Jani_63 24.02.2010 02:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Z reku wychodzi 16-18C. Nie izoluje kanałów wentylacyjnych, bo gdy będą zatopione w stropie między parterem i piętrem oraz pod posadzką na parterze (w akumulacyjnej strefie konstrukcji budynku) nie wychłodzą się, a raczej podgrzeją. Ustalmy, że temp. powietrza się nie zmieni. Przykład: Sciany u=0,15, okna u=0,8, pokój 15m2. Ile potrzebujesz, żeby ogrzać takie pomieszczenie? Ile mocy potrzeba, żeby dogrzać powietrze z reku o 4-5C? Są dostępne grzałki ceramiczne (tanie), które możesz umieścić w kanale tuż przed wylotem (kanał - końcówka z materiału mineralnego) i sterować nimi z każdego pokoju z osobna lub zafundować sobie sterownik centralny… ... ale policz czego nie musiałbym zainstalowywać. Pokrótce wyliczę: 1. Solary, bo PC latem jest wydajna, 2. Płaszcz wodny do kominka, bo reku odzyska ciepło, a jak nie to zostanie w pomieszczeniach i grzałki będą mniej pracować (też dobrze), 3. Instalacja co., grzejniki, rurki, itd. 4. Podłączenie gazu -nie wiem ile, ale u mnie będzie dużo, jeśli wogóle możliwe. Zainstalowałeś OZC. I jakie Ci wyszło zapotrzebowanie na ciepło? Uważam że dalej kombinujesz jak koń pod górę. Chcesz ogrzewać dom dogrzewając powietrze wentylacyjne o 5 st rezygnując całkowicie CO? Jesteś pewny że o tyle akurat wystarczy? Bardzo wątpię To Se Ne uda pane Hawranek. Poczytaj o ogrzewaniu powietrznym nadmuchowym. Będziesz wiedział jakie temperatury i jaki przepływ medium, w tym przypadku powietrza jest potrzebny dla zapewnienia zapotrzebowania na ciepło. Wentylując Twój przykładowy pokój o powierzchni 15m2 z krotnością 0.3V/h dostarczasz około 11,5m3 powietrza. Tą ilością chcesz ogrzać pomieszczenie. Policz sobie jaką temperaturę będzie musiało mieć powietrze nadmuchiwane żeby pokryć straty energii cieplnej, i jaką moc będzie musiała mieć grzałka żeby była wstanie tą strugę podgrzać. A jeszcze jedno. Jeśli kanały puścisz w stropie nie izolowane (jest taka szkoła ) to rzeczywiście zimą ma to mały wpływ. Ale latem będziesz chłodził stropy a nie bezpośrednio pomieszczenia chłodnym powietrzem. Przy założeniu oczywiście że GWC będziesz miał podpięte od właściwej strony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 24.02.2010 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Ja widzę 3 spore moim zdaniem braki w pomyśle Grzegorza: 1) kominek w domu energooszczędnym, to spore wachania temperatury (czyli według mnie brak komfortu) - jak palisz za gorąco, a jak nie palisz, to nieszcelnościami kominka robisz sobie niepotrzebne przeciągi (a o całkowicie szczelnym kominku możesz raczej od razu zapomnieć). No ale są tacy, co dom budują dla kominka... 2) zapotrzebowanie PC do grzania CWU na powietrze wentylacyjne jest znacznie większe niż typowe zimowe potrzeby wentylacyjne małych domów (tj takich poniżej 500m2 powierzchni), ale oczywiście jeśli taka PC ma brać powietrze wprost z zewnątrz, to już lepiej niech bierze mieszankę tego z wyrzutni i zewnętrznego. Inna rzecz, że sam pomysł PC powietrznej do CWU może nie być najgorszy, no i spokojnie może to działać bez dodatkowego przepływowca (choć być może w mrozy potrzebować będzie wsparcia zwykłej grzałki w zasabniku) 3) grzałki w wentylacji nie dość, że mało wydajne, to na dodatek żadnych sensownych oszczędności nie dają (ani instalacyjnych, ani eksploatacyjnych) względem kabli grzejnych w posadzkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 24.02.2010 11:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Kable też mogą być - zamiast grzałek, choć bezwładność większa. Na pewno w łazienkach.Z kominka trudno zrezygnować.PC - ta Viesmanna pracuje na max 