Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Baniak jakieś 1000 l.

Średnica 73 cm wysokość jakieś 260 cm.

Paliłem na próbę jakimiś odpadami z budowy (drewno). Wystarczyło jak to mówią małe naręcze (pół pieca) i woda w górze bufora nabita do jakiś 45 st.

Oczywiście obieg bez pompki bo jak włączę pompkę to zabiera tą ciepłą wodę w dół . W kranie gorąca po 20 minutach jak się spaliło to co wrzuciłem.

 

Mam takie małe pytanie.

Czym przyklejacie czujniki od termometrów do bufora.

Ja próbowałem ta stalową taśmą (niby najlepsza) ale przy 80-90 st. się odkleja

Edytowane przez Terenia & Maciek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

witam

 

troszeczkę z innej beczki.

możecie pochwalić się jak długo ładujecie swoje buforki i jak długo się rozładowują abym miał porównanie ze swoim

 

mój 1000 litrów w układzie otwartym ładuje się około 3,4 gdz z 30 do 75st C- w tym czasie spalam wiaderko węgla[ok 14kg] w moim zebcu 21kw

przy tej okazji ogrzewam 300 litrów wody [około 60st C] poprzez wymiennik cieplny[miała być dołączona pompa ciepła ale na razie sprawa upadła więc chyba wymiennik zdemontuje bo szkoda energi elektrycznej na chwile obecną]

dane te podaje z ostatniej mroźnej zimy bo teraz tylko grzeje cwu.

i to mnie zadowala i chyba jest dobrym efektem ale rozładunek ;

 

gdy pale w piecu zawsze już pracuje i podłogówka i grzejniki na poddaszu

podłogówki mam 85m2 i 3 duże grzejniki na poddaszu[są przewymiarowane aby grzały przy 40st i tak się dzieje]

 

budynek ocieplony 18cm na zewnątrz i 24 cm w stropie i stropodachu ,podpiwniczony

 

od 75 stopni do 35 stopni rozładowuje się około 8 gdz ale to trudno stwierdzić bo te 35 st to temp podłogówki i duża bezwładność ją utrzymuje ale grzejniki mam ustawione aby przy 38 stopniach się wyłączyły i one tak po około 6gdz od wygaszenia w piecu się wyłączają więc te dane mnie nie zadowalają.

budynek zamieszkany w styczniu więc może jeszcze zwiększone zapotrzebowanie a może coś innego??

 

podajcie proszę swoje osiągnięcia i uwagi [z racji pracy dostęp do netu mam ograniczony więc odp będą opóźnione]

pozdrawiam serdecznie

mundi73

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuje pomocy, bo zima za pasem a moj 1000l bufor dopiero na papierze (rysunek tu: http://vimtech.net/bufor.jpg).

Ponawiam wiec moje pytania - choc troche zmienione:

 

1. Kominek z PW lepiej podlaczac przez wezownice w buforze czy przez wymiennik plytowy? Koszt zblizony - w jednym przypadku wiecej pracy a w drugim dodatkowa pompa i pare klamotow na zewnatrz. Jaka dlugosc wezownicy do kominka 12kW - 25m fi22 wystarczy?

2. Czy rurki wezownicy a buforze (trojniki, kolanka) nalezy lutowac lutem twardym czy miekkim? Co trzeba lutowac bezwzglednie twardym lutem?

3. Chce dac przejscia rurek wezownic przez bufor za pomoca polaczen lutowanych. Czy te rurki sie lutuje lutem srebrowym bezposrednio do scianek zbiornika, czy sie stosuje jakies dodatkowe ksztaltki? Jest gdzies jakis rysunek jak to nalezy poprawnie wykonac?

4. Ile kupic lutu srebrowego? Bede mial 2-3 wezownice. Nie chce kupowac za duzo, a musze to zrobic przez internet.

5. Moj zbiornik bedzie cisnieniowy - z oblymi dennicami. Czy starcza dennice i scianki o grubosci 3mm (wiekszosc kupnych buforow tak ma), czy moze dennice nalezy dac 1mm grubsze?

 

Bede wdzieczny za pomoc - czasu malo, a chcialbym miec ten bufor juz w postaci bardziej materialnej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuje pomocy, bo zima za pasem a moj 1000l bufor dopiero na papierze (rysunek tu: http://vimtech.net/bufor.jpg).

Ponawiam wiec moje pytania - choc troche zmienione:

 

1. Kominek z PW lepiej podlaczac przez wezownice w buforze czy przez wymiennik plytowy? Koszt zblizony - w jednym przypadku wiecej pracy a w drugim dodatkowa pompa i pare klamotow na zewnatrz. Jaka dlugosc wezownicy do kominka 12kW - 25m fi22 wystarczy?

2. Czy rurki wezownicy a buforze (trojniki, kolanka) nalezy lutowac lutem twardym czy miekkim? Co trzeba lutowac bezwzglednie twardym lutem?

3. Chce dac przejscia rurek wezownic przez bufor za pomoca polaczen lutowanych. Czy te rurki sie lutuje lutem srebrowym bezposrednio do scianek zbiornika, czy sie stosuje jakies dodatkowe ksztaltki? Jest gdzies jakis rysunek jak to nalezy poprawnie wykonac?

