Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

tylko takie, że jak w każdym przypadku trzeba wyprodukować więcej ciepła. Jak ktoś już zauważył temp. ziemi czy wody na określonej głębokości jest stała. pompa pobierając to ciepło wychładza źródło w czasie więc im bliżej wiosny tym parametry źródła gorsze, jak to się rozkłada w czasie zależy od tego czy zima sroga czy nie. zresztą wszystko znajdziesz na forum w linku: pompy ciepła -spostrzeżenia, uwagi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

hej,

 

Gregor na kwote 900 tys moze skladac sie wiele rzeczy, ja go nie pytalem jak ma wykonczone w srodku a moze miec przeciez cuda niewidy :wink: pozatym nie wiem jakie ma ogrodzenie (a moze miec np i za 50tys co nie?) , jak duza działke i co na niej jest ? itp itd . 900tys to moze byc przecez kwota finalna calego jego domu wraz z otoczeniem ;-)

 

Ale nie oto chodzi ile wydał na dom ale ile wydał w temacie ogrzewania, gregor masz racje ze zimy byly ostatnio słabiutkie i moze faktycznie jak przyp... do -20 to wyda nasz milooner nieco wiecej.. Jak juz mowielm nikogo nie przekonuje do swoich racju, niech kazdy sam wyciaga swoje wnioski ;-)

 

Swoja droga jak wyglada sprawa z wydajnoscia rekuperatora czy pomp ciepła i innych takich cudów gdy na dworze bedzie -20 utrzmywalo sie przez np 2 tygodnie ? ma to znaczeni dla tych urzadzen czy na dworze jest zero czy -20C ?

 

pozdr

art

 

Witaj ar_com jeśli chodzi o te 900 tysiaków to oczywiście wszystko z lekkim :wink: oka oczywiście.

A co do racji to właśnie forum jest myślę takim miejscem gdzie wymieniamy między sobą informacje, dajemy pod rozwagę inne możliwości, pomysły, spostrzeżenia. A co później każdy z nas zrobi to już jego sprawa. Ja zawsze powtarzam - każdą nawet najbardziej wiarygodną i rzetelną informację można podważyć 1000 argumentów przeciw - jeśli ktoś się uprze z zasady lub mu nie pasuje. A przecież nie o to nam forumowiczom chodzi :)

Co do pompy i ekstremalnych warunków to jej sprawność spada (czyt. dolnego źródła) podczas intensywnej eksploatacji. Pompa powietrze-woda przy -20 musi być dogrzewana poprzez grzałki zainstalowane wewnątrz (wtedy koszty są potężne), z pionowym lub poziomym dolnym źródłem jest o wiele lepiej ale przy intensywnej eksploatacji sprawności pompy z założonej np. 4,5 może przy takich długich ekstremach spaść nawet do 2,0 lub niżej (wszystko gdzieś wyczytane nie wiem jednak czy tak to faktycznie jest).

Z rekuperatorem "teoretycznie" sprawa jest prostsza i bardziej klarowna, ponieważ: pobrane świeże powietrze o temp. -20 z zewnątrz jest ogrzewane załóżmy "zużytym" powietrzem o temp. 22/23 c (średnia temp. w domu) z wewnątrz. Tak naprawdę licząc straty przy wymienniku temperatura wtłaczana będzie miała coś ok. 0. Jednak przy tak dużej różnicy temperatur na wymienniku skrapla się woda i zamarza, powodując obniżenie sprawności lub wyłączenie czerpni lub załączenie dodatkowej grzałki w celu usunięcia zmarzliny (w zależności od rodzaju lub modelu wymiennika). To jednak zwiększa zużycie prądu. Przy normalnej wentylacji grawitacyjnej poprzez rozszczelnienia i wentylacje do domu niestety wlatuje powietrze o temp. -20 c, które musimy ogrzać do +21 c czyli o jakieś 40 c. Przy rekuperatorze tylko o 20 c. Oczywiście podaję tylko orientacyjne dane aby uzmysłowić zasadę działania (dokładne inf. o sprawnościach podają wszyscy producenci). Wadą wentylacji grawitacyjnej jest to że sprawnie działa, kiedy różnice temperatur są duże. W okresach wiosna/jesień kiedy temperatura w budynku jest zbliżona do temp. na zewnątrz wentylacja grawitacyjna praktycznie nie funkcjonuje.

