Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Prawie każda płyta ceramiczna ma możliwość podłączenia na 230V. Trzeba tylko przewidzieć odpowiedni przekój kabla do zasilania tej kuchni. Sugeruję położenie 3x6mm2. Przy podłączeniu trójfazowym rozkład prądów, choć to układ na ogół niesymetryczny pozwala na mniejsze przekroje, ale i tak należy pomyśleć o 5x4mm2
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1322550
Udostępnij na innych stronach

Prawie każda płyta ceramiczna ma możliwość podłączenia na 230V. Trzeba tylko przewidzieć odpowiedni przekój kabla do zasilania tej kuchni. Sugeruję położenie 3x6mm2. Przy podłączeniu trójfazowym rozkład prądów, choć to układ na ogół niesymetryczny pozwala na mniejsze przekroje, ale i tak należy pomyśleć o 5x4mm2

Racja. Ja jednak na początku o tym nie pomyślałem, ze kuchenka ma aż taki pobór. Mam 3 fazy, kabel 2,5mm kwadrat. Pocieszające jest to,ze raczej rzadko korzysta sie z wszystkich płyt na raz, tym bardziej jak sie ma naczynia zepter ... Najtańsze płyty także można do 230 podłączyć (w mastercook są nawet odpowiednie zwory).

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1322698
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie zwykłe kuchnie elektryczne są na 230V, dopiero profesjonalne kuchnie ponad 18KW maja grzałki na 400V.

To nie jest prawda. Co to znaczy profesjonalne? Każda płyta caramiczna ma moc znamionowa większą niż 5kW, czasem są istotnie na 230V, ale na ogół z założenia są zaprojektowane do przyłączenia wielofazowego, co nie oznacza zawsze 3fazy. np. AEG ma płyty głównie 2 fazowe.

Jeśli masz gruby przewód 12mm2 i bezpiecznik 63A

A to ciekawe, skąd taki przekrój? Zabezpieczenie 63A ma żadko kto zważywszy jaka musiałby miec moc przyłączeniową aby bezpiecznik w złączu był większy.

Jeśli masz cienki przewód 2,5mm2 to konieczne jest podłączenie na 3fazy 3x230V (połączenie w gwiazdę) 4x2,5mm2 + przewód ochronny PE dla mocy max 9KW.

Przy mocy 9KW i połączeniu gwiazdowym prąd jednej fazy to ok 39A. Życzę powodzenia osobom korzystającym z takiego rozwiązania.

Przed zakupem sprawdź schemat połączenia, jeśli kuchnia wymaga przewodu neutralnego popularnie zwanego zero to napięcie 230V, jeśli kuchnie nie potrzebuje przewodu zero to napięcie między przewodowe 400V

Każdy odbiornik niezależnie od tego czy pracuje w układzie międzyfazowym czy fazowym wymaga podłączenia przewodu neutralnego i PE. Po co wprowadzasz ludzi w błąd. Wyjątek mogą stanowić transformatory pracujące w układzie trójkąta, bo np. silniki które pracują na trzy fazy w większości przypadków posiadają przełącznik rozruchowy gwiazda - trójkąt. W przypadku płyt ceramicznych w zdecydowanej ich większości grzałki pracują w układzie fazowym tylko producent z racji dużego obciążenia rozkłada je na trzy lub jak wspomniałem dwie fazy. Trzeba zwrócić uwagę na to, że taki odbiornik prawie nigdy nie pracuje w układzie symetrycznym i przewodem neutralnym płynie i to całkiem nie mały prąd.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323592
Udostępnij na innych stronach

Każdy odbiornik niezależnie od tego czy pracuje w układzie międzyfazowym czy fazowym wymaga podłączenia przewodu neutralnego

to sprawdź sobie schemat podłączenia dużego przepływowego podgrzewacza wody takiego ponad 18KW który pracuje wyłącznie na 400V

 

Fakt to prawda, ale nie w przedmiotowym przypadku. Choć widziałem przepływowe podgrzewacze (Niemcy) które były wielo (2) stopniowe w zależności od poboru wody przełączały się automatycznie i tam konieczne było podpięcie N

