Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

Znalazłem sposób żeby nie kapało na boki tylko do wiadra :lol:

 

http://img41.imageshack.us/img41/9057/img9245d.th.jpghttp://img39.imageshack.us/img39/5826/img9247r.th.jpg

Jak widać trochę już jest, ostateczny wynik jutro rano :wink:

 

pigeon miejsce tego powietrza zastąpi glikol, ten sam który tam tłoczysz !

W momencie kiedy zamykasz zawór robi się ciśnienie i to ciśnienie sprawia że wszystko da się odpowietrzyć. Ja tego zaworu nie mam i męczyłem się kilka dni, ale robiłem to dla Was chłopaki 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kombinując wydajnością układu (prędkością wentylatorów) możesz tak ustawić system, aby wody było maksymalnie dużo.

Wtedy też powietrze opuszczające ten GWC będzie najzimniejsze.

To bilans wydajności GWC, sprawności przekazywania ciepła do/z lamel i czasu trwania wymiany.

Trzeba by znaleźć "stałą aparaturową"

Taką wielkość nastawy wentylatora, która daje optymalny efekt.

 

Termometr tam jaki masz?

Ile jest po GWC?

 

 

Do żelazka jak znalazł! :lol: :lol: :lol:

 

Adam M.

 

Może się przyda... :roll:

 

http://img294.imageshack.us/img294/8666/punktrosy.jpg

A.M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad GWC rurowym pod domem (dom na płycie fundamentowej). Wiem że są za i przeciw ale po przeanalizowaniu wszystkiego już się prawie zdecydowałem. Jedyny problem mam ze średnicą rur. Rekuperator ma wejście fi 200. Wymyśliłem sobie by GWC był bardziej wydajny to zrobię go z rur o fi 75. Coś jak układ Tichelmanna tyle że ja ułożę rury wg innego wzoru, stosując się do zasady że wszystkie rury maja mieć taką samą lub podobną długość, taką samą lub podobną ilość zakrętów o jak najmniejszym kącie. Problem w tym że na stronach gdzie można informację o GWC rurowym uzyskać zmniejszanie średnicy rur w układzie Tichelmanna uważa się za poważny błąd! Rozumiem że wzrośnie opór przepływu powietrza ale jeżeli zrekompensuję to większą ilością mniejszych rurek to co? Wydajność takiego układu napewno będzie wyższa niz pojedyńczej rury tylko czy to aby napewno będzie działać? Ile takich rurek fi 75 musiałbym zastosować w stosunku do fi 200 by zrównoważyć większy opór? Długość rurek 75 to ok 9 m każda. Pobieżne wyliczenia daja 5 razy większą powierzchnię rurek 75 w stosunku do jednej 200 (około 9 rurek) przy tej samej powierzchni przekroju. Czy to znaczy że opory tez będą mniej więcej 5 razy większe? Jeżeli tak to mój pomysł jest do bani :cry: . Jak to można rozwiązać (i czy wogóle)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej problem termiczny na ten moment.

Zabierz się za prawo przepływów.

Zauważ, że wolniejszy przepływ to mniejsze opory na danym odcinku/elemencie.

 

Tak zbilansujesz wydajność układu z mocą napędu.

 

POTEM policz jakie objętości gruntu obejmie ten układ i z jakiej jego kubatury chcesz "ssać" ciepełko/chłód.

 

Permanentnie wszystkim myli się powierzchnia wymiany z kubaturą gruntu nią objętą!!!

Powierzchnia jest ważna, ale bez cudów!

Jak przy pomocy 5 arów szarpiesz z wiaderka gruntu - to jak długo da Ci te 5kW mocy?

Da przez 10 sekund?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej problem termiczny na ten moment.

Zabierz się za prawo przepływów.

Zauważ, że wolniejszy przepływ to mniejsze opory na danym odcinku/elemencie.

 

Tak zbilansujesz wydajność układu z mocą napędu.

 

POTEM policz jakie objętości gruntu obejmie ten układ i z jakiej jego kubatury chcesz "ssać" ciepełko/chłód.

