Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pokażcie swoje dachy!!!!!!!!


e.kala

Recommended Posts

Ok, poczytałem co we wskazanym wątku w tym temacie jest napisane.

I jak w końcu rozwiązałeś ten problem - przebijałeś te górne łaty czy wystarczyła szeroka taśma ? Nie wiem czy w moim przypadku te dodatkowe 4,5cm taśmy na stronę wystarczy by ją wyprowadzić ponad dość wysokimi zamkami i sięgnąć odpowiednio szerokim pasem bez naciągania taśmy do miejsca, gdzie już jest tylko fala dachówki ?

 

Zdjęcie jest z kalenicy daszku nad wykuszem bo takie tylko mam - tam faktycznie została nieotwarta ale też daszek niewielki a pod spodem nieużytkowe malutkie pomieszczonko, zapewne nawet nie będzie izolacji między krokwiami a jest okienko więc nie powinno być problemu z wilgocią, jest też możliwość zrobienia otworu wentylacyjnego w ścianie w szczycie.

Kalenica głównych połaci dachu jest otwarta, dodatkowo są otwory wentylacyjne w szczytach, łaty podkalenicowe na głównych połaciach nabite są jak te na fotce.

 

Ostatni rząd dachówek nie jest przykręcony wkrętami, otworki są fabrycznie ślepe.

 

Nic nie musiałem rozwiązywać bo na modelu z palety i paru dech wyznaczyłem dokładnie położenie łaty kalenicowej gąsiorów i położenie pierwszych za kalenicą łat , również ustaliłem położenie i geometrię okapu wraz z ustaleniem położenia łaty dla ostatniego rzędu dachówek przy okapie co razem wszystko pozwoliło rozmierzyć wszystkie łaty . wyszło bardzo dokładnie, okazało się że taśma 28 cm jest za wąska i dałem taśmę mage ( dobra jakość) chyba o szerokości 31-32 cm ( jakoś tak ) . każdą dachówkę w najwyższym rzędzie musisz przewiercić wiertłem widiowym w miejscu na wkręt i mocować żółtym wkrętem, tak samo szczytowe ,przy oknach, wyłazach ,kominie itp. taśma musi sięgać w płaskie miejsce albo zamka ale lepiej fali ( zależnie od typu dachówki) wtedy taśma zakrywa i zakleja łby wkrętów, Łata kalenicowa jest zamocowana na wspornikach z regulacją co pozwala na bardzo dokładne ustawienie. Co teraz można zrobić? weż paletę i parę dech i wkrętarkę i zrób sobie w pół godziny model i pokombinuj z ustawieniem dwóch pierwszych łat im łaty kalenicowej tak by gąsior wyszedł tak jak jest to opisane w ,,dach w dobrych rękach''. potem trzeba przenieść zmiany na dach , zdemontować drugi lub trzeci rząd dachówek z jednej strony połaci ( z tej co wyłaz) tak by wygodnie stać na połaci i gąsiory ( żeby wszystko nie znosić z połaci można powiązać paczki po 5 szt i oprzeć o łaty ,powiercić dachówki pierwszego rzędu pod mocowanie wkrętami dać nową szerszą taśmę kalenicową przestawić łatę kalenicową i dwie pierwsze łaty zgodnie z tym co wyszło na modelu . Pierwszy i ostatni gąsior ( jeżeli nie ma specjalnych dekli) trzeba przewiercić i mocować dodatkowo żółtym wkrętem zaklejając lepikiem łeb .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gąsiory są tak przykręcone jak piszesz, dachówek pod kalenicą nie mocowano...bo podobno nie potrzeba, reszta mniej więcej jest co 4 szt. metodą...jak popadło, no i wiadomo, okap, szczyty, naokoło wyłazu.

 

Raczej wolał bym tych dachówek u szczytu nie dziurawić ze względu na możliwe drobne przecieki, zwłaszcza, że jak dachówka nie przyciśnięta kolejnym rzędem to wkręt u samej góry dachówki to mam wrażenie marne mocowanie ale pospinkuje dołem + ewentualnie co którąś ukośną spinką za górny i boczny zamek.

 

Taśma 35cm powinna już sięgnąć pomiędzy zamki bez żadnych kombinacji jednak nie wiem czy dla tej dachówki to dobre miejsce dla jej skutecznego przyklejenia bo tam powierzchnia nie jest do końca płaska.

dachówka.jpg

 

Ewentualnie taśma 39-40cm + podniesienie o luz zamka tych ostatnich dachówek to może i pod zamek sięgnę, wtedy najprościej było by podnieść te ostatnie dachówki i chwycić tylko na samych wkrętach, bez przebijania łaty - podobnie jak się mocuje dachówki pod kalenicą jak trzeba je skrócić tzn dachówka trzyma się na samym wkręcie a nie na noskach od dołu - czy takie rozwiązanie się sprawdzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak:

a) będzie to jakaś katastrofa i obciach dekarski jeżeli chodzi o solidność takiego rozwiązania, gdyby taśma była starannie wklejona pomiędzy zamkami a nie na fali na powierzchni dachówki ? (dachówki na spinkach, otwory na wkręty ślepe), coś jak tutaj tylko bardziej się postaram: http://www.youtube.com/watch?v=x9Fbj_r5au0.

