Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

myślę o tym piecu i buforze i myślę :)

wiem ze wychodzę na niedouczonego .....ale tak jest :) troszkę nie mogę sobie tego wyobrazić i pojąć :)

boję się ze piec 32 kW będzie za duży do zbiornika ok 1500 l na większy zbiornik nie mam miejsca :(

a chciałbym zeby mi to wszytko "jako tako chodziło".

czy kupić 25 kW .................

doradźcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

a mnie nurtuje jeden problem: jaki najmniejszy promień (czy średnice) da się zgiąć na rurze miedzi miękkiej 18 i 22mm bez użycia giętarki i innych specjalistycznych gadżetów, tak z ręki, powiedzmy zawijając na jakimś walcu?

Nie bardzo. Prawie zawsze rura się zgina. Możesz próbować jakąś sprężyne nasunąć na rurę (w miarę scisło) - ale też nie wiem jak przy takim rozmiarze to zaginanie się zachowa - metoda raczej do cienkich rureczek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bardzo się uprzesz i odwołasz do palnika (glejowanie) to uzyskasz nawet 2R.

Gnij w łapach a nie na walcu, bo nie wyczujesz kiedy się zacznie spłaszczać.

Było o gięciu i postępowaniu z miedzią...

Jak Piczman robił - to było...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właściwe chodzi mi o takie gięcie jak na fotce forumowego kolegi (pozwoliłem sobie na zapożyczenie zdjecia ;) ), z tym, że na fotce jeśli dobrze pamiętam jest gięcie rury 15-tki a ja myślę nad 18 lub 22 mm i być może zawijas w środku dla zawrócenia rurki na drugi ślimak (choć tu może lepiej na łukach lutowanych), coś jak środek w pętli ślimakowej podłogówki:

http://img829.imageshack.us/img829/6046/d2f1b209fcbc71c6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę z innej beczki.

 

Otóż myślałem sobie o takim buforze, troszkę większym aniżeli TONA wody, takim na zimę. Myślałem już chyba z pół roku. Był jeden pomysł, aby pod wylewką zakopać butelki z wodą, ktoś go rzucił, chwała mu za to. W każdym razie postanowiłem pochylić się głębiej nad tym pomysłem. A mianowicie, BECZKI. Takie standardowe 200l.

 

Pomalować beczki czymś antykorozyjnym, dokładnie, albo kupić takie z ocynkiem. Zalać je wodą z jakimś syfem żeby glony nie rosły(glikol chyba starczy).

Na poziomie ław zrobić chudziaka. Postawić to na tym(myślę o tym, żeby to postawić na jakiejś izolacji termicznej, tylko jakiej? do przemyślenia.). Od fundamentu pionowo zaizolować 10cm-12cm styropianu, ułożyć rurkę zygzakiem 15CU i zasypać piachem, albo i nawet betonem.

średnica 580 mm wysokość 880 mm.

Załóżmy, że robimy to w pomieszczeniu 5mx5m i dajemy 12cm styro. wchodzą 64 beczki. i 5,5m3 do zalania lub zasypania. 13m3 wody.

 

Koszt 64beczki jakieś 1000zł 5,5m3 betonu po 300zł 1650zł. Beczka glikolu 120kg 49% kosztuje 1000zł myślę, że z 2 sztuki stykną, może uda się coś taniej. wychodzi 2000zł.

 

Czyli koszt naszego bufora 5000zł. 13m3 wody,

13 TON WODY + 5m3 betonu. YES YES YES!

 

I to tylko pomieszczenie 5x5.

 

Mam pytanie do znawców tematyki cieplnej. Jak policzyć ucieczkę ciepła z takiego czegoś. Chodzi mi np. o to jak moco będzie grzała podłoga w lato (watt/m2) oraz jak dużo tego ciepła ucieknie. Kompletnie nie wiem jak to policzyć.

Oczywiście nabicie będzie miało miejsce poprzez solary latem.

 

Na i szukam jakiegoś pomysłu na izolację cieplną od dołu.

 

No i oczywiście jakieś opinie.

Edytowane przez herakles
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale czy nie pzrerost formy nad treścią? tak na oko jak się tu pisze to 1000l zład bufora dostarcza ciepło do ogrzewania na jedną dobę (czasem dwie), to twoje 13 ton wody (no i trochę betonu) grzane całe lato solarami , jezeli nawet zrobiłbyś to tak zabezpieczone termicznie jak forumowe bufory, to wystarczy ci raptem na dwa tygodnie. w porywach do miesiaca.. ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, obserwuję już ten wątek od dłuższego czasu i powoli nadchodzi ten czas, za wykonanie bufora się będę brał.

Mam kilka swoich przemyśleń odnośnie konstrukcji bufora. Mój bufor będzie miał 80 cm średnicy (żeby przez drzwi dziewiędziesiątki się mieścił), i ok 1250 l pojemności.

