KrzysiekS 06.01.2004 14:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2004 Powyzszy post był moj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bezdomny 06.01.2004 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2004 Panowie jeszcze jedno, mój reku czeka na zainstalowanie (tzn. mam możliwość jeszcze zmienić jego typ) dlatego szybkie pytanie związane z parametrami domu: Pow uz domu ok 145 m2 kubatura ok 440 m3 (parter + poddasze uz) Parter przestrzeń otwarta tz. połączona kuchnia ( zkuchenka gazowo elektryczną - dodatkowy okap z odprowadzeniem do grawitacyjnej) z jadalnią z salonem kominek z wkłądem duża klatka schodowa na poddasze, na parterze jedno wc, poddasze to cztery sypialnie (jedna posiada garderobę) kotłownio-pralnio-łazienka (piec z zamknietą komorą spalania), łazienka rodzinna i już. A i oczywiście my czyli pięć osób. Teraz tak na dole w salonie dwa nawiewy, wyiąg w wc i w kuchnii, na górze nawiewy we wszystkich sypialniach wyciąg w obu łazienkach i zastanawiam się nad garderobą, dodatkowo pod nawiewy ma być podłączone rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka. dwie czerpnie jedna ścienna na okresy przejściowe i rurowa GWC pytanie zasadnicze jaki reku, pierwotnie miał być Mistral 300 (nawiew/wywiew 350m3 przy 110 Pa) teraz zastanawiam się nad Mistarl 400 (nawiew/wywiew 400m3 przy 150 Pa) chodzi mi o to, czy nie będzie ten drugi za mocny (z tego co wyczytałem nie powinno się przewymiarowywać wentylacji), oczywiście ten większy pobiera więcej energii ale nie wiem czy ten mniejszy poradzi sobie z czerpnią ziemną. Proszę o uwagi co do całości i szczegółów też mam czas do piątku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 06.01.2004 21:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2004 jeśli już instalujesz Mistrala, to firma która Ci to robi, powinna doradzić. Na mój gust ( teoria, ale mocno drążę temat ), obydwa mistrale wystarczą, głównie będą pracować na I, lub co najwyżej II biegu. na sterowaniu III pozycyjnym. Wydajność rekuperatora, a właściwie ich wentylatorów + GWC przydaje się latem w największe upały.Drugi aspekt to większej mocy wentylatory na niższym biegu będą raczej ciszej pracować niż mniejsze na full ( zakresy częstotliwości ). Jeśli masz kasę to kup raczej większy. Na początku miałem zamiar założyć wentylatory ok. 300 m3/h,po przeanalizowaniu tematu i obliczeniach. spróbuję znaleźć coś ok. 400-450 m3/h a może nawet 500 z 5 stopniowym transformatorem, co po stratach przesyłowych powinno dać mi max. ok. 1 z małym hakiem wymiany na godzinęDom 134 m2 340 m3 Cz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Karol N. 06.01.2004 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2004 Panowie jeszcze jedno, mój reku czeka na zainstalowanie (tzn. mam możliwość jeszcze zmienić jego typ) dlatego szybkie pytanie związane z parametrami domu: Pow uz domu ok 145 m2 kubatura ok 440 m3 (parter + poddasze uz) Parter przestrzeń otwarta tz. połączona kuchnia ( zkuchenka gazowo elektryczną - dodatkowy okap z odprowadzeniem do grawitacyjnej) z jadalnią z salonem kominek z wkłądem duża klatka schodowa na poddasze, na parterze jedno wc, poddasze to cztery sypialnie (jedna posiada garderobę) kotłownio-pralnio-łazienka (piec z zamknietą komorą spalania), łazienka rodzinna i już. A i oczywiście my czyli pięć osób. Teraz tak na dole w salonie dwa nawiewy, wyiąg w wc i w kuchnii, na górze nawiewy we wszystkich sypialniach wyciąg w obu łazienkach i zastanawiam się nad garderobą, dodatkowo pod nawiewy ma być podłączone rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka. dwie czerpnie jedna ścienna na okresy przejściowe i rurowa GWC pytanie zasadnicze jaki reku, pierwotnie miał być Mistral 300 (nawiew/wywiew 350m3 przy 110 Pa) teraz zastanawiam się nad Mistarl 400 (nawiew/wywiew 400m3 przy 150 Pa) chodzi mi o to, czy nie będzie ten drugi za mocny (z tego co wyczytałem nie powinno się przewymiarowywać wentylacji), oczywiście ten większy pobiera więcej energii ale nie wiem czy ten mniejszy poradzi sobie z czerpnią ziemną. Proszę o uwagi co do całości i szczegółów też mam czas do piątku Kiedys prosilem o oferte w http://www.rekupurator.pl do domku o nieco mniejszej objetosci jak Twoj i zalecili mi Mistrala 400 ze wzgledu na rurowy GWC a wystarczyl by Mistral 300 Pozdr Karol N. