fromel 11.04.2003 15:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2003 Są firmy, które zawodowo zajmują się wszystkimi papierami, a nawet potem wybudują, lub będą nadzorować. Full service. Sam w takiej pracuję, stąd poprzednia Dobra Rada. Jeżeli chcesz "papiery" i całą resztę mieć sprawnie i szybko załatwioną to 1500PLN nie jest wcale wygórowaną kwotą - "prezenty", koniaczki, paliwo, telefony itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 11.04.2003 15:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2003 "prezenty", koniaczki, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek_J 14.04.2003 06:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2003 Na Śląsku takie rzeczy załatwia się za kilkaset zł. Powiedzmy: maksimum 1.000. Moim zdaniem warto, bo nawet samo wypełnienie niektórych formularzy wymaga wiedzy, której przeciętny zjadacz chleba po prostu nie ma. A firmy "kompleksowe" ? Owszem, ale pamiętaj, że takie firmy nie są tanie. Architekci spoza Urzędu też zresztą nie. Oto opowiastka - przykład z moich osobistych doswiadczeń: Sposób załatwienia sprawy w opisany przeze mnie sposób poleciła mi znajoma, która właśnie kończy budowę; wszystko (mapy, dostosowanie projektu, mnóstwo uzgodnień plus finalne uzyskanie pozwolenia na budowę) było robionę rękami "siły fachowej" i kosztowało ją 3.500. Mam 1,2 ha działkę. Stawiam tam dom i budynek gospodarczy. Projekty typowe, tanie, funkcjonalne - sama przyjemność. Poobchodziłem z nimi architektów z mojego miasta, posiłkując się "Panoramą Firm". No i wchodze ci ja do pewnego pana (nazwisko litościwie przemilczę), wyłuszczam, o co mi chodzi ("usługa uzyskania pozwolenia":smile: Wymyślił tyle różnych cudności (np. dwa odwierty geologiczne) i narzucił takie marże, że zaproponował mi zrobienie tej usługi za 12.000 zł (słownie: dwanaście tysięcy). Grzecznie podziękowałem, wyszedłem i wsiadłem do samochodu. Złapałem za komórkę chcąc "podziękować" znajomej za "dobrą radę" i w tym momencie pan archotekt wyszedł za mną i powiedział: "Aha, jeszcze jedno: to jest brutto, trzeba doliczyć 22% VAT". Bez komentarza... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
capri 14.04.2003 06:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2003 cd. rad 1. Zapoznaj się i miej na uwadze m.in. poniższy tekst 2. Zaglądaj na forum i pytaj Jak rozpocząć budowę? Pierwszym krokiem do rozpoczęcia budowy jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Określa ona m.in. warunki wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przepisów szczególnych. Drugim krokiem jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Na tym etapie konieczny jest już projekt budowlany, wnioskodawca musi też posiadać tytuł do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Trzecim krokiem jest złożenie zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu Zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.z.prz.) – każda zmiana zagospodarowania terenu polegająca w szczególności na wykonaniu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego wymaga ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Z obowiązku tego są zwolnione: roboty budowlane polegające na remoncie lub montażu, a także przebudowa oraz zmiana przeznaczenia budynku lub jego części, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu. Podobnie roboty budowlane, które nie wymagają pozwolenia na budowę. Na wniosek zainteresowanego Ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu następuje na wniosek zainteresowanego. Powinien on określać: • granice terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub w przypadku jej braku na kopii mapy ewidencyjnej, obejmującej teren, którego wniosek dotyczy i najbliższe otoczenie tego terenu, • funkcje i sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu, • zapotrzebowanie na wodę, energię i sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków oraz inne potrzeby w zakresie infrastruktury technicznej; w szczególnych przypadkach – sposób unieszkodliwiania odpadów, • charakterystyczne parametry techniczne inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko lub jego wykorzystanie, jeśli inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska. Osoba ubiegająca się o wydanie decyzji nie musi posiadać tytułu prawnego do terenu, na którym chce zrealizować inwestycję. Co więcej – dla tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy. Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. ORZECZNICTWO Stosownie do regulacji art. 46 ustawy z 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie rodzi praw do terenu, nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich i może być wydana więcej niż jednemu wnioskodawcy. To zaś oznacza, że na jej podstawie nie można rozpoczynać robót budowlanych. Te można będzie rozpocząć dopiero na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, dla uzyskania którego niezbędna jest decyzja ustalająca warunki zabudowy i zagospodarowania terenu (zob. art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z 1994 r. – Prawo budowlane). Na tym też etapie starań o pozwolenie na budowę zamierzonej inwestycji inwestorka będzie zobowiązana, w myśl przepisu art. 32 ust. 4 pkt l Prawa budowlanego, wykazać się prawem do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Wyrok NSA w Warszawie z 9 lutego 1998 r. IV SA 690/96 niepubl. Decyzja o warunkach zabudowy Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po uzyskaniu uzgodnień lub decyzji wymaganych ustawą i przepisami szczególnymi. Jeśli inwestycja wykracza poza obszar jednej gminy – wydaje ją wójt, burmistrz albo prezydent miasta, na obszarze właściwości którego znajduje się największa część terenu inwestycji, w porozumieniu z zainteresowanymi