Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Gość Arturo72
Wiem że trochę nie ten wątek , ale czy jest jakiś sposób aby wyliczyć choć zbliżone zapotrzebowanie na ciepło domu ?

Jestem ciekawy , bo mam certyfikat , ale sądzę że można nim sobie ...

Nie tylko zbliżone ale w miare dokładne zapotrzebowanie domu na ciepło i zużycie energii na ogrzewanie można obliczyć bawiąc się poniższym programem:

http://www.sankom.pl/program-audytor-ozc

Jest trochę skomplikowany ale do opanowania.

Ja liczyłem na piechotę i wyszło w miarę zbliżone do w/w na podstawie tabelki ze str.13 i 14,przerabiając ją do excela:

http://www.elektra.eu/pdf/content/vademecum_elektra.pdf

Był nie dawno fajny arkusz kalkulacyjny kbab-a ale chyba został wykasowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 22,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Jarecki79

    2372

  • karoka65

    1606

  • zawijan

    1504

  • darase

    1326

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

azizi masz jakiś projekt, albo podeslij jakiś szkic jak ma wyglądać kotłownia ?

czy jeszcze nie zdecydowałeś do końca ?

Wiesz gdzie będzie komin ?

tego się nie da tak z powietrza wziąć, trzeba wiedzieć gdzie jest wyczyska żeby jej kotłem nie zastawić, trzeba wziąć pod uwagę odległość ślimaka od ściany żebyć za dwa lata nie musiał kotła odsuwać i wody spuszczać tylko dla tego że nie można z wyczystki skorzystać w celu usunięcia pyłu z komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko zbliżone ale w miare dokładne zapotrzebowanie domu na ciepło i zużycie energii na ogrzewanie można obliczyć bawiąc się poniższym programem:

http://www.sankom.pl/program-audytor-ozc

Jest trochę skomplikowany ale do opanowania.

Ja liczyłem na piechotę i wyszło w miarę zbliżone do w/w na podstawie tabelki ze str.13 i 14,przerabiając ją do excela:

http://www.elektra.eu/pdf/content/vademecum_elektra.pdf

Był nie dawno fajny arkusz kalkulacyjny kbab-a ale chyba został wykasowany.

 

Mam ten kalkulatorek u mnie na dysku , kiedyś zciągnąłem ...

 

Szczerze mówiąc wpisuję tam dane ale i tak wychodza nie do końca wiarygodne wyniki ...

 

Wyszło mi że musiałbym spalić węgla za ponad 3000zł (tona za 700zł) i to podtuningowaniu sprawności kotła aż do 80% , bo tak wychodziło prawie 4000zł ...

 

A spaliłem około 2,7t węgla po 700zł czyli za około 1900zł ...

 

Wylicza mi zapotrzebowanie na na mniej niż 7KW (max na sezon grzewczy) , ale czy to ma coś wspólnego z rzeczywostością ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt jest ale jak pisałem musiałem przenieść kotłownie na piętro i obecnie tak na szybko wygląda to mniej więcej tak (kotłownia zwymiarowana). Piec miałby stać na ścianie z kominem.

 

4u3s.jpg

 

Do wyczystki dostęp byłby dobry. Z boku miałbym miejsce na składowanie opału.

Na tej ściance 2,03m spokojnie zmieścisz kocioł z kolanem skrętnym lub wylotem bocznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

minertu dziękuję bardzo za odpowiedz. Czy głębokość pieca razem z jego podłączeniem mogę przyjąć średnio około 1m?

Chciałbym właśnie wstawić piec obok komina i zaraz za nim byłby zasobnik. Myślę że taka kotłownia w miarę ustawna by była, a i garażu bym nie zabrał za wiele bo zostaje mi 6m głębokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że trochę nie ten wątek , ale czy jest jakiś sposób aby wyliczyć choć zbliżone zapotrzebowanie na ciepło domu ?

 

Da się - poczytaj mój wątek z testami to zobaczysz na jakiej sprawności kocioł pracuje zimą.

 

Gdy kupisz ten sam węgiel co ja i będzie prawidłowo spalany możesz przyjąć podobną sprawność u siebie [ patrząc tylko na maksymalne zużycie węgla u mnie bo mam przewymiarowany kocioł i Twojego sprawnością na pewno nie przebiję ] i obliczyć średnią moc w ciągu doby co będzie równoważne zapotrzebowaniu na ciepło [o ile nie będziesz w tym czasie zwiększał ani zmniejszał temperatury w domu].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt jest ale jak pisałem musiałem przenieść kotłownie na piętro i obecnie tak na szybko wygląda to mniej więcej tak (kotłownia zwymiarowana). Piec miałby stać na ścianie z kominem.