 

Ciao Gregor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

 

Wentylacja to temat ktory powiem szczerze nie rozgryzłem i w zasadzie opieram sie w tej chwili na grawitacyjnej, choc wiem ze nie jest to dobre rozwiazanie...

 

W zasadzie to zastanwiam sie czy w razie gdyby mi wentylacja grawitacyjna przestala wystarczac to czy w pozniejszym okresie po np. roku czy dwóch od zamieszkania, bedzie problem z zamontowaniem mechanicznej czy nie (kwestie instalacji) ?

 

Mam tez do Was pytanie odnosnie tzw. szamba, a konkretnie wentylacji szamba, moj instalator zrobil mi w domu 2 piony i oba piony koncza sie rura wentylacyjną 60mm ktora wychodzi ponad dach , czy to wystarczy zeby w domu czasem nie bylo nieprzyjemnych zapaszków z szamba? Jeszcze nie zasypalem szamba wiec moge ewentualnie wyjsc z niego z dodatkowym kominkiem wentylacyjnym ale instalator odradza (smród) jak i twierdzi ze to kompletnie zbyteczne i nie estetyczne , bo teraz moge zasypac szmabo w calosci (podpiecie do wozu asenizacyjnego jest w ogrodzeniu) a tak bedzie mi na pół metra wyskoko i 2m przed ogrodzeniem wystawac kominek z zapachami bynajmniej nie z Sephory :wink:

 

co myslicie o tym? jak to uwas jest wykonane ?

 

pzdr

art

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

 

Wentylacja to temat ktory powiem szczerze nie rozgryzłem i w zasadzie opieram sie w tej chwili na grawitacyjnej, choc wiem ze nie jest to dobre rozwiazanie...

 

W zasadzie to zastanwiam sie czy w razie gdyby mi wentylacja grawitacyjna przestala wystarczac to czy w pozniejszym okresie po np. roku czy dwóch od zamieszkania, bedzie problem z zamontowaniem mechanicznej czy nie (kwestie instalacji) ?

 

Mam tez do Was pytanie odnosnie tzw. szamba, a konkretnie wentylacji szamba, moj instalator zrobil mi w domu 2 piony i oba piony koncza sie rura wentylacyjną 60mm ktora wychodzi ponad dach , czy to wystarczy zeby w domu czasem nie bylo nieprzyjemnych zapaszków z szamba? Jeszcze nie zasypalem szamba wiec moge ewentualnie wyjsc z niego z dodatkowym kominkiem wentylacyjnym ale instalator odradza (smród) jak i twierdzi ze to kompletnie zbyteczne i nie estetyczne , bo teraz moge zasypac szmabo w calosci (podpiecie do wozu asenizacyjnego jest w ogrodzeniu) a tak bedzie mi na pół metra wyskoko i 2m przed ogrodzeniem wystawac kominek z zapachami bynajmniej nie z Sephory :wink:

 

co myslicie o tym? jak to uwas jest wykonane ?

 

pzdr

art

 

Ja właśnie zupełnie odwrotnie - skoncentrowałem się na wentylacji, a o szambie i nieprzyjemnych zapachach nawet nie myślałem. Może dlatego, iż w planach jest kanalizacja miejska i nawet pozwolenia na szambo ekologiczne nie dostałem. Będzie obowiązek "podpiąć" się pod sieć.

Jeśli chodzi o wentylacje, to będziesz miał problem dosyć spory, ponieważ od czerpni i wyrzutni, do wymiennika i od niego na początku, rozprowadzane są przewody 200 mm. To nie mało, no i fajnie byłoby je gdzieś ukryć. Jeśli wymiennik będzie na stropie to musisz "przelecieć" z kanałami wentylacyjnymi przez strop do pomieszczeń na parterze, więc najlepiej w skosach na piętrze, które masz już zabudowane. Dlatego ja tak walczę teraz z tym rekuperatorem, aby później nie "dziurawić" stropu, i od razu rozprowadzić przewody po domu, później je zabudowując. Ale wierz mi naprawdę warto. Dzisiaj spotkałem dobrego znajomego, który za miesiąc się wprowadza do swojego nowo wybudowanego domu. Też założył reku. Mówił, że przed podjęciem tej decyzji był u trzech znajomych, którzy już mają reku. i mieszkają. Powiedział - "człowieku to jest naprawdę super - warto to zainstalować". Na szczęście utwierdził mnie tylko, że decyzja o zainstalowaniu rekuperatora to naprawdę był strzał w 10.

