Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Dziury na wylot w obu ściankach i jakie pręty poprzez na wylot.

Potem pospawać je ładnie.

Patrząc na ściankę - kilka, na różnych wysokościach i w miarę równomiernie.

Pręt zbrojeniowy jest dość dobry...

Adam M.

 

Tyle to też wiem, chodziło mi o konkrety.

No to konkretnie: pręty St3S Ø12, czy takie rozmieszczenie wystarczy, czy dać gęściej?

 

http://img18.imageshack.us/img18/7360/60525254.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Lejek przewidywany, zawsze to więcej możliwosci "doładowywyania".

Chodzi mi po glowie PC powietrze-woda bo solary to trochę taki bajer jest.

Taką PC to już można wyrwać za 5k z instalacją to będzie ok 8k - do przełnięcia.

W naszym klimacie praktycznie co roku mamy ok. 5 miesięcy z temperaturą +2 do +10˚C.

W sam raz na taką pompę bo pracując w tańszej taryfie w połączeniu z buforem daje stosunkowo tanie ciepło i komfort obsługi.

Tanią CWU mamy przez to cały czas i żadnych problemów z dogrzewaniem przez parę miesięcy.

Gdy temp. zacznie spadać poniżej 0˚C to mam zamiar doładowywać bufor holcgazem.

Mam już dość czarnej roboty z węlem a to co ostatnimi czasy sprzedaje się u nas to jest to raczej produkt węglopodobny niż węgiel i dodatkowo dochodzą do tego złdziejskie metody pseudohandlowców.

Czyli co, rozumiem że prętów jest wystarczająco dużo? Po poprawkach będzie jakoś tak:

http://img404.imageshack.us/img404/8569/84630655.jpg

Edytowane przez r7m8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka ilość wzmocnień w sumie niczemu nie szkodzi.

Ale w górnej części bufora pracującego w układzie otwartym będzie występowało znacznie mniejsze parcie, więc ilość prętów mogla by być mniejsza niż w dolnej. IMHO.

Oczywiście przy zachowaniu jakieś symetrii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam mam pytanie bufor w ksztalcie walca 1000 litrów z jakiej grubej blachy bylem u fachowca który bedzie robil mi zbiornik powiedzial ze 3 mm blacha wystarczy wzupelnoci mam troche obawy ja sie na tym niieznam ale wkoncu bylem u fachowca co wy myslicie wsumie na alegro gotowe zbiorniki sa z blachy 3 doradzcie mi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie z innej beczki.

Planuje bufor 1000 l. Na całym domu mam podłogówkę, łącznie 8 obiegów jakieś 110 m2, obiegi od 50 do 70 m.

Jaka pompę dobrać do napędzania podłogówki. Przy sterowaniu pogodowym pompa pracuje cały czas a sterownik reguluje temperaturę czynnika za pomocą zaworu trójdrogowego ?? Dobrze to rozumiem ??

Wyjście z bufora 3/4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam ten wątek i czytam, i nasuwa mi się następujące spostrzeżenie (cytaty niedosłowne):

Ktoś - Ale ten bufor będzie za duży.

Adam_mk - Bo im większy, tym więcej gromadzi ciepła.

Ktoś inny - A może 200-300l wystarczy?

Adam_mk - Wystarczy, ale dla domku dla krasnali, a nie dla domu o powierzchni xxx m2.

Ktoś jeszcze inny - Skoro 1000l jest dobrze, to może 600l też przejdzie?

Adam_mk - Chcesz mieć bufor ciepła, czy termosik z herbatą? Im większy, tym lepszy!

Itd.

Wniosek: Aby wszyscy byli zadowoleni, trzeba mieć dużą pojemność cieplną w małym opakowaniu. Większa masa = więcej zgromadzi ciepła. Mniejsze wymiary = mniejsze straty przez ściany i łatwiej zrobić.

Najłatwiej (i najtaniej) można to zrobić z wodą. Chcesz więcej ciepła, wlej więcej wody do większego bufora. No ale czy masa termiczna jednego metra sześciennego musi być ograniczona do jednej tony? Jeśli w grę wchodzi tylko woda, to tak. Jeśli dopuścimy coś cięższego, to nie. A jakby do bufora włożyć klocek ze stali, ołowiu, betonu, czegokolwiek o gęstości większej niż woda? Wówczas nasz 1m3 będzie miał masę większą niż 1 tona. Oczywiście, ten klocek będzie pochłaniał i oddawał ciepło wolniej niż sama woda (proporcjonalnie do pola powierzchni). Aby to przyspieszyć można zamiast klocka włożyć płyty, pręty, cokolwiek o dużym stosunku powierzchni do masy.

