Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC - 100 sposobów zmieszczenia jamnika pod szafą


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witajcie, ja również zabieram się do budowy wodnego 1, co prawda finalizacja będzie w dość odległym czasie ale pierwsze kroki już uczyniłem, mam 150mb rury niebieskiej fi32 i przepusty pod fundamentem, będzie jedna pętla, powierzchnia mieszkalna to ok 110m2 i teraz rodzi się pytanie.

 

Jaką zamówić w Juwencie nagrzewnicę, (czy z oferty np.: NLW) czytałem na ich stronie, że w zasadzie zrobią każdą ale po co przepłacać?

Jakie Wy koledzy kupiliście i jak wyliczaliście ich wielkość?

 

Ps. rurka będzie zakopana na 1,5 m grunt piaszczysto/gliniasty bardzo mokro (dolina Neru).

 

Pozdrawiam Damian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długość i średnica na miarę domu 3x większego ,,, Zastanowił bym się bo opory duże, pompa zeżre więcej prądu a samo napełnienie tego będzie kosztowało prawie tyle co budowa! Stać Cie na to ?

 

Nagrzewnicę dobierają sami w Juwencie, poda parametry glikolu i powietrza oraz wydajność !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź, Piczman

 

Długość całkowita 150m to nieco (60m) więcej niż u Ciebie, ale miałem okazję kupić taniej u producenta, musiałem jednak cały "krążek" będzie większy zysk/strata energii cieplnej. :wink:

 

Opory powinny być mniejsze przy większej średnicy, a roztworu glikolu nie będzie tak dużo ok 120 litrów w rurze plus wymiennik i rezerwuar jakieś 15 litrów to wszystko.

 

Co do pompy zastosuję może drogą ale samoregulującą się Grundfos ALPHA2, jest bardzo elektrooszczędna i dopasowuje siłę do oporu.

 

Dzięki za informację na temat doboru nagrzewnicy, w Łodzi jest przedstawiciel i u niego zamówię.

Z tego co widziałem na zdjęciach to twoja nagrzewnica jest niewielka 24 x 24 cm?? a ile ma rzędów i jak sprawdza się w praktyce czy jest wystarczająca, wiem że zima jeszcze przed Tobą ale lato już było i to z upalnym sierpniem? Ja zamówię nagrzewnicę na wiosnę może do tego czasu będzie zima i podzielisz się swoimi doświadczeniami.

 

Ps. Gratuluję artykułu w Muratorze, całkiem fajnie opisali, od razu skojarzyłem.

 

Pozdrawiam Damian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długość i średnica na miarę domu 3x większego ,,, Zastanowił bym się bo opory duże, pompa zeżre więcej prądu a samo napełnienie tego będzie kosztowało prawie tyle co budowa! Stać Cie na to ?

 

Nagrzewnicę dobierają sami w Juwencie, poda parametry glikolu i powietrza oraz wydajność !

To znaczy że na 300m2 powierzchni wentylowanej o wysokości pomieszczeń 2,70 ,150 mb rury fi32 wzupełności wystarczy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pompy zastosuję może drogą ale samoregulującą się Grundfos ALPHA2, jest bardzo elektrooszczędna i dopasowuje siłę do oporu.

 

Ale opory w tym układzie są niemal stałe. Chodzi raczej o to żeby przetłaczała tylko tyle ile potrzeba, a wiec trzeb kontrolować spadek temp. na nagrzewnicy a nie spadek cisnienia. Pewnie ta pompa tez ma taka możliwość po połączeniu z czujnikiem temp.

 

Ja planuję 150mb fi25 zakopanej w glinie i jednak nie jest tak sucho jak myślałem :) Piczman ma super układ rurka biegnie sobie dookoła domu, ale jeśli będzie meandra to sprawność pozyskiwania będzie mniejsza. Według mnie nie jest istotna długość rury a powierzchnia z jakiej zbierasz ciepło. Podobno optymalnie jest gdy rurki są oddalone od siebie o 0,8 m lub więcej. Czyli na 100m^2 jest wtedy 125mb + 10mb zakrętów+10mb powrót- miałbyś wtedy powierzchnie domu do wymiennika jak 1:1. Według mnie jak szybko byś ten glikol nie pędził, to na wyjściu z ziemi będzie miał temperaturę gruntu, a akumulator wokół rurki będzie przepotężny, Czyli będzie można pobierać dowolnie długo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciśnienie będzie stałe, ale nie da się określić z góry oporów tłoczenia i dobór pompy optymalnej będzie raczej kłopotliwy (kosztowny), lepiej od razu kupić jedną pompę która się sama dopasuje i jeszcze poda zużycie prądu w W.

