Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Mam już parę lat 3d afriso na calowej rurce - grawitacja na 5/4 a pompa na calowej bo i tak da radę, i jakoś nic się nie dzieje - jak pisałem grawitacja pracuje do 80C i robi to szybko a pompa startuje jak już kocioł przekracza 80 i wg mnie jest idealnie. Dzięki temu nie wiem co to jest kondensat w kotle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Na jednym calu grawitacja słabo działa - jak już musi być pompa to niech bypass z pompą bedzie calowy a reszta jednak choć 5/4 - a dla kotła 21 kw 6/4 też spoko.

Da się to tak zrobić zeby pompa i grawitacja działały zamiennie .

 

Pewnie się i tak, ale mam bufor wkopany 70cm poniżej kotła także racji bytu to nie ma

 

Jeśli by pompka obsłużyła 1 cal bez problemu to pewnie bym zrobił tak jak mówisz, ale i tak dla świętego spokoju dam 5/4 a by -pass 1 cal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście jestem zwolennikiem jak najprostszych instalacji stąd polecam grawitacyjne podłączenie kotła z buforem

Też jestem zwolennikiem prostych rozwiązań - dlatego polecam darować sobie grawitację. Ćwierć tego wątku to problemy z grawitacją.

Rury calowe, pompa bez bypassu i podmieszanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A trudno o prostsze rozwiązanie niż podłączenie kotła z buforem grubą rurą na której mamy bypass z mocną pompą odpalaną jak temperatura kotła minie 80 C.

Zapewniam że taka instalacja działa i jest idiotoodporna. Nawet jak pompa padnie to co najwyżej woda się zagotuje w kotle i para wyjdzie naczyniem przelewowym bo oczywiście układ powinien być otwarty -w zamkniętym trzeba by zamontować bardzo wydajne zawory bezpieczeństwa i też da się przetrwać. W moim kotle już widziałem ponad 120 C gdy pompa się zacięła i poza bulgotaniem bufora i zaparowaniem górnej łazienki gdzie jest naczynie żadnych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witajcie ponownie

 

Mam pytanko

 

Króciec zasilający z pieca jest umiejscowiony dość wysoko ( jak na zdjęciach)

 

Mam dylemat czy to przerabiać, w sensie dać tak 10cm poziomo od góry zbiornika

 

Bo w tym układzie pewnie będzie się zapowietrzać, ale z drugiej strony idzie rura do naczynia 3/4 na rurze zasilającej kocioł

 

Może trójnik i odpowietrznik zrobi robotę?

 

Czy nie zaburzy to ewentualne pracy grawitacyjnej?

 

https://zapodaj.net/plik-VqYmg9gsAt

 

https://zapodaj.net/plik-I0fljYeG0G

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też myślałem, nie ma co kombinować zwłaszcza jak nie dla siebie:D.

Na obecną chwilę koszt materiału na bufor 2000l, płaszcz 4mm dennice 6mm, dwie wężownice cwu 18x50m, oraz solarna pod stożek 22x25m i inne klamoty ok 8000,-.

Jak chcecie mogę wrzucać zdjęcia z prac.

 

Fajną ma kotłownie bo wchodzi byczek 2700x1000

Edytowane przez awaria09
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też myślałem, nie ma co kombinować zwłaszcza jak nie dla siebie:D.

Na obecną chwilę koszt materiału na bufor 2000l, płaszcz 4mm dennice 6mm, dwie wężownice cwu 18x50m, oraz solarna pod stożek 22x25m i inne klamoty ok 8000,-.

Jak chcecie mogę wrzucać zdjęcia z prac.

 

Fajną ma kotłownie bo wchodzi byczek 2700x1000

 

Jeśli tylko możesz i masz chęci to wszystko dokumentuj i dziel się tutaj. Być może i ja w przyszłości się skuszę na podobne "majsterkowanie" ;)

Edytowane przez MajkiD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, jestem w trakcie modernizacji kotłowni. Jako, że jest to ogólny temat pomyślałem, że będą tu osoby, które mogłyby mi doradzić/wyjaśnić, gdyż w internecie niewiele na dany temat znalazłem.

