Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pytanie o porade odnośnie pseudo-podłogówki


Tommco

Recommended Posts

Witam wszystkich. Mam pewien problem do rozwiązania. W obydwu łazienkach do ogrzewania musialbym zastosować dosyć duże grzejniki drabinkowe (szer. 60 wys. 125 cm). Musiałyby one być zawieszone na przynajmniej metrowej wysokości, więc boję się, że grzałyby pewnie głównie wyższe partie łazienek. Instalator doradził mi pewne rozwiązani. Możnaby przecież zmniejszyć te grzejniki o połowe i na powrocie od nich podłaczyć rurę rozprowadzoną w podłodze. Byłaby ona regulowana poprzez termostat od grzejnika. Teraz jednak mam związane z tym pytania:

1. Czy taki system się sprawdza?

2. Jekiej średnicy powinny być te rurki w podłodze. Całą instalację mam w miedzi, a podłączenia do grzejników mają fi 15 mm. Czy mogłaby to być rura tej średnicy, czy może lepiej użyc większej, aby woda wolniej płynęła.

3. Jak gęsto ulożyc tą instalację?

4. Czy będę musiał jakoś specjalnie dozbrajać wylewke?

5. Czy robić to bezpośrednio w warstwie wylewki, czy też może w warstwie styropianu pod wylewką?

6. Jaka moc mozna przyjać na mb takiej rury w podłodze?

Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi. Dodam tylko, że prawdziwa podłogówka odpada, bo cała instalacja jest ułożona trójnikowo, a nie z rozdzielaczami.

Pozdrawiam

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: Tommco dnia 2003-04-18 19:11 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze, zwróć uwagę

jeśli będziesz miał grzejnik drabinkowy i podłogówkę, to grzejnik będzie mniej grzał, zapomnij o szybkim suszeniu ręczników. Spróbuj zmniejszyć grzejnik, tak aby utrzymać w nim w miarę wysoką temp. wody.

 

Odp.

1. takie systemy sprawdzają się właśnie w przypadku małych powierzchni do podgrzania, jak u Ciebie. Cała podłogówka w domu powinna być zrobiona z rozdzielaczami i np. mieszaczem.

 

2. rurki mogą być z Pex-AL-Pex o średnicy 16 mm, ale to powinien przeliczyć instalator, aby prędkość wody w nich była pomiędzy 0-2 - 0,5 m/s i ciśnienie nie przekraczało dopuszczalnych wartości pracy ( nie mylić z próbą ciśnieniową ),

 

3. instalację w łazienkach układa się najczęściej od 10 dp 15 cm

rozkład dobiera się tak aby temp. podłogi nie przekroczyła 29-31C

a woda w rurkach absolutny max 55C. Temp. do projektu w łazience 24C,

 

4. nie, jeśli nie jest to konieczne.

warstwy z grubsza : chudziak lub strop, izolacja przeciwilgociowa, styropian FS20 min.3-10 cm ( 3 cm nad parterem, 10 cm na gruncie lub nad piwnicą ), folia najlepiej aluminiowana, rurki podłogówki na spinki lub na zbrojeniu - drut fi3-6mm z oczkami 15-30 cm. Są jeszcze rozwiązania systemowe i inne w zależności od konstrukcji budynku.

jastrych min. 6,5 cm, max 10cm, płytki.

Nie zapomnij o dylatacjach przy ścianach od styropianu aż po płytki,

 

5. systemowe układa się w warstwie styropianu, normalnie na FS20

 

6. moc z 1 m2 wylicza się, a właściwie :

 

- wpierw liczy się zapotrzebowanie energetyczne pomieszczenia t.zn. straty przez ściany, okna, podłogę, strop, wentylację

Są dwa sposoby liczenia dla a) deltaT=44 ( łazienka 24C, na zewnątrz -20C ), b) deltaT=24 ( łazienka 24C, i 80%średnich temp. grzewczych tj. -5C do +5C, czyli dla zera na zewnątrz).

którąkolwiek metodą nie policzysz. wynik rozstawu rurek będzie zbliżony, gdyż w zależności od metody przyjmuje się później inne współczynniki.

Odpowiadając na pytanie max. wydajność z 1 m2 podłogówki to około 90W w ekstremalych warunkach, normalnie przyjmij 40-70W.

Odejmij od powierzchni podłogówki powierzchnię wanny, prysznica itp.

