Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowa ulga odsetkowa a rachunki vat ?


Recommended Posts

Według nowej ulgi przy budowie domu, można skorzystać z odliczeń od odsetek bankowych.

Mój bank nie wymaga żadnych rachunków do rozliczeń kredytu.

Pani w banku podpowiada, że to jest bardziej opłacalne dla klientów ?????

 

Wiadomo, że materiały i robocizna bez rachunków jest conajmniej 7-10% tańsza ( szara strefa ) i wprost do tego jestem zachęcany w hurtowniach i przez wykonawcę !

 

Czy powinienem obawiać się jakiejś kontroli US lub tp. jeśli skorzystam z ulgi i nie będę miał rachunków ?

 

Co wy na to ?

 

Z konieczności anomimowy - prawożądny i zdezorientowany.

Piszcie do mnie Tuptuś.

 

P.S.

Nie dyskutujmy o moralności i braku gwarancji. Proszę o wykładnię prawnych możliwości np. odebrania ulgi.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/
Udostępnij na innych stronach

Jest to nowa ulga, a patrząc na jej obwarowania, to prawdopodobnie niewiele osób z niej korzysta. Wiele sób skorzystało z dobrodziejstw poprzedniej ustawy. Ponadto nikt nie był jeszcze wzywany np. przez US w tej sprawie.

Stąd brak odpowiedzi.

 

Rozumię brak zaintersowania fakurami sprzedawców i wykonawców. Trudniej mi zrozumieć ( ale chwała za to ) brak zainteresowania rachunkami przez bank.

Jeśli US nie będzie interesował się rachunkami, bo ulga jest odsetkowa, a więc w gestii banku, to ustawa jest do d...

a ja jestem jedyny naiwny praworządny. Tak mi wychodzi, jak czytam forum i patrzę na innych budujących wokół !

 

Czytałem kilka opracowań o nowej uldze, ale nigdzie nie znalazłem nt. sposobu kontroli i rozliczania.

Tuptuś

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-100003
Udostępnij na innych stronach

Mam ten sam problem Jak należy udokumentować wydanie kredytu na cele budowlane czy wystarczy że jest to kredyt budowlany i jest to zapisane w umowie z bankiem jeżeli tak to po co w PIT jest pytanie o faktury VAT
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-100383
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Powiem tylko tyle co ogólnie wiadomo ale o czym się nie pamięta.

Urząd Skarbowy może w ciągu 5 lat (licząc do kończa roku kalendarzowego) wystąpić o przedłożenie faktur, udokumentowanie wydatków i przychodów.

A podatnik zobowiązany jest w nakazanym terminie taką dokumentację przedłożyć.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-141024
Udostępnij na innych stronach

Ale ja odliczam odsetki. Pewnie źle rozumuję, ale to, że spłacałam odsetki mam udokumentowane i US może to przecież sprawdzić. Mój dom stoi. US może przyjść i zobaczyć :) Mój bank nie wymaga żadnych rachunków. Czy na pewno rachunki są konieczne w przypadku korzystania z ulgi?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-141069
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • 1 month później...

Chyba potrzebne beda faktury:

http://www.umirm.gov.pl/Urzad/Komunik4/komu1.doc

Cyt z tego dokumentu:

"Kiedy można dokonać odliczeń?

Po raz pierwszy odliczenia można dokonać wtedy, gdy będzie znana wysokość wszystkich wydatków poniesionych w związku z daną inwestycją, tzn. najwcześniej za rok podatkowy w którym inwestycja została zakończona. Do zeznania podatkowego składanego za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy dokonywane jest odliczenie, podatnik jest obowiązany dołączyć oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wzór przedmiotowego oświadczenia określa załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie wzoru oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych."

 

A tak wyglada PIT 2K http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2k_i.pdf

 

Jest tam pozycja o fakturach.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-211124
Udostępnij na innych stronach

Chyba potrzebne beda faktury:

http://www.umirm.gov.pl/Urzad/Komunik4/komu1.doc

Cyt z tego dokumentu:

"Kiedy można dokonać odliczeń?

Po raz pierwszy odliczenia można dokonać wtedy, gdy będzie znana wysokość wszystkich wydatków poniesionych w związku z daną inwestycją, tzn. najwcześniej za rok podatkowy w którym inwestycja została zakończona. Do zeznania podatkowego składanego za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy dokonywane jest odliczenie, podatnik jest obowiązany dołączyć oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wzór przedmiotowego oświadczenia określa załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie wzoru oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych."