Co do czujnika temperatury to pompa ma wbudowany czujnik pozwala on na obniżenie parametrów pracy w trybie nocnym, ale to raczej będzie zupełnie zbyteczna funkcja.

 

Inny problem, o którym właśnie się dowiedziałem to wkraplanie wilgoci wewnątrz elektryki/elektroniki pompy, prędzej czy później to ją wykończy i to dotyczy chyba wszystkich pomp (CO), które są przystosowane do tłoczenia czynnika o wyższej temp. niż temp. otoczenia.

 

Trzeba by to jakoś zaizolować termicznie i paroszczelnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Wątek związany z wentylacją śledzę już od dłuższego czasu, ale czas rozpoczęcia budowy się zbliża więc nadchodzi czas podjęcia decyzji.

 

Dom który buduję ma być "prawie pasywny" 30cm styropianu na ścianach, 25-30cm na podłodze, dom na płycie fundamentowej.Strefa klimatyczna III (Górny Śląsk) . Dla takich parametrów OZC wykazał mi 25kWh/m2/rok. powierzchnia domu ok. 130m2. Objętość liczona po ścianach wewnętrznych 460m3.

 

Jako rekuperator zwracam się ku Bartoszowi, jego wielkość mi nie przeszkadza. Vena 3 o wydajności 350 [m3/h] lub Vena 4 o wydajności 550 [m3/h]. Jednak przy objętości 460m3 skłaniam się ku Vena 4.

co sądzicie o takim doborze? Na forum są opinie iż wydajność powinna być w okolicach 1 wymiany na godzinę, tylko tutaj znajduję się po środku.Tylko czy ten 550m3/h nie będzie za duży?

 

W wyborze GWC skłaniam się ku "gwc wodny 1" pomysłu Adam_mk. Na działce mam sucho, woda pojawia się na głębokości 4-5m, pod warstwą humusu sam piach, więc liczę się z potrzebą zakopania większej ilości rury. Myślałem o trzech pętlach o długości 75-100m fi25 co daje około 225m. Przyjmując iż sucho na działce przyjmuję 15 [W/m] * 225 [m] = 3375 [W]. Ze względu na stosunkowo wysoką sprawność bartosza, GWC zamierzam wykorzystywać również zimą, jednak głównie jako "tanią klimatyzację" w lecie. Czy sądzicie iż taka moc złoża pozwoli na ciągłą pracę?. Na razie planuję grzać prądem, a w przyszłości możliwe iż pompą ciepła jak po zakończeniu budowy okaże się iż grzanie prądem wychodzi jednak zbyt drogo.

 

Ze względu iż na działce jest sucho rozważam ułożenie jednej pętli pod przydomową oczyszczalnią ścieków, drugą pętlę pod płytą fundamentową w podsypce, a trzecią pod normalnym trawnikiem.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu? czy w sprawnym funkcjonowaniu nie będzie przeszkadzała różna temperatura czynnika roboczego? spodziewam się iż pod domem,oczyszczalnią, i na działce będą różne temperatury. Czy raczej powinny być to pomijalne różnice?

 

Zastanawiałem się również nad nagrzewnicą z Juwentu - czy następujące parametry powinny być wystarczające?

 

Temperatura nawiewu: -20*C

Temperatura wywiewu: +1*C

Temperatura glikolu: +6*C

Przepływ powietrza: 460m3/h

 

Szczególnie zastanawiam się nad przepływem powietrza - nagrzewnica powinna być zaprojektowana dla 1 wymiany na godzinę czy raczej dla maksymalnej wydajności reku?

 

Pozdrawiam,

Gul1337

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, jednak Będzie 550m3/h :)

 

zapytam jeszcze raz:

 

a co myślicie o tej nagrzewnicy?:

 

Temperatura nawiewu: -20*C

Temperatura wywiewu: +1*C

Temperatura glikolu: +6*C

Przepływ powietrza: 460 m3/h

 

Jaki do niej przepływ byście wybrali? maksymalny reku, czy objętość domu? Adam_mk wspominałeś że używasz takich trochę przewymiarowanych, jakie mają parametry ?

 

Pozdrawiam,

Gul1337

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rury to możesz we własnym zakresie ułozyć.

A skrzynkę z wymiennicą zlecić.

Albo kupić za krocie od lidera wentylacji... :lol: :lol: :lol:

Medalistka jest! :lol:

Adam M.

