Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplanie dachu wełną - analiza kosztów. Proszę o opinie


Meequ

Recommended Posts

Witam, ponieważ akurat kupuję wełnę na ocieplenie poddasza, postanowiłem zrobić analizę kosztów ocielenia i oto co m wyszło

 

Ponieważ fizykę miałem w szkole 15 lat temu i wzory wymyślałem „na czuja” ;) zachęcam do dyskusji i poprawek. Wyliczenie ma charakter orientacyjny, a nie akademicki więc wprowadziłem pewne uproszczenia, proszę się o to nie czepiać.

 

Założenia brzegowe:

Powierzchnia wewnętrzna (ocieplana) dachu ok. 152 m2, zakładam ocieplenie całości wzdłuż krokwi, oraz oporność cieplną krokwi – 0,8. Zakładam że powierzchnia krokwi (szerokośc 8cm) to 14 m2 ( dane wzięte z mojego własnego dachu)

Wariant pierwszy: Uni-Mata (0,039) 15+15 cm. R dla 15 cm = 3,85 dla 30 = 7,69

R= 14/152 x (3,85+0,8 )+138/152x7,69 = 7,41

U=1/R=0,134

Szacunkowy koszt zakupu brutto za 300m2: 5700 zł

 

Wariant drugi: Uni-Mata 15cm + SuperMata (0,033) 10cm

R=14/152X(3,0 +0,8 ) + 138/152 x (3,85 + 3,0) =6,57

U= 1/R= 0,152

Szacunkowy koszt zakupu brutto za 300m2: 6200 zł

 

Wariant trzeci: Uni-Mata 15+10 cm

R= 14/152 x (2,56+0,8 )+138/152x6,41 = 6,11

U = 1/R= 0,163

Szacunkowy koszt zakupu brutto za 300m2: 4860 zł

 

teraz przechodzimy do drugiej części, tj obliczymy jaka jest różnica w stratach energii dla dwóch skrajnych przypadków tj U=0.134 i U=0,163

 

Założenia brzegowe:

Wartość energetyczna metra sześciennego gazu (znalazłem na formum) to ok.93MJ, umniejszona o sprawność instalacji (80%) – 75MJ. Nie znam niestety ceny gazu ;(

Założenie że „rok grzewczy” składa się z 30 dni z temperaturą zew -10 st C, 90 dni z temp. 0 st C i 60 dni z temp +10 st C. Temperatura wewnątrz budynku to +20 st. C. Dla ułatwienia założyłem, że najlepszy z dachów ma U-0,14 a najgorszy U=0,17

Wyliczam moc promieniowania dachu wg wzoru” P=U x powierzchnia x różnica temp

Stąd mamy moce cząstkowe dla wersji „13”

P1=630

P2=420

P3=210

Średnia ważona P14= 3/18 x P1 + 9/18 x P2 + 6/18 x P3 = 385W

Analogicznie dla dachu „17”

P1=765

P2=510

P3=255

Średnia ważona P17= 3/18 x P1 + 9/18 x P2 + 6/18 x P3 = 467,5W

 

Zatem różnica w promieniowaniu, tzn tyle więcej mocy emituje dach gorzej ocieplony , wynosi dP = P17 – P14 = 82,5 W

 

Energia to moc pomnożona przez jednostke czasu czyli 180 dni po 86400 sekund

W=P x t

Zatem przez 180 dni sezonu grzewczego dach odda o tyle energii więcej:

W = 82,50 x 180 x 86400 [J]

Co daje ostatecznie W=1283MJ

Odpowiada wartości energetycznej 17m3 gazu ROCZNIE !

 

Reasumując, wg mnie przy najlepszym z opisanych ociepleń oszczędzamy zaledwie 17m3 gazu rocznie. Zakładam nawet 100% błąd to i tak daje ok. 34 m3.

 

Proszę o wasze opinie co sadzicie o takim wyliczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd ty wziąłes takie ceny

ja mam uni mate 15cm za 18,2 zł, super mate 10cm za 17,0zł brutto to daje kwoty 7200zł w wersji pierwszej i drugiej 7040zł. Koszt zakupu

 

Podaję ceny w Poznaniu na dziś - Uni-Mata 15 19,20 brutto,

Uni-Mata 10 za 13,20 brutto. W wersji pierwszej masz 2x15 Unimaty

300x19,20=5760

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Same obliczenia są prawidłowe, dają pewien ogląd na skalę różnic.

Tyle jedno założenie trzeba zweryfikować:

Wartość opałowa gazu to max 34,5 MJ/m3, biorąc pod uwagę sprawnopść systemu 80% daje to nam 27,6 MJ ciepła z 1 m3 gazu.

