większej powierzchni kontaktu powietrza ze złożem.

Większa powierzchnia kontaktu, wyrównuje stratę energii potrzebną na odparowanie wody.

 

Wynik końcowy jest taki, że różnice między nimi (rurowy i żwirowy) są MARGINALNIE małe.

 

Jedyne co użytkownik powinien rzetelnie policzyć, to koszt wykonania takiego wymiennika.

Uwzględnić przepływy powietrza, grzałkę w rekuperatorze i zestawić to z kosztami zakupu klimatyzacji kanałowej.

Mi to nie wyszło na plus.

Wynik końcowy zależny jest od tego na ile ktoś wycenia wartość swojej pracy.

 

Pozdrawiam

 

To wszystko liczylem dla rurowca gdzie przy podgrzewaniu wlatujacepo powietrza ilosc gram zawartej w nim pary sie nie zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
:D

Nie ma bo jest banalnie tanie. Dom energooszczędny zużywający 1,5kWh ,zużywa tą ilość energii zimą przy DT 40oC ,tym bardziej przy DT znacznie mniejszej . Nie daje rady, to oznacza ,że doopa a nie dom energooszczędny.

nydar,dupcysz fleki i nic poza tym ;)

Mój GWC ma na wyjściu przy -15st.C +7st.C i czy taki nawiew o takiej temperaturze nagrzeje mi dom do +22st.C nawet jakby był zeroenergoszczędny ?

Dla mnie GWC przy reku to bzdura i wyrzucenie kasy w błoto,powtarzam i będę powtarzał.

 

Wentylacja to jest tylko wentylacja a nie system grzewczy.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nydar,dupcysz fleki i nic poza tym ;)

Mój GWC ma na wyjściu przy -15st.C +7st.C i czy taki nawiew o takiej temperaturze nagrzeje mi dom do +22st.C nawet jakby był zeroenergoszczędny ?

Dla mnie GWC przy reku to bzdura i wyrzucenie kasy w błoto,powtarzam i będę powtarzał.

 

Wentylacja to jest tylko wentylacja a nie system grzewczy.

 

Dla mnie reku przy GWC to bzdura i wyrzucenie kasy w błoto ,powtarzam i będę powtarzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
A jeśli GWC będzie w cenie grzałki i sterowania jej załączaniem ?

No ja mam w cenie grzałki bo wyszedł mnie chyba 500zł i służy jedynie jako "grzałka" wymiennika bo nic więcej nie daje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja mam w cenie grzałki bo wyszedł mnie chyba 500zł i służy jedynie jako "grzałka" wymiennika bo nic więcej nie daje :)

 

czyli nie taka do końca bzdura.

Bzdurą byłoby budowanie GWC jeśli kupiłbyś wcześniej reku z grzałką.

 

EDIT: A co jeśli to tych 500zł doliczysz jeszcze nawilżanie oraz chłodzenie latem ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

 

EDIT: A co jeśli to tych 500zł doliczysz jeszcze nawilżanie oraz chłodzenie latem ?

Nie ma czegoś takiego jak chłodzenie latem przy wydajnościach wentylacyjnych,nawilżanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak chłodzenie latem przy wydajnościach wentylacyjnych,nawilżanie ?

 

Nawilżanie żwirowcem. Zimą.

 

Chłodzenie, dlaczego nie ?

Załóżmy, że mamy w domu 28oC. GWC nawiewa nam temp. 18oC ze strumieniem 300m3/h. Klima da nam nawiew 10oC ze strumieniem 600m3/h. GWC pracuje przez 24h. Klima 2-3godziny. Które "urządzenie" dostarczy więcej chłodu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Nawilżanie żwirowcem. Zimą.

 

Chłodzenie, dlaczego nie ?

Załóżmy, że mamy w domu 28oC. GWC nawiewa nam temp. 18oC ze strumieniem 300m3/h. Klima da nam nawiew 10oC ze strumieniem 600m3/h. GWC pracuje przez 24h. Klima 2-3godziny. Które "urządzenie" dostarczy więcej chłodu ?