Jak będzie kręcić, napierać i zasysać :lol: zabezpieczy to przed wciskaniem wody pod gąsiory i kapaniem ze szczelny w kalenicy ?

 

b) będzie to zgodne ze sztuką dekarską gdy ta taśma będzie przyklejona do fali dachówki tuż poniżej zamków...ale będzie wystawać ze 3-4 cm spod gąsiorów ?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są trzy istotne sprawy: dachówka ma nie spaść nikomu na głowę, ma być szczelnie dla śniegu i ma się Tobie podobać. Ostatni rząd dachówek musi być mocowany bo tam występują największe siły ssące do tego dachówki ledwo podchodzą pod gąsiory. Jak nie będą przebite łaty to aluminiowa taśma pod gąsiorami musi być szeroka. Takie wykonanie nie jest wadą techniczną tylko estetyczną i świadczy nie najlepiej o dekarzu. Z ziemi będzie praktycznie nie widoczna. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opinie, a więc rozumiem, ze katastrofy nie ma.

Gdyby to była wyłącznie wada estetyczna to bym się w ogóle tym tematem nie zajmował bo tego jak wspomniałeś zupełnie nie widać z poziomu terenu. Pojawiły się jednak po deszczu, zaraz po ułożeniu gąsiorów znaczne zawilgocenia deskowania (część kalenicy była właściwie wykonywana w deszczu) i zastanawiam się, czy aby nie przez otwartą kalenicę z przyczyny kiepsko zamocowanej taśmy i zbyt nisko nabitej łaty pod kalenicą. Stąd kombinuje jak to ulepszyć jeżeli się okaże po następnych opadach, że tam właśnie przeciek występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod gont daj najtańszą papę, a jak masz płytę to możesz nic nie dawać. Jan.

 

Dziękuję za odpowiedź, dach ma mały spadek i czytałem że trzeba dać membranę pod gont i się zastanawiałem czy ta membrana to to samo co membrana wysokoparoprzepuszczalna co dają na dachy (taka niebieska chyba nadruk "dach 3"), na dach będę kład OSB 3, Będzie to docelowo ocieplony duży garaż. A jeśli o papę, czy chodzi o papę termozgrzewalną?

Edytowane przez DanielRomian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przekonałeś mnie, to poproszę o jakąś papę z alledrogo bo jest ich pełno a wolę porad doświadczonych niż porad ze sklepu. Docelowo cały garaż chcę ocieplić wełną tak jak robią domy, na krokwie mata wysokoparoprzepuszczalna,na to łaty i OSB 3, pomiędzy krokwie ocieplenie, na koniec papa, tak?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównanie typowych pap podkładowych

 

 

Papa asfaltowa podkładowa oksydowana na osnowie z welonu szklanego

V60 S30

Grubość ≥ 2,3 mm

Giętkość w niskiej temperaturze > 0 C

Odporność na spływanie > 70 C

Siła rozciągająca wzdłuż / w poprzek 250 - 550 / 120 - 280 N/50 mm

Wydłużenie przy max sile 2 - 6 %

Wytrzymałość na rozdarcie gwoździem - nieokreślane

gwarancja 3 lata

 

Papa asfaltowa zgrzewalna podkładowa, modyfikowana SBS na osnowie z włókniny poliestrowej

PV200 S30

Grubość 2,8 - 3,2 mm

Giętkość w niskiej temperaturze > -20 C

Odporność na spływanie > 110 C

Siła rozciągająca wzdłuż / w poprzek 250 - 550 / 120 - 280 N/50 mm

Wydłużenie przy max sile 30 - 70 %

Wytrzymałość na rozdarcie gwoździem - 150 - 350

gwarancja 10 lat

 

Papa asfaltowa podkładowa, modyfikowana SBS na osnowie tkaniny szklanej, samoklejąca

G200 S30

Grubość 2,5 - 3,4 mm

Giętkość w niskiej temperaturze > -25 C

Odporność na spływanie > 100 C

Siła rozciągająca wzdłuż / w poprzek 1100 - 1700 / 1900 - 2500 N/50 mm

Wydłużenie przy max sile 4 - 10 %

Wytrzymałość na rozdarcie gwoździem - 200 - 500

gwarancja 7 lat

 

niestety, nie można jej montować w temp < 10 C

 

No i zdecydowałem się na papę modyfikowaną, firmy Lotos (ten od paliw) a konkretniej firmy Nexler która należy do firmy IZOHAN Sp. z o.o., działającej w strukturach Grupy ATLAS.

 

Nexler Optimum PV200 S40

Grubość 3,8 - 4,2 mm

Giętkość w niskiej temperaturze > -5 C

Odporność na spływanie > 80 C

Siła rozciągająca wzdłuż / w poprzek 700 - 1100 / 450 - 850 N/50 mm

Wydłużenie przy max sile 35 - 65 %

Wytrzymałość na rozdarcie gwoździem - 180 - 320

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro papa, którą wybrałeś ma parametr giętkości -5 to zapewne także posiada zalecenie producenta by nie rozwijać (jak ta G200) w temperaturze < 0 lub nawet <5 stopni ze względu na pękanie asfaltu o niskiej modyfikacji. I tak to w praktyce wygląda, moja papa <-7 w 0 stopni była już bardzo sztywna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...