Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Elektronika Ognika nie korzysta z gotowych schematów, tylko bada trendy zmiany temp. w jednostce czasu i na tej podstawie podejmuje działanie.

Bardziej jest to rozwinięte w Pumie, ale to musiałby wyjasnić Włodek PID.

http://www.instalator.pl/archi/2010/mi6(142)/9.pdf

 

Czasy są potrzebne, bo PUMA może pracować z kotłem na pellet, groszek z podajnikiem ślimakowym lub tłokowym w przedziałach mocy od 12 do nawet 350 i więcej kW. Zatem owe wyjściowe czasy musza się pojawić dla serwisu producenta kotła. Ewentualnie trzeba kilka softów dla różnych mocy. Jedno z dwóch, bo inaczej się nie da.

 

Generalnie zasada obu sterowań ma byc podobna, tyle,że realizowana innymi metodami.

 

Teraz chcę sprawdzić inny pomysł, sterownik automatyczny, gdzie mogę skorygować czy też wprowadzić liczbę kalorii i ewentualnie ograniczyć moc kotła. Nie ma ingerencji w podawanie czy siłę nadmuchu.

kaloryczność opału.JPG

moc kotła.JPG

Edytowane przez Jarecki79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 22,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Jarecki79

    2372

  • karoka65

    1606

  • zawijan

    1504

  • darase

    1326

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

w swoim Ogniwie paliłem dwoma diametralnie ròżnymi paliwami żytem gdy było cieplej i ekogroszkiem obecnie, przy zmianie paliwa nic nie ustawawiałem. Pozdro.

No chłopie nie każdy ma taki inteligentny sterownik.

Darase przesadzasz trochę już z tym ogniwem. Ty tak samo jak jeden kolega w innym temacie.

TYLKO POMPA CIEPŁA a reszta to gó...o. bo ja mam to nie ma nic lepszego.

Ja mam chłopie kociołek z allegro za 4800 i się tego nie wstydzę bo tak samo jak piszesz mam dziurę w kieszeni i dla mnie on jest dobry ale nie twierdzę że tylko taki.

Pali mi się dobrze, tak samo jak ty co kilka dni dosypuję eko, wysypuję popiół i lekko czyszczę bez wygaszania i wyłączania sterownika. Praktycznie nie zaglądam do kotłowni. Przez dwa lata zerwało mi raz zawleczkę bo w węglu był klucz oczkowy i przyblokowało ślimak i to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, że nazywacie dymieniem spalanie bezpłomieniowe (pomijam inne kwiatki) i poza Waszymi dywagacjami na tematy różne (nie poruszę innych określeń) czy może mi ktoś odpowiedzieć na zadane pytanie ? Bo wątek chyba dotyczy "rankingu":) Więc proszę o informację jak w poście (pytaniu) ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam z rana (ileż można spać)???

 

a ja mam takie pytanie do speców: jak widzę na rożnych schematach instalacji c.o. bojler jest wpięty w zasilanie przed zaworem 4 drogowym, czyli na mój rozum praktycznie piec jak i c.w.u. w bojlerze będą miały taka sama temperaturę, i teraz mam pytania:

1. czy to jest ekonomiczne rozwiązanie?

2. czy jest możliwe - a jeśli tak to jak to rozwiązać, by piec miał swoja temperaturę a bojler swoją i czy to ma w ogóle sens?

3. jaka jest ogólna praktyka instalatorska w tym temacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam z rana (ileż można spać)???

 

a ja mam takie pytanie do speców: jak widzę na rożnych schematach instalacji c.o. bojler jest wpięty w zasilanie przed zaworem 4 drogowym, czyli na mój rozum praktycznie piec jak i c.w.u. w bojlerze będą miały taka sama temperaturę, i teraz mam pytania:

1. czy to jest ekonomiczne rozwiązanie?

2. czy jest możliwe - a jeśli tak to jak to rozwiązać, by piec miał swoja temperaturę a bojler swoją i czy to ma w ogóle sens?

