Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 22,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Jarecki79

    2372

  • karoka65

    1606

  • zawijan

    1504

  • darase

    1326

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

pacjent: dom budowany budowany w latach 90, 131m2, parterówka z poddaszem nieużywkowym.

 

generalnie to remont + termomodernizacja + zamieszkanie.

 

plan: na ściany dać 12cm styro "szarego" (miało być 15 zwykłego ale się nie zmieścimy), na poddaszu wełna ( albo zaraz na stropie parteru, albo pod dachem ale plan to 20cm ).

 

Do zakupu kocioł na ekogroch no i tu pytanie najbardziej standard jakie może być: "jaki ?" :) po rozmowie z hydraulikiem musi mieć czopuch do góry i poleca coś około 16kw (razem z cwu).

 

Zastanawiam się czy 17kw będzie ok ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pacjent: dom budowany budowany w latach 90, 131m2, parterówka z poddaszem nieużywkowym.

 

generalnie to remont + termomodernizacja + zamieszkanie.

 

plan: na ściany dać 12cm styro "szarego" (miało być 15 zwykłego ale się nie zmieścimy), na poddaszu wełna ( albo zaraz na stropie parteru, albo pod dachem ale plan to 20cm ).

 

Do zakupu kocioł na ekogroch no i tu pytanie najbardziej standard jakie może być: "jaki ?" :) po rozmowie z hydraulikiem musi mieć czopuch do góry i poleca coś około 16kw (razem z cwu).

 

Zastanawiam się czy 17kw będzie ok ?

 

Na 130m2 domu po termomodernizacji ani 16 ani 17kw nie będzie OK

 

Szukaj 10-12kW... :) - taki będzie odpowiedni, może być z górnym czopuchem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 130m2 domu po termomodernizacji ani 16 ani 17kw nie będzie OK

 

Szukaj 10-12kW... :) - taki będzie odpowiedni, może być z górnym czopuchem :)

 

czopuch tylko po to żeby było łatwiej zamontować i się zmieścić. termomodernizacja to w sumie może i za duże słowo - po prostu przykleimy trochę styropianu na gołe ściany :) (no w sumie nowe okna wstawione ale instalacja grzejnikowa zostaje).

 

nie wiem czy ma to jakiś wpływ na wielkość pieca ale około 20m2 jest w postaci 2 dobudów i nad nimi nie ma już strychu tylko jest stropodach (styropapa).

 

te 10-12kw jakoś mało się wydaje ;) (nie wiem jakiej mocy był poprzedni piec i czy starczał). hydraulik dosyć sensownie wydawał się mówić o piecach w porównaniu z niektórymi w sklepach oferującymi ponad 20kw. (mam do niego zaufanie, a i nie sprzedaje mi pieca. tylko zamontuje co sobie kupie)

 

czy te dodatkowa informacja w ogóle coś zmienia ?

Edytowane przez rysiuplonie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pacjent: dom budowany budowany w latach 90, 131m2, parterówka z poddaszem nieużywkowym.

 

generalnie to remont + termomodernizacja + zamieszkanie.

 

plan: na ściany dać 12cm styro "szarego" (miało być 15 zwykłego ale się nie zmieścimy), na poddaszu wełna ( albo zaraz na stropie parteru, albo pod dachem ale plan to 20cm ).

 

Do zakupu kocioł na ekogroch no i tu pytanie najbardziej standard jakie może być: "jaki ?" :) po rozmowie z hydraulikiem musi mieć czopuch do góry i poleca coś około 16kw (razem z cwu).

 

Zastanawiam się czy 17kw będzie ok ?

Nic nie piszesz o hydraulice, ja rozumiem twoją wypowiedź że remont to znaczy wszystko czyli hydraulika też.

Jeżeli tak jest to popieram to co napisał

Na 130m2 domu po termomodernizacji ani 16 ani 17kw nie będzie OK

 

Szukaj 10-12kW... :) - taki będzie odpowiedni, może być z górnym czopuchem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie piszesz o hydraulice, ja rozumiem twoją wypowiedź że remont to znaczy wszystko czyli hydraulika też.