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323603
Udostępnij na innych stronach

no to super wszystko fachowo tylo ja laik nie wiem czy na moja zwykal instalacje pewnie 2,5 mm2, uda mi sie podlaczyc kuchenke elektryczna z plyta ceramiczna albo przynajmniej zwykal kuchenke elektryczna z plytami grzewczymi ?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323613
Udostępnij na innych stronach

Przy mocy 9KW i połączeniu gwiazdowym prąd jednej fazy to ok 39A

pomyliło ci się z trójkątem

przy podłączeniu w gwiazdę 3x230V 4x2,5mm2+PE na każdej fazie można podłączyć do 2875W co da nam 12,5A na fazę

Fakt z tego się wycofuję. Sorry

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323616
Udostępnij na innych stronach

no to super wszystko fachowo tylo ja laik nie wiem czy na moja zwykal instalacje pewnie 2,5 mm2, uda mi sie podlaczyc kuchenke elektryczna z plyta ceramiczna albo przynajmniej zwykal kuchenke elektryczna z plytami grzewczymi ?

 

Rada jest taka. Przed zakupem sprawdź u producenta jakie on przewiduje możliwości podłączenia oraz moc znamionową urządzenia. Potem z tym do elektryka jak sam sobie z tym nie poradzisz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323622
Udostępnij na innych stronach

kuchenke elektryczna z plytami grzewczymi ?

jaka moc kuchni ??

jaki przewód zasilający ??

jakie zabezpieczenie ??

 

 

NO WALSNIE NIE WIEM JESZCZE JAKA kuchenka 4 plyty grzewcze najprostsza

pisalem przewod zasilajacy 2,5 pewnie standardowy

zabezpieczenia stara instalacja bezpieczniki topikowe 16A

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323775
Udostępnij na innych stronach

no to super wszystko fachowo tylo ja laik nie wiem czy na moja zwykal instalacje pewnie 2,5 mm2, uda mi sie podlaczyc kuchenke elektryczna z plyta ceramiczna albo przynajmniej zwykal kuchenke elektryczna z plytami grzewczymi ?

 

Tu akurat to nie ma znaczenia, czy to będzie płyta ceramiczna czy zwykłe płyty grzewcze. Moce sa porównywalne. Różnica medzy nimi to w zasadzie estetyka wykonania, prędkość działania itp. Przy założeniu, że bedziesz korzystał zawsze tylko z jednego palnika lub kilku ale z ograniczoną mocą, można by zaryzykować podłączenie. Lepiej jednak poświęcić scianę i wkomponowac porządny przewód, doprowadzić go do tablicy rozdzielczej i wpiąć pod oddzielny wyłacznik nadmiarowo-pradowy. Sprawdź też, jaki przekrój ma Twoja WZL (wewnętrzna linia zasilająca - ta ktora biegnie od przyłącza do licznika i dalej od licznika do tablicy rozdzielczej). Może być tak,ze w ramach oszczędności wykonawca dał za mały przekrój. Wtedy to już Masz całkiem przechlapane.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1323824
Udostępnij na innych stronach

Do mpoplaw

Ta uwaga o cofaniu wskazuje wyraźnie na Twoją złośliwość, a chyba nie o to chodzi.

Przepływoy ogrzewacz był właśnie takiego typu do jakiego dokleiłeś śmieszki. I widzisz akurat znów złośliwie. Sam montowałem ten ogrzewacz więc wiem co napisałem.

Nie musisz odpisywać bo kończę ta niepotrzebną polemikę, która za pewne nie pomaga w zrozumieniu postu i laikom nie wiele mówi.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1324109
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...

Witam!

 

Mam do kuchenki doprowadzony przewód 3*2,5mm2 na osobnym obwodzie. Jakie można zastosować maksymalne dopuszczalne zabezpieczenie takiego obwodu?

Miała być kuchenka na gaz butli, plany się zmieniły... :-?

A może zastosować kuchenkę gazowo-elektryczną? Np. 2 "palniki" + piekarnik elektryczne, a 2 palniki gazowe. Co o tym sądzicie? Strasznie nie chce mi się kuć tynków, żeby dodatkowe kable ciągnąć.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-1761571
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

witam

 

Ja do plyty ceramicznej mam 5x2,5^2 (3xfaza+PE+N), zabezpieczenie 3x20A klasy B, zaprzyjazniony elektryk stweirdzil ze to wystarczy.

