Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdzie kupić nagrzewnicę kanałowa do GGWC z przyłączami okrągłymi 200m i z odkraplaczem. Dostałem ofertę z jednej z firm za cenę 2150zł brutto.

Wymiennik 6 rzędowy o wymiarach zewnętrznych 550x390x425. Wykonanie materiałowe: obudowa stal ocynk; Pakiet: rurki Cu 12x0.4, pakiet;odkraplacz: aluminium.

 

Termex w Krakowie zrobi każdą pod zamówienie.

 

Nie sądzę by potrzebny był odkraplacz w zastosowaniach domowych.

Szczelna obudowa i odpływ załatwią sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Mam do Was pytanie, czy są jakieś przeciwwskazania żeby glikolowy GWC umieścić pod budynkiem? Musze wymienić grunt (torf ) do głębokości 3.5 m . Myślałem żeby zrobić np jedną warstwe na głębokości 3.5 m a drugą nad nią na okolo 2m. Wybór padł na GWC glikollowy bo woda jest niecały metr ppt.

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktoś mógłby mi pomoc i policzyć GWC żwirowe (szer x dl x wys zloza i jakie rury - poki co zakladam 200) albo skierować do kogoś kto się zna?

Chyba,że w necie gdzies jest jakis kalkulator?:D bo znalazlem tylko ogolne przekroje jak go zbudować.

 

GWC żwirowe muszę zrobić jak już będzie SSO ze względu na otaczające drzewa. Wedle wyliczeń projektu (niestety projektant nie zajmował się GWC) zapotrzebowanie do mojego domu to 430m3/h, chciałbym zrobić GWC, które moze pracować 24h (najlepiej jeden ale jak bedzie trzeba to podziele na dwa). Grunt to piasek i tylko pisaek, wody gruntowe na ok -4,2m (po wyrównaniu terenu będzie to ok. -4,8m od powierzchni).

 

Poniżej rysunek gdzie chciałbym umieścić GWC (zielone - S2), S1 to studnia glebinowa z obudowa:

 

gwc.jpg

 

Obecnie musze podjac decyzje na jakiej glebokosci ma wchodzi rura z GWC do piwnicy w domu (bede mial lane sciany w czwartek) - i tak mysle ok -1,6m.....jakies sugestie?

 

Pozdrawiam

gwc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy ktoś mógłby ..."

 

No, mógłby... Było tu wszystko gdzieś na początku.

Optymalny kształt w rzucie, z góry patrząc, to KWADRAT.

Zasada ogólna taka, aby pracowało 24h bez odpoczynku to:

Powierzchnia chałupy w m2 dzielona przez 10 = ilość m3 złoża.

Ale...

Dla około 500m3 kubatury dobrze jest aby rury miały około fi 200.

Bo?

Szumy się robią jak struga gna ponad 5m/sek (przy wydatku maksymalnym) i tej prędkości strugi przekraczać nie należy, jak ma być komfort i luksus.

STĄD te fi 200 (da się to policzyć i było to TU robione!).

DLATEGO zwykle starcza GRUBOŚĆ złoża rzędu 0,7m aby te rury fi 200 dobrze w tym złożu się mieściły.

Wtedy te m3 to nie powierzchnia rzutu pionowego! Więcej rzutu wychodzi...

Dodatkowo...

Przewymiarowanie W NICZYM nie przeszkadza.

Niedowymiarowanie nieco komplikuje...

Rury maja zwykle 0,5mb, 1mb, 2mb, 3mb, 6mb.

Przeważnie wychodzi 6x6=36 m2 o grubości 0,7 to jest 25m3.

Dla domu 150m2 po podłogach minimum jest 15m3 czyli 21,4 m2 w rzucie.

4x4=16 mało...

5x5-25 DOŚĆ ale odpad zostaje (z rur)

6x6=36 i to jest DOBRE

No jak kieszeń wytrzyma...

 

Pozdrawiam

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy ktoś mógłby ..."

 

No, mógłby... Było tu wszystko gdzieś na początku.