3. jaka jest ogólna praktyka instalatorska w tym temacie?

 

Źle myślisz kolego. Ja tak właśnie też mam zrobione. Temp. zadana na kotle 62 stopnie, na instalację CO ustalam temp. na zaworze 4D w zależności od potrzeb, a temp. CWU na 48 i tego pilnuje sterownik. Histereza ustawiona na 3 stopnie ( CWU) czyli jeśli temp. CWU spada poniżej 45 sterownik załącza pompę CWU i dogrzewa do 48, pompa się wyłącza i wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak widzisz kuzynka ustawia tylko temp. i czyści kocioł, nie ustawia niczego w sterowniku. Możesz jednak wybrac ogniwo.

 

To zapytam inaczej :)

 

Dom będzie miał tylko 95m2 pow. mieszkalnej. Będzie zbudowany z gazobetonu 24cm , ściany ocieplone 15cm styropianem , podłogi - styropian 10cm , sufit - 20cm wełna. Poddasze nieocieplone , bo nie będzie użytkowe.

W całym domu - ogrzewanie podłogowe.

 

Rozmawiałem z fachowcem i powiedział mi że do takiego domu to powinien być piec z 10-11KW max. Wiadomo zimy są rózne , ale często takich super zimnych dni jest mało ...

 

Więc przydałby by się piec kóry potrafi pracować w jak najszerszym zakresie mocy , tak aby nie "przepalał" ekogroszku wtedy gdy zapotrzebowanie na ciepło jest małe ...

 

Ogniwo Eko 15KW ma zakres mocy 7 - 18KW (info ze strony producenta)

Ogniwo Eko Plus 16KW ma zakres mocy 3-19KW

 

Sekom Skam-P Premium 17KW ma zakres mocy 4,8 -21Kw

 

Nowość Sekomu Skam-P Premium 12KW ma zakres mocy ???? (tego nie wiem ale zapewne powinien mieć niższy niż 17KW brat)

 

Jak widać najniższą moc potrafi dostarczyć Skam-P Premum 12KW i Eko Plus 16KW.

 

Tyle że Ogniwo Eko Plus jest za drogie , a Ogniwo Eko 15KW boję się że będzie za mocne ...

 

Byłem niemalże przekonany na Skam-P Premum 12kW ale trochę przestraszyłem się że przy każdym ładowaniu opały będę musiał coś przestawiać :(

No chyba ze ludzie przesadzają ...

 

A jak tam wygląda sprawa nowych sterowników ? Miala być już dawno chyba Cobra , która miała zastąpić Ognika , ale nic nie słychać :( 7÷18 kW)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaszpir, nie ma się co denerwować.

 

Pisałeś, że zakup za kilka miesięcy, to długi czas. Wiosna jest okresem, gdzie można potestować nowości, co teraz mam zamiar robić.

Na tapecie mam tego luksusa, mam też Optimę eco.

Myślę, że wkrótce dostanę kolorowego skorpiona do kotła zasypowego a Cobra- o to pytać trzeba Włodka PID.

 

Nie musisz zmieniać nastaw za zmianą każdego opału. Jakieś dopasowanie być może na początku do Twojej instalacji i zapotrzebowania budynku i to wystarcza w większości przypadków.

 

12kW może pracować z mocami od 3,6 - 15kW.

Średnie spalanie na 30% mocy na okrągło 0,6kg, przy 12kW 2kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaszpir, nie ma się co denerwować.

 

Pisałeś, że zakup za kilka miesięcy, to długi czas. Wiosna jest okresem, gdzie można potestować nowości, co teraz mam zamiar robić.

Na tapecie mam tego luksusa, mam też Optimę eco.

Myślę, że wkrótce dostanę kolorowego skorpiona do kotła zasypowego a Cobra- o to pytać trzeba Włodka PID.