 

Ja jestem z Krakowa, budowe ruszam w kwietniu, w okresie wakacyjnym bede chcial sie zabrac za budowe GWC, mam wysoki poziom wod gruntowych (jak wysoki to sie dowiem bo czekam na wyniki badan hydro/geo), w zwiazku z tym szukam kogos z okolic Krakowa, kto moglby dopomoc w polaczeniu reku z GWC (bo jak nie znajde to sie skonczy na Medalistce:). Niestety nie mam za bardzo czasu zrobic tego samemu dlatego gotow jestem kogos odpowiednio za pomoc wynagrodzic:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witka,

gwc żwirowy - miał być ale jest uno problemo chyba...

 

teren ogólnie maksymalnie piaszczysty i suchy, w lato kopałem baaardzo głęboko i cały czas susza

więc decyzja była co do gwc żwirowego

przed kilkoma dniami kopareczka kopała mi po drugiej stronie domu (teren niżej o około 0.5m conajmniej) i po wkopaniu się na ok. 2.5 m pojawiła się woda - kazałem pogłębić środkiem i zebrała się przez dzień mała kałuża - lustro tak na 2 - 2,5m

czy będzie dobrze?

w lato na pewno conajmniej 3m i była sahara - teraz pora inna, wiosną chyba będzie jeszcze gorzej

 

i teraz pytanie: do it or not ?

 

rura miała iść około 1,7 pod ziemią, złoże sięgało by 2m

 

myślałem może coby dać wyżej i dać z góry więcej styro?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Od kilku miesięcy śledzę różne wątki a w szczególności dotyczące GWC, buforów, rekuperacji , PC itp. Jestem pełen podziwu dla osób oraz posiadanej przez nich wiedzy oraz to ,że chętnie i bezinteresownie się nią dzielą. Jeszcze raz

CHWAŁA WAM ZA TO!

 

Zaczynając budowę wydawało mi się że jestem bardzo dobrze do tego przygotowany. Dzisiaj mogę powiedzieć - dopóki nie zacząłem czytać tego forum to w zasadzie nie wiedziałem nic o nowoczesnym, ekonomicznym i ekologicznym budownictwie które przy odrobinie chęci oraz pomocy ludzi obecnych tutaj możemy zaadoptować na własne potrzeby i przy nieporównywalnych mniejszym nakładzie finansowym, dające zadowalające efekty końcowe a czasami i lepsze niż zakupione gotowe rozwiązania wykonane przez firmę. A do tego jeszcze jaka satysfakcja.

Teraz mój problem.

Posiadam dom parterowy z uż. poddaszem o p. u. 150 m2 kub. ok 400 m3 projektowe zapotrzebowanie na ciepło wynosi 9 kW. Ze względu że planuję zainstalować rekuperator oraz zwiększyć gr. ocieplenia do - podł. 12 cm , ściana 20, poddasze 25 na skosach,35 sufit- myślę że znacznie spadnie (jeszcze nie policzone),stan surowy na działce 2650 m2. Teren mokry, poziom wody 0,2-0,5 m w niższej części działki (ok. 1000m2), nachylenie 3-4 % w kier. południowym. Planuję wykonać GWC wodny 1 składający się z 2 lub 3 pętli. P1 na potrzeby rekuperacji fi 25 lub 32 dł 150 m, p2 i p3 z rur fi 25 lu 32 dł 150 mb każda na potrzeby PC ok 8-10kw(może kiedyś będą tańsze i zainstaluję). Czy to jest dobre rozwiązanie? Druga sprawa -na wysokości domu poziom wód gruntowych okresowo występuje pow. poz. ław fundamentowych. Fundament murowany z bl. betonowych od str zewnętrznej ocieplony jest styropianem o gr. 8 cm obłożony folią kubełkową i obsypany piachem. Ze względu na wysoki poziom wód najniższa część docieplenia fundamentów czasami znajduję się w wodzie. Czy istnieje taka możliwość że woda będzie podciągała się pomiędzy ścianą fundamentową a styropianem, jeżeli tak to jakie będą tego skutki. Dodam że pow. poz. gruntu chcę dołożyć jeszcze 8-10 cm styropianu. Czy dobrym rozwiązaniem byłoby wykonanie drenażu? Jeśli tak to w jakiej odległości od budynku i na jakiej głębokości i czy obniżenie poziomu wód gruntowych nie będzie miało wpływu na działanie GWC.

Pozdrawiam wszystkich

Mariusz G

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł z zakopaniem pętli do przyszłej pompy ciepła może i dobry ale czy już dzisiaj wiesz jaka będzie, może zdecydujesz się na pompę z bezpośrednim parowaniem a wtedy d...

Dobrze że dużo czytasz bo lepiej zorientowany inwestor popełnia mniej błędów.