 

Pytanie: Jeżeli zdecydujemy się na zwiększenie masy termicznej w ten sposób, to jaki materiał najlepiej się nadaje, w jakim kształcie i jak umiejscowiony wewnątrz zbiornika? Jeśli to będą pionowe pręty, to czy nie będą przewodziły ciepła z góry na dół (szybciej niż robiłaby to sama woda)? Czy może pręty poprzeczne? Pierścienie? A może wystarczy ten wewnętrzny "lejko-komin" zrobić z bardzo grubej blachy i sam będzie wówczas znaczącą masą termiczną?

 

Mam dylemat. Znalazłem na złomie rury o odpowiedniej średnicy na bufor tyle że pocięte na kawałki 190 cm a ja potrzebuję 240 cm. Co sądzicie o dospawaniu brakujących 50 cm z innego kawałka ? Wytrzyma taki spaw ?

Jeti, skąd jesteś? Niechciałbyś się pochwalić gdzie i mniej więcej za ile znalazłeś taki towar? Oraz czy coś zostało?

 

witam mam pytanie bufor w ksztalcie walca 1000 litrów z jakiej grubej blachy bylem u fachowca który bedzie robil mi zbiornik powiedzial ze 3 mm blacha wystarczy wzupelnoci mam troche obawy ja sie na tym niieznam ale wkoncu bylem u fachowca co wy myslicie wsumie na alegro gotowe zbiorniki sa z blachy 3 doradzcie mi

Mi wczoraj majster powiedział, że i 4-ka może nie wytrzymać. Po czym zaczął narzekać na: trudności z obróbką, ciężar, że te spawy muszą być szczelne, a jemu się już nie chce, itd. (wszystko suto poprzerywane przekleństwami). Chyba muszę znaleźć nowego fachowca. Ma ktoś namiar w okolicach Warszawy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piwosław: Obawiam się, że branie pod uwagę samego ciężaru substancji jest niewystarczające. Najważniejsze jest jej ciepło właściwe, czyli upraszczając ilość energii, którą substancja potrafi zmagazynować. Woda ma wysoką wartość ciepła właściwego a np. stal już o ok. 10 razy mniejszą.

 

Np. beton jest cięższy powiedzmy dwa razy od wody ale ma o 4 razy mniejsze ciepło właściwe. Czyli w praktyce ta sama objętość zmagazynuje 2 razy mniej energii. Nie tędy droga.

 

Jestem z Krakowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi wczoraj majster powiedział, że i 4-ka może nie wytrzymać. Po czym zaczął narzekać na: trudności z obróbką, ciężar, że te spawy muszą być szczelne, a jemu się już nie chce, itd.

 

Właśnie 4-ka jest w sam raz.

Firmy programowo produkujące bufory używają 3-ki i tyle w rzeczywistości wystarczy.

Ze względu jednak na to, że robimy bufor metodą rzemieślniczą, bez stosowania odpowiedniego oprzyrządowania i reżimów technologicznych używa się 4-ki aby zrekompensować nieuniknione niedociągnięcia.

Gość pewnie spawał do tej pory tylko zawiasy do bram, tyle to i ja potrafię :).

Spawacz z prawdziwego zdarzenia potrafi położyć taką spoinę, że aż chce się patrzeć i to za pierwszym razem bez poprawek spoina i szczelna i dobrze wtopiona i lico ładnie wyprowadzone.

Ale do tego trzeba trochę talentu i parę kilometrów spoin za sobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Slyszałem o takich buforach z metalowymi zamknietymi kształtkami w ich środku,wypełnionymi parafiną dla zwiększenia kumulacji.Czy ktoś to może potwiardzić?

Na złomie nabyłem dwa kawałki rury z kołnierzami o średnicy wewnnętrznej 30 cm i grubości ścianki 1cm.Po skręceniu i napelnieniu wyidzie z tego bojler pionowy o pojemności 90 l i łącznej wadze 230 kg,ponieważ sam bojler będzie ważył140kg.Ciekawy jestem ile tak na prawdę ciężar bojlera podgrzany przez wodę i po zabraniu tej wody ,podgrzeje nowej wody?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś chce tanio zbudować bufor to pozostaje mu jedynie częste zaglądanie na składnice złomu :)

Ja za pierwszym razem trafiłem na odpowiednią rurę (choć mogła by być ciut szersza) ale tu się nie wybiera albo bierzemy co jest albo czekamy nie wiadomo ile ale wcześniej czy później coś się trafi.

Wszędzie jest pełno takich złomowisk i ruch na nich jest ogromny.

 

Rurę mam fi 70x 280 (po wyrównaniu ok 250) ścianka 10mm !!

dekle dwa

mufki są hamburgi też

W przyszłym tygodniu spawamy...

 

i dla gościa nie ma problemu grubość czy że zardzewiały dobry spawacz pospawa wszystko !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...