Jezier 27.08.2006 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2006 Wracam jednak do tematu czyli do tego ile izolacji warto wpakować w scianę.Obowiązuje w Polsce norma, która nakazuje robić siany o współczynniku U=0,3 lub niższym.Aby uzyskac ścianę dwuwarstwową o takim współczynniku wystarczy:bk 24 cm +8-10 cm styropianu (w zależności od gęstości i rodzaju bloczków)max+10 cm styropianusilikat 24 cm +12 cm styropianuTo sa oczywiscie jakieś orientacyjne wartości.Teraz pokażę o jaką wartość zmniejsza się współczynnik U ściany jesli do tej wymaganej normą izolacyjności bedziemy dokładali kolejne centymetry styropianu (λ=0,04).http://www.republika.pl/jezier/izolacja.gif Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 27.08.2006 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2006 Zrobiłem kolejną tabelę pokazującą czas zwrotu w latach z dokładania kolejnych centymetrów materiału izolacyjnego. Oczywiście wyjściowe jest współczynnik U=0,3 dla sciany.Cenę 1 cm dodatkowej izolacji ustaliłem na 1,5 zł/1m2 - dlatego, że zawsze są odpady, i dlatego, że powierzchnia ścian prze które ucieka ciepło (mierzone sa od wewnatrz) jest zawsze mniejsza niż powierzchnia do której styropian sie przykleja.Gaz liczyłem dla kondensata 100% sprawności, olej dla pieca 87% sprawności. Cena gazu 1,3 zł/1m3, olej 2,6 zł/litr, prąd 37 groszy/1kWh.A to są wyniki:http://www.republika.pl/jezier/izolacja1.gif Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RomanP 28.08.2006 10:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2006 Wydaje się mi, że dyskutują dwaj przekonani.W swojej wypowiedzi chciałem tylko zauważyć, że prosta stopa zwrotu nie zawsze jest adekwatna. Od kosztu dodatkowego styropianu należałoby odjąć potencjalne oszczędnośći (choćby mniejsze grzejniki, mniejszy skład paliwa itp.). Nie są to kwoty małe, w moim przypadku sam zbiornik paliwa 2000 l a 1000.Liczenie tylko kosztu styropianu mija się z celem.Znalazłem w M. z 1998 r. takie wyliczenie, gdzie facet udawadnia, że 8 cm to graniczna wartość izolacji, więcej się nie opłaca bo nie zwróci się. Należy więc przyjmować jak ceny energii będą mogły się kształtować w przyszłości.Chciałem również zwrócić uwagę na czynnik psychologiczny. Parę lat temu kupowałem pralkę, żona dziwnie na mnie patrzyła, gdy sprawdzałem zużycie wody i energii na pranie. Ktoś wprowadził klasy energetyczne i przy kupnie lodówki to ona mnie przekonywała, że koniecznie trzeba kupić A lub A+. Wyliczenia, że A+ się kompletnie nie opłaci (prosta stopa zwrotu) do niej nie trafiały (bo w pracy mówiły). Taka sama rewolucja, moim zdaniem, czeka nas w budownictwie. Po co więc budować chałupę, która w razie czego będzie nie do sprzedania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
.migotka. 09.08.2012 05:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 Odkopuję wątek. Jestem pod wrażeniem waszej wiedzy, ja nawet połowy z tego, o czym piszecie nie rozumiem. Szkoda, że linki do waszych arkuszy kalkulacyjnych już nie działają. Czy możecie mi doradzić, czy w moim konkretnie przypadku będzie się opłacało zwiększenie grubości ocieplenia z 15 do 20cm? Wg projektu mamy 15cm.Dom z poddaszem o pow uż. ok 145m2, pow. całkowita ok 200m2, budowany z silikatów 24cm, z dużymi przeszkleniami od strony południowej, od północy garaż w bryle domu, nad nim (czasowo nieużytkowy) strych, niepodpiwniczony. Ogrzewanie: gazowe, parter cały w podłogówce, a poddaszu kaloryfery + podłogówka w łazience. Okazjonalnie dogrzewany kominkiem (bez DGP). Nie zdecydowaliśmy, czy piec będzie kondensacyjny, czy zwykły (mąż bardziej skłania się ku tradycyjnemu). Planujemy wentylację mechaniczną z reku. Wg kalkulatorów z netu wychodzi mi, że przy styropianie 15cm wsp U wyjdzie ok 0,24, a przy 20cm wychodzi ok 0,19. Dobrze liczę?Jak to przeliczyć na rzeczywiste oszczędności zużycia energii? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 09.08.2012 05:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 Pisałem o tym kiedyś u siebie na blogu:http://ogrzewanie.drewnozamiastbenzyny.pl/ile-ciepla-straci-dom-zbudowany-z-materialu-x/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1982kaz 09.08.2012 06:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 Odkopuję wątek. Jestem pod wrażeniem waszej wiedzy, ja nawet połowy z tego, o czym piszecie nie rozumiem. Szkoda, że linki do waszych arkuszy kalkulacyjnych już nie działają. Czy możecie mi doradzić, czy w moim konkretnie przypadku będzie się opłacało zwiększenie grubości ocieplenia z 15 do 20cm? Wg projektu mamy 15cm. Dom z poddaszem o pow uż. ok 145m2, pow. całkowita ok 200m2, budowany z silikatów 24cm, z dużymi przeszkleniami od strony południowej, od północy garaż w bryle domu, nad nim (czasowo nieużytkowy) strych, niepodpiwniczony. Ogrzewanie: gazowe, parter cały w podłogówce, a poddaszu kaloryfery + podłogówka w łazience. Okazjonalnie dogrzewany kominkiem (bez DGP). Nie zdecydowaliśmy, czy piec będzie kondensacyjny, czy zwykły (mąż bardziej skłania się ku tradycyjnemu). Planujemy wentylację mechaniczną z reku. Wg kalkulatorów z netu wychodzi mi, że przy styropianie 15cm wsp U wyjdzie ok 0,24, a przy 20cm wychodzi ok 0,19. Dobrze liczę? Jak to przeliczyć na rzeczywiste oszczędności zużycia energii? musisz zrobić sobie OZC swojego domku i będziesz wiedział dokładnie ile wydasz na ogrzewanie, możesz tym samym wypróbować wirtualnie kilka wariantów ocieplenia poszczególnych przegród i dowiedzieć się jakie straty generują w twoim domku bo może okazać się że inwestycja w grubszy styro nie wpłynie na całość tak korzystnie jak zwiększenie izolacji np. poddasza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
.migotka. 09.08.2012 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 musisz zrobić sobie OZC swojego domku i będziesz wiedział dokładnie ile wydasz na ogrzewanie, możesz tym samym wypróbować wirtualnie kilka wariantów ocieplenia poszczególnych przegród i dowiedzieć się jakie straty generują w twoim domku bo może okazać się że inwestycja w grubszy styro nie wpłynie na całość tak korzystnie jak zwiększenie izolacji np. poddasza Jestem kobietą Już znalazłam w googlach, co to jest OZC, ale dalej wygląda mi to na czarną magię. Fizyka nigdy nie była moją mocną stroną... O ile nie machnęłam się przy liczeniu powierzchni ścian zewnętrznych wyszło mi, że: - przy grubości styropianu 15cm o wsp 0,42 koszt materiału to ok 4200zł - styropian 20cm wsp 0,42 - ok 5600zł - styropian 15cm o wsp 0,32 (wg kalkulatora taki wariant też daje U=0,19) - ok 6070zł Liczyłam po cenach z Allegro z woj małopolskiego. Wg cen PSB wygląda to tak: - styro 15cm 0,42 cena 3750zł - styro 20cm 0,42 cena 5000zł - styro 15cm 0,32 cena 5370zł Czy dobrze mi się wydaje, że poza ceną samego materiału przy grubości 20cm dojdą jeszcze inne wydatki (np dłuższe kołki - pewnie droższe)? Czyli jak już coś, to bardziej opłacałoby się brać ten droży styropian o wsp 0,32 i dać go 15cm? No i domek z każdej strony będzie 10cm mniejszy Tak w ogóle: jeśli mam w projekcie 15cm ocieplenia i tak to zostało złożone o pnb, to mogę w ogóle rozważać zwiększenie warstwy do 20cm? Nie doczepi się nikt, że wymiary zewnętrzne budynku nie będą się zgadzać? Reszta danych z projektu: - ocieplenie ściany fundamentowej: styrodur 10cm - pod podłogą na gruncie styropian 10cm (nie za mało?) - ocieplenie stropu: styropian 10cm - poddasze: wełna 15cm + 5cm - dach: wełna 20cm + 5cm Dach jest dwuspadowy, bez lukarn, będzie 6 okien dachowych + wyłaz. Z "cudowności" mamy płytę balkonową o wym 220x300cm ocieploną styropianem 10cm i podcień wejściowy o wym 125x300cm ocieplony od spodu nie wiem jak (nie mam przy sobie pełnego projektu, tylko rzuty z przekrojami i rozrysowaną więźbę). Pomoże mi ktoś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