 

A tak wyglada PIT 2K http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2k_i.pdf

 

Jest tam pozycja o fakturach.

 

 

Jest tylko mowa, aby wyszczególnić kwotę, na jaką są wystawione faktury, tak więc można wpisać również zero (jeśli nie masz żadnych faktur). Podejrzewam, iż raczej chodzi o to by dwukrotnie nie rozliczać tych samych faktur (np. w uldze odsetkowej i remontowej) :wink: , ale to tylko moje przypuszczenia.

Generalnie uważam iż nie są wymagane faktury (no chyba że wymaga je bank), ale jeśli jakieś posiadasz to wpisujesz kwotę i już.

Nie przesadzajmy przecież odliczamy odsetki od kredytu i to bank decyduje jak sprawdzi właściwe wykorzystanie pieniędzy

 

Pozdrawiam

 

Żaba

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-211499
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Właśnie zabrałam się za wypełnianie PIT-ów i zastanawia mnie, co należy wpisać w te dwie pozycje w PIT 2k ("łączne wydatki" i "w tym udokumentowane fakturami"). Budowałam systemem gospodarczym, do pewnego czasu zapisywałam wszystkie wydatki (każdy gwoździk i worek cementu), ale pod koniec rachunki mi się trochę rozjechały. Na pewno wydałam więcej, niż miałam z kredytu. Jak mam policzyć teraz te łączne wydatki?

Pozdrawiam

nadia

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-535980
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...
Właśnie zabrałam się za wypełnianie PIT-ów i zastanawia mnie, co należy wpisać w te dwie pozycje w PIT 2k ("łączne wydatki" i "w tym udokumentowane fakturami")

 

Dwa latka minęły, pytanie pozostało bez odpowiedzi, a rozliczenie roczne tuż tuż... Jak myślicie co dla US wynika z różnicy w kwocie łącznych wydatków i tych udokumentowanych fakturami, jakie niesie to konsekwencje?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-1609237
Udostępnij na innych stronach

Wiele można wyjaśnić dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej http://www.kip.mofnet.gov.pl/ Bardzo sprawnie działająca infolinia!

 

Jak się dowiedziałem, w poz.32 PIT-2K należy wpisać łączne wydatki poniesione na inwestycję, ale w przypadku kontroli, trzeba być w stanie te wydatki udokumentować. Do udokumentowania wydatków mogą służyć poza fakturami wykazanymi w poz.33 również rachunki, paragony, inne faktury itp.

 

Poza tym najistotniejszy jest fakt, żeby mieć udokumentowane wydatki na kwotę kredytu (pomimo tego, że bank nie wymagał żadnych rachunków) i aby te faktury, rachunki itp. na kwotę kredytu były datowane po dniu podpisania umowy kredytowej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-1613437
Udostępnij na innych stronach

Z moich wcześniejszych rozmów z konsultantami KIP wnioskuję, że jeżeli nie masz udokumentowanej całej kwoty kredytu to w przypadku kontroli prawdopodobnie urzędnicy zakwestionują, że naliczyłeś ulgę od całej kwoty kredytu i zweryfikują Twoje obliczenia do tej części kredytu, która jest udokumentowana, co przełoży się na konieczność zapłaty przez Ciebie podatku, którego nienależnie nie uiściłeś wraz z odsetkami karnymi.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-1614034
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Moim zdaniem należy podać kwotę łącznych wydatków taką, na jaką się wzięło kredyt (mniejszej nie możesz, bo mogą się czepiać na co wydałaś pieniądze na cele mieszkaniowe) a w polu udokumentowane fakturami wpisać to, co rzeczywiście mamy udokumentowane. Ja tak zrobię, ponieważ kwota kredytu jaką wziąłem to 275tyś a udokumentowane mam 240tyś.

A i tak kwota, od której można odliczać ulgę odsetkową jest ograniczona (70m kw x wartość mestra za III kwartał 2006)

 

PS czy kosztorys wydatkó trzeba mieć podbity przez Kierownika Budowy?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/6610-nowa-ulga-odsetkowa-a-rachunki-vat/#findComment-1684873
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...