Pytanie do ekspertow - czy mial racje, czy moze (jeszcze moge) podmienic kable na 5x4^2?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-2108143
Udostępnij na innych stronach

Nie panikujcie tak z tymi przewodami. Ja na przykład bardzo zdziwiłem się jak zobaczyłem jakie producent zastosował przekroje przewodów w płycie i piekarniku (najwyżej 1,5mm2 ale w porządnej silikonowej izolacji). Z podanych poniżej tablic

http://elektryk.ovh.org/forum/viewthread.php?forum_id=5&thread_id=10

http://www.dawel.prx.pl/elekprze.htm

wynika, że długotrwała obciążalność wielożyłowego kabla 2,5mm2 to co najmniej 24A (chociaż dla dwy żył, czyli połączenia 1 fazowego to 34A). Daje to 24*230=5,5kW przy wielu fazach lub 34*230=7,8kW dla połączenia jednofazowego, mocy.

Dalej już łatwo policzyć. Dodać moc pól grzejnych w kuchence i sprawdzić, czy nie przekracza 5,5kW lub 7,8kW. Jeżeli tak to albo zmienić przewód na 4mm2 albo podłączyć pola do większej ilości faz (typowo kychenka do dwóch a do trzeciej piekarnik). Podane prądy są wartościami ciągłymi dorywczo można je zwiększyć (nieczęsto korzystamy z pełnej mocy kuchenki).

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-2108175
Udostępnij na innych stronach

Nie panikujcie tak z tymi przewodami. Ja na przykład bardzo zdziwiłem się jak zobaczyłem jakie producent zastosował przekroje przewodów w płycie i piekarniku (najwyżej 1,5mm2 ale w porządnej silikonowej izolacji). Z podanych poniżej tablic

http://elektryk.ovh.org/forum/viewthread.php?forum_id=5&thread_id=10

http://www.dawel.prx.pl/elekprze.htm

wynika, że długotrwała obciążalność wielożyłowego kabla 2,5mm2 to co najmniej 24A (chociaż dla dwy żył, czyli połączenia 1 fazowego to 34A). Daje to 24*230=5,5kW przy wielu fazach lub 34*230=7,8kW dla połączenia jednofazowego, mocy.

Dalej już łatwo policzyć. Dodać moc pól grzejnych w kuchence i sprawdzić, czy nie przekracza 5,5kW lub 7,8kW. Jeżeli tak to albo zmienić przewód na 4mm2 albo podłączyć pola do większej ilości faz (typowo kychenka do dwóch a do trzeciej piekarnik). Podane prądy są wartościami ciągłymi dorywczo można je zwiększyć (nieczęsto korzystamy z pełnej mocy kuchenki).

 

Dziesiątki razy tu na forum wyjaśniałem, że przewodów zasilających NIE DOBIERA SIĘ wyłącznie pod względem ich obciążalności długotrwałej, która zresztą zależy również od kilku czynników. Że pierwszym kryterium jest wartość impedancji pętli zwarcia, która zapewni bezpieczeństwo obsługującego w razie uszkodzenia izolacji.

Jednak zawsze są tu "spece" którzy wiedzą lepiej.

Muszę pojechać do profesorów i zapytać po kiego grzyba mnie tyle lat uczyli, jak piekarze zawsze wiedzą lepiej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-2108569
Udostępnij na innych stronach

Poszukałem trochę i znalazłem (nie jestem piekarzem a nie pamiętam wszystkich tabel).

http://www.forumsep.pl/viewtopic.php?p=3144

http://www.infofirmy.com.pl/prezentacje/mazowieckie/kable/oferta.asp

Z powyższych linków i przy założeniu zabezpieczenia 25A typu C (dla B i mniejszego prądu zabezpieczenia wychodzą jeszcze większe wartości):

Zs<230/(25*10)=0,92Ω

ponieważ rezystancja przewodu 2,5mm2 wynosi 7,38Ω/km to otrzymujemy maksymalną odległość 0,92/(2*7,38 )=62m.

Jeżeli długość pętli (przewodu dwużyłowego) jest mniejsza niż 62m, impedancja pętli zwarcia dal przewodu 2,5mm2 jest niższa od wymaganej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/60130-kuchenka-elektryczna/#findComment-2108668
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...