Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

GWC bez polemiki


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 317
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Panowie jeszcze jedno, mój reku czeka na zainstalowanie (tzn. mam możliwość jeszcze zmienić jego typ) dlatego szybkie pytanie związane z parametrami domu:

Pow uz domu ok 145 m2 kubatura ok 440 m3 (parter + poddasze uz)

Parter przestrzeń otwarta tz. połączona kuchnia ( zkuchenka gazowo elektryczną - dodatkowy okap z odprowadzeniem do grawitacyjnej) z jadalnią z salonem kominek z wkłądem duża klatka schodowa na poddasze, na parterze jedno wc, poddasze to cztery sypialnie (jedna posiada garderobę) kotłownio-pralnio-łazienka (piec z zamknietą komorą spalania), łazienka rodzinna i już. A i oczywiście my :D czyli pięć osób.

Teraz tak na dole w salonie dwa nawiewy, wyiąg w wc i w kuchnii, na górze nawiewy we wszystkich sypialniach wyciąg w obu łazienkach i zastanawiam się nad garderobą, dodatkowo pod nawiewy ma być podłączone rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka. dwie czerpnie jedna ścienna na okresy przejściowe i rurowa GWC pytanie zasadnicze jaki reku, pierwotnie miał być Mistral 300 (nawiew/wywiew 350m3 przy 110 Pa) teraz zastanawiam się nad Mistarl 400 (nawiew/wywiew 400m3 przy 150 Pa) chodzi mi o to, czy nie będzie ten drugi za mocny (z tego co wyczytałem nie powinno się przewymiarowywać wentylacji), oczywiście ten większy pobiera więcej energii ale nie wiem czy ten mniejszy poradzi sobie z czerpnią ziemną. Proszę o uwagi co do całości i szczegółów też mam czas do piątku :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli już instalujesz Mistrala, to firma która Ci to robi, powinna doradzić.

 

Na mój gust ( teoria, ale mocno drążę temat ), obydwa mistrale wystarczą, głównie będą pracować na I, lub co najwyżej II biegu. na sterowaniu III pozycyjnym.

 

Wydajność rekuperatora, a właściwie ich wentylatorów + GWC przydaje się latem w największe upały.

Drugi aspekt to większej mocy wentylatory na niższym biegu będą raczej ciszej pracować niż mniejsze na full ( zakresy częstotliwości ).

 

Jeśli masz kasę to kup raczej większy.

 

Na początku miałem zamiar założyć wentylatory ok. 300 m3/h,

po przeanalizowaniu tematu i obliczeniach. spróbuję znaleźć coś ok. 400-450 m3/h a może nawet 500 z 5 stopniowym transformatorem, co po stratach przesyłowych powinno dać mi max. ok. 1 z małym hakiem wymiany na godzinę

Dom 134 m2 340 m3

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Karol N.
Panowie jeszcze jedno, mój reku czeka na zainstalowanie (tzn. mam możliwość jeszcze zmienić jego typ) dlatego szybkie pytanie związane z parametrami domu:

Pow uz domu ok 145 m2 kubatura ok 440 m3 (parter + poddasze uz)

Parter przestrzeń otwarta tz. połączona kuchnia ( zkuchenka gazowo elektryczną - dodatkowy okap z odprowadzeniem do grawitacyjnej) z jadalnią z salonem kominek z wkłądem duża klatka schodowa na poddasze, na parterze jedno wc, poddasze to cztery sypialnie (jedna posiada garderobę) kotłownio-pralnio-łazienka (piec z zamknietą komorą spalania), łazienka rodzinna i już. A i oczywiście my :D czyli pięć osób.

Teraz tak na dole w salonie dwa nawiewy, wyiąg w wc i w kuchnii, na górze nawiewy we wszystkich sypialniach wyciąg w obu łazienkach i zastanawiam się nad garderobą, dodatkowo pod nawiewy ma być podłączone rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka. dwie czerpnie jedna ścienna na okresy przejściowe i rurowa GWC pytanie zasadnicze jaki reku, pierwotnie miał być Mistral 300 (nawiew/wywiew 350m3 przy 110 Pa) teraz zastanawiam się nad Mistarl 400 (nawiew/wywiew 400m3 przy 150 Pa) chodzi mi o to, czy nie będzie ten drugi za mocny (z tego co wyczytałem nie powinno się przewymiarowywać wentylacji), oczywiście ten większy pobiera więcej energii ale nie wiem czy ten mniejszy poradzi sobie z czerpnią ziemną. Proszę o uwagi co do całości i szczegółów też mam czas do piątku :-?

 

Kiedys prosilem o oferte w http://www.rekupurator.pl do domku o nieco mniejszej objetosci jak Twoj i zalecili mi Mistrala 400 ze wzgledu na rurowy GWC a wystarczyl by Mistral 300

Pozdr Karol N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Iras

Witam wszystkich.

