Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowa ulga odsetkowa a rachunki vat ?


Gość

Recommended Posts

Według nowej ulgi przy budowie domu, można skorzystać z odliczeń od odsetek bankowych.

Mój bank nie wymaga żadnych rachunków do rozliczeń kredytu.

Pani w banku podpowiada, że to jest bardziej opłacalne dla klientów ?????

 

Wiadomo, że materiały i robocizna bez rachunków jest conajmniej 7-10% tańsza ( szara strefa ) i wprost do tego jestem zachęcany w hurtowniach i przez wykonawcę !

 

Czy powinienem obawiać się jakiejś kontroli US lub tp. jeśli skorzystam z ulgi i nie będę miał rachunków ?

 

Co wy na to ?

 

Z konieczności anomimowy - prawożądny i zdezorientowany.

Piszcie do mnie Tuptuś.

 

P.S.

Nie dyskutujmy o moralności i braku gwarancji. Proszę o wykładnię prawnych możliwości np. odebrania ulgi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to nowa ulga, a patrząc na jej obwarowania, to prawdopodobnie niewiele osób z niej korzysta. Wiele sób skorzystało z dobrodziejstw poprzedniej ustawy. Ponadto nikt nie był jeszcze wzywany np. przez US w tej sprawie.

Stąd brak odpowiedzi.

 

Rozumię brak zaintersowania fakurami sprzedawców i wykonawców. Trudniej mi zrozumieć ( ale chwała za to ) brak zainteresowania rachunkami przez bank.

Jeśli US nie będzie interesował się rachunkami, bo ulga jest odsetkowa, a więc w gestii banku, to ustawa jest do d...

a ja jestem jedyny naiwny praworządny. Tak mi wychodzi, jak czytam forum i patrzę na innych budujących wokół !

 

Czytałem kilka opracowań o nowej uldze, ale nigdzie nie znalazłem nt. sposobu kontroli i rozliczania.

Tuptuś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Powiem tylko tyle co ogólnie wiadomo ale o czym się nie pamięta.

Urząd Skarbowy może w ciągu 5 lat (licząc do kończa roku kalendarzowego) wystąpić o przedłożenie faktur, udokumentowanie wydatków i przychodów.

A podatnik zobowiązany jest w nakazanym terminie taką dokumentację przedłożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja odliczam odsetki. Pewnie źle rozumuję, ale to, że spłacałam odsetki mam udokumentowane i US może to przecież sprawdzić. Mój dom stoi. US może przyjść i zobaczyć :) Mój bank nie wymaga żadnych rachunków. Czy na pewno rachunki są konieczne w przypadku korzystania z ulgi?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • 1 month później...

Chyba potrzebne beda faktury:

http://www.umirm.gov.pl/Urzad/Komunik4/komu1.doc

Cyt z tego dokumentu:

"Kiedy można dokonać odliczeń?

Po raz pierwszy odliczenia można dokonać wtedy, gdy będzie znana wysokość wszystkich wydatków poniesionych w związku z daną inwestycją, tzn. najwcześniej za rok podatkowy w którym inwestycja została zakończona. Do zeznania podatkowego składanego za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy dokonywane jest odliczenie, podatnik jest obowiązany dołączyć oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wzór przedmiotowego oświadczenia określa załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie wzoru oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych."

 

A tak wyglada PIT 2K http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2k_i.pdf

 

Jest tam pozycja o fakturach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba potrzebne beda faktury:

http://www.umirm.gov.pl/Urzad/Komunik4/komu1.doc

Cyt z tego dokumentu:

"Kiedy można dokonać odliczeń?

Po raz pierwszy odliczenia można dokonać wtedy, gdy będzie znana wysokość wszystkich wydatków poniesionych w związku z daną inwestycją, tzn. najwcześniej za rok podatkowy w którym inwestycja została zakończona. Do zeznania podatkowego składanego za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy dokonywane jest odliczenie, podatnik jest obowiązany dołączyć oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wzór przedmiotowego oświadczenia określa załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie wzoru oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych."