 

Permanentnie wszystkim myli się powierzchnia wymiany z kubaturą gruntu nią objętą!!!

Powierzchnia jest ważna, ale bez cudów!

Jak przy pomocy 5 arów szarpiesz z wiaderka gruntu - to jak długo da Ci te 5kW mocy?

Da przez 10 sekund?

 

Adam M.

Dlatego chcę tą grubą rurę "rozłożyć" na większej powierzchni. Rury będą rozłożone na szerokosci 14 m. Długość pojedynczej rurki ze wszystkimi zakrętami to ok 9 m. Może być problem z jednakową długością wszystkich rur i odpowiednimi odległościami, ale najwyżej obniży to trochę sprawność całego układu. Jeżeli te 10 rurek zastąpi tą jedną większą i układ będzie działał to ok, ale jeżeli opory będą za duże to zwiększyć ilość rurek raczej będzie ciężko. "Prawo przepływów" jest dla mnie mało mówiącym hasłem niestety, nie znam się na tym kompletnie :( .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z tego tutaj kalkulatora: http://skowronski.com.pl/php/kop2.php?Q=14&K=0.1&D=75&L=9 policzyłem to wszystko mniej więcej tak:

 

- rura fi 200

- przepływ 180 m3/h

- długość 9 m

- opór całości - 0,111 dH (nie wiem nietety co to za jednostka)

- prędkość przepływu 1,592 m/s

 

rozkładając to na 10 rurek fi 75, dla każdej;

- rura fi 75

- przepływ 18 m3/h

- dł 9 m

- opór - 0,219 dH

- prędkość przepływu 1,132 m/s

 

wypada opór dwa razy większy.

 

dajmy 13 rurek

 

- przepływ 14 m3/h

- opór - 0,106dH

- prędkość przepływu - 0,88 m/s

 

i tu już opór jest nawet mniejszy. Prędkość też więc lepiej się nagrzeje/oziębi. 13 rurek na 14 metrach zmieszczę, może być trudno o takie same długości ale jakoś to wszystko delikatnie pozakręcam.

 

Wygląda na to że się uda. Fundament płytowy na izolacji z keramzytu, rurki wkopię tak 30 cm w podłoże więc przy tym przekroju nie powinno się im nic stać.

Niestety nie wiem do jakiego medium ten kalkulator jest przeznaczony i czy to ma w tym przypadku znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sam ze soba gadam :)

Chyba popełniłem błąd bo przyjąłem opór dla jednej rurki jako opór całego układu a ma ich byc 13, więc ich opory zsumują się? Tak to wyjdzie około 1,3 tego całego dH i cały układ psu na budę! Tak to jest jak ktoś kto nie ma o czymś pojęcia bierze się za takie kalkulacje no ale jakoś muszę to rozwiązać.

 

Może ktoś tu jednak ma wystarczającą wiedzę o temacie by uświadomić mi czy zamiana jednej 9 metrowej rury na kilka mniejszych ma wogóle sens. Dziękuję z góry bo sam chyba sobie z tym nie poradzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:roll:

Spróbujmy...

 

To jest tak:

Płyny (ciecze i gazy razem wzięte) mają lepkość. (mierzoną w płazach, ale żab w tym nie ma! :lol: ).

Ta lepkość sprawia, że powietrze przy ściance rury praktycznie stoi!

Im bliżej środka rury tym szybciej zasuwa.

Jak rura gruba - to zasuwa go dość sporo, bo ta lepkość dla powietrza nie jest duża.

Ale...

Jak rur dużo i ich sumacyjna powierzchnia jest większa od tej "jednej grubej", to spada prędkość przepływającego płynu!

I co z tego?

A to, że na poślizg warstwy względem warstwy działają mniejsze siły.

Akcja - reakcja i takie tam....

No, opory przepływu maleją jak maleje prędkość!

Wydłuża się też czas wymiany ciepła (w tym przypadku).

Czyli...

Jak sumacyjna powierzchnia przekroju byłaby tak z 1/3 większa to nastąpiłaby kompensacja tych zjawisk.