wójtami, burmistrzami albo prezydentami miast. Nie można odmówić ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli zamierzenie jest zgodne z przepisami prawa i ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu określa: • rodzaj inwestycji, • warunki wynikające z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeśli dla danego obszaru plan został uchwalony, • warunki zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów szczególnych, • warunki obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, • wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich, • linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w stosownej skali, • okres ważności decyzji. W stosunku do inwestycji liniowych decyzja określa ponadto: przebieg inwestycji, a w przypadku inwestycji wymagających wydzielenia terenu granice tego terenu, wyznaczone na mapie w stosownej skali; w miarę potrzeby, szczególne warunki wynikające z charakteru inwestycji. Wzór wniosku o ustanowienie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu ................................ (miejscowość i data) Wnioskodawca: ....................................... .... (imię i nazwisko) ....................................... .... (adres) ........................................ ........................................... (nazwa organu, do którego kierowany jest wniosek) WNIOSEK O USTANOWIENIE WARUNKÓW ZABUDOWY I ZAGOSPODAROWANIA TERENU Wnoszę na podstawie art. 41 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 1999 r. nr 15, poz. 139 ze zm.) o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki o powierzchni.............. mkw. oznaczonej nr ewidencyjnym........ w obrębie........, położonej w............................, przy ul........................ Na działce zamierzam wybudować ...................................................... ..................................... ................................................... ....................................................... ............................................ Opis inwestycji: – powierzchnia zabudowy: ................................................ – kubatura: ....................................................... .................. – zapotrzebowanie na wodę:............................................. – zapotrzebowanie na energię elektryczną:....................... – zapotrzebowanie na gaz: ................................................. – odprowadzanie nieczystości ciekłych:............................ ....................................... (podpis wnioskodawcy) Załączniki: 1) kopia mapy ewidencyjnej, 2) plan budynku wraz z planem zagospodarowania terenu ORZECZNICTWO 1. Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy jest pierwszym etapem w czynnościach administracyjnych zmierzających do realizacji inwestycji w przypadkach, kiedy prawo budowlane tak stanowi. Można zatem decyzję o ustaleniu warunków zabudowy nazwać promesą otwierającą drogę do uzyskania pozwolenia na budowę. Zasada mówiąca o niedopuszczalności wydania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu usytuowanego w miejscu, na którym znajduje się dotychczasowy obiekt, obowiązuje wyłącznie w prawie budowlanym. Przeniesienie jej na etap ustalenia warunków jest błędne. 2. Dopuszczalne jest równoczesne ubieganie się o ustalenie warunków zabudowy przez wiele podmiotów w różnych postępowaniach i to bez względu na dotychczasowy stan zagospodarowania terenu. Wyrok NSA w Gdańsku z 28 grudnia 2000 r. II SA/Gd 2286/98 niepubl. Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu kończy jedynie pierwszy etap procesu inwestycyjnego – poprzedzający postępowanie dotyczące wydania pozwolenia na budowę. W każdym z tych odrębnych postępowań ustawodawca nałożył na organy administracji publicznej obowiązek badania różnych istotnych dla każdego z nich zagadnień merytorycznych. Nie do przyjęcia byłby pogląd, iż w obu tych postępowaniach zachodziłaby konieczność badania tych samych okoliczności faktycznych i prawnych. Tym samym na etapie podejmowania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu zachodzi potrzeba uwzględniania wymowy art. 43 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Co do zasady, nie ma potrzeby określenia w decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu sposobu zabudowy określonej działki poprzez jednoznaczne określenie umiejscowienia planowanych obiektów w określonym fragmencie działki. Potrzeba taka mogłaby wynikać z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który narzucać może np. zabudowę szeregową, szachownicową czy inną. Wyrok NSA w Warszawie z 24 listopada 1999 r., IV SA 1866/97 niepubl. Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu powinna wytyczać podstawowe kierunki ukształtowania projektowanej inwestycji budowlanej w sposób wiążący projektanta obiektu budowlanego, jak również organ wydający decyzję o pozwoleniu na budowę lub zatwierdzającą projekt budowlany. Wyrok SN z 3 września 1997 r., N III RN 35/97, OSNAP 1998/4/107 Na podstawie przepisów szczególnych Zgodnie z art. 43 u.z.prz. – nie można odmówić ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli zamierzenie jest zgodne z przepisami prawa i ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dotyczy to także sytuacji, gdy w przypadku braku planu określenie przeznaczenia i ustalenie warunków zagospodarowania terenu następuje w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw. Wyjątkiem jest art. 13 ust. 1 u.z.prz., który nakłada w określonych przypadkach obowiązek sporządzenia miejscowego planu. Przykład Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania nie może być wydana bez uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego w stosunku do terenów, które mogą być przeznaczone pod budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 1000 m2 – w gminach o liczbie mieszkańców do 20 000, oraz o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 – w gminach o liczbie mieszkańców ponad 20 000. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przygotowuje osoba posiadająca uprawnienia urbanistyczne. Istotne są tu przepisy szczególne, m.in. rozporządzenie z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ograniczenia zawarte w rozporządzeniu dotyczą m.in. budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi. Powinny być wznoszone poza zasięgiem uciążliwości określonych w przepisach o ochronie i kształtowaniu środowiska lub w ich zasięgu – pod warunkiem zastosowania środków technicznych zmniejszających uciążliwości do poziomu określonego w tych przepisach oraz w Polskich Normach. Do uciążliwości tych zalicza się w szczególności: szkodliwe promieniowanie i oddziaływanie pól elektromagnetycznych; hałas i drgania (wibracje); zanieczyszczenie powietrza; zanieczyszczenie gruntu i wód. Inne ograniczenie – budynek produkcyjny, usługowy i magazynowy uznany za uciążliwy dla otoczenia przez organ właściwy w zakresie ochrony środowiska lub przez właściwego państwowego terenowego inspektora sanitarnego, a także stodoła i budynek inwentarski nie mogą być sytuowane przy granicy działki budowlanej jako sąsiadujące bezpośrednio z budynkiem mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego oraz użyteczności publicznej. ORZECZNICTWO Paragraf 12 ust. 6 rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. z 1999 r. Dz.U. nr 15, poz. 140 ze zm.) w zakresie wymogu uzyskania zgody właściciela działki sąsiedniej na usytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy działki budowlanej jest niezgodny z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. z 2000 r. Dz.U. nr 106, poz. 1126). Wyrok TK z 5 marca 2001 r. P 11/00 OTK 2001/2/33 O dopuszczalności usytuowania budynku bezpośrednio przy granicy działki budowlanej bądź w odległości mniejszej od określonej w par. 12 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, lecz nie mniejszej niż 1,5 m od tej granicy, można rozstrzygnąć dopiero po ustaleniu w decyzji warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Wyrok NSA w Gdańsku z 16 grudnia 1997 r. II SA/Gd 576/96 niepubl. Rozprawa administracyjna Wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na podstawie przepisów szczególnych następuje po przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej. O jej terminie zawiadamiani są zainteresowani. Ogłoszenie ukazuje się też dodatkowo w prasie lokalnej lub w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Po przeprowadzeniu rozprawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Wojewoda stwierdza w terminie 30 dni od dnia przedstawienia warunków zabudowy, o ich zgodności z prawem. Dla obszarów, dla których istnieje obowiązek sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 13 ust. 1 u.z.prz), postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu zawiesza się do czasu uchwalenia planu. Dla innych obszarów, w odniesieniu do których nastąpiło ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu można zawiesić na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia tego ogłoszenia. Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania administracyjnego nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub nie dokonano jego zmiany, przeprowadza się rozprawę albo ustala się warunki zabudowy i zagospodarowania terenu na podstawie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. ORZECZNICTWO 1. Brak planu szczegółowego, do którego uchwalenia zobowiązują ustalenia planu miejscowego uchwalonego pod rządami ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym, nie stanowi przesłanki dla zawieszenia postępowania na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. 2. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu ustala się stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, na podstawie ustaleń planu miejscowego, którym w okresie przejściowym staje się plan dotychczasowy – jeżeli dla określonego obszaru uchwalono plan pod rządami nowej ustawy. Uchwała NSA z 3 czerwca 1996 r., OPK 14/96, ONSA 1997, nr 1, poz. 11 Nieważność decyzji i jej wygaśnięcie Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest nieważna, jeżeli: jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub nie sporządzono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w przypadkach gdy obowiązek taki wynika z ustawy (art. 13 ust. 1), a decyzja została wydana po powstaniu obowiązku jego sporządzenia. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie decyzji, jeżeli: inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę lub w przypadku wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jego zmiany), jeśli uprzednio wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu są sprzeczne z ustaleniami tego planu. ORZECZNICTWO Uzyskanie pozwolenia na budowę przez jeden z podmiotów, na których rzecz wydano decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, powoduje, iż organ gminy ma obowiązek stwierdzenia w drodze decyzji wygaśnięcia pozostałych decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu (czyli promes, które nie zostały wykorzystane) – art. 48 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Prawidłowemu stosowaniu tego przepisu służy obowiązek przesyłania decyzji o pozwoleniu na budowę niezwłocznie organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, określony w art. 38 ust. 1 prawa budowlanego. Oczywiście dotyczy to tylko tych decyzji, które nie utraciły jeszcze ważności. Wyrok NSA w Warszawie z 1 kwietnia 1999 r., IV SA 536/97 niepubl. Pozwolenie na budowę