Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

Witam,

Przymierzam się do zrobienia GWC powietrznego do istniejącego domu z wentylacją grawitacyjną, i prosze o weryfikację/ krytykę pomysłu. Dom "typowy" ok 110m2 z poddaszem uzytkowym. Aktualnie istnieje wentylacja grawitacyjna w pomieszczeniach mokrych (łazienki, pralnia, kuchnia). Planuję dorobić nawiew w częsci dziennej - w salonie. Domyślam się że konieczne bedzie użycie wentylatora nawiewowego - czyli wentylacja w domu zmieni się w praktyce z grawitacyjnej na mechaniczną nawiewną. Dodanie rekuperacji aktualnie nie bardzo jest możliwe - może kiedyś przy grubszym remoncie.

Wymiennik gruntowy:

Posiadam dość spory ogród na razie sam trawnik więc miejsce jest. Teren jest lekko nachylony w stronę domu więc myślę o kilku równoległych liniach - będzie dość prosto zebrać skropliny. Wstępnie myślałem o 4-5 nitkach 12m, oddalone od siebie o jakies 1.5m. Czy stosując rurę "zbiorczą" fi 160 mogę dąc nitki fi 110 czy lepeij też dać 160? Biorąc pod uwagę rodzaj gruntu - twarda glina z niskim poziomem wód gruntowych - wykop myślę robić koparką tylko na szerokość łyżki i wrzucić tam rurę. Rury planuję dać na głębokości ok 1.5-2 w zaleznosci od tego jak będize się dało kopać.

Wentylator/nawiew:

Wentylator siłą rzeczy musi być na zewnątrz - przy ścianie budynku. W tym celu muszę zrobić małą budkę - ocieplona np 20cm styropianu, czesciowo może być umieszczona pod ziemią. Wyposażenie: wentylator kanałowy, ewentualnie tłumik, pewnie jakiś filtr? zawór trójdrożny z automatycznym napędem, dodatkowa czerpnia. Przejście do domu - kratka pod grzejnikiem, odgałęzienie do pom gospodarczego przy garażu (może służyc jako spiżarnia). Jak się uda znależć miejsce to odgałęzienia do innych pomieszczeń.

Moje wątpliwości:

- Czy założone przeze mnie wymiary wymiennika (48-60mb) są do przyjęcia?

- Czy rura zbiorcza fi160 - w sumie jakies 4-5mb razem z czerpnią - to akceptowalny przekrój czy musi być fi200?

- Jeżeli 160 to czy nitki mogą mieć fi110 czy lepiej też dać 160?

- Czy to ma sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Może mała podpowiedź ? Kiedyś myślalem nad ociepleniem całej ściany od samej podłogi do sufitu styropianem by mi się schowało większość tych rurek co wystają ze ściany , chciałem zapiankowac te kolanka miedziane co wystają z obudowy i cala obudowę czymś oblozyc, piczman podpowiadał mi o czarnych matach ale zapomniałem jak to się nazywa .

Izolacja kauczukowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mała podpowiedź ? Kiedyś myślalem nad ociepleniem całej ściany od samej podłogi do sufitu styropianem by mi się schowało większość tych rurek co wystają ze ściany , chciałem zapiankowac te kolanka miedziane co wystają z obudowy i cala obudowę czymś oblozyc, piczman podpowiadał mi o czarnych matach ale zapomniałem jak to się nazywa .

ociepl najlepiej jak się tylko da kanały powietrzne za samym wymiennikiem , rurki od układu wodnego nie mają już takiego znaczenia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Mam takie pytania:

 

1. Który gruntowy wymiennik ciepła jest sprawniejszy - glikolowy czy powietrzny?

2. Na działce mam niski poziom wód gruntowych - od 100cm do nawet 20cm poniżej poziomu terenu. Na głębokości 1m jest glina nieprzepuszczająca wody. Czy w takich warunkach jest opłacalne zastosowanie ggwc? Jeśli tak to na jakiej głębokości? (jedni piszą o 1,5-2m poniżej poziomu terenu a inni, że należy zamontować rurki na głębokości wody gruntowej).

 

W zamyśle wymiennik ma być zastosowany to dogrzania powietrza wlotowego zimą i chłodzeniem go latem.

 

1. Glikolowy.

2. To raczej bardzo wysoki, a nie niski poziom wody. Jak wymiennik poza bryłą budynku, to głębokość jaką się poleca to 1,6-1,8m.

Ja zdecydowałem się na GWC prosty rurowy powietrzny, bo działka duża, piaszczysta no i nie chciałem komplikować układu wymiennikiem glikolowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy wąż od GGWC można ..."

 

Można.

On urodził się do zakopywania go w ziemi. Wytrzyma.

Położyć by go wypadało pod zagęszczoną pospółką.

Warto uważać na to, aby odległość pomiędzy układanymi rurami nie była mniejsza jak 1m.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że nie do końca rozumiesz jak to NAPRAWDĘ działa...

To nie jest klimatyzacja.

To tylko sposób na to, aby latem dom się wolniej lub wcale nie przegrzewał.