xczakix 09.08.2012 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 Ja tez jestem na etapie wyboru ocieplenia i tez sie zastanawiam czy dac 15styropianu grafitowego z lambda 0,031 czy moze dac 2x10 (klejone na zakladke) zwyklego styropianu czy moze 15cm wełny? koszty nie grają az tak duzej roli bo bede ogrzewał powietrzna pompa ciepła , prosze o porade Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
TOMAS 73 09.08.2012 20:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2012 Tendencja idzie w strone coraz grubszych ocieplen w tym momencie 20cm to jest minimum dla domku energooszczędnego ,nie macie się co nawet zastanawiac tylko ocieplac grafitowym 20cm za 5 lat 30cm będzie normą teraz juz sporo ludzi na forum ma 30cm na scianie ps .juz zaluje ze nie dalem 30cm grafitowego tylko 20cm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1982kaz 10.08.2012 05:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Tendencja idzie w strone coraz grubszych ocieplen w tym momencie 20cm to jest minimum dla domku energooszczędnego ,nie macie się co nawet zastanawiac tylko ocieplac grafitowym 20cm za 5 lat 30cm będzie normą teraz juz sporo ludzi na forum ma 30cm na scianie ps .juz zaluje ze nie dalem 30cm grafitowego tylko 20cm racja!! 10-15lat temu dawano 5-10cm teraz daje się 15-20cm za 10 lat na pewno będzie to 20-30cm..... ja dałem 20 cm styropianu grafitowego w dwóch warstwach bez kołkowania, bo po co dawać 20 cm styropianu i potem go dziurawić setkami dziur i wstawiać w nie przewodnik jakim są kołki, wszystko się trzyma bardzo mocno już drugi rok , używałem kleju webera na którym jest napisane że nie potrzeba kołkować do 12m wysokości, Migotka mi OZC robił forumowy asolt, podobnie jak innym forumowiczom, robi to bardzo dokładnie, będziesz wiedziała czy ci się opłaca inwestować w grubsze ocieplenie ścian... inaczej nikt ci nie podpowie, bo to wszystko zależy od projektu domu, strefy klimatycznej, ustawienia względem świata, zysków słonecznych i kilkuset innych czynników które trzeba uwzględnić w obliczeniach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panfotograf 10.08.2012 06:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 (edytowane) czy moze dac 2x10 (klejone na zakladke) zwyklego styropianu Na zakładkę to bez sensu - weź styropian z wcięciem (jeden wchodzi w drugi jak klepki parkietu). 10-15lat temu dawano 5-10cm teraz daje się 15-20cm za 10 lat na pewno będzie to 20-30cmJak węgiel kosztował 250 zł/tonę (a teraz 800 zł) to nie opłacało się dawać grubszego styropianu niż 8 cm (a styropian wtedy pewnie był droższy, bo to była nowość). Dawanie 30 cm styropianu na ścianę niewiele zmieni kiedy mamy taras z wielkimi oknami na północną stronę. Okna przepuszczają średnio 10 razy więcej ciepła niż ściana. Ale jak te okna umieścimy na południowej ścianie, to w słoneczne dni dogrzewają nam dom. W domach superoszczędnych nie stosuje się okien dachowych, ale ja je uwielbiam i trudno - poświęcę te kilka worków opału zimą. Domy superoszczędne są na planie kwadratu, ale ja nie chcę mieszkać w kostce - kolejne worki z opałem do kotłowni. Edytowane 10 Sierpnia 2012 przez panfotograf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