Optymalny kształt w rzucie, z góry patrząc, to KWADRAT.

Zasada ogólna taka, aby pracowało 24h bez odpoczynku to:

Powierzchnia chałupy w m2 dzielona przez 10 = ilość m3 złoża.

Ale...

Dla około 500m3 kubatury dobrze jest aby rury miały około fi 200.

Bo?

Szumy się robią jak struga gna ponad 5m/sek (przy wydatku maksymalnym) i tej prędkości strugi przekraczać nie należy, jak ma być komfort i luksus.

STĄD te fi 200 (da się to policzyć i było to TU robione!).

DLATEGO zwykle starcza GRUBOŚĆ złoża rzędu 0,7m aby te rury fi 200 dobrze w tym złożu się mieściły.

Wtedy te m3 to nie powierzchnia rzutu pionowego! Więcej rzutu wychodzi...

Dodatkowo...

Przewymiarowanie W NICZYM nie przeszkadza.

Niedowymiarowanie nieco komplikuje...

Rury maja zwykle 0,5mb, 1mb, 2mb, 3mb, 6mb.

Przeważnie wychodzi 6x6=36 m2 o grubości 0,7 to jest 25m3.

Dla domu 150m2 po podłogach minimum jest 15m3 czyli 21,4 m2 w rzucie.

4x4=16 mało...

5x5-25 DOŚĆ ale odpad zostaje (z rur)

6x6=36 i to jest DOBRE

No jak kieszeń wytrzyma...

 

Pozdrawiam

Adam M.

 

Dzięki Adam za pomoc!

Przeczytałem ileś początkowych stron, ale nie wszystkie 402...

Myślałem, że trochę więcej w tym filozofii, np co do rur chyba średnica też nie zawsze jest 200? Czy chodziło Ci,że do 500m3/h to rury 200?

Mój dom z użytkową piwnicą i dużym garażem ma 350m2 - w sumie kubatura to 1452m3. Czyli wychodzi 35m3 - czy jakoś można zweryfikować (jakiś wzorek?) czy to zaspokoi 430m3/h przez 24h?

 

Co do wykonania: myślałem o głębszym GWC - 2m - z wykopem na 3m, gdzie jeden metr byłby na styropian i przysypanie. To by pozwoliło aby GWC nie było takie rozłożyste - bo u mnie na działce jest sporo sosen (działka leśna). Czy lepiej jak GWC jest "cieńsze" i wieksze powierzchniowo niż "grubsze" o mniejszej powierzchni patrzać od góry?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że trochę więcej w tym filozofii, np co do rur chyba średnica też nie zawsze jest 200? Czy chodziło Ci,że do 500m3/h to rury 200?

 

Policz pole powierzchni przekroju poprzecznego(!) rury, potem podziel potrzebną wydajność (np. te 500m3/h) przez to pole (wyrażone w metrach kwadratowych). Jeśli wynik przekroczy 18000 (m/h czyli 5 m/s) to znaczy, że potrzebujesz większej rury. ;)

 

Mój dom z użytkową piwnicą i dużym garażem ma 350m2 - w sumie kubatura to 1452m3. Czyli wychodzi 35m3 - czy jakoś można zweryfikować (jakiś wzorek?) czy to zaspokoi 430m3/h przez 24h?

 

430 m3/h dla kubatury 1450m3, to 1/3 wymiany w ciągu godziny. Na zimę aż za dużo. Na lato dużo za mało.

 

Co do wykonania: myślałem o głębszym GWC - 2m - z wykopem na 3m, gdzie jeden metr byłby na styropian i przysypanie. To by pozwoliło aby GWC nie było takie rozłożyste - bo u mnie na działce jest sporo sosen (działka leśna). Czy lepiej jak GWC jest "cieńsze" i wieksze powierzchniowo niż "grubsze" o mniejszej powierzchni patrzać od góry?