To sposób na to, aby zimą wpadające powietrze do domu nie miało -20stC.

Powietrze jest termoizolatorem.

NIE UMIE przenosić dużych strumieni ciepła.

Bardzo dużo powietrza - umie.

Wentylacja to wymiana MAŁEJ jego ilości.

 

Pytasz o urządzenia sterowane mikroprocesorem ("myślące").

Pewnie takie są, jak są ludzie, którzy TEGO potrzebują.

Tylko ... PO CO?

 

 

Dobrze jest zakopać dwie pętle po 100mb fi 25.

Równoleglimy je.

Mamy rurę 1" (fi 32).

To wystarczy dla takiego zastosowania jak GGWC.

Jedna z pętli może być pod płytą.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam_mk: miałem nadzieję, że z GGWC będę mógł zrezygnować z klimatyzacji. Czyli rozumiem, że jest to za mało wydajny system aby stworzyć przyjemną temperaturę w domu podczas upałów?

 

1) wentylacja jest jednakowa do wszystkich pokoi, klimatyzacja nie. Nie wszystkie pomieszczenia trzeba chłodzić

2)powietrze wentylacyjne to niewielki strumień, trzeba by założyć znacznie większą centralę

3)klimatyzacja jest tańsza w instalacji i eksploatacji (ta na DC) poza tym ma najtańszą kWh przy ogrzewaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klimatyzacja DC inverter ma najtańszą kWh przy ogrzewaniu nawet od pompy ciepła? Nie bardzo rozumiem 3 pkt.

Generalnie szukam jakiegoś systemu, który nie pociągnie zbyt mocno po kieszeni aby chłodzić dom zimą.

Czasami zaczynam myśleć o pompie ciepła, która grzeje i chłodzi, gaz mam w drodze przy działce, nie chce mieć wysokich kosztów na początek, nie wiem na co się zdecydować. Czym więcej czytam tym mniej rozumiem ;)

 

Klimatyzacja to też pompa ciepła. A sporo taniej wynika z tego, że urządzenia zasilane z silników na prąd stały, przy spadku wydajności znakomicie zyskują na efektywności .

Jak ktoś chce to sprawdzić, a ma wentylację na prąd stały to można, lub można zobaczyć kartę katalogową ( niestety do klimatyzacji nie podają poboru przy 40 czy 60% tylko przy 100%. )

Bieg Moc [W] http://www.frapol.com.pl/produkt/45/OnyX-Dream-400

I – 40% 22

II – 75% 95

III – 100% 187

 

Widać jak niesamowicie zyskuje silnik DC przy mniejszym obciążeniu.

Przy grzaniu wody pompa pracuje na 100% ON?OFF .

Silniki prądu przemiennego mają odwrotną charakterystykę, pobór mocy malej wolniej niż wydajność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami zaczynam myśleć o pompie ciepła, która grzeje i chłodzi, gaz mam w drodze przy działce, nie chce mieć wysokich kosztów na początek, nie wiem na co się zdecydować. Czym więcej czytam tym mniej rozumiem
Ogrzewanie domu jest obecnie w cenie samego abonamentu na gaz. Więc nawet gaz za darmo się nie kalkuluje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy istnieje jakieś ekonomiczne rozwiązanie (niewiele droższe w wykonaniu od kotłowni z piecem kondensacyjnym) do CO + CWU i chłodzenia domu w upały? Tak jak wspominałem mam u siebie wysoki poziom wody gruntowej oraz gliny nieprzepuszczalne od powierzchni 1m (czyli woda gruntowa jest z opadów, które nie przepuszcza dalej w głąb glina). Jako fundament domu będę miał płytę, w której rozważam zatopić ogrzewanie wodne podłogowe. Na piętrze też podłogówka.

Tak jak przeglądałem wyceny pomp ciepła powietrze-woda to wyceny z robocizną oscylują wokół kwot 25-30tyś zł :/ Oczywiście za samą kotłownie bez podłogówki.

 

Trudno znaleźć droższe rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów.

 

Wielkimi krokami zbliża się moment rozpoczęcia budowy.

Ze względu, że teren był nawożony to jestem zmuszony do głębokiego wykopu (ok 2m) w celu posadowienia ław w oryginalnym gruncie.

I mam do szanownego grona forumowiczów kilka pytań odnośnie GWC.

- ze względu na nasypywanie terenu wokół domu jaki GWC zastosować?

- czy umieszczenie GWC rurowego wokół ścian fundamentowych to dobry pomysł i ewentualnie w jakiej odległości od nich można go ułożyż?

- czy nie będzie za dużych oporów ze względu na ilość kolan?

- jakiej długości powinien być GWC rurowy dla domu ok 160m2 użytkowych i docelowo 5 mieszkańców?

- czy przy GWC płytowym nie będzie problemu z zapachem ze względu na różnego rodzaju nawożony grunt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

niedługo planowany jest poczatek budowy i mam kilka pytań na temat GWC rurowego - po przeczytaniu kilki wątków jestem do niego przekonany.