 

Wężownica c.w.u.: 25 mb cu fi 22 - spirala na całej wysokości zbiornika, wejście przez ścianę zbiornika w okolicach powrotu do kotła c.o., zwoje zagęszczają się ku górze. dodatkowo przy samej górze zbiornika podział rury 22 na dwie równoległe rury 15 długości 5 mb każda, które łączą się przy końcu w jedną rurę fi 22 która wychodzi ze zbiornika. Te dwie równoległe nitki mają na celu zwiększenie powierzchni grzania co pozwoli (mam nadzieję) lepiej wykorzystać ciepło z bufora przy niższych temperaturach. Wewnątrz bufora zamocowany krzyżak do którego zamocowane będzie stelaż formujący wężownicę (pręty mosiężne, miedziane czy coś takiego)

 

Wężownica solarna: 40 mb cu fi 15 - dwie równoległe spirale długości 20 mb, zasilanie i powrót fi 18 w dnie zbiornika.

 

Lejek z blachy jak najcieńszej byle można go było stabilnie ustawić i zamocować na dnie zbiornika.

 

Bufor z przykręcanymi dennicami.

 

Przejścia przez ściany bufora wężownic miedzianych przy pomocy kształtek mosiężnych (kupiłem ciastoramie).

 

Jedyna różnica polega na tym, że nie stosuję łuków do wirowania zładu, ale zamiast tego wejścia i powroty wody a także wężownicy c.w.u. umieściłem stycznie do okręgu o średnicy 70 cm, jest to zarazem średnica spirali c.w.u. Ponadto przepływ wody w spirali będzie w przeciwnym kierunku niż wiruje zład.

 

Jeśli kogoś interesują rysunki to mogę podesłać PDF lub DWG, pytać na priv.

Na razie to tylko moje przemyślenia, ale wkrótce ruszam i na pewno dam znać co i jak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://allegro.pl/zbiorniki-zbiornik-stalowe-epoksyd-oraz-stal-ko-i1168018213.html

O niebo lepsze.

 

Dla tych co za kilka lat będą czytać:

Aukcja stalowych zbiorników 15m3 za 5kpln.

 

Ale gdzie ja to zmieszczę pod podłogą?

 

ale czy nie pzrerost formy nad treścią? tak na oko jak się tu pisze to 1000l zład bufora dostarcza ciepło do ogrzewania na jedną dobę (czasem dwie), to twoje 13 ton wody (no i trochę betonu) grzane całe lato solarami , jezeli nawet zrobiłbyś to tak zabezpieczone termicznie jak forumowe bufory, to wystarczy ci raptem na dwa tygodnie. w porywach do miesiaca.. ;)

 

13TON dla pomieszczenia 5x5. A dom jak będzie 9x11 to wyjdzie z 40 ton wody. Do tego ogrzewanie niskotemperaturowe.

40 ton wody, załóżmy, że uda się podgrzać do 40stopni. I załóżmy, że odbieramy energię do 20stopni. to daje 4kJ/kgK czyli 4kJ*40000kg*20K/kgK=3200 MJ

 

3,2 GJ grzejąc mocą ciągłą 3kW daje nam 1Ms czyli około 11 dni.

 

Kurde mało! a jeszcze straty....

Ciekawy link:

http://www.google.pl/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CB0QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.ely.pg.gda.pl%2F~zkusto%2FEnergia_odnawialna%2FWyklady%2FSlonce_Duze_instalacje_sezonowe.pdf&rct=j&q=akumulacja%20ciep%C5%82a%20sezonowa&ei=1Pd0TNreB8qVswb-qozeBQ&usg=AFQjCNHaqxnPRrl2oJStNNjeZ4ukIj7XXw&cad=rja

 

Ale grzejąc do 90st... do ilu można w praktyce nagrzać solarami?

Edytowane przez herakles
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę chyba poniosła Cię wyobraźnia :).

Zastanawiałeś się jaka będzie rozszerzalność cieplna takiego 40-tonowego zładu?

Można spróbować wykonać taki potężny zasobnik energii, ale trzeba do tego podejść trochę inaczej.

Sam zastanawiam się nad czymś podobnym (tak z 3-4tyś kWh dostępnej energii), ale jeszcze cały czas kombinuję z wszystkimi za i przeciw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol:

Odgrzewacie stare tematy i podejścia...

Rosjanie chcieli tak ogrzewać Moskwę.

Padło z braku kasy...

 

MOŻNA postawić system solarnego wsparcia ogrzewania.

Da się...

Tyle, że chałupę od samego początku do tego trzeba sobie zrobić.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo woskiem trzeba zalać a nie wodą, tu na tym forum jest taki wątek o woskowym akumulatorze ciepła do ładowania solarem w lato i do grzania przez większość zimy

 

PS pniżej link do szamba żelbetonowego szczelnego 10m3 za 2 tyś, czyli 2 takie i masz woskowy akumulator za 4 tyś na pół zimy

http://allegro.pl/10m3-najmocniejsze-szambo-szamba-zbiorniki-na-i1192306934.html

 

Biorąc pod uwagę Ciepło właściwe wosku, ciepło topnienia wosku i ciepło właściwe wody można policzyć, że woskowy akumulator ma sens jedynie gdy odbieramy temperaturę i ładujemy w okolicach temperatury topnienia wosku (50-60 stC) inaczej woda wychodzi duuuuużo wydajniej, ale i TANIEJ. Pisałem o tym w tym wątku o którym piszesz.

 

Szambo, ok, ale jak to zaizolować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...