Ciao

Gregor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojej, ależ cudów przeczytałem o drewnie.

Gregor, słuchałeś rad mądrego człowieka, ale handlowca, ktory bronił swoich możliwości wykonania.

Sosna jest od zawsze, jak najbardziej. jedno chwalą jej żywiczność jako nośnik trwałości, inni przeklinają kiedy wycieka nawet w nowym oknie.

Prawdą jest też, że brakuje w Polsce dobrego surowca, stąd wieksza popularność innych gatunków.

 

Meranti? Od ponad 10 lat sprzedaje je Urzędowski. I kiedy na początku nazywał je mahoniem nikt nie protestował. Po latach okazuje się że to jednak zupełnie inna rodzina drzew. Ale meranti pozostało meranti. Chociaz tu tez są różne klasy tarcicy.

Najprościej powiem, że podobnie jak w styropinie gdzie jest płyta na ścianę, na posadzkę czy wrecz jest bardzo twardy styrodur. Tak i tu są kantówki małej gęstości - lekkie wagowo, nie nadające się na dobre okna. Wg aprobaty meranti na okna musi mieć gęstość min. 450 kg/m3, a to jest waga mniej więcej podobna do sosny, więc to co widziałeś u swojego producenta to rzecz nie nadająca sie do produkcji. Moze nawet nie widziałes meranti, a jeszcze tanszy jego zamiennik - takze ostatnio populrny (ze wzgledu na cene) w Polsce.

 

Drewno z Ukrainy? Hm... jesli uwazasz, ze mozna bezkarnie przewozic przez granice stałe transporty napromieniowanego drewna.. to jesteś w błędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich miłośników projektu libra. Wraz z mężem planujemy budowe za rok i na 95% będzie to libra. Przeczytałam całe wasze forum, dzięki czemu zdecydowalismy sie na kilka zmian. Podobnie jak eudajmonion chcielibyśmy wysunąć garaz do przodu a powstałą między min i salonem powierzchnię przeznaczyć na schody do piwnicy. Zabieg ten wiąże się chyba za zmianą konstrukcji dachu? Eudajmonion, czy możesz nam przesłać jakieś fotki z realizacji projektu z wprowadzoną przez cebie zmiana?

Do tmarek wyczytałam gdzieś ze kryjesz libre blachą. czy to prawda, że są az 40% straty?

Pozdrawiam wszystkich librowiczów, aga

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich miłośników projektu libra. Wraz z mężem planujemy budowe za rok i na 95% będzie to libra. Przeczytałam całe wasze forum, dzięki czemu zdecydowalismy sie na kilka zmian. Podobnie jak eudajmonion chcielibyśmy wysunąć garaz do przodu a powstałą między min i salonem powierzchnię przeznaczyć na schody do piwnicy. Zabieg ten wiąże się chyba za zmianą konstrukcji dachu? Eudajmonion, czy możesz nam przesłać jakieś fotki z realizacji projektu z wprowadzoną przez cebie zmiana?

Do tmarek wyczytałam gdzieś ze kryjesz libre blachą. czy to prawda, że są az 40% straty?

Pozdrawiam wszystkich librowiczów, aga

 

Cześć nie wiem o jakie straty Ci dokładnie chodzi ale jeśli o straty ciepła do tak naprawdę nie na różnicy bo wszystko zależy od ocieplenia dachu czyli od grubości waty czy 15 cm , 20 , 25

 

Wiem natomiast jedno ze jest kolosalna różnica w cenie mnie na 280 m2 blacho dachówki ( można powiedzieć ze tej lepszej o grubości 0,08 mm ,a nie jak w standardzie 0,05 mm ) z rynnami i folią paroprzepuszczalną wyszedł koszt 14800 zł wiec wszyscy Ci co kryli dachówką wiedza jaka jest różnica ponieważ na samym metrze kwadratowym cena jest praktycznie taka sama ale elementy dodatkowe takie jak na przykład gąsiory są sprzedawane na sztuki a to zmienia całkowicie postać rzeczy ..