Artykuł 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej pr. bud.) stanowi, że roboty budowlane można rozpocząć tylko na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Ustawa definiuje budowę jako wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę oraz przebudowę obiektu budowlanego. Remont – to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji. Dopuszcza się przy tym stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym, Wyjątki od zasady Prawo budowlane w art. 29 ust. 1 określa przypadki, kiedy pozwolenie nie jest potrzebne. Dotyczy to budowy: 1) obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej: parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m; płyt do składowania obornika; szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę o pojemności do 25 m3; obiektów do neutralizacji ścieków o wydajności do 5 m3 na dobę; naziemnych silosów na materiały sypkie o pojemności do 30 m3 i wysokości nie większej niż 4,50 m; 2) obiektów budowlanych piętrzących wodę i upustowych o wysokości piętrzenia poniżej 1 m poza rzekami żeglownymi oraz poza obszarem parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych oraz ich otulin; 3) obiektów przeznaczonych do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych, położonych na terenie budowy oraz ustawianie barakowozów używanych przy wykonywaniu robót budowlanych, badaniach geologicznych i pomiarach geodezyjnych; 4) obiektów małej architektury (chodzi o niewielkie obiekty, w szczególności: kultu religijnego, jak kapliczki, krzyże przydrożne, figury; posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej; użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki; 5) tymczasowych obiektów budowlanych stanowiących wyłącznie eksponaty wystawowe, bez pełnienia jakichkolwiek funkcji użytkowych, usytuowanych na terenach przeznaczonych na ten cel; 5a) tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż w okresie 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu; zwolnienie nie dotyczy obiektów związanych z przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska; 6) altan i obiektów gospodarczych na działkach w pracowniczych ogrodach działkowych o powierzchni zabudowy do 25 m2 w miastach i 35 m2 poza granicami miast oraz wysokości 5 m przy dachach stromych i 4 m przy dachach płaskich; 7) ogrodzeń; znaków geodezyjnych, a także obiektów triangulacyjnych, poza obszarem parków narodowych i rezerwatów przyrody; 9) obiektów gospodarczych przeznaczonych wyłącznie na cele gospodarki leśnej, położonych na gruntach leśnych Skarbu Państwa; 10) opasek brzegowych oraz innych sztucznych, powierzchniowych lub liniowych umocnień brzegu morskiego, względnie brzegu morskich wód wewnętrznych, nie stanowiących konstrukcji oporowych. Pozwolenia na budowę – zgodnie z art. 29 ust. 2 – nie wymaga też wykonanie robót budowlanych, polegających na: 1) remoncie istniejących obiektów budowlanych, z wyjątkiem obiektów zabytkowych, jeżeli nie obejmuje on zmiany lub wymiany elementów konstrukcyjnych obiektu i instalacji gazowych albo zabezpieczenia przed wpływami eksploatacji górniczej lub powodzią, a także nie wpływa na zmianę wyglądu w odniesieniu do otaczającej zabudowy na terenie miast; 2) instalowaniu i remoncie tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym; 3) remoncie obiektów regulacji rzek; 4) wykonaniu i remoncie urządzeń melioracji szczegółowych, poza obszarami parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych oraz ich otulin; 5) wykonaniu i remoncie ujęć wód śródlądowych powierzchniowych o wydajności poniżej 50 m3/h oraz obudowy ujęć wód podziemnych; 6) remoncie sieci telekomunikacyjnych oraz napowietrznych sieci elektroenergetycznych, prowadzonych po dotychczasowych trasach; 7) remoncie dróg, torów i urządzeń kolejowych; instalowaniu krat na obiektach budowlanych; 9) instalowaniu urządzeń na obiektach budowlanych; 10) wykonywaniu podczyszczeniowych robót czerpalnych polegających na usunięciu spłyceń dna, powstałych w czasie użytkowania basenów i kanałów portowych oraz torów wodnych, w stosunku do głębokości technicznych (eksploatacyjnych) i nachyleń skarp podwodnych akwenu, objętych uprzednio uzyskanym pozwoleniem wodnoprawnym i pozwoleniem na wykonywanie robót czerpalnych. ORZECZNICTWO Kraty zewnętrzne instalowane w oknach i na balkonach budynków wielorodzinnych podlegają regulacji Prawa budowlanego z uwagi na fakt, że mogą mieć wpływ na wygląd zewnętrzny budynku, jak i powodować niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia. Wyrok NSA w Warszawie z 27 marca 1998 r. IV, SA 888/96 niepubl. Zgłoszenie zamiaru budowy Zwolnienie z uzyskania pozwolenia na budowę wiąże się w wielu przypadkach z obowiązkiem zgłoszenia zamiaru budowy. Dotyczy to budowy o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5a, 9 i 10 (pr. bud.). Chodzi tu m.in. o niektóre obiekty gospodarcze związane z produkcją rolną, tymczasowe obiekty budowlane nie połączone trwale z gruntem, obiekty małej architektury. Obowiązek zgłoszenia dotyczy także wykonywania robót budowlanych wymienionych w art. 29 w ust. 2 pkt 1-7 i 10 (pr. bud.), tj. remontu obiektów budowlanych (nie zabytków), instalowania urządzeń i tablic reklamowych. Konieczne jest zgłoszenie także przy budowie: ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych oraz o wysokości powyżej 2,20 m. Ponadto wykonanie robót budowlanych polegających na instalowaniu: krat na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego oraz obiektach zabytkowych oraz urządzeń na obiektach budowlanych, o wysokości powyżej 3 m. Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Można do nich przystąpić, jeśli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć: dowód stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (np. akt własności, umowa dzierżawy, umowa użyczenia) oraz – w zależności od potrzeb – odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia wymagane odrębnymi przepisami. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada, w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów. A w przypadku ich nieuzupełnienia – organ wnosi sprzeciw, w drodze decyzji. Właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować: zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia, pogorszenie stanu środowiska lub dóbr kultury, pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych, wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich. Wzór zgłoszenia zamiaru budowy ....................................... ................ (miejscowość i data) ....................................... ................ (imię i nazwisko wnioskodawcy) ....................................... ................ (adres) ....................................... ................ (nazwa organu, do którego skierowane jest zgłoszenie) ZGŁOSZENIE ZAMIARU BUDOWY Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 ze zm.) zgłaszam budowę ogrodzenia od ul. ................................. w................................................. Ażurowe ogrodzenie w wysokości 2,40 będzie wykonane z drewnianych listew. Do wykonania ogrodzenia zamierzam przystąpić w dniu .......................... Załączniki: Umowa dzierżawy Szkic projektu ....................................... ........ (podpis) ORZECZNICTWO 1. Zastosowanie art. 30 prawa budowlanego z 1994 r. ma ograniczony zakres tylko w sytuacjach, kiedy mamy do czynienia z budowami wymienionymi w art. 29 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 9 i robotami budowlanymi wymienionymi w ust. 2 tego artykułu. „Sprzeciwu”, o którym mowa w art. 30 ust. 2 prawa budowlanego z 1994 r., nie można traktować jako środka uniwersalnego powodującego zatrzymanie każdej budowy. Środek ten winien mieć zastosowanie tylko w przypadku tych budów, które wymagają wyłącznie zgłoszenia. Wymaga to jednak dokonania niezbędnych ustaleń stanu faktycznego i jasnego sprecyzowania zamierzeń budowlanych strony. 2. Zastosowanie przepisów prawa budowlanego wymaga uprzedniego, precyzyjnego ustalenia przez organ charakteru obiektu budowlanego. Nałożenie obowiązku uzyskania pozwolenia w trybie art. 30 ust. 3 prawa budowlanego z 1994 r. nie należy utożsamiać z obowiązkiem ubiegania się o pozwolenie na budowę, wynikającym z mocy prawa. Wyrok NSA w Warszawie z 26 stycznia 1998 r., IV SA 624/96 niepubl. Nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę obiektów przeznaczonych do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych, czyli obiektów, których istnienie funkcjonalnie i czasowo powiązane jest z robotami budowlanymi (art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, Dz.U. nr 89, poz. 414 ze zm.). Wyrok SN z 21 stycznia 1998 r., N III RN 108/97 OSNAP 1998/20/586 Jeżeli organ nie zareagował na zgłoszenie budowy ogrodzenia specjalnego w trybie art. 30 ust. 1 „a” prawa budowlanego, istniała pełna podstawa do przyjęcia, iż organ zaakceptował budowę przez skarżącego ogrodzenia specjalnego. W tym stanie rzeczy potraktowanie przez organ wzniesionego przez skarżącego ogrodzenia jako obiektu budowlanego nie będącego ogrodzeniem i nakazanie jego rozbiórki na podstawie art. 48 prawa budowlanego nie znajduje uzasadnienia. Wyrok NSA w Warszawie z 27 lipca 1999r., IV SA 797/97 niepubl. Sprzeciw wyrażony przez organ w trybie art. 30 ust. 2 ustawy z 1994 r. Prawo budowlane oznacza brak zgody na przystąpienie przez inwestora do realizacji zamierzonej działalności budowlanej. W rozumieniu art. 104 k.p.a., sprzeciw jest rozstrzygnięciem sprawy co do jej istoty i dlatego powinien być wyrażony w formie decyzji administracyjnej. Niewniesienie sprzeciwu przez właściwy organ w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia (lub od dnia usunięcia braków zgłoszenia, jeżeli do tego był wzywany inwestor), w praktyce oznacza udzielenie zgody na realizację zamierzeń inwestycyjnych określonych w zgłoszeniu. Zgodnie z konstrukcją redakcyjną przepisu art. 30 ust. 2 prawa budowlanego niewniesienie sprzeciwu przez organ w określonym terminie, jest również formą rozstrzygnięcia sprawy co do istoty, gdyż kończy to sprawę w danej instancji (art. 104 par. 2 in fine k.p.a.). Wyrok NSA w Warszawie z 17 maja 1999 r., IV SA 747/97 niepubl. Co we wniosku? Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto: złożył wniosek w tej sprawie w terminie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym oraz wykazał prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć: • projekt budowlany wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, wymaganymi przepisami szczególnymi, • dowód stwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane, • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym. Ponadto do wniosku o pozwolenie na budowę obiektów budowlanych, których wykonanie lub użytkowanie może stwarzać poważne zagrożenie dla użytkowników (np.: obiekty energetyki jądrowej, rafinerie) lub których projekty budowlane zawierają nowe, nie sprawdzone w krajowej praktyce, rozwiązania techniczne, nie znajdujące podstaw w przepisach i Polskich Normach – należy dołączyć specjalistyczną opinię wydaną przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną wskazaną przez właściwego ministra. Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę ....................................... ........ (nr rejestru organu (miejscowość i data) nadzoru budowlanego) WNIOSEK O POZWOLENIE NA BUDOWĘ1 ................................................... ....................................................... ........................................ (nazwa organu nadzoru budowlanego) Inwestor: ................................................... ....................................................... ........................................ (imię i nazwisko lub nazwa instytucji oraz adres) na podstawie art. 32 i 33 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. nr 89, poz. 414 z późn. zm.) wnoszę o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę: ................................................... ....................................................... ........................................ ................................................... ....................................................... ........................................ (nazwa i rodzaj oraz adres całego zamierzenia budowlanego, rodzaj obiektu lub zespołu obiektów bądź robót budowlanych, nr ewidencyjny działki lub działek budowlanych) Do wniosku dołączam2: 1) projekt budowlany w 3 egzemplarzach wraz z uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami, wymaganymi przepisami szczególnymi, 2) dowód stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, 3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeśli jest wymagana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 89, poz. 415 z późn. zm.), 4) specjalistyczną opinię, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, 5) upoważnienie udzielone osobie pełnomocnika działającego w moim imieniu. ....................................... ...... (podpis inwestora lub osoby przez niego upoważnionej) ———— 1 Dotyczy również decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części. 2 Niepotrzebne skreślić. ORZECZNICTWO Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę jest w pełni samodzielną decyzją organu administracji, a jeśli w tej materii potrzebne są odpowiednie opinie innych organów specjalistycznych, to tylko takich, jakie są wymienione w przepisach szczegółowych. Komitety społeczne budowy wodociągów nie są wskazane jako uprawnione do wypowiadania się w kwestiach związanych z wydaniem pozwolenia na budowę dla innych tego rodzaju podmiotów. Wyrok NSA w Warszawie z 7 stycznia 1999 r., IV SA 2156/96 niepubl. Przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. nr 89, poz. 414 ze zm.) nie przewidują możliwości wydania pozwolenia na budowę przez organ z urzędu, tj. bez wniosku podmiotu zainteresowanego realizacją inwestycji. Ponieważ nieruchomość stanowi współwłasność, organ orzekający powinien zażądać od wnioskodawcy przedstawienia oświadczenia o wyrażeniu zgody przez drugiego współwłaściciela na wykorzystanie nieruchomości pod budowę przedmiotowego obiektu, nie miał natomiast prawa udzielić pozwolenia na budowę obu współwłaścicielom, bez wniosku jednego z nich Wyrok NSA w Warszawie z 17 sierpnia 1998 r., IV SA 1585/96 niepubl. Projekt budowlany Projekt budowlany powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym. Zakres i treść projektu budowlanego powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. Projekt budowlany powinien zawierać: 1) projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący: określenie granic działki lub terenu, usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich. Przepisu tego nie stosuje się do projektu budowlanego przebudowy lub montażu obiektu budowlanego, jeżeli, zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym, nie jest wymagane ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. 2) projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, a w stosunku do obiektów budowlanych użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych – również opis dostępności dla osób niepełnosprawnych, 3) stosownie do potrzeb, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych, 4) w zależności od potrzeb wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych. Projekt budowlany podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę. Inwestor, spełniający warunki do uzyskania pozwolenia na budowę, może żądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Decyzja jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza: zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i wymaganiami ochrony środowiska; wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; przepisami – w tym techniczno-budowlanymi. Właściwy organ bada też kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń, a także, czy projekt został wykonany przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane. Może też badać zgodność projektu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi i obowiązującymi Polskimi Normami. W razie stwierdzenia naruszeń właściwy organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin, a po jego bezskutecznym upływie, wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę. Jeśli jednak powyższe wymagania zostaną spełnione, właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. ORZECZNICTWO Zatwierdzony projekt techniczny i plan zagospodarowania działki w pełni uwzględniają wymagania zawarte w decyzji ustalającej warunki zabudowy i zagospodarowania terenu, a inwestorzy wykazali swe prawo do terenu. Skoro również przedstawiony projekt techniczny spełnia wymagania zawarte w przepisach dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki, to organ nadzoru budowlanego nie mógł odmówić zatwierdzenia tego projektu i udzielenia pozwolenia na budowę. Eksponowana przez skarżących okoliczność braku odpowiedniego dojazdu do ich działek nie mogła w tej sytuacji stanowić podstawy dla odmówienia inwestorom udzielenia pozwolenia na budowę (...) Wyrok NSA w Warszawie z 14 grudnia 1998 r., IV SA 2274/96 niepubl. Jeżeli inwestor spełni wszystkie wymogi określone w art. 32 ust. 4 i art. 35 ust. 1 i 2 Prawa