 

1. Na różnych forach natrafiłem na problem z uciekaniem ciepłej wody z bufora ze względu na grawitację. Czytałem, że zalecany jest zawór zwrotny klapkowy. Natomiast czy musi być dokładnie ten klapkowy, czy może być "zwykły"? Czym one się różnią w zastosowaniu?

Jako zawór zwrotny "zwykły" mam na myśli:

[ATTACH=CONFIG]466318[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]466319[/ATTACH]

 

2. Bufor 1000L mam zamiar grzać do 90°C (przy użyciu kotła na węgiel), jednak obawiam się o uszkodzenie pompy ciepła w momencie, gdy w buforze będzie 90°C, a pompa ciepła zechce się automatycznie odszraniać (zakładam, że do pompy ciepła nie może raczej dostać się temperatura 90°C, prawda?). Być może ma ktoś jakieś pomysły jak pogodzić pompę ciepła z 90°C w buforze?

Mój schemat instalacyjny:

[ATTACH=CONFIG]466321[/ATTACH]

 

3. Mój bufor to Austria Email (4 poziomy krućców). Bufor w środku nie jest emaliowany i dla lepszej ochrony, całą instalację chcę zalać inhibitorem korozji. Bufor robię w obiegu zamkniętym, zatem czy potrzebny jest montaż anody magnezowej wewnątrz bufora? W karcie gwarancyjnej producenta znalazłem wzmiankę, że trzeba w buforze zamontować anodę magnezową. Trochę się zdziwiłem, bo wydaje mi się, że przy zamkniętej instalacji nie jest ona potrzebna. Co o tym sądzicie? Czy być może producent zaleca instalację anody magnezowej w obawie przed użytkownikami, którzy nie stosują inhibitora korozji i montują układ otwarty?

 

4. Aby połączyć mój kocioł węglowy z buforem 1000L muszę zastosować wymiennik ciepła. Mój kocioł ma 50kW (zapewne jest przewymiarowany). Natomiast nie mam pojęcia jak "mocny" wymiennik ciepła powinienem zakupić. W internecie znalazłem informację, iż zaleca się na 10kW mocy kotła zastosować 0,25m2 - 0,30m2 powierzchni wymiany, zatem celuję w wymiennik ciepła z 1,6m2 powierzchni wymiany - czy taki wybór będzie poprawny?

 

5. Zastanawiam się, czy w swojej instalacji (ok. 90°C) mogę zastosować kształtki ocynkowe. Są one tańsze od mosiężnych, natomiast czy w czymś są gorsze? W internecie znalazłem pewną informację:

W instalacji często występują rury i kształtki ocynkowane. Mają one jednak dużą wadę w instalacjach c.o. o temperaturze wyższej niż 50°C.

W zalecanej temperaturze cynk na powierzchni wewnętrznej tworzy warstwę, która przyczepiając się do metalu ma działanie ochronne przed korozją.

Przy temperaturze 55°C warstwa cynku odspaja się i staje się luźna. W temperaturze powyżej 60°C następuje zmiana biegunowości, przez co korozja przebiega nawet 10-krotnie szybciej.

Natomiast czy jest ona prawdziwa i czy to jest "ta" wada kształtek ocynkowych (niższa cena = zastosowanie do niskich temperatur)?

 

Z góry bardzo dziękuję!

Edytowane przez MajkiD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

Proszę o rade ... nie jestem fachowcem

Rozładowuje mi się bufor - chcę zrobić pułapkę ciepła

Czy takie coś sprawdzi się ?

Bufor już robi robotę kilka lat - z rysunku wycięte są zbędne elementy

pierwszy rysunek przedstawia stan obecny

drugi planowane przeróbki

z góry Dziękuję za podpowiedzi[ATTACH=CONFIG]466397[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...