 

Sugerowanie się gwarancja 80 czy 100 letnią na dachówkę jest bez sensowne ponieważ do końca trwania gwarancji i tak nie dożyjemy wiec na cholerę mi ona ….

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich librowiczów, buduję libre II pod wrocławiem, przymierzam się do hydrauliki, mam pytanie ile wyniosły was koszty z tym związane, tzn. robocizna + materiał. mam jedną wycene na ok. 50 tys. i wydaje mi sie to trochę dużo. czekam jeszcze na dwie firmy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich librowiczów, buduję libre II pod wrocławiem, przymierzam się do hydrauliki, mam pytanie ile wyniosły was koszty z tym związane, tzn. robocizna + materiał. mam jedną wycene na ok. 50 tys. i wydaje mi sie to trochę dużo. czekam jeszcze na dwie firmy.

 

Ja się jeszcze nie zabierałem za hydraulikę, ale jestem ciekawy ile do końca będzie Cię kosztować. Jak będziesz miał kolejne oferty to daj znać no i oczywiście co zawierają.

 

Gregor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojej, ależ cudów przeczytałem o drewnie.

Gregor, słuchałeś rad mądrego człowieka, ale handlowca, ktory bronił swoich możliwości wykonania.

Sosna jest od zawsze, jak najbardziej. jedno chwalą jej żywiczność jako nośnik trwałości, inni przeklinają kiedy wycieka nawet w nowym oknie.

Prawdą jest też, że brakuje w Polsce dobrego surowca, stąd wieksza popularność innych gatunków.

 

Meranti? Od ponad 10 lat sprzedaje je Urzędowski. I kiedy na początku nazywał je mahoniem nikt nie protestował. Po latach okazuje się że to jednak zupełnie inna rodzina drzew. Ale meranti pozostało meranti. Chociaz tu tez są różne klasy tarcicy.

Najprościej powiem, że podobnie jak w styropinie gdzie jest płyta na ścianę, na posadzkę czy wrecz jest bardzo twardy styrodur. Tak i tu są kantówki małej gęstości - lekkie wagowo, nie nadające się na dobre okna. Wg aprobaty meranti na okna musi mieć gęstość min. 450 kg/m3, a to jest waga mniej więcej podobna do sosny, więc to co widziałeś u swojego producenta to rzecz nie nadająca sie do produkcji. Moze nawet nie widziałes meranti, a jeszcze tanszy jego zamiennik - takze ostatnio populrny (ze wzgledu na cene) w Polsce.

 

Drewno z Ukrainy? Hm... jesli uwazasz, ze mozna bezkarnie przewozic przez granice stałe transporty napromieniowanego drewna.. to jesteś w błędzie.

 

Witaj Finlandia

W końcu zabrał głos ktoś kto jest specjalistą odnośnie drewna. Miło posłuchać jak ktoś ma konkretne informacje - SZKODA TYLKO żE TAK PóźNO ! Jak zwykle wszyscy są mądrzy po fakcie, kiedy temat okien przewijał się przez 2 tygodnie na forum nikt się zbytnio nie odzywał. Nie napisałeś jednak jakie wg. Ciebie okna powinno się zastosować.

Wszystkie informacje, jakie przedstawiłem na forum to oczywiście przefiltrowane rady i uwagi handlowców z różnych firm, a także trochę wyczytane w internecie. Jak zwykle każdy ma swoje nieco odmienne zdanie. Jeśli zaś słyszy się od każdego coś innego, należy samemu podjąć decyzję - zrobić wypadkową między jakością, trwałością i ceną. Myślę też że problem "przeciekających" okien sosnowych to nie efekt użytego materiału tylko partackiego wykonania. Bo w jaki sposób może przeciekać woda przez taką ramę sklejoną z trzech warstw drewna dodatkowo odpowiedni zaimpregnowanego ? Może - kiedy jest do du... zrobione.