Budynek jest podpiewniczony dlatego też planowałem rurę położyć na około fundamentów - na około dlatego, gdyż mniej więcej od domu do granicy działki z każdej strony jest 4 m. Dom połozony będzie przy dość ruchliwej ulicy. Z trzech stron sąsiedzi. U sąsiadów rosną jakieś drzewa przy granicy, u mnie docelowo jakieś iglaki.

Przygotowałem 3 schematy poprowadzenia GWC i prosze szanowne Grono o komentarze i sugestie. Zaznaczyłem na szkicach również strony świata, bo moze to istotne z której strony jest czerpnia, czy też jak przechodzi rura w ziemi - przez południe, zachód, pólnoc; czy odwrotnie - północ, zachód, południe, wschód - nie wiem czy to ważne więc wolałem zaznaczyć.

 

i tak:

 

1a - najdłuższy odcinek rury w ziemi - ok 90m.

 

2a - odwrócony przebieg rury - długość ok. 75m

 

3a. - czerpnia na ścianie domu - długość rury w ziemi to ok 50m.

 

4a - to zdjęcie parteru - bo może któs będzie miał jeszcze inny pomysł na czerpnię na ścianie budynku:)

 

Dziękuję za wszelakie komentarze i sugestie.

 

4a.jpg2a.jpg3a.jpg1a.jpg

Edytowane przez JandJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piasek3, JandJ możecie napisać po co Wam ten rurowy GWC ?

 

Uważam, że poprawi on trochę komfort w domu latem i nie dopuści do zamarzania centrali zimą.

Proponujesz jakiś inny niż rurowy? albo jakieś inne rozwiązanie?

 

Ja myślę o rurowym ze względu na to, że teren był kiedyś nawożony i jak robiłem wykop to różne zapachy się z niego wydobywały.

a GWC rurowy powinien zapobiec przedostawaniu zapachu z gruntu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że poprawi on trochę komfort w domu latem

 

Jeśli nie budujesz domu pasywnego, nie chronisz go bez bezpośrednim słońcem wpadającym do chałupy i nie budujesz ogromnego rurowca ulokowanego głęboko w ziemi to nie poprawi.

 

i nie dopuści do zamarzania centrali zimą.

 

A jaki rekuperator kupujesz ? Możesz podać model ? I czy on przypadkiem nie posiada w standardzie jakiegoś systemu przeciwzamrożeniowego ?

 

Proponujesz jakiś inny niż rurowy? albo jakieś inne rozwiązanie?

 

Jeśli samodzielnie nie budujesz rekuperatora to inwestycja w GWC jest mało ekonomiczna. Chłodu żadnego z niego nie uzyskasz, a jeśli reku ma grzałkę w standardzie to i na zimę Ci on nie potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi i sugestie.

 

Dom to 160m2 pow użytkowej.

Model o jakim myślę to Thessla AirPack 300 lub 400.

Z nagrzewnicą to się zgadza, posiada z płynną regulacją.

A o GWC to myślałem rura 200 o długości ok 60m wokół domu na głębokości 2m

Uważasz, że nie spełni on swojej roli?

Buduję w woj.pomorskim gdzie lato nie jest za upalne ;)

 

Czytałem Twój dziennik i jest bardzo ciekawy, fajne rozwiązania stosujesz.

Twój GWC daje radę, już nawet to 30m rury sporo obniża temperaturę powietrza a żwirowy to już całkiem fajna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi i sugestie.

 

Dom to 160m2 pow użytkowej.

Model o jakim myślę to Thessla AirPack 300 lub 400.

Z nagrzewnicą to się zgadza, posiada z płynną regulacją.

A o GWC to myślałem rura 200 o długości ok 60m wokół domu na głębokości 2m

Uważasz, że nie spełni on swojej roli?

Buduję w woj.pomorskim gdzie lato nie jest za upalne ;)

 

Czytałem Twój dziennik i jest bardzo ciekawy, fajne rozwiązania stosujesz.

Twój GWC daje radę, już nawet to 30m rury sporo obniża temperaturę powietrza a żwirowy to już całkiem fajna sprawa.

 

W ostatni upalny weekend moje 30 metrów rurowca potrafiło obniżyć temperaturę do 22oC (z 39oC). Jednak taką temperaturą nie schłodzisz domu.

Koszty wykopania dziury na 60 metrów długiej, do tego koszt materiału - 60m rury fi 200mm, trójniki, kolana oraz twoja praca powoduje, że taki GWC nie ma sensu. Lepiej kupić klimę (pompę ciepła powietrze-powietrze, która potrafi też efektywnie ogrzewać). Tym bardziej, że reku który kupujesz (moim zdaniem bardzo dobry wybór) posiada nagrzewnicę.

 

Ale jak się uprzesz to możesz GWC wybudować :)

Tylko zrób to dobrze. Ulokuj go najgłębiej jak tylko będziesz mógł i zrób go w układzie Tichelmanna na rurach fi 160mm (tylko głowne fi 200). Wyjdzie taniej, efektywniej i z mniejszymi oporami niż przy pojedynczej rurze fi 200mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...