Od dawna uważnie czytam o GWC i wymyśliłem sobie taki GWC:

- rurowo-żwirowy GWC, a więc 2 kanały po ok. 15 -20m każdy i średnicy 20cm łączące czerpnie ze złożem żwirowym. Od złoża już tylko jedną rurą 20cm powietrze ocieplone (zimą) i oczyszczone dostanie się do rekuperatora.

Co skłoniło mnie na takie rozwiązanie? -

otóż uważam, że takie rozwiązanie będzie miało największą sprawność (grunt gliniasty, wys. poziom wód gruntowych-więc rurowy jak najbardziej na miejscu);

żona jest alergikiem (musi więc być żwirowy);

oraz niewielki koszt - koszty wykonania zwiększą się jedynie o koszt ok. 30-40 m rury i jej zakopania.

Martwią mnie w tym rozwiązaniu nast. problemy:

-jak uporać się z wysokim poziomem wód?, czyżby drenaż załatwił ten problem?

-oraz chciałem mieć zaraz przy złożu żwirowym przydomową oczyszczalnię ścieków, czy oczyszczona woda z osadnika nie będzie przenikać do złoża żwirowego?

Co Forumowicze myślicie o takim rozwiązaniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy realizacji instalacji uwzglednijcie tez, że rura glowna powinna miec srednice nie mniejszą niz 200 mm, jesli ma dostarczac ok. 900 m3, a szumy mają byc nieznaczne.

 

Latem do chlodzenia nalezaloby stosowac jak najwiekszy nawiew, mysle, że co najmniej okolo 1 wymiane powietrza na godzine.

 

Moj rurowy GWC pracuje teraz z wydajnoscią jak sądze okolo 700m3 na godzine, temp na zewnątrz minus 4 (dzisiaj), na wyjsciu plus 2, gdy na zewnątrz bylo minus 13 (wczoraj), na wyjsciu plus 1,5C

 

Generalnie to temperatura na zewnątrz w malym stopniu wpływa na temperature na wyjsciu. Przy wyłączonym wentylatorze mam temperature w rurze plus 4C, Tyle ile przed jego zainstalowaniem wentylatora. Tak wiec grunt i rurowy GWC jest bardzo wydajny.

 

Moj dom jest teraz nie ogrzewany, dziala tylko GWC. Wewnątrz mam temp. plus 1,5C, mimo silnych mrozow. Dom jest bardzo dobrze ocieplony, o czym pisalem na innych wątkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy fi 200 może i tak ale u mnie reku ma wlot fi 160 i trzeba dać przejściówkę z 200>160. i trzeba dołożyć wentylator.

Trzech montażystów z różnych firm tak twierdziło.

Pewnie to też zależy od wydajności reku.

Sam już nie wiem, można pokusić się o nie dawanie a później dołożyć jakby co.

Tylko na razie nie wiem czym się objawi to "jakby co"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do bezdomnego.

kup 400

dlaczego ?

z kilku powodów.

1 opór przepływu w rurach (gwc) jest zależny od parametrów powietrza

temp. ciśnienia, wigotności, i od samego przepływu (ilosci)

przyjmijmy że opór jest max 1 Pa /m co przy 50m rury daje opór max 50Pa, dodaj jeszcze opory wewnętrznej instalacji. możesz jeszcze dołożyć filtry na wlocie i całkowity opór może przekroczyć 100Pa.

2 jeżeli założysz wentylator o większym wydatku i ustawisz na minimum (wartość na której będziesz prawie zawsze pracował) to jego hałas będzie mniejszy niż gdy założysz wentylator słabszy i będziesz pracował na maxa.

ps:

moc pobierana wentylatora słabszego i silniejszego przy tym samym wydatku jest prawie taka sama.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Ja również spotkałe się z doborem Mistrala 400 zamiast 300 w przypadku GWC w domu. Dlaczego nieco większy:

1. Mistral 400 ma większy spręż, dzięki temu będzie "męczył" się mniej niż 300 i pracował ciszej

2. MISTRAL 400 ma króćce montażowe o średnicy 200 mm (Mistral 300 odpowiednio 160 mm) i dlatego przy wyższych biegach będzie mniejsze ryzyko wystąpienia szumów, również z GWC

3. Większa ilość przekazywanego powietrza niesie więcej energii, w związku z tym efekt schłodzenia latem a podgrzania zimą będzie w przypadku MISTRALA 400 nieco lepszy niż przy M300 (sorry, jestem nieco laikiem w tej kwestii, ale nawet mi wydaje się to być logiczne). I głównie chodzi w tym właśnie o efekt schłodzenia powietrza latem.

4. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się więcej na ten temat, niech zadzwoni do gości z http://www.rekuperatory.pl (telefon jest na ich stronie), oni wytłumaczą więcej.

