Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie mam kotla i nie wiem jakie wymiary kotlowni beda dobre dla danedo typu kanalow. Moja kotlownia to 4,6m2 czy to oznacza ze jest ona za mala i nie powinienem brac pod uwage kotly z kanalami pionowymi

To nic nie oznacza. 4.6m2 moze oznaczac kotlownie 4.6x1 jak i 2x2.3. Typ wymiennika narzuca pewne proporcje gabarytow (Jarecki opisal jakie we wczesniejszym poscie) ale nie jest jedynym wyznacznikiem czy piec sie bedzie nadawal do Twojej kotlowni czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 22,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Jarecki79

    2372

  • karoka65

    1606

  • zawijan

    1504

  • darase

    1326

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ale wagi najlepiej zostawić w spokoju, bo dla każdego użytkownika będą one wyglądały inaczej. Kluczowe są kategorie i oceny każdego kotła w każdej kategorii. Wagi ustala się na samym końcu i każdy ustali je sobie sam, zgodnie z własnymi potrzebami. Bo dla mnie mogą być kluczowe gabaryty, a dla kogoś innego, kto ma dużą kotłownie mogą być one kompletnie bez znaczenia. Dlatego wagi na samym końcu...

 

Masz oczywiście rację co do różnic w preferencjach poszczególnych użytkowników. Toteż trzeba dobrze określić te kategorie (ja je nazywałem cechami).

Np. takie kategorie jak: cena, pojemność kosza zasypowego, gabaryty, sprawność nominalna - są wymierne i wystarczy po prostu podać liczby.

Ale np. kategorie: typ palnika, rodzaj wymiennika (czyszczenie), sterownik - nie są jednoznaczne i są niewymierne. Chodzi mi o to, żeby określić je inaczej, np. łatwość obsługi palnika (i podać ocenę w skali od 1 do np.5); np. łatwość czyszczenia wymiennika (i podać ocenę w skali od 1 do np.5); stopień bezobsługowości sterownika (i podać ocenę w skali od 1 do np.5); a cechą może być też mnogość możliwości operacji na sterowniku (i podać ocenę w skali od 1 do np.5 - to dla tych, którzy preferują własne umiejętności sterowania palnikiem).

Sformułowania dotyczące cech niewymiernych najlepiej dokonają właśnie ci, którzy mają jakieś konkretne preferencje i oczekują informacji na ten temat.

Sondaż/ranking nie jest bardzo łatwy, ale jeśli dobrze sformułuje się kryteria - to nie jest bardzo trudny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kluczowe są kategorie i oceny każdego kotła w każdej kategorii.

Ja osobiscie w ogole bym nie ocenial kotlow wlasnie z tego samego powodu, dla ktorego nie warto narzucac odgornie wag. Jesli za kilka lat stane powtornie przed kwestia wyboru kotla, to osobiscie duzo bardziej przydatnym dla mnie bylo by po prostu cos co sie nazywa "after action report" :) czyli po prostu opis uzytkowania kotla stosujac jakis w miare jednolity szablon. Dosyc fajna sprawa by byly np zdjecia z poszczegolnych etapow jego obslugi (dyskusja w kwestii czyszczenia kotlow z wymiennikiem pionowym/poziomym pokazala jak rozne moga byc wyobrazenia ludzi w tym temacie). Plus na koncu co (w opinii danego uzytkownia) nalezaloby zmienic a co sie podoba z krotkim uzasadnieniem.

Gdbyby umiescic takie opisy w jednym watku z prosba do forumowiczow o powstrzymywanie sie od zadawania pytan bezposrednio w watku tylko w osobnym (cos na zasadzie forumowego dziennika budowy) moglby powstac calkiem przyzwoity "uzytkowy" przeglad konstrukcji dostepnych na rynku.

Edytowane przez chochla72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję założyć nowy wątek Ranking Kotłów Bis i tam umieścić tylko jeden opis urzytkownika danego kotła bez zbędnych komentarzy, widzę to tak: mam piec taki i taki ogrzewam tyle i tyle m2, mam takie i takie ocieplenie, mam taką i taką tem. ,spalam tyle i tyle, cenię swoj piec za to i za to, wystawiam mu ocenę w skali 1-5

1.cena zakupu 5

2.palnik 5

3.czyszczenie wymiennika 4(brak drzwiczek od góry :) )

4. "disigne" 5,

5.jakość wykonania 5

6.sterownik 5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spalam tyle i tyle,

Spalania bym nie tykal - opisuje to raczej stopien enegochlonnosci domu i jakosci uzywanego wegla niz pieca jako takiego. Nie mamy mozliwosci dokladnego zmierzenia ani jednego ani drugiego wiec podawanie takich danych zrobi wiecej zlego niz dobrego.

