Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czy ktoś mógłby mi coś doradzić?

 

Zapotrzebowanie budynku na ciepło (w OZC) wychodzi mi około 8 kW (uwzględniając straty na wentylację). Do tego trzeba dodać ogrzewanie CWU, czyli pewnie potrzebowałbym kotła o mocy w okolicach 10 kW.

 

Najmniejsze kotły z podajnikami jakie znalazłem mają 12 kW, ale są to proste konstrukcje (Hef albo Sekom - nie mają obrotowych retort, o Brucerach nie wspominając). Żeby mieć obrotową retortę to musiałbym kupić większy kocioł (15 lub 17 kW). I tutaj moje pytanie. Czy lepiej kupić kocioł bez obrotowej retorty, ale lepiej dostosowany do wymaganej mocy, czy też dużo za duży, ale za to z obrotową retortą?

 

Z góry wielkie dzięki za jakieś wskazówki...

witam, mialem podobny problem

tez cudowalem, fajnie miec retorte, bo wszytskim moge palic... brucer bo nowosc... ale tak naprawde przy takiej powierzchni(zapotrzebowaniu) to cudow i oszczednosci wielkich nie osiagniesz... ja wzialem sekoma 12kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 22,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Jarecki79

    2372

  • karoka65

    1606

  • zawijan

    1504

  • darase

    1326

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

witam, mialem podobny problem

tez cudowalem, fajnie miec retorte, bo wszytskim moge palic... brucer bo nowosc... ale tak naprawde przy takiej powierzchni(zapotrzebowaniu) to cudow i oszczednosci wielkich nie osiagniesz... ja wzialem sekoma 12kW

 

Wg mnie to bardzo dobra decyzja :D

 

Ja mam niepotrzebnie 18 kW zamiast 12 i dużo się nakombinowałem, żeby rozsądnie pracował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... no to jak na razie dwa rozsądne głosy za mniejszą mocą... Może i rację macie. Jakoś tak napaliłem się na tą obrotową retortę, bo czytam, że to takie fajne, spieki samo rozbija itp.

No i zasobnik w tych kociołkach 12 kW znacznie mniejszy niż w tych większych... ale za to cena przystępniejsza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vafel - wolałbym 12 kW ze zwykłą retortą niż 17 kW z obrotową w sytuacji gdy wystarcza mi z zapasem 12.

 

Gdy kupowałem piec jeszcze nikt nie mówił o retortach obrotowych, więc za jakiś czas i tak wejdzie coś nowego, lepszego i będzie można zrobić upgrade pieca (np. pewnie pojawią się obrotowe retorty do mniejszych palników lub nowe palniki - patrz Brucer, nowe sterowniki - patrz Ecoal itp.).

Osprzęt zawsze łatwiej będzie wymienić na lepiej sterujący procesem spalania niż cały piec na mniejszy.

 

Zasobnik zwykle dostaniesz większy gdy będziesz chciał większy od producenta (dołączą ci od innego pieca, większej mocy).

Zwróć uwagę na to czy jest szuflada popielnika i ile w niej zmieści się popiołu (zwykle częściej wyrzuca się popiół niż dorzuca węgla) oraz czy da się łatwo czyścić wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że jest. Znalazłem: Ogniwo 15 kW. Tylko, że tam jest napisane, że on pracuje w zakresie 7-18 kW. A to ciągle dla mnie za dużo. Bo te moje 8 kW zapotrzebowania to jest przy -20. A jak będzie 0 stopni, to pewnie potrzebuje jakieś 4 kW... albo nawet mniej. I boję się, że taki kocioł sobie z tym nie poradzi...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vafel najmniejszy kociłek na eco jaki mi się obił o uszy to robi sekom chyba 10 kw. Myśle że nie problem zamówić w Pleszewie jakiś mniejszy jak chcesz.

Złap Jareckiego na tym forum albo zadzwoń do sekoma to ci doradzą albo kogoś polecą

 

Hmm... z sekomem już rozmawiałem. Najmniejszy kociołek jaki mają to 12 kW. Takie same kociołki ma też HEF i Galmet (po 12 kW każdy) i pewnie spośród nich coś sobie wybiorę.

 

Poczytałem sobię stronę zawijana (blog o kotłach) i z tego co tam napisane, to wynika, że lepiej jak nie ma dodatkowego rusztu wodnego (w sekomie jest, w HEFie i Galmecie nie ma) i jak kanały są pionowe, a nie poziome (w HEFie pionowe - w sekomie i galmecie poziome). Poza tym, to praktycznie niewiele się od siebie te kociołki różnią. Jutro podjadę do kilku sklepów w Krakowie i pooglądam je na żywo, to może coś mi się rozjaśni. Ciągle się tylko zastanawiam czy ograniczać się do tych 12 kW. Bo np. taki Żywiec oferuje kociołek o nominalnej mocy 15 kW, ale podobno bez problemu pracujący w zakresie 3-15 kW, czyli w zasadzie wsio ryba, bo np. taki Hefowy 12kW ma zakres mocy 3,6-12 kW.