 

A tak wyglada PIT 2K http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2k_i.pdf

 

Jest tam pozycja o fakturach.

 

 

Jest tylko mowa, aby wyszczególnić kwotę, na jaką są wystawione faktury, tak więc można wpisać również zero (jeśli nie masz żadnych faktur). Podejrzewam, iż raczej chodzi o to by dwukrotnie nie rozliczać tych samych faktur (np. w uldze odsetkowej i remontowej) :wink: , ale to tylko moje przypuszczenia.

Generalnie uważam iż nie są wymagane faktury (no chyba że wymaga je bank), ale jeśli jakieś posiadasz to wpisujesz kwotę i już.

Nie przesadzajmy przecież odliczamy odsetki od kredytu i to bank decyduje jak sprawdzi właściwe wykorzystanie pieniędzy

 

Pozdrawiam

 

Żaba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Właśnie zabrałam się za wypełnianie PIT-ów i zastanawia mnie, co należy wpisać w te dwie pozycje w PIT 2k ("łączne wydatki" i "w tym udokumentowane fakturami"). Budowałam systemem gospodarczym, do pewnego czasu zapisywałam wszystkie wydatki (każdy gwoździk i worek cementu), ale pod koniec rachunki mi się trochę rozjechały. Na pewno wydałam więcej, niż miałam z kredytu. Jak mam policzyć teraz te łączne wydatki?

Pozdrawiam

nadia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...
Właśnie zabrałam się za wypełnianie PIT-ów i zastanawia mnie, co należy wpisać w te dwie pozycje w PIT 2k ("łączne wydatki" i "w tym udokumentowane fakturami")

 

Dwa latka minęły, pytanie pozostało bez odpowiedzi, a rozliczenie roczne tuż tuż... Jak myślicie co dla US wynika z różnicy w kwocie łącznych wydatków i tych udokumentowanych fakturami, jakie niesie to konsekwencje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele można wyjaśnić dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej http://www.kip.mofnet.gov.pl/ Bardzo sprawnie działająca infolinia!

 

Jak się dowiedziałem, w poz.32 PIT-2K należy wpisać łączne wydatki poniesione na inwestycję, ale w przypadku kontroli, trzeba być w stanie te wydatki udokumentować. Do udokumentowania wydatków mogą służyć poza fakturami wykazanymi w poz.33 również rachunki, paragony, inne faktury itp.

 

Poza tym najistotniejszy jest fakt, żeby mieć udokumentowane wydatki na kwotę kredytu (pomimo tego, że bank nie wymagał żadnych rachunków) i aby te faktury, rachunki itp. na kwotę kredytu były datowane po dniu podpisania umowy kredytowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich wcześniejszych rozmów z konsultantami KIP wnioskuję, że jeżeli nie masz udokumentowanej całej kwoty kredytu to w przypadku kontroli prawdopodobnie urzędnicy zakwestionują, że naliczyłeś ulgę od całej kwoty kredytu i zweryfikują Twoje obliczenia do tej części kredytu, która jest udokumentowana, co przełoży się na konieczność zapłaty przez Ciebie podatku, którego nienależnie nie uiściłeś wraz z odsetkami karnymi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Moim zdaniem należy podać kwotę łącznych wydatków taką, na jaką się wzięło kredyt (mniejszej nie możesz, bo mogą się czepiać na co wydałaś pieniądze na cele mieszkaniowe) a w polu udokumentowane fakturami wpisać to, co rzeczywiście mamy udokumentowane. Ja tak zrobię, ponieważ kwota kredytu jaką wziąłem to 275tyś a udokumentowane mam 240tyś.

A i tak kwota, od której można odliczać ulgę odsetkową jest ograniczona (70m kw x wartość mestra za III kwartał 2006)

 

PS czy kosztorys wydatkó trzeba mieć podbity przez Kierownika Budowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...