 

Nie musisz zmieniać nastaw za zmianą każdego opału. Jakieś dopasowanie być może na początku do Twojej instalacji i zapotrzebowania budynku i to wystarcza w większości przypadków.

 

12kW może pracować z mocami od 3,6 - 15kW.

Średnie spalanie na 30% mocy na okrągło 0,6kg, przy 12kW 2kg.

 

Ok dzieki !

 

Chyba jednak zostanę przy tym co miałem kupić , czyli Skam-P Premium 12KW z Ognik II PID.

Wolałbym oczywiście z Pumą , ale jakoś nie usmiecha mi się dopłacać 500zł do tego sterownika , dlatego miałem nadzieję że w kwestii sterowników coś się ruszyło i zapowaiadane dawno nowe sterowniki (żubożona Puma) wreszcie się pojawią ..

 

Ogniwo Eko bardzo mi się podoba , tak jak jego elektronika. Możliwośc przeglądania przez net i przeglądarkę to super sprawa.

Tyle że niestety pierwsze Ogniwo Eko ma za dużą moc jak dla mnie bo minimum 7KW i boję się że przez duży okres czasu by za dużo spalało opału ...

 

Co do kupna pieca to będę kupował na przełomie marzec-maj.

 

Może po okresie zimowym ceny trochę także stopnieją ;)

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację. Ceny w tym okresie na pewno będą inne jak obecnie. Mój kocioł w sezonie kosztował 5500 a w kwietniu 4800 z dowozem bezpłatnym do domu i dodatkowo mogłem wybrać zasobnik 100 L lub pompę obiegową w cenie. Wziąłem pompę, nie z najwyższej półki ale dwa sezony już pracuje bez problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle myślisz kolego. Ja tak właśnie też mam zrobione. Temp. zadana na kotle 62 stopnie, na instalację CO ustalam temp. na zaworze 4D w zależności od potrzeb, a temp. CWU na 48 i tego pilnuje sterownik. Histereza ustawiona na 3 stopnie ( CWU) czyli jeśli temp. CWU spada poniżej 45 sterownik załącza pompę CWU i dogrzewa do 48, pompa się wyłącza i wszystko.

 

to znaczy mam rozumieć, ze bojler masz wpięty przed zaworem 4 drogowym, mimo tego sterownik reguluje temp. wody na piecu i bojlerze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to znaczy mam rozumieć, ze bojler masz wpięty przed zaworem 4 drogowym, mimo tego sterownik reguluje temp. wody na piecu i bojlerze?

Dokładnie TAK. Temperatura zadana na kotle swoją drogą, na grzejnikach swoją a temp. CWU też inna. Jeśli miałbyś podłogówkę też można ustawić inną temperaturę( inną). Zrozum że sterownik włącza pompę od CWU tylko na chwilę (kilka minut) żeby dogrzać wodę w zasobniku do temp. jaką chcesz (nastawiłeś na sterowniku). Jeśli jeszcze chcesz coś dopytać to pisz, jeśli będę umiał to doradzę a jak nie to znajdzie się ktoś mądrzejszy i dopisze.

Lepiej zapytać 100 razy niż 1 raz źle zrobić. Po to tutaj jesteśmy żeby sobie pomagać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jA mam tak wpięty bojler 120 l, przed zaworem 4d, bez zadnej pompy. W sumie chodzi ok baniak dwupłaszczowy. Jak chcesz mieć inna temp cwo niż zadana na piecu to musisz mieć zawór termostatyczny na wpieciu bojlera i tyle. Ja przy robieniu instalacji myslałem że będzie konieczny ale piec mam ustawiony na 47 stopni i taka temp cwo mi odpowiada
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

producenci kotłów zalecają temp. zadaną na kotle 60 do 65 stopni, jeśli będziesz się stosował do tego to faktycznie temp. CWU będzie oscylować coś koło tego i wtedy nie będzie to już ekonomiczne tym bardziej że każdy sterownik wyposażony jest w czujnik temp. CWU. Mija się z celem podłączania bezpośrednio z kotła bez regulacji temp. sterownikiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz mieć inna temp cwo niż zadana na piecu to musisz mieć zawór termostatyczny na wpieciu bojlera i tyle.