 

GWC pracuje powierzchnią (czerpie ciepło z przylegającego gruntu). Czyli należy maksymalizować powierzchnię, zapewniając minimalną grubość, gwarantującą jeszcze swobodne przepuszczanie przezeń powietrza. Ot cała filozofia. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz pole powierzchni przekroju poprzecznego(!) rury, potem podziel potrzebną wydajność (np. te 500m3/h) przez to pole (wyrażone w metrach kwadratowych). Jeśli wynik przekroczy 18000 (m/h czyli 5 m/s) to znaczy, że potrzebujesz większej rury. ;)

 

 

 

430 m3/h dla kubatury 1450m3, to 1/3 wymiany w ciągu godziny. Na zimę aż za dużo. Na lato dużo za mało.

 

 

 

GWC pracuje powierzchnią (czerpie ciepło z przylegającego gruntu). Czyli należy maksymalizować powierzchnię, zapewniając minimalną grubość, gwarantującą jeszcze swobodne przepuszczanie przezeń powietrza. Ot cała filozofia. ;)

 

ad 1. co do rury ok - proste - wyszło trochę ponad 13k ale w necie znalazłem materiały na studia i tam było napisane,że ze względu na hałas lepiej przyjąć granicę 4m/s co i tak spełniają moje obliczenia. no chyba, że muszę mieć wiekszą wymianę wedle pkt 2 a przez to większą rurę....

 

ad 2. Co do kubatury - mam w to wliczone nieużytkowy strych i duży garaż (brak tam nawiewu wentylacji mechanicznej). Ja się nie znam na tym ale projekt robił facet co od lat to projektuje i sprawdza się to znakomicie już w wielu reazalizacjach (współpracowała z nim osoba, do której mam bardzo duże zaufanie a sama jest w branży XX lat). Wymiana nie musi sie równać kubaturze ale według Was jakiej wielkości powinna być wymiana dla takiej kubatury, powierzchni domu?

 

ad 3. powierzchnia jest też na ścianach bocznych - więc na zdrowy chłopski rozum bokiem też następuje wymiana....???

 

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad 2. Co do kubatury - mam w to wliczone nieużytkowy strych i duży garaż (brak tam nawiewu wentylacji mechanicznej). Ja się nie znam na tym ale projekt robił facet co od lat to projektuje i sprawdza się to znakomicie już w wielu reazalizacjach (współpracowała z nim osoba, do której mam bardzo duże zaufanie a sama jest w branży XX lat). Wymiana nie musi sie równać kubaturze ale według Was jakiej wielkości powinna być wymiana dla takiej kubatury, powierzchni domu?

 

Na zimę wystarcza wymiana na poziomie kilkudziesięciu (powiedzmy 30) m3/h na mieszkańca. No chyba, że strasznie lubisz gotować, albo się kąpać, wtedy może się przydać większa. Choć jeśli masz standardowo dziurawy dom, to pewnie jakakolwiek wymuszona wentylacja będzie zimą nadmierna... ;)

 

Natomiast na lato wymiana na poziomie 1 kubatury na godzinę (chodzi oczywiście o kubaturę przestrzeni wentylowanej, a nie całego budynku), przy jednoczesnym ostrym chronieniu domu przed pasywnymi zyskami słonecznymi (czyt. zacienianie i unikanie zostawiania otwartych okien i drzwi) pozwoli z grubsza zachować wewnątrz znośne temperatury. No chyba, że GWC nie wytrzyma upałów (to jest funkcja w czasie(!): na krótkie upały wystarczy nawet małe GWC, na odpowiednio długie nawet przewymiarowane będzie za małe).

 

ad 3. powierzchnia jest też na ścianach bocznych - więc na zdrowy chłopski rozum bokiem też następuje wymiana....???