 

cenię swoj piec za to i za to, wystawiam mu ocenę w skali 1-5

1.cena zakupu 5

2.palnik 5

3.czyszczenie wymiennika 4(brak drzwiczek od góry :) )

4. "disigne" 5,

5.jakość wykonania 5

6.sterownik 5

 

To co napisze to strasznie przejaskrawnie ale prawdopodobnie nie jedyne jakie powstanie przy tworzeniu rankingu bazujacego na systemi ocen:

Jeden oceni swoj piec z wymiennikiem poziomym w kategorii czyszczenie na 5, drugi z wymiennikiem pionowym tez na 5 bo i dla jednego i drugiego te czynnosci nie sprawiaja klopotow. Ale gdyby mieli ocenic w druga strone to jeden tez moze oceni na 5 a drugi na 0 (czego dowody mielismy w ciagu ostatnich kilku dni). I teraz pytanie - na ile pomocne bedzie takie ocenianie dla tych, ktorzy stoja w niedalekiej przyszlosci przed wyborem pieca? Czy jestesmy w stanie stworzyc faktycznie obiektywne kryteria oceny ktore uwzglednia wszystkie preferencje przyszlych uzytkownikow? Dlatego wlasnie optuje za AAR. Skupmy sie na przekazaniu naszych spostrzezen i uwag, a ocene pozostawmy tym, dla ktorych to mamy zrobic, czyli przyszlym uzytkonwnikom.

 

A zeby nie gadac po proznicy postaram sie w najblizszych dniach przygotowac taki opis swojego kotla i go testowo umiescic gdzies na forum. Gdyby ktos przychylal sie do takiego pomyslu i dostarczyl (po ustaleniu wczesniej wspolnie jakiegos szablonu) opisu swojego pieca, moglibysmy chyba szybko ocenic czy taka formula bedzie przydatna "poszukiwaczom zaginioego pieca" - w koncu kilku na tym watku sie udziela a kilku wiecej go czyta :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piec w trakcie normalnego uzytkowania.

http://img135.imageshack.us/img135/958/pc120696a.jpg

 

Otwieramy pokrywe w celu uzyskania dostepu do gornej pokrywy wymiennika

http://img52.imageshack.us/img52/3314/pc120697.jpg

 

Odkrecamy 4 sruby motylkowe i zdejmujemy pokrywe

http://img413.imageshack.us/img413/9213/pc120698.jpg

 

Uzyskujemy dostep do samego wymiennika. Wyjmujemy 4 zawirowywacze z pierwszego pionu otrzasajac je wczesniej z nalotu i zdejmujemy zaslepke z drugiego pionu

http://img502.imageshack.us/img502/6017/pc120699.jpg

http://img8.imageshack.us/img8/3926/pc120702.jpg

 

Czyscimy oba kanaly szczotka

http://img502.imageshack.us/img502/5097/pc120703.jpg

 

Skladamy odwracajac kolejnosc. Voila. Zaiste piekielnie skomplikowana czynnosc.

 

Jak wyglada cala operacja na zywo tutaj:'

http://img121.imageshack.us/img121/4996/ecc.mp4

lub

http://img121.imageshack.us/i/ecc.mp4/

 

 

Pierwsza i ostatnia czynnosc sa oczywiscie pomijalne w normalnym uzytkowaniu.