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Iras 06.01.2004 22:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2004 Witam wszystkich. Od dawna uważnie czytam o GWC i wymyśliłem sobie taki GWC:- rurowo-żwirowy GWC, a więc 2 kanały po ok. 15 -20m każdy i średnicy 20cm łączące czerpnie ze złożem żwirowym. Od złoża już tylko jedną rurą 20cm powietrze ocieplone (zimą) i oczyszczone dostanie się do rekuperatora. Co skłoniło mnie na takie rozwiązanie? - otóż uważam, że takie rozwiązanie będzie miało największą sprawność (grunt gliniasty, wys. poziom wód gruntowych-więc rurowy jak najbardziej na miejscu); żona jest alergikiem (musi więc być żwirowy); oraz niewielki koszt - koszty wykonania zwiększą się jedynie o koszt ok. 30-40 m rury i jej zakopania.Martwią mnie w tym rozwiązaniu nast. problemy: -jak uporać się z wysokim poziomem wód?, czyżby drenaż załatwił ten problem?-oraz chciałem mieć zaraz przy złożu żwirowym przydomową oczyszczalnię ścieków, czy oczyszczona woda z osadnika nie będzie przenikać do złoża żwirowego?Co Forumowicze myślicie o takim rozwiązaniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GRom 07.01.2004 06:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Z tego co wiem to przy rurowym GWC trzeba dodać wentylator przed reku. U mnie tak będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Szaruś 07.01.2004 08:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Chyba raczej przy żwirowym trzeba dodatkowego wentylatora. Opory typowego żwirowca na 300 m3/h to jakieś 100-150 Pa, typowego rurowca (50 m rury fi 200) to 20-25 Pa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysiekS 07.01.2004 09:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Przy realizacji instalacji uwzglednijcie tez, że rura glowna powinna miec srednice nie mniejszą niz 200 mm, jesli ma dostarczac ok. 900 m3, a szumy mają byc nieznaczne. Latem do chlodzenia nalezaloby stosowac jak najwiekszy nawiew, mysle, że co najmniej okolo 1 wymiane powietrza na godzine. Moj rurowy GWC pracuje teraz z wydajnoscią jak sądze okolo 700m3 na godzine, temp na zewnątrz minus 4 (dzisiaj), na wyjsciu plus 2, gdy na zewnątrz bylo minus 13 (wczoraj), na wyjsciu plus 1,5C Generalnie to temperatura na zewnątrz w malym stopniu wpływa na temperature na wyjsciu. Przy wyłączonym wentylatorze mam temperature w rurze plus 4C, Tyle ile przed jego zainstalowaniem wentylatora. Tak wiec grunt i rurowy GWC jest bardzo wydajny. Moj dom jest teraz nie ogrzewany, dziala tylko GWC. Wewnątrz mam temp. plus 1,5C, mimo silnych mrozow. Dom jest bardzo dobrze ocieplony, o czym pisalem na innych wątkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GRom 07.01.2004 09:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Przy fi 200 może i tak ale u mnie reku ma wlot fi 160 i trzeba dać przejściówkę z 200>160. i trzeba dołożyć wentylator.Trzech montażystów z różnych firm tak twierdziło.Pewnie to też zależy od wydajności reku.Sam już nie wiem, można pokusić się o nie dawanie a później dołożyć jakby co.Tylko na razie nie wiem czym się objawi to "jakby co" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