Jeśli zaś chodzi o drewno sprowadzane z UK to:

* ponad 45 % lasów UK było w większym lub mniejszym stopniu napromieniowane

* drewno to jest stale wycinane i poddawane obróbce.

* eksportowane może być tylko okorowane ponieważ w korze zgromadziła się największa ilość materiałów promieniotwórczych

Ja nie chciałbym aby moje okna były wykonane z takiego drewna - nawet przebadanego. Jeśli zaś ktoś ma ochotę to czemu nie.

A jeśli chodzi o eksport czegokolwiek bez norm i certyfikatów to niestety Ty jesteś w błędzie. Nawet sobie nie wyobrażasz jak potworna ilość produktów sprowadzanych z Azji nie widziała nigdy celnika, nie miała rzetelnych badań laboratoryjnych. Wystarczy pojechać na jakiekolwiek targowisko lub bazar gdzie się sprzedaje towary z Azji. Znajdziesz je na co drugim straganie. Ciekawe jak tam trafiły - pewnie gołębie przyniosły...... Brutalna rzeczywistość jest taka, że tam gdzie można ominąć przepisy, i dobrze zarobić to nikt nie patrzy czy komuś coś zaszkodzi, że to nieekologiczne i niehumanitarne. Liczy się kasa. Jeśli zaś całe kontenery przepływające 10.000 km przez oceany trafiają do Polski bez kontroli i cła - to drewno z UK nie ? Zastanów się i sam sobie na to odpowiedz.

 

Ciao Gregor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich librowiczów, buduję libre II pod wrocławiem, przymierzam się do hydrauliki, mam pytanie ile wyniosły was koszty z tym związane, tzn. robocizna + materiał. mam jedną wycene na ok. 50 tys. i wydaje mi sie to trochę dużo. czekam jeszcze na dwie firmy.

 

Ja się jeszcze nie zabierałem za hydraulikę, ale jestem ciekawy ile do końca będzie Cię kosztować. Jak będziesz miał kolejne oferty to daj znać no i oczywiście co zawierają.

 

Gregor

 

Cześć czytam co piszesz i aż mi się włosy na głowie wyprostowały ( a musze dodać że ma ich już znikoma ilość ) . u mnie za tydzień przychodzi hydraulik robić instalację Gaz, ogrzewanie , wodę , kanalizację wszystkie elementy robi jedna firma wiec płace od całości .

Koszt robocizny to 150 zł za tak zwany punkt . Czyli np. umywalka lub grzejnik .

Gaz to 85 złotych za metr bieżący

Suma w moim przypadku to 5500 zł

Materiał bez pieca i grzejników to 5300 zł

Piec dwu funkcyjny firmy junkers pojemność 120 litów 5300 złotych

12 szt grzejników aluminiowych po 29,50 za żeberko to około 4000 zł

suma wszystkich instalacji z piecem i grzejnikami to 20,100 złotych

 

dodam tylko że nie jest to najdroższa oferta były tańsze. Ale jakieś podejrzane wiec wolałem dopłacić i mieć na wszystko gwarancję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich librowiczów, buduję libre II pod wrocławiem, przymierzam się do hydrauliki, mam pytanie ile wyniosły was koszty z tym związane, tzn. robocizna + materiał. mam jedną wycene na ok. 50 tys. i wydaje mi sie to trochę dużo. czekam jeszcze na dwie firmy.

 

Ja się jeszcze nie zabierałem za hydraulikę, ale jestem ciekawy ile do końca będzie Cię kosztować. Jak będziesz miał kolejne oferty to daj znać no i oczywiście co zawierają.

 

Gregor

 

Cześć czytam co piszesz i aż mi się włosy na głowie wyprostowały ( a musze dodać że ma ich już znikoma ilość ) . u mnie za tydzień przychodzi hydraulik robić instalację Gaz, ogrzewanie , wodę , kanalizację wszystkie elementy robi jedna firma wiec płace od całości .

Koszt robocizny to 150 zł za tak zwany punkt . Czyli np. umywalka lub grzejnik .