Jeżeli tak jest to popieram to co napisał

 

jeśli chodzi o CO to remont polegał na przeniesieniu miedzianych rurek w podłogę (część wstawiona nowych). Grzejniki zostają stare i nie będą wymieniane (normalne zawory bez termostatów). W samej kotłowni wiele się nie zmienia. Wiadomo "rozkład rurek w kotłowni" będzie zmieniony (dopasowany do nowego kotła). Nowa pompa CO bo ta którą zastaliśmy okazuje się niesprawna. Dołożony będzie bojler. No i to by było na tyle. Czy to rozumiesz przez remont hydrauliki ? Jakieś sugestie ?

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o CO to remont polegał na przeniesieniu miedzianych rurek w podłogę (część wstawiona nowych). Grzejniki zostają stare i nie będą wymieniane (normalne zawory bez termostatów). W samej kotłowni wiele się nie zmienia. Wiadomo "rozkład rurek w kotłowni" będzie zmieniony (dopasowany do nowego kotła). Nowa pompa CO bo ta którą zastaliśmy okazuje się niesprawna. Dołożony będzie bojler. No i to by było na tyle. Czy to rozumiesz przez remont hydrauliki ? Jakieś sugestie ?

Dzięki.

Budowane w latach 90 to dość często jeszcze robiono na rurach stalowych które nie były jeszcze tak docieplane i dużo ciepła szła w ściany. Jeżeli instalacja była już w miedzi to na pewno zakładano ocieplenie. Tylko to było dla mnie niewiadome. Takie różnice potrafią dać różnicę w kW na kotle, niewiele ale zawsze coś.

Grzejniki powinno się dobrze przepłukać przed montażem, mogą mieć w sobie dużo osadu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja jeszcze coś od siebie

załóż termostaty na te kalafiory- wiem koszt spory ale uwierz mi - potem łatwiej sterować temperaturą w poszczególnych pomieszczeniach.

a tak możesz tylko obniżać lub podnosic temperaturę całego układu co moze dać efekt w postaci przegrzania jednych i niedogrzania innych pomieszczeń.

co do izolacji poddasza to jesli jest nieużytkowe to taniej szybciej i prościej bo samemu mozna, to kładź prosto na strop nie pchaj w dach. ja tak zrobiłem "tymi ręcyma" i efekt jest widoczny. poza tym nie bedziesz grzał już niepotrzebnie poddasza tylko ciepło zostanie zatrzymane w stropie.

 

Co do kotła to moim zdaniem biorac pod uwagę sposób budowania domu 12KW i nie ma sensu wiecej. Jeśli po termomodernizacji nie zmniejszysz wielkości kaloryferów to nie powinno byc zadnego problemu z ogrzaniem chałupki takim kotłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czopuch tylko po to żeby było łatwiej zamontować i się zmieścić. termomodernizacja to w sumie może i za duże słowo - po prostu przykleimy trochę styropianu na gołe ściany :) (no w sumie nowe okna wstawione ale instalacja grzejnikowa zostaje).

 

nie wiem czy ma to jakiś wpływ na wielkość pieca ale około 20m2 jest w postaci 2 dobudów i nad nimi nie ma już strychu tylko jest stropodach (styropapa).

 

te 10-12kw jakoś mało się wydaje ;) (nie wiem jakiej mocy był poprzedni piec i czy starczał). hydraulik dosyć sensownie wydawał się mówić o piecach w porównaniu z niektórymi w sklepach oferującymi ponad 20kw. (mam do niego zaufanie, a i nie sprzedaje mi pieca. tylko zamontuje co sobie kupie)

 

czy te dodatkowa informacja w ogóle coś zmienia ?

 

Na temat innych produktów się nie wypowiadam.

Z tego, co mogę zaoferować spokojnie wystarczy 12kW, przy podajniku ciepło podajemy stale, więc głównym zadaniem takiego kotła jest uzupełnianie strat ciepła.