.migotka. 10.08.2012 07:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Tendencja idzie w strone coraz grubszych ocieplen w tym momencie 20cm to jest minimum dla domku energooszczędnego ,nie macie się co nawet zastanawiac tylko ocieplac grafitowym 20cm za 5 lat 30cm będzie normą teraz juz sporo ludzi na forum ma 30cm na ścianie Nie jestem pewna, czy mój dom ma kiedykolwiek szanse na miano "energooszczędnego", choćby ze względu na balkon (loggię) i podcień - a z tego nie zrezygnuję. Dodatkowo dom będzie budowany w dużej części z kredytu, więc dwa razu muszę przemyśleć każdą złotówkę, bo tak naprawdę będzie mnie ona kosztowała min 2zł. Nie chcę ulec pędowi: wszyscy robią ocieplenie 20cm (no właśnie nie wszyscy - nawet gdyby to była znaczna część forumowiczów, to ciągle nie jest to przykład reprezentatywny dla ogółu budujących) . Gdybym była tak chętna robić "jak wszyscy", to budowałabym z Porothermu, a jednak po długich rozważaniach będzie SIlka. Szuka cały czas rozwiązań optymalnych dla nas - nie "modnych", ale właśnie optymalnych. Stąd argument :daj 20cm ocieplenia, bo wszyscy tak mają akurat do mnie nie trafia. Myślałam, że wśród tylu mądrych głów na forum znajdzie się ktoś, kto będzie w stanie bardziej merytorycznie uzasadnić, czy zwiększenie grubości styropianu będzie u nas uzasadnione ekonomicznie. P.S. "Wszyscy" mają w kuchni indukcję, a u mnie będzie staroświecka płyta gazowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
TOMAS 73 10.08.2012 08:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Skneruj dalej kazdą zlotowke a za 5-10 lat będziesz plakac ze pozalowalas na ociepleniu ,bo akurat ten element pracuje na siebie i zaoszczędza nam $$$ z biegiem lat coraz więcej (rosnące koszty energi),lepiej zrezygnowac z bajerow ,podwieszanych sufitow itd.i ocieplic chalupke za tą kaske jak nalezy15cm 0.42 a 20cm to jest ok 300zl rocznie mniej za ogrzewanieps.nie rob tak jak "wszyscy" i tak jak "modnie" tylko ........ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
.migotka. 10.08.2012 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Skneruj dalej kazdą zlotowke ??? Czyżby kultura osobista przestała obowiązywać? 15cm 0.42 a 20cm to jest ok 300zl rocznie mniej za ogrzewanie Wreszcie merytorycznie. To są dane dla domu ogrzewanego gazem z sieci? Jak to policzyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz80 10.08.2012 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 ??? Czyżby kultura osobista przestała obowiązywać? Wreszcie merytorycznie. To są dane dla domu ogrzewanego gazem z sieci? Jak to policzyć? Wartość wzięta z nieba, dla każdego domu będzie inna..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 10.08.2012 12:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Szuka cały czas rozwiązań optymalnych dla nas - nie "modnych", ale właśnie optymalnych. Stąd argument :daj 20cm ocieplenia, bo wszyscy tak mają akurat do mnie nie trafia. Myślałam, że wśród tylu mądrych głów na forum znajdzie się ktoś, kto będzie w stanie bardziej merytorycznie uzasadnić, czy zwiększenie grubości styropianu będzie u nas uzasadnione ekonomicznie. Bez dokładnych obliczeń ozc nie da się tego merytorycznie uzasadnić. Rozwiązania optymalne nie wynikają z mody a z obliczeń, nie tylko ozc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1982kaz 10.08.2012 17:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 (edytowane) Migotka, już ci pisałem że bez OZC to można sobie zgadywać czy powiększenie grubości styropianu ci się zwróci. Poczytaj trochę wątki o obliczeniach OZC to ci trochę wyjaśni na czym to polega bo mam wrażenie że nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz. Według mnie inwestycja w ocieplenie zawsze będzie rozsądna bo co roku będzie ci się to zwracało w postaci mniejszych rachunków, należy też brać pod uwagę coroczny wzrost cen nośników energii, a to kiedy ci się inwestycja zwróci pokaże ci właśnie OZC, będziesz tam miała czaro na białym pokazane ile twój dom "spala" oraz drogi ucieczki ciepła, bo może się okazać że o wiele więcej zyskasz inwestując w lepsze okna niż w dodatkowe 5cm styropianu. bez dokładnych