250m3/h. Większośc innych pracuje na 500m3/h. Faktycznie można dogrzać grzałką w zbiorniku, ale zbiornik ma 280l. Grzać całość, kiedy chce wziąć prysznic... dlatego pomysł na przepływowy ogrzewacz. Dziwicie sie bardzo temu, żeby dogrzewać powietrze wentylacyjne. Przecież to rozwiazywanie jest opisywane dla domów pasywnych. Poprawka - piszą o dogrzewaniu jedną mocną grzałką za reku!!! Tylko jak tym precyzyjnie sterować? Moc grzałek - wydaje mi się, że bez wzgledu na to, jakie jest źródło ciepła (grzałka, grzejnik, kable, podłogówka) to moc trzeba będzie dostarczyć taką samą, żeby przy danej wymianie powietrza utrzymać temperaturę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 24.02.2010 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 No to po kolei: PC - 300 m3/h to przy wymianie 1/3 kubatury na godzinę daje całą kubaturę budynku na poziomie 900 m3. Czyli przesadziłem, nie 500 m2, tylko 350 m2 powierzchni użytkowej domu Grzałka w zbiorniku pozwala grzać w taniej taryfie, ogrzewacz przepływowy nie. Na dodatek grzałka może mieć 2KW, a przepływówka bliżej 20KW, czyli zupełnie inne musi być też przyłącze (to też koszt). Grzanie wentylacją - aby dostarczyć potrzebną energię nie wystarczy dogrzać powietrza do "normalnej" temperatury, bo straty ciepła nie występują jedynie przez wentylację. Na dodatek powietrze może przenieść dość niewielką ilość energii cieplnej, więc trzeba by je grzać bardzo wysoko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 24.02.2010 12:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Dokładnie tak jak pisali poprzednicy, dogrzewanie powietrza wentylowanego nie ma imho sensu, nie ta wydajność centrali i nie ta wydajność grzałek, żeby to miało sens ekonomiczny. Bufor skoro miałyby być 2 taryfy to jak najbardziej grzałki zamiast przepływowego, zwłaszcza jak jest możliwość, że odkręcisz jednocześnie więcej niż jeden punkt poboru. (Moc, przyłącze ect). Pamietaj też, że zakładając dogrzanie powietrzem pomieszczeń automatycznie wysuszysz to pomieszczenia, czyli co - dodatkowe nawilżanie ? Kółko się zamyka, zwiększasz wentylację jest susza, zmniejszasz jest zimno.No i kolejna sprawa, dogrzanie wentylacją to jak już wspomniano inne ilości m3/h - a więc wydajniejsze i bardziej prądożerne wentylatory. Resztę już koledzy dopisali. Jeśli z medium wybierasz prąd to zrób wszystko zgodnie ze sztuką na II taryfę (co i cwu) zwłaszcza jak by tam miała być jeszcze pc z wentylacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 24.02.2010 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Czy kable grzewcze moga być pod tynkiem na ścianach z BK? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 24.02.2010 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 Akumulacyjne to nie będzie zwłaszcza przy cieplejszych odmianach BK i przy cienkiej warstwie tynku może ciutkę pękać ale doświadczenia nie mam w tej kwestii więc to tylko moja opinia.Może jakby zrobić niszę np. 6cm grubości w tym BK i wypełnić betonem a w niej kable ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 24.02.2010 14:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 do dyspozycji są też ściany wewnętrzne z silikatów, ale tam mi pasuje postawić szafy i inne graty. Całą koncepcje diabli wzieli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 24.02.2010 14:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2010 do dyspozycji są też ściany wewnętrzne z silikatów, ale tam mi pasuje postawić szafy i inne graty. Całą koncepcje diabli wzieli e tam, nikt nie mówił, że będzie proste nie wiem czy czasem RAPczyn nie robi ściennego ogrzewania, możesz podpytać. Natomiast w kwestii użytkowania wolę cieplejszą