 

Zachęcony filmowym debiutem chochli zdecydowałem się także zadebiutować ;-)

 

Proszę szanowne Jury o wyrozumiałość dla mnie i mojego amatorskiego "dzieła" ;-)

 

1) Worek z Ekores VIP:

 

http://yfrog.com/0a9epz

 

2) Czyszczenie kanałów poziomych w Enka Set 18 kW:

 

http://yfrog.com/6xygtrz

 

3) Popiół z Ekores VIP w Enka Set 18 kW:

 

http://yfrog.com/15popizekoresvipwenkasetj

 

4) Opróżnianie popielnika w Enka Set 18 kW:

 

http://yfrog.com/3td8zz

 

5) Podłoga przed wsypaniem węgla do zasobnika:

 

http://yfrog.com/74132az

 

6) Przynoszenie węgla z garażu i wsypywanie do zasobnika:

 

http://yfrog.com/eqvsrz

 

7) Ekores VIP w zasobniku:

 

http://yfrog.com/j4ekoresvipj

 

8) Moje patenty tzn. prawie jak zimne drzwiczki [producent nie dał oryginalnych więc sobie dorobiłem], doprowadzenie powietrza z nadmuchem na czopuch [nie wieje zimą po nogach jak wcześniej i jest cieplejsza podłoga, a do tego odzyskuję trochę więcej ciepła ze spalin]:

 

http://yfrog.com/71dsiz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SUSPENSER fajna prezentacja i to chyba najepsze wyjscie w naszych sporach,pokazac co i jak i kazdy sam sobie oceni,ja na przyklad z tych 2 prezentacji wyciagnolem wnioski ze czyszczenie pionowych czy poziomych kanalow to ten sam trud,a w kotlowni 2 / 2,3m moge zmiescic kazdy kocioł Edytowane przez kamil777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co te pierdoły? Wiadomo że najlepsze palniki są żeliwne, więc piszmy co jest najlepsze. Znowu mamy dwa typy brucer i ekoenergia.

 

A kto Ci powiedział,że palniki żeliwne sa najlepsze?

 

Może po porównaniu rozwiązań i typów palników dojdziesz do innego zdania.

 

Chcę zacząć od samego początku, bo palnik jest sercem kotła. Prosiłem, aby tego wątku nie rozwalać.

 

Odegree taka właściwość palnika klasycznego tzw fajkowego jest zauważalna u kilku producentów na różnych kotłach przy pracy na większej mocy.

 

Wynika z faktu, który zauważył jack18 a Zawijan jako spec zajmujący się od lat badaniem kotłów mógłby w tym temacie pomóc... chyba,że zna tylko jeden palnik i kocioł, wówczas robienie rankingu mija się z celem.

Zawijan nie dociekaj co Jarecki miał na myśli i nie pisz,że mam zamiar wytypować Ekoenergię jako najlepszy palnik. Tego nie wiesz, nie wywołuj wątków pobocznych uciekając od tematu głównego.

 

Uważam,że w palniku klasycznym jest to "wina" kierunku podawania, ślimak kończy się przy wejściu w kolano palnika, paliwo szybciej wypychane jest po tym skosie na zewnątrz palnika, dopala się lepiej od strony kosza, bo tam zostaje dłużej i ma czas na to, aby się dopalić.

Tutaj wskazuję,że być może producenci palników klasycznych mogliby rozważyć zrobienie albo jakiejś przeszkody na końcu paleniska (wyższego rantu lub skosu np.) albo zmienić sposób dystrybucji powietrza (może na końcu powinno być więcej szczelin albo o większej średnicy np.).

 

Jakie są zalety i wady palnika klasycznego:

1. Najdłużej na rynku, znana jest obsługa dla sporej części użytkowników.

2. Z palników ślimakowych model klasyczny ma jedno z najniższych prawdopodobieństw zerwania zawleczki. Tutaj opory podawania są małe w porównaniu z palnikami obrotowymi z przeciwzwojem czy z palnikami Brucer/Ekoenergia. Tutaj uwaga do Darase, jak ktoś uważa,że zerwanie zawleczki, tj. częstotliwość jej wymiany jest czynnikiem decydującym, to zarówno Brucer jak też Ekoenergia dostana po głowie. Po dobrych kilku latach tego klasycznego palnika na rynku średnia zerwania zawleczki na sezon to 1-2szt. Jest jednak całkiem sporo użytkowników, którzy mają jedną zawleczkę po 2-3lata.

3. Model klasyczny spala w zasadzie tylko ekogroszek dobrej jakości <20RI - to na minus w dobie dzisiejszej jakości ekogroszków

4. Prosty w czyszczeniu, strefę napowietrzania czyścimy od dołu przez odkręcenie przykrywki. Doszczelniamy siliconem na 1200-1500st.C obwód paleniska.