budowlanego, właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Wyrok NSA w Warszawie z 2 września 1998 r., IV SA 2311/96 niepubl. Pozwolenie na budowę Organem właściwym do wydania pozwolenia na budowę jest organ administracji architektoniczno-budowlanej stopnia powiatowego, czyli starosta. W drodze porozumienia – może on powierzyć gminom prowadzenie spraw z zakresu swojej właściwości jako organu architektoniczno-budowlanego. W decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ, w razie potrzeby: 1) określa szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych, 2) określa czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych, 3) określa terminy rozbiórki: istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania; tymczasowych obiektów budowlanych, 4) określa szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie, 5) nakłada obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie, jeżeli jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź ochrony środowiska. Jeśli pozwolenie dotyczy obiektu będącego zakładem pracy – właściwy organ w decyzji nakłada obowiązek uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie. Istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. W przeciwnym razie właściwy organ uchyla decyzję o pozwoleniu na budowę. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 2 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 2 lata. ORZECZNICTWO Niezależnie od okoliczności, inwestor nie ma prawa samowolnie odstąpić w trakcie budowy od warunków ustalonych w pozwoleniu na budowę. Należy bowiem pamiętać, że pozwolenie na budowę w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego jest decyzją administracyjną – ostateczną, którą można uchylić lub zmienić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie (art. 16 par. 1 k.p.a. in fine). Wyrok NSA w Warszawie z 29 czerwwca 1999 r., IV SA 1031/97 niepubl. Zawiadomienie o terminie rozpoczęcia robót Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Do prac tych zalicza się: wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów, wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy. Prace przygotowawcze mogą być wykonywane tylko na terenie objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem. Rozpoczęcie dostaw energii, wody, ciepła lub gazu na potrzeby budowy może nastąpić jedynie po okazaniu wymaganego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Jeśli ustawa wymaga uzyskania pozwolenia na budowę – inwestor musi zapewnić: objęcie kierownictwa budowy (rozbiórki) lub określonych robót budowlanych oraz nadzór nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności. Ponadto obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po ich wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie ich na gruncie (obowiązek ten może być nałożony także w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia. 7 dni przed rozpoczęciem robót Inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę, właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem, co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem. Rozpoczęcie prac przygotowawczych przed uzyskaniem pozwolenia na budowę lub przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia stanowi samowolę budowlaną. Do zawiadomienia rozpoczęciu robót należy dołączyć: 1) oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), 2) oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi, w przypadku ustanowienia nadzoru inwestorskiego, ORZECZNICTWO W pkt 2 decyzji pierwszoinstancyjnej zaznaczono, że prace przygotowawcze do procesu budowlanego można rozpocząć z chwilą uprawomocnienia się decyzji – pozwolenia na budowę, natomiast rozpoczęcie robót budowlanych może nastąpić po zgłoszeniu do Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Terenami z wyprzedzeniem 7-dniowym i po złożeniu deklaracji kierownika budowy o przyjęciu obowiązków. Jeśli inwestor rozpoczął i wykonywał roboty budowlane bez dopełnienia powyższych warunków – czynił to z naruszeniem przepisów Prawa budowlanego i na własne ryzyko. Wyrok NSA w Warszawie z 22 stycznia 1998 r., IV SA 558/96 niepubl. Dziennik budowy Zgodnie z par. 4 ust. 1 rozporządzenia z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki oraz tablicy informacyjnej – inwestor składając zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych obowiązany jest wystąpić o wydanie dziennika budowy. Stanowi on urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ. Przed rozpoczęciem robót budowlanych należy dokonać w dzienniku budowy wpisu osób, którym zostało powierzone kierownictwo, nadzór i kontrola techniczna robót budowlanych. Osoby te są obowiązane potwierdzić podpisem przyjęcie powierzonych im funkcji. Do dokonywania wpisów są upoważnieni: inwestor i inspektorzy nadzoru inwestorskiego; projektanci; kierownik budowy i kierownicy robót budowlanych; osoby wykonujące czynności geodezyjne na terenie budowy; pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na budowie – w ramach dokonywanych czynności kontrolnych. Potrzebna zgoda sąsiada Jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać zgodę właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu (najemcy) na wejście oraz uzgodnić z nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z tych obiektów, a także ewentualną rekompensatę z tego tytułu. Jeśli nie uzyskano zgody – właściwy organ – na wniosek inwestora – w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, rozstrzyga, w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania zasadności wniosku inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice niezbędnej potrzeby oraz warunki korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości. Po zakończeniu robót – inwestor, jest obowiązany naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu – na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Wzór zawiadomienia o terminie rozpoczęcia robót budowlanych ....................................... (miejscowość i data) ....................................... .............. (imię i nazwisko) ....................................... .............. (adres) ........................................ ........................................... (nazwa organu, do którego kierowane jest zgłoszenie) ZGŁOSZENIE O TERMINIE ROZPOCZĘCIA ROBÓT BUDOWLANYCH Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 ze zm.) zawiadamiam, że z dniem ....................., na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę z dnia ............, nr.......... zostaną rozpoczęte roboty budowlane. Jednocześnie, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki oraz tablicy informacyjnej (Dz.U. z 2001 r. nr 138, poz. 1555) wnoszę o wydanie dziennika budowy. ........................................ ....... (podpis) Załączniki: 1) oświadczenie kierownika budowy, o przyjęciu obowiązku kierowania budową, 2) oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego, o przyjęciu obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi (jeśli jest on konieczny). Opłata skarbowa Od podań i załączników do podań, czynności urzędowych oraz zezwoleń w sprawach budowlanych pobierana jest opłata skarbowa. Stawki są różne – w zależności od przedmiotu opłaty. Ich wysokość określa poniższa tabela. Wyjątek od zasady: opłata skarbowa nie jest pobierana w sprawach dotyczących budownictwa mieszkaniowego. Przedmiot opłaty skarbowej Stawka Zwolnienia I) Podania i załączniki od podań: Podania i załączniki od podań w sprawach 1. Od podania 5 zł mieszkaniowych: 2. Od załączników do podań 50 gr 1. W sprawach mieszkaniowych 2. W sprawach budowy lub odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych albo uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych II) Czynności urzędowe: 1. Od wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla następujących obiektów budowlanych: 190 zł a) budynków wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przeznaczonych na działalność związaną z produkcją, handlem, administracją, rzemiosłem, wystawiennictwem, kultem religijnym 2. Od zatwierdzenia projektu budowlanego 38 zł III Pozwolenia wydane na podstawie Pozwolenia na budowę: przpisów prawa budowlanego: 1) Wydawane na skutek podań wznoszonych w sprawach budowy lub odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych 1. na budowę nowego obiektu budowlanego: a) garażu oraz budynku przeznaczonego na wykonywanie w nim działalności gospodarczej innej niż rolnicza – za każdy mkw. powierzchni użytkowej 1 zł 2) Budynków służby zdrowia, szkolnych oraz przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne – nie więcej niż 555 zł b) budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym 8 zł c) budynku przeznaczonego na punkt katechetyczny lub kaplicę 42 zł d) instalacji sieciowej, studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków 14 zł e) inwestycji liniowych z wyjątkiem inwestycji liniowych w rolnictwie 4164 zł f) innego rodzaju obiektu budowlanego 140 zł W razie wydania pozwolenia na budowę o funkcji mieszanej (np. usługowo-mieszkaniowej), przy obliczaniu opłaty nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku 2. Na rozbudowę (przebudowę) obiektu stawek budowlanego opłata skarbowa wynosi 50 proc. określonych w pkt. 1 3) od pozwoleń na użytkowanie obiektu budowlanego: a) od pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego – 75 proc. stawek określonych w pkt. 1 b) wybudowanego bez pozwolenia na budowę – 150 proc. stawek określonych w ust. 1 c) w pozostałych przypadkach – 25 proc. stawek określonych w ust. 1 Podstawa prawna • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 1999 r. nr 15, poz. 139 ze zm.). • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 ze zm.). • Rozporządzenie ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 1999 r. nr 15, poz. 140 ze zm.). • Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki oraz tablicy informacyjnej (Dz.U. z 2001 r. nr 138, poz. 1555). • Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2000 r. nr 86, poz. 960 ze zm). Dodatek przygotowała Teresa Siudem Gazeta Prawna Nr 147/02 Źródło: INFORBANK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hungry 20.04.2003 18:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2003 On 2003-04-14 08:06, Tomek_J wrote: Na Śląsku takie rzeczy załatwia się za kilkaset zł. Powiedzmy: maksimum 1.000. Moim zdaniem warto, bo nawet samo wypełnienie niektórych formularzy wymaga wiedzy, której przeciętny zjadacz chleba po prostu nie ma. A firmy "kompleksowe" ? Owszem, ale pamiętaj, że takie firmy nie są tanie. Architekci spoza Urzędu też zresztą nie. Oto opowiastka - przykład z moich osobistych doswiadczeń: Sposób załatwienia sprawy w opisany przeze mnie sposób poleciła mi znajoma, która właśnie kończy budowę; wszystko (mapy, dostosowanie projektu, mnóstwo uzgodnień plus finalne uzyskanie pozwolenia na budowę) było robionę rękami "siły fachowej" i kosztowało ją 3.500. Witam, ...tak sobie poczytałem różne wątki i nawet rzuciłem zapytanie ale jakoś bez echa, dlatego pozwalam sobie Cie niepokoić w kontekście tego co napisaleś powyżej. Mam propozycje załatwienia wszystkiego (tzn. przynoszę gotowy projekt) włącznie z pozwoleniem na budowę w ciągu max. 2 miesięcy, przez człowieka z gminy (tego, co wydaje warunki zabudowy itd.) w ktorej ubiegam się o to pozwolenie, za 4000 PLN - WARTO?, czy przesadził z ceną ??? Bedę wdzięczny za opinię, bo coś nie mogę się zdecydować a czas leci. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.