 

A co mi tam - podsumuję krótko te, które na razie znalazłem (kociołki małej mocy). Może komuś też się przyda. Na tapecie mam:

 

1. HEF Eko Plus 12 kW

2. Sekom Skam-P 12 kW

3. Galmet EKO-GT-KWP 12 kW

4. Per-Eko KSR 14 kW

5. Tilgner EKR 15 kW

6. Klimosz Ling 15 kW

7. Defro Duo 15 kW

8. Żywiec KDO CLASSIC/KDO ECONOMIC/KDO ECONOMIC Standard (różnią się tylko palnikiem: zwykły, obrotowa retorta albo coś a'la brucer) 15 kW

9. Zębiec KP 15 kW

10. Enka Set 16 kW

 

Coś z tego muszę wybrać.

 

Aha, i przy okazji pytanie. Czy warto zwracać uwagę na powierzchnie czynną kotła (m2) i pojemność wodną (l)? Np. kocioł o pow. czynnej 1,25 m2 i poj. wodnej 42 l i drugi kocioł o takiej samej mocy nominalnej, pow. czynnej 1,5 m2 i poj. wodnej 55 l. Co mi to mówi? Które rozwiązanie jest lepsze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom z lat 80, 1,5 pustaka+styropian 8cm, wymieniona stolarka, instalacja starego typu z nowymi grzejnikami płytowymi, 250m2+zasobnik 160l.

Mam hefa 25kW ale po rozbudowie o ok. 50m2 nie daje rady przy -15 (działa non stop bez zatrzymania).

Na co mam wymienić do kwoty 8000zł?

 

dora123 - czy na pewno masz ten piec ustawiony tak, że generuje 25 kW ?

 

Warto to sprawdzić, bo może pracuje na 2/3 mocy i dlatego nie wyrabia - np. ja mam tak wyregulowany 18 kW, że pracując ciągle generuje 7,2 kW.

 

Napisz ile i jakiego węgla na dobę spalał Ci przy tych -15 (i czy spalał go prawidłowo bez spieków i niedopałków) to na tej podstawie będzie można określić jaką mógł generować moc.

Czy wtedy komin był bardzo ciepły, bo może spora część ciepła nim ucieka ?

 

Vafel - mi poziome kanały w moim ENKA odpowiadają, bo bardzo łatwo się go czyści :)

Widzę, że w Żywcach są obrotowe retorty co jest bardzo ważne, bo w każdym worku ekogroszku jest trochę miału i w ogóle będzie równiejsze spalanie bez grzebania w retorcie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm napisz jeszcze jaki masz piec i węgiel.

 

Przy założeniu, że piec ma sprawność 70% (trochę już pracuje, więc fabrycznych 80 raczej nie ma), a węgiel ma 25 MJ/kg generowana średnia moc przy spaleniu 54 kg/dobę to około 11 kW.

 

Prawidłowe zużycie węgla przy mocy ciągłej 25 kW to około 122 kg.

 

Napisz na ile masz otwartą przesłonę wentylatora, jakie czasy przerwy i podawania, oraz jakim ekogroszkiem palisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hef plus 25kw z 2004r, stara instalacja otwarta z nowymi grzejnikami płytowymi i zaworami termostatecznymi.

Co do węgla do z powodu marnej jakości węgla fabrycznie pakowanego w folię (mokre dziadostwo) kupuję workowany w worki parciane, niestety węgiel super się spala (bardzo mało popiołu) ale nie wiem jaka jest wartość energetyczna.

Męczy mnie pytanie czy nie lepiej wymienić na większy piec, czy do takiej instalacji zastosować zawór 4drożny, pogodówkę, czy tylko spróbować zmienić sterownik na PID?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hef plus 25kw z 2004r, stara instalacja otwarta z nowymi grzejnikami płytowymi i zaworami termostatecznymi.

Co do węgla do z powodu marnej jakości węgla fabrycznie pakowanego w folię (mokre dziadostwo) kupuję workowany w worki parciane, niestety węgiel super się spala (bardzo mało popiołu) ale nie wiem jaka jest wartość energetyczna.

Męczy mnie pytanie czy nie lepiej wymienić na większy piec, czy do takiej instalacji zastosować zawór 4drożny, pogodówkę, czy tylko spróbować zmienić sterownik na PID?

 

Hmm jak do tego jest tani to jest szansa, że kupujesz czeski ekogroszek, który ma niską wartość opałową i stąd problemy - spytaj sprzedawcy co to za węgiel.

Czeski jest bardzo suchy (bo musi być - inaczej by się rozpadł, bo jest to groszek węgla brunatnego), popiół z niego jest biało-szary.

 

Pogodówka i zawór nic nie pomogą, a PID będzie lepiej sterował piecem i tyle - też sam z siebie nie wykrzesze więcej mocy.

 

Napisz na ile masz otwartą przesłonę wentylatora, jakie czasy przerwy i podawania bo to tu (poza rodzajem węgla) jest klucz do sukcesu (osiągnięcia mocy nominalnej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...