 

4u3s.jpg

 

Do wyczystki dostęp byłby dobry. Z boku miałbym miejsce na składowanie opału.

 

Napisz do Karoki, ma Skama 12kę na sklepie z możliwością podłączenia palnika z obu stron, górne wyjście spalin.

Na głębokość 65cm, na szerokość z podajnikiem 113cm. Przy palniku, który tam jest na przysłowiowe "zero" musisz dodać niecałe 20cm, aby wyjąc palnik kombinacyjnie, tj. demontaż w pierwszej kolejności motoreduktora a póxniej wyjdzie korpus palnika z kotła.... albo bez takich zabaw, aby wyjąc cały palnik niecałe 40cm

 

Resztę poda Ci Karoka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ma ruszt awaryjny i jak wszystkie awaryjne trzeba przekładać.Wygląda to tak,że w automacie używasz go jako ruszto-deflektora i wisi na nim deflektor.

Jak chcesz na nim palić to go opuszczasz na niższą podporę i demontujesz deflektor

[ATTACH=CONFIG]197256[/ATTACH]

 

Tylko doprecyzuję

 

Na górnym mocowaniu jest mały zasyp, ale tam jest on na stałe i podczas pracy automatu mała ilosc papierów czy drewna spokojnie sie spali bez ich wyciągania.

 

Dolne mocowanie służy do sytuacji awaryjnej, jak brak prądu a instalacja grawitacyjnie pociągnie, to można 2płyty rusztu przełożyc na dół, wówczas jest większy zasyp, aby ten ruszt obsługiwać rzadziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten kalkulatorek u mnie na dysku , kiedyś zciągnąłem ...

 

Szczerze mówiąc wpisuję tam dane ale i tak wychodza nie do końca wiarygodne wyniki ...

 

Wyszło mi że musiałbym spalić węgla za ponad 3000zł (tona za 700zł) i to podtuningowaniu sprawności kotła aż do 80% , bo tak wychodziło prawie 4000zł ...

 

A spaliłem około 2,7t węgla po 700zł czyli za około 1900zł ...

 

Wylicza mi zapotrzebowanie na na mniej niż 7KW (max na sezon grzewczy) , ale czy to ma coś wspólnego z rzeczywostością ?

Bardzo kluczową sprawą w tym programie jest określenie wentylacji. Ja się zorientowałem po tym, jak na etapie ocieplania podstawiałem różne wartości warstwy ocieplenia, a zapotrzebowanie zmieniało się w niewielki zakresie. Oświecenie przyszło dopiero gdy zerknąłem na wykres procentowego udziału różnych elementów na to zapotrzebowanie. Wentylacja stanowiła około połowy zapotrzebowania, a ściany gdzieś 20%. Dokładając 2 czy nawet 5cm styropianu niestety nie obniżało zbyt bardzo wyniku. W końcu zacząłem sterować parametrem ilości wymian powietrza, domyślnie chyba jest 1 wymiana na godzinę. Problemem jest to, że w przypadku wentylacji grawitacyjnej ten parametr trzeba ustawić orientacyjnie, bo tradycyjną wentylację nie da się ustawić na konkretną wartość.

I tu pies tych obliczeń pogrzebany - przynajmniej w moim wypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo kluczową sprawą w tym programie jest określenie wentylacji. Ja się zorientowałem po tym, jak na etapie ocieplania podstawiałem różne wartości warstwy ocieplenia, a zapotrzebowanie zmieniało się w niewielki zakresie. Oświecenie przyszło dopiero gdy zerknąłem na wykres procentowego udziału różnych elementów na to zapotrzebowanie. Wentylacja stanowiła około połowy zapotrzebowania, a ściany gdzieś 20%. Dokładając 2 czy nawet 5cm styropianu niestety nie obniżało zbyt bardzo wyniku. W końcu zacząłem sterować parametrem ilości wymian powietrza, domyślnie chyba jest 1 wymiana na godzinę. Problemem jest to, że w przypadku wentylacji grawitacyjnej ten parametr trzeba ustawić orientacyjnie, bo tradycyjną wentylację nie da się ustawić na konkretną wartość.