 

 

Rury są przecież w domu, więc ciepło również zostaje w domu... najważniejsza jest izolacja.

 

Co do sterowalności, to albo jak podaje Timon głowice termostatyczne na kalafiory, albo jak chcesz mieć możliwośc obniżenia temp. podawanej na dom - to wówczas zawór mieszający, wystarczy manualnie ustawiany, ale wówczas na cały obiekt podajesz mniej lub więcej ciepła. Rozumiem, że to kwestia finansów, więc sam się musisz zastanowić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowane w latach 90 to dość często jeszcze robiono na rurach stalowych które nie były jeszcze tak docieplane i dużo ciepła szła w ściany. Jeżeli instalacja była już w miedzi to na pewno zakładano ocieplenie. Tylko to było dla mnie niewiadome. Takie różnice potrafią dać różnicę w kW na kotle, niewiele ale zawsze coś.

Grzejniki powinno się dobrze przepłukać przed montażem, mogą mieć w sobie dużo osadu.

 

rurki były już miedziane ale szły na zewnątrz ściany i nie były niczym ocieplane. Przenieśliśmy je w posadzkę i teraz są w otulinie (takiej czerwonej). Grzejniki pewnie będą przepłukane - pierwszy raz już w sumie są bo próba ciśnieniowa była już na nich pierwsza robiona.

 

Na temat innych produktów się nie wypowiadam.

Z tego, co mogę zaoferować spokojnie wystarczy 12kW, przy podajniku ciepło podajemy stale, więc głównym zadaniem takiego kotła jest uzupełnianie strat ciepła.

 

 

Rury są przecież w domu, więc ciepło również zostaje w domu... najważniejsza jest izolacja.

 

Co do sterowalności, to albo jak podaje Timon głowice termostatyczne na kalafiory, albo jak chcesz mieć możliwośc obniżenia temp. podawanej na dom - to wówczas zawór mieszający, wystarczy manualnie ustawiany, ale wówczas na cały obiekt podajesz mniej lub więcej ciepła. Rozumiem, że to kwestia finansów, więc sam się musisz zastanowić.

 

Na chwilę obecną nie planuje termostatów zakładać. Już nie chodzi tak o koszt co o próbę tego jak to będzie działać na normalnych zaworach (mam termostaty w mieszkaniu). Planowałem zawór 4-drogowy i ewentualnie jakiś "regulator pokojowy". Wydaje mi się, że jest to w pełni wystarczające do sterowania temperaturą w domu (ale to się okaże). W jednym miejscu ustawiona temperatura referencyjna domu, a reszta sobie może przykręcić kurek na grzejniku jeśli ma za ciepło za pomocą normalnego zaworu.

 

Z mojego doświadczenia zawory termostatyczne jakoś specjalnie nie działają tak jakby mogło się to wydawać. Czy to słońce wyjdzie na chwilę trza przykręcić potem zaraz odkręcać i w końcu wychodzi na to, że i tak kurkami trzeba operować (może miałem błędne pojęcie ale kiedyś myślałem, że skoro tam jest termostat to na dobrą sprawę nigdy nie powinienem ruszać raz ustawionego kurka - a tak nie jest). Po prostu wydaje mi się, że samo miejsce zaworu jest na chłopski rozum źle rozwiązane, a może nie tyle co zaworu co termostatu.

 

Jak na zawory termostatyczne się zdecyduję to już takie bardziej nowoczesne (jak będą i stanieją) zdalnie sterowane gdzie termometr znajduje się w innym miejscu a nie przy samym grzejniku. (albo jak zmęczę się zwykłymi, ale nie sądzę)

 

Kurde a z tą mocą to się boję takie małe wszyscy polecają, a ja ciepłolub jestem.