Mówiąc wprost - byłoby to samo...

Wtedy na PRĘDKOŚĆ pobierania/oddawania ciepła wpływ miałaby powierzchnia.

Zależność - wprost.

 

Chyba tyle...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Adamie że podjąłeś temat. Przekrój poprzeczny 13 rur 0,075 jest mniej więcej dwukrotnie większy niż rury 0.2 a ich powierzchnia wymiany z gruntem przy tej dlugości jest około 5 razy większa. Jeżeli jest tak jak piszesz to powinno bez problemu zadziałać. Taki układ będzie też trochę mniej "wysilony" bo powierzchnia wymiany jednej takiej rurki jest tak ze dwa i pół raza mniejsza a przepływ niecałe dwa razy wolniejszy, niedużo ale zawsze.

Powierzchnia takiego GWC ok 120 m kw. Koszt przy rurkach kupowanych gdzieś tam to ok 800 zet, czyli tyle ile wydaję przez miesiąc na piwo :D. Trochę mnie martwi ten kalkulator wyżej ale jakoś nie wydaje mi się możliwe by energia potrzebna do przeciągnięcia 14 m sześć powietrza na godzinę przez rurkę 0.075 była taka sama jak przy rurze 0.2 i 180 m sześć. Coś tu nie gra!

Dzięki Adam jeszcze raz. Natchnąłeś mnie wiarą. Spróbuję to zrobić, najwyżej się pośmiejemy :lol: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadziała, bo zwykle działa poprawnie.

Tylko...

Do śmiechu to Ci nie będzie jak za łopatę złapiesz! :lol: :lol: :lol:

A trzeba - bo samo się nie zrobi! :lol:

 

Analizowałeś co z wodą pod trawnikiem?

Co z okresowymi wodami opadowymi/roztopowymi?

Przewidujesz tam jakie żąpie? (bo powinieneś!)

Latem będzie kondensacja wewnątrz. Mokro się zrobi.

Trzeba tę wodę jakoś wywalać.

Poza tym...

Nie ma absolutnie szczelnych takich konstrukcji! (wiesz czemu?) :lol:

Adam M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadziała, bo zwykle działa poprawnie.

Tylko...

Do śmiechu to Ci nie będzie jak za łopatę złapiesz! :lol: :lol: :lol:

A trzeba - bo samo się nie zrobi! :lol:

 

Analizowałeś co z wodą pod trawnikiem?

Co z okresowymi wodami opadowymi/roztopowymi?

Przewidujesz tam jakie żąpie? (bo powinieneś!)

Latem będzie kondensacja wewnątrz. Mokro się zrobi.

Trzeba tę wodę jakoś wywalać.

Poza tym...

Nie ma absolutnie szczelnych takich konstrukcji! (wiesz czemu?) :lol:

Adam M

Budowę zacznę najwcześniej za pół roku, do tego czasu myślę że wszystko sobie dokładnie przemyślę i zaplanuję. Czytam to co dostępne i staram się jakoś dopasować do tego co będzie u mnie. Przez pół roku chyba jakieś rozwiązania dobre dla mnie uda mi się znaleść.

 

Mój dom będzie na płycie fundamentowej opartej na keramzycie jako izolacji.

Działka ma pochylenie około 1 metra na 15 m. Wzdłuż najniższego boku działki będzie drenaż z odprowadzeniem do studni chłonnej w najniższym rogu. Studnia będzie miała przelew do rowu melioracyjnego. Obok niej będzie oczyszczalnia (na niej nie mam zamiaru oszczędzać).

Warstwa keramzytu pod domem to będzie 30 cm i w tej warstwie będzie drenaż dookoła domu z odprowadzeniem do studni. Zaplanowałem oczywiście odpływ skroplonej wody z GWC - doczytałem już że jest to niezbędne. Przy takim ukształtowaniu działki nie będzie żadnego problemu z wysokościami.