 

Z tego co się orientuję, to możesz to zrobić z zaworem termostatycznym na wyjściu grzejnika i bajpasem, ale instalatorem nie jestem, więc zapytaj fachowców u siebie.

 

CZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mnie możesz zrobić podłogówkę z miedzi, bez problemu.

Oby rurka była w jednym kawałku, bez łączeń. No bo wyobraź sobie co by było gdyby coś się rozszczelniło w jastrychu ???

Jeśli musisz zrobić łączenie to wyprowadź je ponad poziom podłogi i zamknij np. w puszce elektrycznej lub innym ustrojstwie w ścianie, co by mieć dostęp do tego.

Zawór termostatyczny potrzebny jest aby w podłogówce nie znalazła się woda o temp. wyższej niż 50-55C, tym samym regulujesz temp. podłogi, ciśnienie i prędkość.

Tak na prawdę jak nie zrobisz, będzie dobrze. Oby nie popełnić kardynalnych błędów np.

1. zbyt wysoka temp. wody w podłogówce = liniowe rozszerzanie materiału ( rurek )= pękanie rurek + pękanie jastrychu i płytek.

2. zbyt niska woda w podłogówce = brak ogrzewania,

3. brak dylatacji przy ścianach = pękanie betonu, beton posiada rozszerzalność jak inne materiały pod wpływem temp. Do jastrychu dodaj plastyfikator,

4. odstęp rurek od ścian = min. 15 cm.

5. unikaj bardzo ostrych łuków i zagięć rurek,

6. ocieplenie pod podłogówką nie powinno przepuszczać więcej niż 10% ciepła, czyli 90% w górę,

7. jastrych min 6,5 cm, max 10 cm, więc trzeba troche podumać aby uzyskać właściwy poziom w łazience.

8. nie puszczać rurek pod wanną, prysznicem, zachować odstępy od rur kanalizacyjnych, przewodów elektrycznych itp.

9. rozstaw rurek 10-15 cm - zależy jak duży chcesz mieć grzejnik drabinkowy i z jaką temp. - jeśli się pomylisz, to wyregulujesz na zaworze termostatycznym.

Spróbuj może poszukać trochę na forum, na stronach Kisana lub Hepwortha. Nie sposób wszystkiego tu opisać.

 

CZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety nie pomogę Ci, gdyż u nas będzie podłogówka z rozdzielczy i Twojego przypadku nie mam rozpracowanego.

Może ktoś inny ? :smile:

Ale wydaje mi się, że za grzejnikiem powinien być trójnik.

Jedna rurka prowadzi wodę do obiego powrotnego i pieca c.o.

Druga łączy się z podłogówką. Na końcu podłogówki powinieneś mieć zawór termostatyczny, który reguluje przepływ i wypuszcza wodę do obiegu powrotnego. Należy pamiętać, że w podłogówce woda na powrocie ma jakieś 6-10C mniej niż na zasilaniu.

Więc na zaworze termostatyczmym podłogówki ustawiasz max 40C

Sądzę, że muszą być dwa zawory termostatyczne.

 

Poczekaj na opinie tych co mają tak zrobione, gdyż ja nie jestem pewien.

 

CZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można podpiąć obieg podłogówki w powrót grzejnika wadą jest to że gdy zawór termostatyczny zamknie grzejnik to zamknie też podłogówkę .Innym rozwiązaniem jest zrobienie dwóch obiegów jeden to grzejnik a drugi to podłogówka z zaworem termostatycznym na powrocie podłogówki z tym że jest to specjalny zawór do obiegów podłogówki który mierzy temp. nie pomieszczenia a temp. czynnika grzejnego np. firmy Danffos lub Herz

 

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli takie ustrojstwo montuje sie na powrocie z grzejnika i nie dopuszcza ono wody cieplejszej niz iles tam stopni. Czy tak? Czy tez moze montuje sie je na koncu takiej petli grzewczej, zeby za szybko nie wypuszczalo z niej wody? Jak to rozwiazac, jesli stosuje grzejniki z podejsciem dolnym? Gdzie wtedy zrobic miejsce na ten zawor? Czy miałby to być jakoś tak nisko tuz nad podlogą, czy jak? Dziekuje za odpowiedzi. Pozdrawiam.

 

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: Tommco dnia 2003-04-21 17:07 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...