Zanim GWC coś schłodzi to slońce na tyle przygrzeje,ze nie będzie żadnego efektu,chłodzenie potrzebne jest w dzień a nie nocą,aż takich upałów w Polsce nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim GWC coś schłodzi to slońce na tyle przygrzeje,ze nie będzie żadnego efektu,chłodzenie potrzebne jest w dzień a nie nocą,aż takich upałów w Polsce nie ma.

 

Takie GWC o którym pisze Barth,da w upały 30oC, 1,4kWh .Jeżeli dom masywny a okna zabezpieczone od bezpośredniego promieniowania to w przypadku domu energooszczędnego w zupełności wystarczy.

Klima ma tą przewagę ,że bardziej wysuszy latem powietrze i ma większą moc w jednostce czasu . Dla domu byle jak zaizolowanego i z niezabezpieczonymi oknami od południa ,zdecydowanie klima niż GWC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim GWC coś schłodzi to slońce na tyle przygrzeje,ze nie będzie żadnego efektu,chłodzenie potrzebne jest w dzień a nie nocą,aż takich upałów w Polsce nie ma.

 

GWC możesz załączyć na dzień przed upałami. Nic się nie stanie. Jak to mówią, lepiej zapobiegać niż leczyć ;)

A GWC i w nocy może pracować. Mało to było ciepłych nocy, że nie szło spać ?

 

Dla domu byle jak zaizolowanego i z niezabezpieczonymi oknami od południa ,zdecydowanie klima niż GWC

 

I to nie byle jaka (odpowiednia moc).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powietrze będzie szło górą, więc najwyżej 0.2m i jak najgłębiej. Poza tym centrala do 6x4x0.2 to 600m3/h mniejsza nie wykorzysta takiego gwc.

 

Mam pytanko.

Czy przy takiej wysokosci zloza nie rosną drastycznie opory?

 

Widziałem, że niektórzy wykonawcy rozwiązują ten problem stosując 'grzebienie' z rury perforowanej.

https://drive.google.com/file/d/0B_S5_H_L9q3caWZuQ3JVQ0dkYzA/view?usp=sharing

Czy takie grzebienie mają sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn? 50m drenarskiej perforowanej rury fi100 kosztuje 100zł. starczy na 12 odnóg po 4m kazda.

Czy trzeba użyć jakiejś specjalnej rury?

 

Miałem na myśli rurę perforowaną HDPE. Zwykła zostanie raczej zmiażdżona. Poza tym HDPE jest gładka w środku przez co opory będą niższe.

 

EDIT: Choć widać na niektórych zdjęciach żwirowców, że stosują zwykłe rury drenarskie:

http://www.klima-pol.com.pl/www/gfx/strona_1/109/74/1987232992.JPG

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam parę podstawowych pytań dot. GWC. Wiem, wiem, na pewno było, ale nie sposób czasowo ogarnąć mi wielu tematów budowlanych na forum jednocześnie i każdy wątek przeczytać od a do z, a jest jeszcze praca, rodzina, no i załatwianie papierów i materiałów na budowę....

Za max. 2 miesiące powinno mi się udać rozpocząć budowę. Dom przemyślany, rozrysowany z każdej strony. Nie wdając się w szczegóły, mocno energooszczędny, z PC P-W i rekuperacją, ok. 145 m2 użytkowej, 185m2 grzanej podłogi, 33kWh/m2rok. GWC na pewno będzie, więc nie próbujcie mi tłumaczyć, że jest bez sensu, itp. Szkoda czasu. Chcę zakopać pomarańczowe rury lite. Mam do dyspozycji pas ok. 3m x 30m, gleba piasek/żwir, brak wody gruntowej/podskórnej. Reku będzie w granicach 350 m3/h (Asolt właśnie liczy...), Mitsubishi Lossney z "papierowym" wymiennikiem. Myślałem o pojedynczej rurze fi200 - takie wydłużone 30-metrowe U (60m rury w jednym ciągu) lub dwóch fi 200 obok siebie w układzie równoległym odsuniętych od siebie o ok. 1m, albo 30-metrowe U z dwóch równoległych fi160, czyli razem ok. 120m rury. Może macie inne propozycje poparte doświadczeniem?

Wyprzedzając - glikolowego, ani żwirowego nie chcę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...