Będzie masę zabawy przy łączeniu rurek GWC no ale przynajmniej nie jest to drogie. Żeby uprościć wszystko maksymalnie, rurki 0.075 będą dochodziły prawie do rekuperatora, dopiero tam je połączę. Z drugiej strony zamiast klasycznej czerpni mogę wystawić rurki do wysokości ok 2 m płasko przy ścianie w dwóch miejscach (dużo ich będzie) Zaizolouję jaimś styropianem, otynkuję taką płaską wysoką skrzynkę, z góry siatka czy jakiś filtr i już. Widać tego nie będzie, powinno działać.

Co do kopania to w Szczecinie jest wypożyczalnia Ramirent. Za 450 na dzień można wynająć minikoparkę. I tak muszę trochę wykopów na działce porobić (kanalizacja, drenaż, elektryka, woda) więc można też za jednym zamachem ten GWC zrobić. Alternatywnie dwie łopaty plus kogoś do machania.

Mógłbym ten keramzyt potraktować jak GWC żwirowy ale nad nim będzie już tylko beton więc trochę się boję wyziębienia.

Dzięki za uwagi. Niby wiele się wie ale i tak nie zawsze się o wszystkim pamięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

manieq82 Wysłany: Wto, 14 Lipiec 2009 22:28 Temat postu:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

jakiej siatki uzyłeś do okręcenia rur?

 

użyłem siatki do ociplania budynków,przy średnicy Fi 200 miałem owinięte boki i górę podwójnie. Siatka mnie kosztowała troche poad złotówkę za mb, szerokość metr.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Po przeczytaniu całego wątku, postanowiłam zrobić gwc wodny2.

Posiadam dom ok 200m2, na działce jest studnia w której poziom wody jest ok 3mpp, czyli warunki chyba idealne.Jednak nigdzie nie mogę doszukać się schematu jak to zrobić. Czy do studni musi być doprowadzone świeże powietrze, czy można to połączyć z rekiem?

 

Pozdrawiam,

Basia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Mam ytanie do Adama_mk

Bardzo prosże o opinię na następujący temat.

Jak pamiętasz budowałem GWC żwirowy i zastanawiam się nad następującą zmianą w kolejności warstw.

Idąc od dołu:

rodzimy grunt

geowłóknina o gramaturze 200

żwir + rury ( na ścianach styropianod wewnątrz 5 cm od zewnątrz 10 cm

geowłóknina

folia budowlana

piasek

folia budowlana połaczona w izolacją ciągłą na ścianach

styropian

wylewka

 

taka jest moja propozycja

pojemność cieplna GWC rośnie dzięki dodakowej warstwie piachu, izolacja od góry styropianem 10 cm

po bokach 5 + ściana + 10

to powinno być dobrze ale proszę o pinię.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Z tego co piszesz powinno być dobrze.

Pojemność cieplna, jaka by nie była, nie jest głównym czynnikiem w tych termicznych przemianach.

To odpowiedź na skok wydajności.

Jak pojemność duża to przy gwałtownym zwiększeniu wydajności nie ma skoku temperatury wylatującego powietrza.

To wilgoć jest napędem tej konstrukcji i odpowiada za transport ciepła/chłodu.

Bardziej liczy się ogólna powierzchnia/kubatura w stosunku do powierzchni wentylowanych.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do @ciasteczka

Miales na mysli izolacje samych rur od wewnatrz i zewnatrz styropianem czy calego zloza?

Folia budowlana jest tez na bokach zloza?

Ja zrozumielaem ze odsloniete dla wilgoci jest samo "dno" zloza zwirowego, chyba ze zle zrozumialem -wiem ze pytales adam_mk, ale z ciekawosci chcialem wiedziec :oops:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

Jako, że zastosowałem styropian na podłogi a nie hydromaxa to na bokach mam folie budowlaną. Ta folia izoluje styropian. Od dołu mam tylko i wyłącznie geowłókninę.

Adamie dzięki za odpowiedź.

Przypominasz o wilgotności.

no i o kubaturze...

mam 6.5x4.0x0,7m złoże , a powierzchnia do wentylacji 160m2 kubatura do went. 380m3

 

pozdrówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...