Wyliczona przez ciebie różnica w stratach energii to 1283 MJ.

Co daje 46,5 m3 gazu rocznie.

Cena wynikowa gazu to około 1,20zł (jest ona rózna bo zależy od zużycia itp, to wszsytko jest w taryfie) po nowym roku będzie wyższa.

Rocznie daje to oszczędność: 55 zł.

 

Rózniac w kosztach najlepszej i najgorszej termicznie wersji to: 840 zł

Co daje okres zwrotu: 15,3 roku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Meequ a mieszkałes kiedys w lecie na poddaszu? Zle docieplony dach to nie tylko ucieczka ciepła w zimie, ale takze nagrzewanie sie go bardziej w lecie. I jezeli chcesz miec komfort na poddaszu to niestety, albo go dobrze ocieplisz, albo zainstalujesz sobie klimatyzator.

Dowiodłem w moich obliczeniach (wow brzmi dumnie) że dom w wersji minimum wypromieniuje o 82,5 W więcej energii.

Zatem można się pokusić o ile latem więcej przyjmie Zakładając róznicę temperatur nawet 80c liczę (na oko w trakcie pisania) że ta róznica może wynieść powiedzmy 300W, czyli tyle co mały grzejnik.

Teraz trzeba sobie ospowiedzieć na pytanie czy 300W na 60m2 to dużo czy mało ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim skromnym zdaniem .... kazda zlotöwka wlozona w izolacje domu predzej czy pözniej sie zwraca. To chyba jedyna zainwestowana w dom zlotöwka co sie zwraca :wink: Najszybciej to ta zainwestowana w dach. Wyda sie czasem wiecej na okna wybierajac energooszczedne ( fex 1.5 zamiast 1,8 ) choc powierzchnia okien jest z zasady mniejsza niz dachu. Wszystko inne jak np podlogi, wyposazenie kuchni z czasem sie zuzywa i starzeje i nigdy nie ma zwrotu takich inwestycji a mimo to latwiej jest wydac 1000zl wiecej na to niz na izolacje, tak to juz jest.

Izolacja jest to koszt jednorazowy i nie wymaga dodatkowych wydatköw na utrzymanie i uzytkowanie jak np agregaty do odzyskiwania ciepla. Oszczedzanie na izolacji .... zeby starczylo np na rekuperacje ???? To jest moim zdaniem podejscie do problemu oszczedzania energii ze zlej strony.

Ceny energii beda rosly i za jakies 10 lat mozna sobie tylko powspominac te wyliczenia - czy sie oplacilo? Jak bedzie wygladal rezultat przy warstwie 25cm izolacji i cenie gazu 2,5zl? Czy nadal zbyt maly zysk aby sobie tym glowe zawracac? Doizolowanie dachu nie bedzie takie proste jak juz dom wybudowany ale pöki co to warto sie dwa razy zastanowic - zysk maly ale zawsze zysk :wink:.

z

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie jestem za tym by inwestować w to co później trudno już zmienić. I zasadniczo zgadzam się z tezą, że izolować warto.

niejako przy okazji chciałem wywołać dyskusję opartą na pewnych konkretach. Czytałem już sporo na forum i masa postów jest taka:

-czy deskować dach

-tak deskować bo tak lepiej, na wszelki wypadek

 

albo

-jaką kupić dachówkę

-kup Creatona, bo najlepsza

 

gdyby budowali się tylko tacy których na wszystko stać, fomum nie byłoby potrzebne, bo zawsze mogli by zamówić to co najdroższe

Ale sporo ludzi patrzy na każdą wydaną złotówkę i myślę, że tego typu dyskusja jak budować optymalnie - nie za drogo i nie za tanio - jest potrzebna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Meequ zgadzam sie z toba ze nie ma co przesadzac w niektórych sprawach i mozna cos zrobic taniej a efekt koncowy bedzie podobny. Tylko że naprawde na niektórych rzeczach oszczedzic sie nie da zeby nie bylo skutków ubocznych. U mnie tym elementem na którym oszczedzac nie moge jest dach. Mam mały dom z poddaszem urzytkowym i wiem juz jakie tam potrafia byc temeratury w lecie i zeby miec jakis komfort na poddaszu musze zobic dobra izolacje cieplna, a nie mam na tyle pieniedzy zeby kupowac pozniej klimatyzatory. Dlatego nawet jestem w stanie w razie braku srodków zrezygnowac z grubszego ocieplenia scian, ale dobrze ocieplic poddasze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...