Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy ocieplić żwirowca bezpośrednio na geowłókninie, a opaskę zrobić wyżej na rodzimym gruncie. Ewentualnie dodać styropian na pionowej cześci. Jak niżej:

[ATTACH=CONFIG]369911[/ATTACH]

Żwirowiec 6x6m - bardzo przewymiarowany. Czy powietrze bedzie sie poziomo przemieszczac na odlegości 6m?

Dlaczego GWC jest tak głęboko zakopany? Górna jego powierzchnia może być ok 0,5 - 0,7 poniżej stanu "0" terenu. Zamiast pospólki można zastosować geokratę.

Na schemacie 2.jpg budowa żwirowego jest ok z uwagą że ocieplenie jest przerwane na wys. pospólki.

Witek

Edytowane przez witek_myslowice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak taki zwirowiec ma byc wyplukiwany jak daje sie to ocieplenie ?

czy woda nie rozleje sie poza obrys tego wymiennika?

czy to bedzie styropian wodoodporny

 

W trakcie deszczu wilgotne powietrze wpada do GWC następuje pkt rosy - wilgoć sie skrapla i płynie po żwirze. Poza tym na żwirze pod izolacją można wykonać instalacje zraszającą żwir w postaci np rurek NIBCO z otworami.

 

...poza obrys??? W żwirze woda płynie pionowo.

 

Na i pod styropianem musi być folia. Po za tym można stosować tzw styropian "zamknięty" czyli nie cięty z dużych arkuszy. Ten styropian jest b. wazny bo gdyby go nie było to GWC miałby te same parametry gdyby go wykonac na głeb 4-5m. Jak to się ma do rurowego bez izolacji na głębokości 1,5-2m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam wszystkich :)

 

Przebrnąłem przez kilkadziesiąt ostatnich stron, ale dalej mam mętlik w głowie. Ale zacznijmy od początku - remontuję właśnie gruntownie dom z końca lat 60'tych, niepodpiwniczony (w sumie to parter był jako piwnica 2,20m a piętro mieszkalne), około 200m2, 480m3 kubatury. Jestem właśnie po skuciu posadzek na gruncie (okazało się, że wszystkiego było 3-4cm betonu) i wybraniu gruntu, żeby podwyższyć trochę pomieszczenia i dobrze zaizolować posadzkę. Na początku przyszłego tygodnia ekipa chce zalewać pierwszego chudziaka, a jak wpadłem na pomysł GWC pod budynkiem, więc czasu mam bardzo mało. Docelowo planuję wentylację mechaniczną z rekuperacją + ogrzewanie powierzchniowe (sufitowe, piec gazowy kondensacyjny - bo jest). Całość dobrze ocieplę (podłoga na gruncie 14cm styro grafitowy 0,33), ściany 18cm styro grafit (0,31), dach prawdopodobnie min. 25cm styro grafit (0,33) - ale to zadanie na lato. Podłoże gliniaste (czyli teoretycznie dobre pod GWC), wód gruntowych na razie nie odkryłem, ale raczej jest sucho...

 

Wstępnie rozrysowałem sobie układ GWC rurowego pod budynkiem. Na chwilę obecną myślę o rurach kanalizacyjnych PVC-U ze ścianką litą, kl. N (cieńsza ścianka) - całość ułożona jakieś 20 do 70cm pod dolnym chudziakiem, wszystkie zakręty 90st. planuję z dwóch kolanek 45st. Opcje mam dwie:

- pod budynkiem dwie nitki po ok 25m o średnicy fi160 łączące się po przejściu na zewnątrz do fi200 i dalej jakieś 6m do czerpni

- pod budynkiem jedna nitka ok. 50m o średnicy fi200 + jakieś 6m do czerpni.

Spadek planuję ok. 2% w stronę studzienki przy czerpni - aby móc od wewnątrz przepłukać układ.

 

No i teraz pytania:

1) Jest sens pchać się w takie GWC pod budynkiem?

2) Czy rura kanalizacyjna PVC-U lita jest ok na GWC? Wiadomo, pewnie są lepsze super hiper antybakteryjne, ale też sporo droższe. Wydaje mi się, że nie ma sensu wydawać grubych tysięcy na GWC w moim układzie. Jedyny minus jaki wyczytałem, że to że nie ma atesty PZH więc nie wiadomo jak wpłynie na zdrowie. A może jakieś rury polipropylenowe w sensownej cenie? Znalazłem tylko takie karbowane o podwójnej ściance - tylko wtedy chyba ta pustka powietrzna będzie izolatorem?

3) Lepiej zrobić dwie krótsze nitki o mniejszej średnicy czy jedną dłuższą, ale o większej średnicy?

 

Będę mega wdzięczny za pomoc :D...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co tu uzasadniać ...

Ci co nie mają twierdzą że nie ma sensu ...

A ci co mają to twierdzą że ma sens ...

 

Ja mam i dla mnie ma sens ...:yes:

 

Ale nie pod budynkiem.

GWC pod budynkiem wychładza grunt.

 

abes, wyprowadź sobie teraz rurę na zewn. budynku. Później ""coś" do niej dosztukujesz.

 

abes, jeśli bedziesz robił rekuperator samodzielnie, to GWC warto zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja mam i dla mnie ma sens ...:yes:

 

Ty piszesz raz tak, a raz tak. Najpierw jedziesz po PC, teraz je chwalisz (z wiadomych względów), później dokładasz do swojego GWC rekuperatur i też piszesz, że nie widzisz różnicy. Teraz znowu piszesz co innego... (też z tych względów?) Jak chorągiewka na wietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty piszesz raz tak, a raz tak. Najpierw jedziesz po PC, teraz je chwalisz (z wiadomych względów), później dokładasz do swojego GWC rekuperatur i też piszesz, że nie widzisz różnicy. Teraz znowu piszesz co innego... (też z tych względów?) Jak chorągiewka na wietrze.

 

Uczę się na błędach ...;)

Jak coś ma sens to będę chwalił a jak nie widzę sensu to nie będę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co, nie twierdzisz, że jak robisz rekuperację, to na GWC szkoda pieniędzy?

 

A tutaj wszystko zależy od zachcianek ...

GWC powoduje że nawet byle jaka centrala ma parametry jak super wydajna z górnej półki i nie ma żadnego "cyrkowania" przy ujemnych temperaturach zewnętrznych...

Sumaryczny koszt podobny a zyskujemy bardzo wydajną pracę układu wentylacyjnego ...

Jak ktoś ruszy doopskiem to i w lecie coś z tego uszczknie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, zachcianek. Bo z ekonomią to już ma mało wspólnego.

 

Nie mam reku samo ggwc i to co wpadnie na strychu i w garażu daje na anemostacie w okolicy 9*C pryz -2*C przy -14 miałem na nawiewie 7,5 pewnie jak przyjdzie nagłe ocieplenie to trzeba będzie pompkę wyłączać (czyli zmajstrować jakiś sterownik. Nawiew w okolicy 100m3/h Pompka gwc 5W wentylator 5W przy temperaturach ok 5 trzeba podkręcić aby utrzymać wydajność to bierze 15W. Wszystko mierzone chińskimi zabawkami ale kto takimi nie mierzy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...