januszek 07.01.2004 09:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 do bezdomnego.kup 400 dlaczego ?z kilku powodów.1 opór przepływu w rurach (gwc) jest zależny od parametrów powietrza temp. ciśnienia, wigotności, i od samego przepływu (ilosci)przyjmijmy że opór jest max 1 Pa /m co przy 50m rury daje opór max 50Pa, dodaj jeszcze opory wewnętrznej instalacji. możesz jeszcze dołożyć filtry na wlocie i całkowity opór może przekroczyć 100Pa.2 jeżeli założysz wentylator o większym wydatku i ustawisz na minimum (wartość na której będziesz prawie zawsze pracował) to jego hałas będzie mniejszy niż gdy założysz wentylator słabszy i będziesz pracował na maxa.ps:moc pobierana wentylatora słabszego i silniejszego przy tym samym wydatku jest prawie taka sama. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Szaruś 07.01.2004 11:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Już raz podałem ten link, ale podam jeszcze raz. Opory przy różnych średnicach, długości rur i przepływach powietrza są podane tutaj. Dla rury fi 200 na stronie 15. Dla pozostałych rur na końcu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Iras 07.01.2004 13:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Widzę, że moja prośba o opinię rurowo-żwirowego GWC została zignorowana. Zatem ponawiam pytanie: co myślicie o takiej kombinacji? Mam nadzieję usłyszeć ostrą krytykę. Pozdrowienia. Irek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aka 07.01.2004 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Hej! Ja również spotkałe się z doborem Mistrala 400 zamiast 300 w przypadku GWC w domu. Dlaczego nieco większy:1. Mistral 400 ma większy spręż, dzięki temu będzie "męczył" się mniej niż 300 i pracował ciszej2. MISTRAL 400 ma króćce montażowe o średnicy 200 mm (Mistral 300 odpowiednio 160 mm) i dlatego przy wyższych biegach będzie mniejsze ryzyko wystąpienia szumów, również z GWC3. Większa ilość przekazywanego powietrza niesie więcej energii, w związku z tym efekt schłodzenia latem a podgrzania zimą będzie w przypadku MISTRALA 400 nieco lepszy niż przy M300 (sorry, jestem nieco laikiem w tej kwestii, ale nawet mi wydaje się to być logiczne). I głównie chodzi w tym właśnie o efekt schłodzenia powietrza latem.4. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się więcej na ten temat, niech zadzwoni do gości z http://www.rekuperatory.pl (telefon jest na ich stronie), oni wytłumaczą więcej. Pozdrawiam wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
neuron 07.01.2004 23:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Ja wsprawie konstrukcji mieszanej. Oba urzadzenia maja odmiennecharakterystyki i trzeba sie zastanowic w jakiej kolejnosci je stosowac,i w jakich proporcjach. Gdzies na forum pojawila sie informacja ze dla filtracji wystarczy 0,5 metra dlugosci GWC (wazna rowniez jest predkosc ruchu powietzra -> wys i szer)W opracowaniach ilustrujacych rozwiazania wentylacji hybrydowejpojawia sie czesto watek filtracji powietrza plynacego bardzo wolno przez odcinki kanalow o bardzo duzym przekroju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
neuron 07.01.2004 23:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2004 Latem kazdy m3/h jest na wage zlota. A izolacja rur to dopiero sprawa! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bws22 11.01.2004 23:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2004 Iras. Ja dopiero planuje GWC ale też myślę, że połączenie rurowego ze żwirowym to dobry pomysł, bo:rurowy jest prosty w budowieżwirowy (może metr na metr na metr zaizolowany od góry) filtruje powietrzejeżeli żwirowy będzie tuż przed wejściem do budynku to nie będzie problemu ze skroplinami bo sobie wsiąknądodatkowa róra do góry robi z tego nie GWC a druntowy filtr powietrzaale to tylko moje teoretyczne wymysły z długich zimowych wieczorówjakie będziesz miał parametry swojego?a co na to bardziej doświadczeni praktycy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bws22 11.01.2004 23:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2004 dodatkowa rura oczywiścieDo KrzyśkaSczy mógłbyś opisać dokładniej jak połączyłeś DGP z nawiewem rekuperatora?dla mnie problemem (teoretycznym oczywiście) jest to, czy do łazienek nie powinno być nadmuch ciepłego powietrza z kominka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