Edytowane przez rysiuplonie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doświadczenia zawory termostatyczne jakoś specjalnie nie działają tak jakby mogło się to wydawać. Czy to słońce wyjdzie na chwilę trza przykręcić potem zaraz odkręcać i w końcu wychodzi na to, że i tak kurkami trzeba operować (może miałem błędne pojęcie ale kiedyś myślałem, że skoro tam jest termostat to na dobrą sprawę nigdy nie powinienem ruszać raz ustawionego kurka - a tak nie jest). Po prostu wydaje mi się, że samo miejsce zaworu jest na chłopski rozum źle rozwiązane, a może nie tyle co zaworu co termostatu.

 

Dlatego kup termostaty elektroniczne - uwierz mi silniczek kręci się w nich co jakiś czas korygując temperaturę, Ja mam zawór i 3-drogowy i 4- drogowy i co z tego w pokojach była różna temperatura po założeniu termostatów elektronicznych przynajmniej w sypialni śpi się lepiej. I tak będziesz pewnie kupował termostaty to dołóż bodajże 40 zł do elektronicznych ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o moje zdanie...

Wystarczający jest manualny zawór mieszający a ewentualnie w gadżet typu termostat pokojowy inwestować można po pierwszym sezonie grzewczym.

Wypróbować co jest na pokładzie sterownika (większość ma w tej chwili zaimplementowane programatory dobowe lub tygodniowe)

 

Uważam,że powinno być prosto, funkcjonalnie.

Większy komfort dadzą termostaty grzejnikowe, ale trochę większe nakłady, są jednak równie proste w obsłudze a to duży atut

 

Moc jest wystarczająca i to z zapasem na to 130m2

12kW jak potrzeba to i 15kW osiągnie i utrzyma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

W projecie mam zapotrzebowanie na energie koncowa 150kWh[m2rok] - ile to jest W na m2? Orientuje sie ktos jaki jest koszt audytu OZC?

 

Jaskinię w skale kujesz czy dom budujesz?

 

Napisz jaka jest pow.użytkowa domu, rozumiem,że aktualnie budowany, czy z jakiejś typowej pracowni np. Archon?

 

Przy standardowym projekcie można przyjąć w dużym zaokrągleniu straty ciepła na poziomie 70W/m2. Jak trochę lepsza izolacja to granice 50-60W/m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaskinię w skale kujesz czy dom budujesz?

 

Napisz jaka jest pow.użytkowa domu, rozumiem,że aktualnie budowany, czy z jakiejś typowej pracowni np. Archon?

 

Przy standardowym projekcie można przyjąć w dużym zaokrągleniu straty ciepła na poziomie 70W/m2. Jak trochę lepsza izolacja to granice 50-60W/m2

 

Wlasnie jestem ciekaw ile z tych 150kWh[m2rok] to jest W/m2(wg projektu indywidualnego)? Pytam wyłączenie z ciekawości. Teoretycznie jakbym podzielil te wartosc przez 365 i 24 powinienem otzymac W/m2, ale coś mi chyba za mało wychodzi ok 17W/m2.

 

A druga kwestia piszecie o tym ze gdy piec pracuje z nizsza moca niz nominalna to ma nizsza sprawnośc - sa jakies ch-ki do tej sprawnosci (od producenta)?

 

Ja mam ok 200m2 pow uzytkowej i garaz dwustanowiskowy ok 50m2 sprzedawcy proponuja mi piece 19. Ja mysle o 15 - 17.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez piotrek57
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja mam ok 200m2 pow uzytkowej i garaz dwustanowiskowy ok 50m2 sprzedawcy proponuja mi piece 19. Ja mysle o 15 - 17.

 

Pozdrawiam

 

15-19kW w zasadzie ta sama półka urządzeń, - to zależy od "nomenklatury" konkretnego producenta kotła, zastosowanego palnika itd.

 

Moim zdaniem myślisz słusznie.

 

Zadaniem kotła z podajnikiem jest uzupełnianie strat ciepła i w zasadzie nigdy nie będzie pracował na mocy znamionowej, przez zdecydowaną większość sezonu dla uzupełniania strat ciepła budynku będzie pracował <50% swojej mocy a raczej jeszcze niżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...