 

Pozdrawiam wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wsprawie konstrukcji mieszanej. Oba urzadzenia maja odmienne

charakterystyki i trzeba sie zastanowic w jakiej kolejnosci je stosowac,

i w jakich proporcjach. Gdzies na forum pojawila sie informacja

ze dla filtracji wystarczy 0,5 metra dlugosci GWC (wazna rowniez jest

predkosc ruchu powietzra -> wys i szer)

W opracowaniach ilustrujacych rozwiazania wentylacji hybrydowej

pojawia sie czesto watek filtracji powietrza plynacego bardzo wolno

przez odcinki kanalow o bardzo duzym przekroju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iras. Ja dopiero planuje GWC ale też myślę, że połączenie rurowego ze żwirowym to dobry pomysł, bo:

rurowy jest prosty w budowie

żwirowy (może metr na metr na metr zaizolowany od góry) filtruje powietrze

jeżeli żwirowy będzie tuż przed wejściem do budynku to nie będzie problemu ze skroplinami bo sobie wsiąkną

dodatkowa róra do góry robi z tego nie GWC a druntowy filtr powietrza

ale to tylko moje teoretyczne wymysły z długich zimowych wieczorów

jakie będziesz miał parametry swojego?

a co na to bardziej doświadczeni praktycy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam doswiadczenie z wejsciem do budynku przez sciane.

Zrobilem wejscie powyzej poziomu zero dolna krawedz kilkanascie cm

ponad. Rura dochodzi do sciany fungamentu w gruncie

ze zpadkiem od budynku i przy scianie wychodzi pionowo

ponad zero, jest zaizolowana (jest to pewien problem bo izolacja

musi byc z jednej strony formowalna a z drugiej ochroniona

przed wilgocia. Po wyjsciu nad ziemie jest wejscie w sciane

calosc obodpwalem OSB na stelazu zrobionym z profili do regipsow.

Mozna pomalowac, mozna oblozyc. Krawedzie dolne zrobione

rowniez z profili by iniknac stykow z chodnikiem , calosc przyklejona

i uszczelniona do chodnika i muru pianka montazowa.

W takiej konstrukcji mozna jednoczesnie zrobic czerpnie (bypass)

sterowana popychaczen z wnetrza budynku.

Czerpnia wpieta bedzie trojnikiem w kanal na koncu odgalezienia

przed kratka w OSB montujesz przepustnice. Bardzo duza

roznica w oporach da efekt bypasu. Przepustnica mozna sterowac z

domu za pomoca preta przeprowadzonego w murze.

Pozostala przestrzen pudla proponuje zapchac welna.

Ja z bypassu zrezygnowalem, bo cenie sobie filtracje w zwirowcu.

Jak sasiad wylewal na pole gnojowke, to uciekalismy przed

zapaszkiem do domu ;-).

 

Filtracja:

nie redukowalbym zbyt mocno pola powierzchni przekroju GWC

zwirowego (wys x szer). Z wielu opracowan wynika, ze bardzo duze

znaczenie ma niska predkosc przeplywu. A predkosc przeplywu

to bedzie obj/czas podzielona przez przekroj.

Dwukrotne zmniejszenie pola daje dwukrotne zwiekszenie predkosci.

Natomiast dlugosc mozna zmniejszyc.

Pojawia sie jednak pytanie:

czy warto wtedy dodatkowo budowac ruruwy?

W koncu kopanie dolu 4 x 2 x 2,5 czy 2 x 2x 2,5 to organizacyjnie

zadna roznica. Dlugosc ponizej 2 m (orientacyjnie ) moze miec ograniczone zastosowanie, ze wzgledu na spore wym warstw bocznych

transportujacych powietrze na wieksze glebokosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Karol N
Mam doswiadczenie z wejsciem do budynku przez sciane.

(jest to pewien problem bo izolacja

musi byc z jednej strony formowalna a z drugiej ochroniona

przed wilgocia.

 

Czy ponizej poziomu ziemi rure ta tez izolowales welna mineralna. Jak zabezpieczyles to przed wilgocia?

 

Karol N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosowanie GWC żwirowego jako filtru w uzupełnieniu do GWC rurowego nie wydaje się dobrym pomysłem.

Do filtrowania służą zwykłe filtry tkaninowe, które zapewniają dobrą filtracje (nawet dla alergików), małe opory pneumatyczne, łatwą zmywalność i wymienność.

Takie 2 filtry można obsadzić w pionowych ściankach murowanej czerpni, wystającej 1-1,5 m ponad poziom terenu. Od razu nie wpuszczamy kurzu do GWC rurowego.

Zasada każdego filtru jest podobna : zbiera on cząsteczki kurzu i po jakimś czasie wymaga oczyszczenia, lub się zatka.

Jak czyścić i dezynfekować filtr żwirowy ?

Przy GWC rurowym z filtrem tkaninowym przypuszczalnie wystarczą wentylatory wbudowane w rekuperator dające spręż rzędu 100-200 Pa.

Przy żwirowym potrzebny dodatkowy wentylator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...