 

Oczywiście tak, ale tych powierzchni bocznych jest zdecydowanie mniej. No i liczy się sumaryczna powierzchnia. A że pewnie warto by ją uzyskać jak najniższym kosztem, to ładowanie kasy w nadmierną grubość złoża nie ma ekonomicznego sensu (sześcian ma mniejszą powierzchnię boczną od prostopadłościanu o tej samej objętości).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zimę wystarcza wymiana na poziomie kilkudziesięciu (powiedzmy 30) m3/h na mieszkańca. No chyba, że strasznie lubisz gotować, albo się kąpać, wtedy może się przydać większa. Choć jeśli masz standardowo dziurawy dom, to pewnie jakakolwiek wymuszona wentylacja będzie zimą nadmierna... ;)

 

Natomiast na lato wymiana na poziomie 1 kubatury na godzinę (chodzi oczywiście o kubaturę przestrzeni wentylowanej, a nie całego budynku), przy jednoczesnym ostrym chronieniu domu przed pasywnymi zyskami słonecznymi (czyt. zacienianie i unikanie zostawiania otwartych okien i drzwi) pozwoli z grubsza zachować wewnątrz znośne temperatury. No chyba, że GWC nie wytrzyma upałów (to jest funkcja w czasie(!): na krótkie upały wystarczy nawet małe GWC, na odpowiednio długie nawet przewymiarowane będzie za małe).

 

 

 

Oczywiście tak, ale tych powierzchni bocznych jest zdecydowanie mniej. No i liczy się sumaryczna powierzchnia. A że pewnie warto by ją uzyskać jak najniższym kosztem, to ładowanie kasy w nadmierną grubość złoża nie ma ekonomicznego sensu (sześcian ma mniejszą powierzchnię boczną od prostopadłościanu o tej samej objętości).

dzięki za wyjaśnienia. A można przewymiarować też rurę z GWC - mamiast 200, dać 250 (pomijam kwestię ceny)?

 

Co do kubatury to trochę zaczynam się zastanawiać bo generalnie mam 40/50m3h na pokój na piętrze tylko na dole mam 100m3/h na duży pókoj/jadalnie i przedpokój - wedle rysunku.Myśllisz/cie,że parter jest niedoszaczowany?

dol.jpg

 

Dzieki za rady bo niby rury w domu i GWC można sobie zmieniać poźniej ale do jutra muszę postanowić o średnicy rury w ścianie piwnicy, która będzie zalewana.

dol.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam,

 

powoli zastanawiam się nad swoim GWC, które w pierwotnym zamyśle miało być ułożone na podjeździe i być wykonane w dwóch niezależnie działających sekcjach. Po przeczytaniu przynajmniej części tego wątku wiem że muszę zmienić idee (do domu mam zrobione dwa przepusty fi160 i pewnie trzeba to będzie połączyć w jedną 200-250 ? Ale ważniejsza sprawa jest tak jak rozłożyć poszczególne warstwy GWC i ile muszę jeszcze położyć czego nad samym złożem na XPS (zostało mi 20m2 XPS 15cm, który planuję przeciąć na pół i ułożyć nad złożem). Wody gruntowe są dość wysoko, ale będę też podnosił się z poziomem terenu więc będzie miejsce tylko pytanie ile i co mam rzucić na XPS i czy te 7,5 cm grubości będzie wystarczające jako izolacja? Mam też gigantyczne ilości odpadów styro szarego z izolacji ścian, czy można go w jakiś racjonalny sposób wykorzystać? Dzięki Kamil

 

No i wracam do budowy mojego GWC...

teraz doszła jeszcze jedna koncepcja ulokowania wymiennika, a mianowicie posadowienie go pod garażem. Mam na działce zrobione fundamenty pod garaż o powierzchni wewnątrznej 46 m2 (7,3 m x 6,3 m) czy ten pomysł jest lepszy niż robienie wymiennika na podjeździe? No i jeszcze ten cały układ kanałów, bo mam totalny mętlik w głowie... Układ Tichelmanna jak u Bartka? Czy może układ grzebieniowy, a może po prostu wersja zwykła? Czy zrobienie zraszacza pod garażem to dobry pomysł? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
No i wracam do budowy mojego GWC...

teraz doszła jeszcze jedna koncepcja ulokowania wymiennika, a mianowicie posadowienie go pod garażem. Mam na działce zrobione fundamenty pod garaż o powierzchni wewnątrznej 46 m2 (7,3 m x 6,3 m) czy ten pomysł jest lepszy niż robienie wymiennika na podjeździe? No i jeszcze ten cały układ kanałów, bo mam totalny mętlik w głowie... Układ Tichelmanna jak u Bartka? Czy może układ grzebieniowy, a może po prostu wersja zwykła? Czy zrobienie zraszacza pod garażem to dobry pomysł? :)

 

Zależy co chcesz osiągnąć.