podłogę niż ściany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 25.02.2010 08:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 Chciałbym wyeksploatować temat grzałek. Podaje linki to tego co znalazłem. http://www.selfa.pl/index.php/pl/g/194/Grzalki_ceramiczne_do_dysz/ http://www.selfa.pl/index.php/pl/g/18/Grzalki_ceramiczne/ Tak sobie myślę. Jeżeli powietrze przejdzie przez GWC żwirowe, nabierze wilgoci (bo jak pisano tutaj, przy innych GWC powietrze nie nabierze wilgoci), zostanie wdmuchnięte do kanałów i na wylocie zostanie podgrzane - to gdzie ta wilgoć ucieknie? Wydaje mi sie, że do pokoju Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 25.02.2010 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 Zaobserwowałem jedną rzecz. Kiedy były mrozy, w mieszkaniu (szeregówka) było 21C i było git. Piec chodził na 1,5 (w skali 1-9).Teraz jest +2C, jest wilgotno, wewnątrz 21,5-22C, piec chodzi na 1,5-2. Komfort cieplny gorszy niż w czasach mrozu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k62 25.02.2010 09:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 Tak sobie myślę. Jeżeli powietrze przejdzie przez GWC żwirowe, nabierze wilgoci Popatrz na wykres Molliera http://www.odbiory.pl/images/stories/automatykawentylacji/molier.pdf Na zewnątrz -15*C, wilgotność wzlędna - 100%, zawartość wilgoci ok 1g/1kg powietrza Po przejśćiu przez GWC temp powietrza ok +6*C, wilgotność 90%, wilgoci 5g/1kg pow Po przejściu przez rekuperator temp powietrza ok +18*C, wilgotność 38%, wilgoci 5g/1kg pow To założenie optymistyczne. Czy rzeczywiście "pociągniemy" w żwirowcu 5g wilgoci na kg powietrza (90% wilgotn, temp +6*C, 1000 hPa), czy tylko 3,5g/kg powietrza Po przejśćiu przez GWC temp powietrza ok +6*C, wilgotność 60%, wilgoci 3,5g/1kg pow Po przejściu przez rekuperator temp powietrza ok +18*C, wilgotność 27%, wilgoci 3,5g/1kg pow W pomieszczeniu podgrzewa się do 21*C i mamy wilgotność wzgl 22,5%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 25.02.2010 11:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 piszę na gorąco i jeszcze przeanalizuje to co proponujesz.Wyobraź sobie szczelnie zamknięty 1m3 powietrza o jakiejś zawartości cząsteczek wody.Podgrzewając ten 1m3 powietrza, jego skład się nie zmieni przecież. Cząsteczki wody nie znikną. Nic w przyrodzie nie ginie.Jeśli GWC żwirowe ma właściwości nawilżające to powinno dodawać cząsteczek wody do przepływającego powietrza.Nie wiem jak przeprowadzane są te badania dot. wilgotności względem temp. Pomyślmy, gdzie cząsteczki wody "zwiewają" przy podgrzaniu...do innego miejsca, gdzie jest chłodniej, ale nie znikają. Może te cząsteczki tworzą skropliny - dlatego pytałem wcześniej w której z przestrzeni wymiennika one powstają.W kontrolowanym strumieniu powietrza, któremu nadamy wentylatorem ruch i kierunek, cząsteki wody/para wodna raczej przybierze ten sam kierunek. Podałeś ciekawy wskaźnik wilogtności właściwej. Chyba lepiej obrazuje ile pary wodnej jest w powietrzu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k62 25.02.2010 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 Grzegorz, czytaj uważnie. Podałem i ten parametr, który Ciebie interesuje. Tu potrzebny jest Adam lub ktoś, kto ma GWC żwirowe i zmierzy wilgotność powietrza po przejśćiu przez GWC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k62 25.02.2010 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2010 No to sprawdźmy jak będzie w przypadku GWC glikolowego (wodny 1). Na zewnątrz -15*C, wilgotność wzlędna - 100%, zawartość wilgoci ok 1g/1kg powietrza Po przejśćiu przez GWC i rekuperator temp powietrza ok +18*C, wilgotność 8%, wilgoci 1g/1kg pow W pomieszczeniu