obliczeń jakiekolwiek wypowiedzi czy dać 20cm styro, i czy to się opłaca są totalną bzdurą i niepotrzebnie wprowadzają w błąd osoby nieznające się na tym. Nawet jak dasz 30cm styropianu w ściany a będziesz miała kiepskie okna, słabo zaizolowane poddasze i brak wentylacji z odzyskiem ciepła to wydasz baaaardzo dużo na grzanie zimą. Edytowane 10 Sierpnia 2012 przez mar1982kaz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz80 11.08.2012 04:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2012 w pytaniu w temacie jest brana pod uwagę grubość styropianu - na tym forum można poczytać, że powyżej grubości 15cm, U ściany poprawia się dopiero na którymś miejscu po przecinku, nie jest złotą metodą dowalenie 20-30cm styropianu - zyski mogą być nieodczuwalne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kasia242 11.08.2012 06:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2012 eee tam znowu głupie gadanie o tej wentylacjii mechanicznej...nie mogę znależć tego wątku, ale na forum już policzyli ze reku to są marginalne oszczędnosci na odzysku ciepła,bardziej komfort...Natomiast co do ciepłego domu to wystarczy zwrócić uwagę na kilka elementów samego projektu.Na pewno warunkiem domu energooszczednego jest eliminacja mostków termicznych,na pewno projekt który sprzyja tej eliminacjii, czyli zwarta bryła.Bo dopiero eliminacja tych mostków pozwala nam albo:1.zmniejszenie grubosci izolacjii(koszty,wygląd domu)2.zwiekszenie grubosci izolacjii(zblizamy sie wtedy do domku superenergooszczednego)Jesli ktos buduje moloch 250m2 z milionem wykuszy,okien,balkonów itd. to ma małe szanse . Potem są izolacje termiczne raczej wg zasady czym wyżej tym grubiej,idąc od fund. po dach czyli 15 cm posadzka,20 cm sciana,30-40 cm-dach.-I to sa na dziś srednie wartosci.To są Takie ogólne zasady.Na trzecim miejscu energooszczednego mieszkania postawiłbym nie sam domek ,ale bieżące koszty życia tzn. ile % kosztów generuje samo ogrzewanie domu. U mnie to jest 15-20% miesiecznych kosztów, dlatego może warto się także zastanowić nad tanszą eksploatacją CWU, jesli ktoś ma większe zużycie.itd.Ale też nie ma co podchodzić do tematu paranoicznie,jesli ktos buduje dom np. w wieku 40 lat to wystarczy sobie przeliczyc wszystkie aspekty na max. 40-50 lat ,wtedy się okaże że można domek postawić za 150 tysięcy a nie zarzynać sie na 300 tys. ale to już tak na marginesie,wiadomo że to sa indywidualne oceny.pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1982kaz 11.08.2012 06:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2012 w pytaniu w temacie jest brana pod uwagę grubość styropianu - na tym forum można poczytać, że powyżej grubości 15cm, U ściany poprawia się dopiero na którymś miejscu po przecinku, nie jest złotą metodą dowalenie 20-30cm styropianu - zyski mogą być nieodczuwalne... pokaż mi gdzie na forum można poczytać o tym co piszesz, bo licząc na jakimkolwiek kalkulatorze ciepła dostępnym w internecie wychodzi że styropian 15cm ma współczynnik 0,27 a dając 20cm wychodzi już 0,19 więc procentowo daje to około 25% oszczędności na stracie ciepła. U mnie jest 20cm styropianu grafitowego i 25 cm pustaka ceramicznego co daje współczynnik 0,13 natomiast przy 10 cm grafitowego wychodziło mi 0,23 więc dając dwa razy tyle zaoszczędziłem sporo, i wiem że gdybym dal 30 cm to współczynnik zjechałby poniżej 0,1 tylko że zwrot tej inwestycji trwałby o wiele dłużej, i przy tej grubości potrzeba dokładnych obliczeń bo może okazać się że nie doczekamy zwrotu kosztów w styro, ale nie pisz proszę takich bzdur, że powyżej 15cm wspolczynnik przenikania ciepła wcale nie rośnie, bo rośnie, i to znacznie... dopiero powyżej 25cm trzeba sie mocno zastanawiać czy nam się to opłaca czy nie, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.