I tu pies tych obliczeń pogrzebany - przynajmniej w moim wypadku.

 

1 wymiana na godzinę zimą to by jakaś masakra była i wilgotność by spadła do 15%, przy wentylacji z rekuperatorem ustawiam około 1/10 na godzinę a i tak nawilżać muszę żeby chociaż te 30% było.

 

Widzę tu lukę rynkową dla producenta, który by mógł zaoferować nawilżacz do układów wentylacji mechanicznej [czujnik wilgotności przed, po i w pomieszczeniu + nawilżacz o regulowanej wydajności z wbudowanym filtrem odwróconej osmozy, żeby móc używać kranówki] - a może jest coś takiego na rynku tylko o tym nie wiem ?

 

Dlatego napisałem, żeby zapotrzebowanie na ciepło oszacować na podstawie moich wyników [jak ktoś ma wentylację grawitacyjną to musi brać pod uwagę odzysk ciepła przez rekuperator u mnie ok. 80%], bo tak naprawdę czynników jest sporo a na wynik w praktyce duży wpływ ma zużycie w domu prądu i gazu do gotowania których większość jest przetwarzana na ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 wymiana na godzinę zimą to by jakaś masakra była i wilgotność by spadła do 15%, przy wentylacji z rekuperatorem ustawiam około 1/10 na godzinę a i tak nawilżać muszę żeby chociaż te 30% było.

Oczywista oczywistość, ale takie ustawienie jest domyślne - przynajmniej ja tak miałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 wymiana na godzinę zimą to by jakaś masakra była i wilgotność by spadła do 15%, przy wentylacji z rekuperatorem ustawiam około 1/10 na godzinę a i tak nawilżać muszę żeby chociaż te 30% było.

 

Widzę tu lukę rynkową dla producenta, który by mógł zaoferować nawilżacz do układów wentylacji mechanicznej [czujnik wilgotności przed, po i w pomieszczeniu + nawilżacz o regulowanej wydajności z wbudowanym filtrem odwróconej osmozy, żeby móc używać kranówki] - a może jest coś takiego na rynku tylko o tym nie wiem ?

 

Dlatego napisałem, żeby zapotrzebowanie na ciepło oszacować na podstawie moich wyników [jak ktoś ma wentylację grawitacyjną to musi brać pod uwagę odzysk ciepła przez rekuperator u mnie ok. 80%], bo tak naprawdę czynników jest sporo a na wynik w praktyce duży wpływ ma zużycie w domu prądu i gazu do gotowania których większość jest przetwarzana na ciepło.

 

U mnie mam rekuperator i mam stawioną wymianę około 100m3/h , także w zimę , choć obecnie i tak okna mam pootwierane , więc rekuperator służy bardziej jako "cyrkulacja" obecnie ...

 

Kalkulatorkiem kombinuje i nic ciekawego mi nie wychodzi. Wychodzi dużo większe zużycie niż zużyłem opału.

Zapewne nie uda mi się tego wyliczyć , ale sądzę pompa powietrza 7KW spokojnie by starczyła u mnie ...

 

Patrząc na stronke Sekomu to podane jest że minimalne zużycie opału mojego pieca na godzine przy 3,6KW to 0,61kg , czyli mnożąc to przez 24 wychodzi niecałe 15kg na dobę. U mnie jeśli dobrze pamiętam max było około 16kg a minimalnie coś koło 11kg na dobę , więc wygląda że starczyło by 4KW ?

 

Więc sądzę że pompa 7KW spokojnie by dała radę i nie ma co liczyć , bo producent pieca sam wyliczył i moga być te dane pewnym wyznacznikiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam,

dojrzałem do decyzji zmiany pieca co/cwu z olejowego na ekogroszek. Roczne zużycie oleju na poziomie 2200 l. Czy na podstawie tego zużycia można obliczyć jakiej mocy piec powinienem dobrać? Na co zwrócić uwagę przy przeróbce kotłowni z oleju na ekogroszek? Dom 165 użytkowa, 30 m niegrzany garaż, podłogówka parter i grzejniki poddasze, 2+2 osoby. W tej chwili vko248 i zbiornik buforowy 300l. Jaki piec polecilibyście (myślałem o defro, ew. witkowskim)??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...