To czy woda dostanie się pod styropian na fundamencie zależy od tego jak był przyklejany. jeśli prawidłowo na placki + membrana wokół to będzie ok, poza tym dokładna izolacja przeciwwilgociowa jest ważniejsza.I ściany fundamentowej i styropianu z zewnątrz.

U mnie też ława cały czas w wodzie, dlatego podniosłem dom o ok. metr wyżej wcześniejszego poziomu działki i zadbałem o dokładne odizolowanie się od tej wody.

Drenaż jest dobrą sprawą i nie martw się, nie ograniczy Ci gwc :wink: , całej działki Ci nie wysuszy jeśli o to się boisz. Jeśli masz gdzie odprowadzić wodę z drenażu to zrób go, zwróć uwagę również na odprowadzenie wody z dachu.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrym rozwiązaniem byłoby wykonanie drenażu? Jeśli tak to w jakiej odległości od budynku i na jakiej głębokości i czy obniżenie poziomu wód gruntowych nie będzie miało wpływu na działanie GWC.

Pozdrawiam wszystkich

Mariusz G

 

Drenaż wykonuje się w połowie wysokości lawy fundamentowej obojętnie czy dla gruntów przepuszczalnych, czy nieprzepuszczalnych.

Nie powinien mieć wpływu na działanie wymienników gruntowych, a zabezpieczy fundamenty przed nadmierna wilgocią, tym bardziej że jak piszesz okresowo stoją w w wodzie.

Z tym że izolacja przeciwwilgociowa przede wszystkim.

Dobrze wykonana izolacja średnia powinna dać sobie już rade.

 

http://www.budujemydom.pl/images/stories/instalacje/drenaz_odwodnienie1_600.jpg

 

Jani_63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za radę.

Jednak muszę to jeszcze dobrze przemyśleć. Z tego co się tutaj dowiedziałem z 1mb fi 35-40 oraz z 1 m2 gruntu można otrzymać ok 30W . Planując montaż PC o mocy 6-8 kW należałoby ułożyć 200-300 mb na pow. 200-300 m2. I dylemat: czy 2x100 mb, czy 2x150 mb czy może jeszcze więcej? Ułożenie - czy spiralne nie będzie zbyt wychładzać gruntu ze względu na małą powierzchnię? Czy przy przepływie 3m3/h (czyli 1,5 m3/h dla 1 pętli) ma znaczenie sposób ułożenia tzn im mniej zmian kierunków przepływu tym lepiej- mniejsze opory? Bądę kopał dopiero w czerwcu lub lipcu, także jeszcze trochę czasu mam.

 

Piczman

Przeczytałem Twój dziennik . Brawo!

Też się przymierzałem do takiego rozwiązania ogrzewania jak u Ciebie- kocioł+bufor+podłogówka do tego reku + GWC z nagrzewnicą. Jednak miałem obawy co do ekonomiczności ogrzewaniem węglem które Ty potwierdziłeś na swoim przykładzie:

1 kg węgla = ok.0,65 zł

20 kg węgla = 70kWh

1 kWh=13/70=0,186zł

 

U mnie en elektr. NT =ok 0,26 zł/kWh

Dlatego planowałem bufor + grzałki i tylko w NT. Przy zapotrzebowaniu rocznym na co + cwu ok. 10000 kWh wychodzi ok. 700 zł więcej ale komfort obsługi - nie ma co porównywać. Szkoda tylko ,że nikt z ,,groszkowców" nie zainstaluję sobie ciepłomierza i nie sprawdzi ile go to ,,tanie ciepło" faktycznie kosztuje. Obecnie za mieszkanie w bloku 80 m2 co +cwu 5 m3 /mies. płacę roczne ok. 4000 zł (ciepło z sieci miejskiej które ponoć jest najtańsze) . Więc jeżeli za co i cwu w nowym domu zapłacę poniżej tej kwoty przy prądzie będę baaardzo zadowolony. Na PC za 30 tys. zł mnie nie stać (mało opłacalne), jednak coraz więcej osób instaluje takie za 12-15 tys. zł. Dlatego chcę na razie zakopać GWC (później wiązałoby się z rozkopywaniem już zagospodarowanej działki) , zobaczyć jak się sprawują te tańsze pompy. Jeżeli nie będzie z nimi problemów to zainstaluję, a może i ,,markowe" będą tańsze. Budowa potrwa jeszcze ze 2 lata. Pozostałe roboty chcę wykonać sam. Nie mam już zdrowia do ,,fachofcóf".

Być może moim rozumowaniu są błędy, nie mniej czekam na Wasze opinie.

Za wszystkie rady jak i uwagi z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...