Po co ci jakieś zawory ? Przecież masz czujnik sterownika i on pilnuje temp. CWU. Jedynie można wstawić zawór zwrotny ( jednokierunkowy) żeby woda samoczynnie nie cofała się i niepotrzebnie nie dogrzewała wody w bojlerze,koszt około 10 PLN jeśli się nie mylę, musiałbym sprawdzić na fakturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co ci jakieś zawory ? Przecież masz czujnik sterownika i on pilnuje temp. CWU. Jedynie można wstawić zawór zwrotny ( jednokierunkowy) żeby woda samoczynnie nie cofała się i niepotrzebnie nie dogrzewała wody w bojlerze,koszt około 10 PLN jeśli się nie mylę, musiałbym sprawdzić na fakturze.

 

Ja też potwierdzam, że zawór zwrotny jest niezbędny - mosiężny kosztował mnie 9 zł z grosikiem, z tym, że u mnie był potrzebny akurat po to, żeby nagrzana woda w bojlerze, nie była niepotrzebnie wyciągana z powrotem do instalacji CO przez pompki CO w czasie pracy kotła. Zwór zwrotny mam zamontowany na zasilaniu CWU i zdaje egzamin bo bojler trzyma mi dłużej nagrzaną wodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też potwierdzam, że zawór zwrotny jest niezbędny - mosiężny kosztował mnie 9 zł z grosikiem, z tym, że u mnie był potrzebny akurat po to, żeby nagrzana woda w bojlerze, nie była niepotrzebnie wyciągana z powrotem do instalacji CO przez pompki CO w czasie pracy kotła. Zwór zwrotny mam zamontowany na zasilaniu CWU i zdaje egzamin bo bojler trzyma mi dłużej nagrzaną wodę.

No niby się zgadza ale ale nie tak jak piszesz. Nie ma możliwości żeby wyciągało ci nagrzaną wodę z bojlera. Układ CWU jest układem zamkniętym i nie ma możliwości takiego zachowania. Wodę nagrzaną z bojlera użytkujesz z bojlera i nie jest ona pobierana z CO. Układ nagrzewający wodę w bojlerze to też układ zamknięty CO który przepływając przez bojer wężownicą bądź przez płaszcz podgrzewa wodę użytkową i są to układy oddzielne. Zawór zwrotny zabezpiecza przed samoczynnym dogrzewaniem najczęściej powrotem bojlera do temp. wyższej jak zadana ( często temp. kotła) czego obawia się kolega jorgo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wyciągało ale dokładnie to szybciej wystudzało. U mnie zjawisko było odwrotne - ponieważ jak chodziły pompki CO a pompka CWU stała to z zasilania CWU woda szła w drugą stronę bo była przeciągana przez pompki CO co powodowało szybsze wystudzenie bojlera. U mnie bojler 200 litrowy stoi obok kotła na posadzce i nie ma możliwości aby grawitacyjnie bez pompki CWU sam się dogrzał.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wyciągało ale dokładnie to szybciej wystudzało. U mnie zjawisko było odwrotne - ponieważ jak chodziły pompki CO a pompka CWU stała to z zasilania CWU woda szła w drugą stronę bo była przeciągana przez pompki CO co powodowało szybsze wystudzenie bojlera. U mnie bojler 200 litrowy stoi obok kotła na posadzce i nie ma możliwości aby grawitacyjnie bez pompki CWU sam się dogrzał.

Nie jestem aż taki mocny na odległość tzn. jak nie widzę ale jak coś takiego ci się działo bez zaworu zwrotnego to coś ci chyba źle wpięli że wodę z powrotu CO ci wciągało bo tylko wtedy mogło się tak dziać jak piszesz i woda w bojlerze mogła się wychładzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...