Jeśli planujesz garaż nieogrzewany to umieszczanie pod nim GWC spowoduje, że garaż nie będzie miał skąd czerpać ciepła. Będzie w nim chłodniej niż bez GWC.

Jeśli jednak to nie stanowi dla ciebie problemu to wrzucaj GWC pod garaż, nawet ze zraszaniem. Ja mam GWC ze zraszaniem pod domem i póki co nie mam z tego powodu jakiś problemów, oprócz tego, że taki GWC wychładza grunt. :p

Co do układu: grzebieniowy czy tichelmanna to preferuję ten drugi, ponieważ uważam, że pracuje wówczas większa powierzchnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy co chcesz osiągnąć.

Jeśli planujesz garaż nieogrzewany to umieszczanie pod nim GWC spowoduje, że garaż nie będzie miał skąd czerpać ciepła. Będzie w nim chłodniej niż bez GWC.

Jeśli jednak to nie stanowi dla ciebie problemu to wrzucaj GWC pod garaż, nawet ze zraszaniem. Ja mam GWC ze zraszaniem pod domem i póki co nie mam z tego powodu jakiś problemów, oprócz tego, że taki GWC wychładza grunt. :p

Co do układu: grzebieniowy czy tichelmanna to preferuję ten drugi, ponieważ uważam, że pracuje wówczas większa powierzchnia.

 

Dzięki za odpowiedź, w między czasie wyszło że zrobię jednak żwirowca na podjeździe, bo mierząc głębokość na jaką musiałem zjechać z wykopem okazało się że wyjdę poniżej fundamentu, a to już niebezpieczne dla garażu (szczególnie że fundamenty były lane do ziemi). I tak mam wykop 6x6 zasypany żwirem 20-40 dookoła rur jest trochę większy. Takie kamienie to max co mogli zaoferować mi sprzedawcy w moim regionie... Wejście i wyjście ze żwiraka jest na dwóch rurach 160 ułożonych jedna na drugiej mocno nawierconych. Wejście do domu (ok 12m ocieplone jest resztkami styropianu z budowy układane i ubijane na rurach pewnie z 40 cm). Teraz rodzi się w mojej głowie pytanie jakiej grubości styropianem\XPSem wykonać ocieplenie samego żwirowca? Do ocieplenia jest <64m2 powierzchni. Mam 20m2 XPS (15 cm) i 2m2 hydropianu (10 cm). wiem że będę musiał dokupić, tylko pytanie czy wystarczy położyć 5 cm czy pasuje dać więcej (10 cm?). Na samym żwirowcu będzie teraz położone 40 cm pospuły na to warstwa ocieplenia i jeszcze ok 20-30 cm pospuły, 15 cm klińca i kostka. Jak poniżej:

 

1.jpg

 

Czy ocieplić żwirowca bezpośrednio na geowłókninie, a opaskę zrobić wyżej na rodzimym gruncie. Ewentualnie dodać styropian na pionowej cześci. Jak niżej:

 

2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
dzięki za wyjaśnienia. A można przewymiarować też rurę z GWC - mamiast 200, dać 250 (pomijam kwestię ceny)?

 

Nie warto przewymiarować żwirowego i rurowego GWC. Powietrze w żwirowcu po poziomym przepływie 2m w żwirze bardzo mało latem obniża swoją temperaturę a zimą podwyższa. Koszty wykonania przewymiarowanego objętościowo lub długiemu ponad miarę przepływu powietrza nie ma ekonomicznego uzasadnienia. "To się nie wróci." :-))

Ta sama uwaga dotyczy rurowego - przy określonej wydajności powiększanie średnicy rury lub jej wydłużania nie ma sensu j/w piszę.

Witek

Edytowane przez witek_myslowice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...