5. Prosty w konserwacji po sezonie

6. Z czynników wymagajacych wymiany eksploatacyjnej należy wymienić ślimak podajacy koszt ok.150-200zł średnio co 4-5sezonów (w zależności od intensywności użytkowania)

 

Jak ktoś może cos dodać w kwestii zwykłego palnika, może Suspenser, Budowniczy, dostrzegacie jeszcze jakieś plusy czy minusy?

Jeżeli nie, to przejdę do palnika obrotowego z koronką wewnętrzną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SUSPENSER fajna prezentacja i to chyba najepsze wyjscie w naszych sporach,pokazac co i jak i kazdy sam sobie oceni,ja na przyklad z tych 2 prezentacji wyciagnolem wnioski ze czyszczenie pionowych czy poziomych kanalow to ten sam trud,a w kotlowni 2 / 2,3m moge zmiescic kazdy kocioł

 

Jak głębokość kotłowni to 2metry:

Z kanałami poziomymi i wyjściem górnym masz ok.65cm głębokości samego kotła, przy wyjściu do tyłu ok. 95-97cm.

Z kanałami pionowymi nie mniej jak ok.100cm a raczej bliżej 130cm licząc z czopuchem w tył i jego wyczystką.

Teraz dolicz otwarcie drzwiczek i wyjęcie szuflady na popiół ok.50cm

Teraz dolicz jeszcze od strony komina min.30cm, aby wejść w komin, aby dostać się do wyczystki czopucha, aby dostać się jakims cudem do dolnej wyczystki komina, pomyśl, czy Ci 30cm wystarczy do tej wyczystki.

 

Wystarcza 50cm, aby przejść przed kotłem, czy wolałbyś mieć np. 70cm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że dyskusja przebrneła już przez wymienniki poziome i pionowe w kotłach ale nikt nie wspomniał o wymiennikach żeliwnych ( żeberkowatych) to jedynie dla porówniania wklejam parę fotek z czyszczenia takiego kotła u mnie:

 

Czyszczenie Kielara ECO2 35 kw

 

Sporo użytkowników kupuje jednak takie kotły lub podobne bo wiadomo żeliwne maja być lepsze i trwalsze - to jednak żaden sprzedawca nigdy przyszłego właściciela kotła nie uświadamia, że należy kocioł w miarę często czyścić i jak to wygląda..

 

Faktycznie mógłbyś powiedzieć: co wy k... wiecie o czyszczeniu wymiennika ;-)

 

Faktycznie ten żeliwny jest na szczycie rankingu trudnych do czyszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję założyć nowy wątek Ranking Kotłów Bis i tam umieścić tylko jeden opis urzytkownika danego kotła bez zbędnych komentarzy, widzę to tak: mam piec taki i taki ogrzewam tyle i tyle m2, mam takie i takie ocieplenie, mam taką i taką tem. ,spalam tyle i tyle, cenię swoj piec za to i za to, wystawiam mu ocenę w skali 1-5

1.cena zakupu 5

2.palnik 5

3.czyszczenie wymiennika 4(brak drzwiczek od góry :) )

4. "disigne" 5,

5.jakość wykonania 5

6.sterownik 5

 

Dodałbym do listy:

 

7. Bezawaryjność

8. Serwis i pomoc techniczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wiedziec nie bedziemy najprawdopowodbniej. Zreszta, nawet gdbyby taki kociol zostal wybrany to wcale nie oznacza (jak dla mnie oczywiscie), ze bedzie dobry dla Ciebie. Kazdy ma inne potrzeby i zapatrywania na poszczegolne cechy kotla, ktore wcale nie musza sie pokrywac z Twoimi.

Co do laczenia kominka i kotla. Ani Cie nie namawiam ani nie odwodze od tego pomyslu tylko sugeruje jedna rzecz. Zrob sobie ze swoim instalatorem kosztorys takiego rozwiazania i kosztorys rozwiazania z samym kotlem. Porownaj je, i zastanow sie czy Ci sie to bedzie oplacac. Ja na poczatku mojej drogi budowlanej tez sie nastawilem na takie rozwiazanie. Potem z niego zrezygnowalem bo w moim przypadku rachunek ekonomiczo/wygodnicki mowil: nie.

 

 

Kociol na paliwo stale to zarowno kociol dedykowany do wegla jak i do pelletow. W przypadku pierwszego bedziesz mial klopot.