podgrzewa się do 21*C i mamy wilgotność wzgl 6,5%. Wniosek: Jeśli warunki pozwalają, to warto zrobić żwirowca.A może ja źle liczę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 26.02.2010 07:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2010 nie w tym rzecz, że obliczenia złe.Wg tabelki sa pewnie dobre.Wcześniej ustaliliśmy (którs z postów), że przy glikolowym/rurowym GWC, zaciągane powietrze nie nabierze wilgoci - no bo skąd?Moje pytanie dotyczy samej tabeli - jak była kostruowana.Jeśli wykonamy pomiary na zewnątrz i obserwacje naniesiemy na papier to moxe takie dane wyjdą. Będziemy przecież mierzyć powietrze w różnych porach roku i dnia, co wpłynie na wilgotność, bo to nie bedzie to samo powietrze! Nawet pomiary wewnątrz budynku nie będą dotyczyły tej samej masy powietrza.W naszym przypadku do układu wentylacyjnego zaciągamy "X" ilośc powietrza o pewnych parametrach. To ten przykładowy, szczelnie zamknięty 1m3. Nie ma dodatkowego źródła wilgoci, ani ujścia do obszarów z suchym powietrzem. Zatem po podgrzaniu, skład tego powietrza (1m3) nie zmieni się. Wilgoć, która tam była pozostanie a ponieważ jest to strumien, wleci do pomieszczeń.Może być lepiej niż pokazuje tabelka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 26.02.2010 07:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2010 Kombinujesz jak koń pod górkę. Ta tabelka pokazuje jaka jest wilgotność względna powietrza o zadanej temperaturze, jeśli zawiera określoną ilość wilgoci (czyli wody). Jeżeli zaciągniesz zimne powietrze z zewnątrz i je podgrzejesz, to jego wilgotność względna spadnie (ta procentowa), ale wilgotność bezwzględna nie ulegnie zmianie (nadal będzie w nim tyle samo wilgoci, czyli tyle samo gramów wody). Rzecz w tym, że dla komfortu człowieka nie istotna jest właściwie (do pewnych granic) wilgotność bezwzględna (czyli ilość wody zawarta w powietrzu), a raczej wilgotność względna, czyli zdolność powietrza do przejmowania wilgoci z otoczenia, bez zmiany temperatury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegorzPN 26.02.2010 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2010 Kombinuje. Czyli przy podgrzaniu zmniejszy się zdolność powietrza do przyjmowania dodatkowej wilgoci (wody) z otoczenia. Ilość wody będzie ta sama. Wyrażenie "przesuszenie powietrza" to uproszczenie, które laik albo pominie, albo zacznie kombinować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 26.02.2010 08:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2010 Odwrotnie, po podgrzaniu zdolność powietrza do przejmowania wilgoci z otoczenia wzrośnie. Skoro mniejsza będzie wilgotność względna, to powietrze będzie bardziej suche (oczywiście tylko względnie, bo wagowo nadal będzie zawierać tą samą ilośc wody), więc wielkim uproszczeniem to nie jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Peter.Gd 26.02.2010 17:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2010 Witam Watek strasznie ewoluował przez te 30 stron, wiec moze sie ywdawac, ze moje pytanie tu nie pasuje ale tytul watka w sam raz. Mam domek 130m2. Ze wzgledu na warunki terenowe planuje GWC zwirowe pojemnosc 13-15m3 (wystarczy dla pracy ciaglej?), frakcji 30-70, wys 0,6m.Pole przekroju wychodzi jakies 25m2. Pytanie jak rozlozyc te 25m2. A bardziej precyzyjnie: jaki bylaby idealny wymiar tej wezszej częsci, miedzy 'bokiem' wlotowym i wylotowym?Wydaje mi sie, ze ta odległość jest kluczowa dla oporow wymiennika. czy 3m bedzie ok? wtedy powstalaby przestrzen do wypelnienia 3x8x0,6 dla poszukiwanej pojemnosci. Bede wdzieczny za pomoc szczególnie od osób, które juz wykonały zwirowiec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.