Gaz to 85 złotych za metr bieżący

Suma w moim przypadku to 5500 zł

Materiał bez pieca i grzejników to 5300 zł

Piec dwu funkcyjny firmy junkers pojemność 120 litów 5300 złotych

12 szt grzejników aluminiowych po 29,50 za żeberko to około 4000 zł

suma wszystkich instalacji z piecem i grzejnikami to 20,100 złotych

 

dodam tylko że nie jest to najdroższa oferta były tańsze. Ale jakieś podejrzane wiec wolałem dopłacić i mieć na wszystko gwarancję

 

Witaj Tamarek - patrząc co napisał Olij (50 tys.) - to Twoja oferta jest rewelacyjna. Sam tak "na szagę" licząc myślałem, że wyjdzie coś ok. 35 tys.

 

Pozdrawiam

Gregor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich librowiczów, buduję libre II pod wrocławiem, przymierzam się do hydrauliki, mam pytanie ile wyniosły was koszty z tym związane, tzn. robocizna + materiał. mam jedną wycene na ok. 50 tys. i wydaje mi sie to trochę dużo. czekam jeszcze na dwie firmy.

 

Ja się jeszcze nie zabierałem za hydraulikę, ale jestem ciekawy ile do końca będzie Cię kosztować. Jak będziesz miał kolejne oferty to daj znać no i oczywiście co zawierają.

 

Gregor

 

Cześć czytam co piszesz i aż mi się włosy na głowie wyprostowały ( a musze dodać że ma ich już znikoma ilość ) . u mnie za tydzień przychodzi hydraulik robić instalację Gaz, ogrzewanie , wodę , kanalizację wszystkie elementy robi jedna firma wiec płace od całości .

Koszt robocizny to 150 zł za tak zwany punkt . Czyli np. umywalka lub grzejnik .

Gaz to 85 złotych za metr bieżący

Suma w moim przypadku to 5500 zł

Materiał bez pieca i grzejników to 5300 zł

Piec dwu funkcyjny firmy junkers pojemność 120 litów 5300 złotych

12 szt grzejników aluminiowych po 29,50 za żeberko to około 4000 zł

suma wszystkich instalacji z piecem i grzejnikami to 20,100 złotych

 

dodam tylko że nie jest to najdroższa oferta były tańsze. Ale jakieś podejrzane wiec wolałem dopłacić i mieć na wszystko gwarancję

 

Witaj Tamarek - patrząc co napisał Olij (50 tys.) - to Twoja oferta jest rewelacyjna. Sam tak "na szagę" licząc myślałem, że wyjdzie coś ok. 35 tys.

 

Pozdrawiam

Gregor

 

Wiesz wszystko zalezy od ilości punktów i od materiałów jakich użyjesz wiadomo że można sobie wymyślić piec kondensacyjny bą są teraz na topie i zapłacić za sam piec 20 tys tylko nikt nie myśli o tym jaka jest naprawde róznica niedzy starą sprawdzoną technologią a nowościami które charakteryzuja się tylko wielka ceną i kupą psującej się elektroniki . jedno jest pewne że we własnym domu fuszerki nie wolno robić ale znów nie ma co przesadzać .

Jeszcze jest jedna strona medalu wykonawcy .. firmy się rozpanoszyły i to strasznie uważaja ze ile sąbie powiedzą to musza mieć zapłacone. I tak czasami jest że trafią na frajera który nie posprawdza i zapłaci jak leci. A wystarczy poświecić 3 godz na budowie . Pomierzyć długości rurek które ida do grzejników nawet nie dokładnie tak na oko pospisywać ile grzejników ile zaworów naprawde nie czeba się na tym znać i iść z karteczką do byle jakiego supermarketu i zobaczyc cene jaka wyjdzie na materiał . wtedy bierzesz takiego jednego gostka który robi wycenę na 50 tys i gość się tłumaczy dlaczego tak drogo …

 

Uwieszcie to nie jest takie trudne punkt to punkt metr to mert i niech nikt kitu nie wciska ze instalacja kosztuje 50 tys. Bo człowiekowi słabo się robi….

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...