neuron 12.01.2004 07:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2004 Mam doswiadczenie z wejsciem do budynku przez sciane. Zrobilem wejscie powyzej poziomu zero dolna krawedz kilkanascie cm ponad. Rura dochodzi do sciany fungamentu w gruncie ze zpadkiem od budynku i przy scianie wychodzi pionowo ponad zero, jest zaizolowana (jest to pewien problem bo izolacja musi byc z jednej strony formowalna a z drugiej ochroniona przed wilgocia. Po wyjsciu nad ziemie jest wejscie w sciane calosc obodpwalem OSB na stelazu zrobionym z profili do regipsow. Mozna pomalowac, mozna oblozyc. Krawedzie dolne zrobione rowniez z profili by iniknac stykow z chodnikiem , calosc przyklejona i uszczelniona do chodnika i muru pianka montazowa. W takiej konstrukcji mozna jednoczesnie zrobic czerpnie (bypass) sterowana popychaczen z wnetrza budynku. Czerpnia wpieta bedzie trojnikiem w kanal na koncu odgalezienia przed kratka w OSB montujesz przepustnice. Bardzo duza roznica w oporach da efekt bypasu. Przepustnica mozna sterowac z domu za pomoca preta przeprowadzonego w murze. Pozostala przestrzen pudla proponuje zapchac welna. Ja z bypassu zrezygnowalem, bo cenie sobie filtracje w zwirowcu. Jak sasiad wylewal na pole gnojowke, to uciekalismy przed zapaszkiem do domu . Filtracja: nie redukowalbym zbyt mocno pola powierzchni przekroju GWC zwirowego (wys x szer). Z wielu opracowan wynika, ze bardzo duze znaczenie ma niska predkosc przeplywu. A predkosc przeplywu to bedzie obj/czas podzielona przez przekroj. Dwukrotne zmniejszenie pola daje dwukrotne zwiekszenie predkosci. Natomiast dlugosc mozna zmniejszyc. Pojawia sie jednak pytanie: czy warto wtedy dodatkowo budowac ruruwy? W koncu kopanie dolu 4 x 2 x 2,5 czy 2 x 2x 2,5 to organizacyjnie zadna roznica. Dlugosc ponizej 2 m (orientacyjnie ) moze miec ograniczone zastosowanie, ze wzgledu na spore wym warstw bocznych transportujacych powietrze na wieksze glebokosci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Karol N 12.01.2004 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2004 Mam doswiadczenie z wejsciem do budynku przez sciane. (jest to pewien problem bo izolacja musi byc z jednej strony formowalna a z drugiej ochroniona przed wilgocia. Czy ponizej poziomu ziemi rure ta tez izolowales welna mineralna. Jak zabezpieczyles to przed wilgocia? Karol N Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zbigniew Rudnicki 12.01.2004 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2004 Zastosowanie GWC żwirowego jako filtru w uzupełnieniu do GWC rurowego nie wydaje się dobrym pomysłem.Do filtrowania służą zwykłe filtry tkaninowe, które zapewniają dobrą filtracje (nawet dla alergików), małe opory pneumatyczne, łatwą zmywalność i wymienność. Takie 2 filtry można obsadzić w pionowych ściankach murowanej czerpni, wystającej 1-1,5 m ponad poziom terenu. Od razu nie wpuszczamy kurzu do GWC rurowego.Zasada każdego filtru jest podobna : zbiera on cząsteczki kurzu i po jakimś czasie wymaga oczyszczenia, lub się zatka.Jak czyścić i dezynfekować filtr żwirowy ?Przy GWC rurowym z filtrem tkaninowym przypuszczalnie wystarczą wentylatory wbudowane w rekuperator dające spręż rzędu 100-200 Pa.Przy żwirowym potrzebny dodatkowy wentylator. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.