 

a dlaczego myślisz że bedzie wychodziło drogo zastanawiałem się na zbiorniku buforowym a co do kominka to przecież nie wyobrażam sobie żeby w domu go nie było a tylko żeby był i nic nie grzał to trochę to głupie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak głębokość kotłowni to 2metry:

Z kanałami poziomymi i wyjściem górnym masz ok.65cm głębokości samego kotła, przy wyjściu do tyłu ok. 95-97cm.

Z kanałami pionowymi nie mniej jak ok.100cm a raczej bliżej 130cm licząc z czopuchem w tył i jego wyczystką.

Teraz dolicz otwarcie drzwiczek i wyjęcie szuflady na popiół ok.50cm

Teraz dolicz jeszcze od strony komina min.30cm, aby wejść w komin, aby dostać się do wyczystki czopucha, aby dostać się jakims cudem do dolnej wyczystki komina, pomyśl, czy Ci 30cm wystarczy do tej wyczystki.

 

Wystarcza 50cm, aby przejść przed kotłem, czy wolałbyś mieć np. 70cm?

Dziekuje za info.Jarecki ty napewno wiesz o czym piszesz tylo ja za bardzo łapie np. Skam P glebokosc 95 cm, Ogniwo Eko 97,5cm przy czopuchu w tył wedlug mnie oba piece zajmna tyle samo miejsca?Ja przy wyboze bede musiał zastosowac kolano w lewo.Orientujesz sie moze ile bede potrzebowal miejsca ,chodz mi głownie o szerokosc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za info.Jarecki ty napewno wiesz o czym piszesz tylo ja za bardzo łapie np. Skam P glebokosc 95 cm, Ogniwo Eko 97,5cm przy czopuchu w tył wedlug mnie oba piece zajmna tyle samo miejsca?Ja przy wyboze bede musiał zastosowac kolano w lewo.Orientujesz sie moze ile bede potrzebowal miejsca ,chodz mi głownie o szerokosc?

 

Zobacz na zdjęcie, które wkleił kolega chochla z czyszczenia kotła.

Na tylnej ścianie jest tylko króciutkie wyjście kominowe, ja pytam gdzie jest wyczystka tego wyjścia? Będziesz musiał to przedłużyć, aby wejść w komin i w tym przedłużeniu musisz zrobić wyczystkę. Zatem wyjdzie Ci coś koło 120-130cm.

Kolega Chochla ma dokupione przedłużki czopucha, które wychodzą w górę, widać na elementach wyczystki. To jest dodatkowy zakup oraz dodatkowe miejsce montażu.

 

 

Skam-P przy czopuchu w tył ma 95cm, ale to już jest z czopuchem i jego wyczystką, ten element wystaje poza gabaryt na ok.30cm

Przy czopuchu w górę Skam-P ma 65cm

Przy czopuchu wychodzącym w bok też 65cm głębokości, to możesz zobaczyć na wątku:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?169888-kocio%C5%82-SKAM-P-i-sterownik-Puma/page7

na dole jest fotka, jak czopuch wychodzi na bok (takie rzeczy tylko na zamówienie)

Edytowane przez Jarecki79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie idzie się przyzwyczaić z tym czyszczeniem i nie jest aż tak źle.

Z tym, że wydaje mi się, że na wymienniku żeliwnym cały pył bardziej osiada ( zwłaszcza na tych żeberkach) niż na wymiennikach stalowych i powinno się mój kocioł czyścić raz na tydzień aby zachować jego jako taką sprawność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym dopisać (ale może już jutro..) następny palnik... Aby czytelnicy mieli porównanie...

Jak nie ma pytań do zwykłego oczywiście.

 

Zawijan, co myślisz o wniosku przy palniku klasycznym? (spadanie szlaki na końcu palnika przy pracy na wyższej mocy) Czy sugestia o podwyższeniu na tym końcu czy zrobieniu skosu czy też innego napowietrzenia może być słuszna?

 

Pytam jako specjalistę od badań, nie wymagam podawania szczegółów takiej poprawki, kątów itp. rzeczy. Tylko czy taki rodzaj poprawki mógłby wpłynąć na poprawę spalania? (teoretycznie, bo praktycznie, to trzeba oczywiście wykonać i sprawdzić)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...