4. Ile kupic lutu srebrowego? Bede mial 2-3 wezownice. Nie chce kupowac za duzo, a musze to zrobic przez internet.

5. Moj zbiornik bedzie cisnieniowy - z oblymi dennicami. Czy starcza dennice i scianki o grubosci 3mm (wiekszosc kupnych buforow tak ma), czy moze dennice nalezy dac 1mm grubsze?

 

Bede wdzieczny za pomoc - czasu malo, a chcialbym miec ten bufor juz w postaci bardziej materialnej...

 

 

Ad1. Czemu chcesz puszczać koniecznie kominek poprzez wężownicę? Masz go w układzie zamkniętym? Ja bym załadował go bezpośrednio do bufora bez wężownicy i zastosował układ otwarty z naczyniem wzbiorczym. Jest to prostszy układ i mniej kosztowny.

 

Ad2. Lut miękki wytrzyma ciśnienie jakie będzie w czasie pracy. Przecież mamy lutowane instalacje wody na miękko. problemem jest to, że czasem lut miękki nie wytrzymuje naprężeń i może puścić. Gdy mamy dostęp do niego to zawsze idzie poprawić, lecz w buforze takiego komfortu nie ma i naprawa może być dość kłopotliwa. Dlatego lutujemy twardo by już tam nie zaglądać, bo to ma działać i 50 lat ;)

 

Ad3. Trzeba wspawać tulejkę przejściową w płaszcz i przez nią wypuścić rurkę miedziana i lutować.

 

Ad4. Czym będziesz lutował? Chodzi mi o palnik. Radzę się zaopatrzyć w jakiś porządny który da radę nagrzać do odpowiedniej temperatury. Spoiwo to można kupić w każdym hydraulicznym, a lut srebrny jest strasznie drogi i tylko nieznacznie obniża temperaturę topnienia. Moim zdaniem lepiej zainwestować w lepszy palnik.

 

Ad5. Z założenia bufor ma być w układzie otwartym i wielkich ciśnień to tam nie będzie. Odnośnie korozji to poczytaj posty adam_mk to się dowiesz, że powinien na długo wystarczyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Czemu chcesz puszczać koniecznie kominek poprzez wężownicę? Masz go w układzie zamkniętym? Ja bym załadował go bezpośrednio do bufora bez wężownicy i zastosował układ otwarty z naczyniem wzbiorczym. Jest to prostszy układ i mniej kosztowny.

 

Ad5. Z założenia bufor ma być w układzie otwartym i wielkich ciśnień to tam nie będzie. Odnośnie korozji to poczytaj posty adam_mk to się dowiesz, że powinien na długo wystarczyć...

 

Instalacja i bufor bedzie w ukladzie zamknietym - ja mam jeszcze inny problem, malo miejsca i nie zmieszcze dodatkowo naczynia wzbiorczego. Jedynie kominek bedzie w ukladzie otwartym i stad pytanie - czy lepiej go podlaczyc przez wezownice czy przez wymiennik plytowy.

 

Ad4. Czym będziesz lutował? Chodzi mi o palnik. Radzę się zaopatrzyć w jakiś porządny który da radę nagrzać do odpowiedniej temperatury. Spoiwo to można kupić w każdym hydraulicznym, a lut srebrny jest strasznie drogi i tylko nieznacznie obniża temperaturę topnienia. Moim zdaniem lepiej zainwestować w lepszy palnik.

 

Rurke do rurki owszem polutuje zwyklym lutem. Mialem na mysli przejscia przez scianki bufora. Tam jest lutowanie miedzi do stali i wg. Adama_mk lut srebrowy musi byc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam i tak sobie myślę, że budujesz sobie spory kłopot...

Jak zrealizujesz to, co zamierzasz - to rodzinkę na czas uruchamiania z daleka, bo Ci się to rozleci!

 

Po kolei...

Bufor w układzie otwartym czy zamkniętym NADAL jest buforem!

Służy do przejmowania pików mocy i gromadzenia ciepła.

Chyba, że się mylę...

Jak się nie mylę - to chcesz go rozgrzewać!

Wtedy ciecz (jak każde ciało w przyrodzie) się rozszerzy.

Naczynie wzbiorcze więc być MUSI!!!

Zwykle 6-8%

Od 1000 litrów to będzie 60 do 80 litrów.

Jak go nie dasz to coś MUSI puścić!

DLATEGO, że w układzie zamkniętym do żadnego przelewu nadmiar nie poleci (nie masz przelewu), bo nie planujesz układu bezpiecznego!

 

Lutowanie...

Sugeruję wszystko lutem twardym.

Jak kolega pisał - tam się już potem nigdy nie zagląda a ma trzymać "wiecznie".

A do tego te zamknięte pomysły...

Przejście przez ściankę robię tak, że do miedzi wlutowuję na twardo taką kształtkę mosiężną rura - gwint.

Do tej kształtki w ściance baniaka jest robiony otwór.

Kątówka, czyszczenie i zwilżenie STALI lutem srebrowym (Ag45).

Potem wlutowanie twardo tej kształtki z gwintem w ściankę bufora.

Lutem srebrowym idzie ślicznie.

MOŻNA na mosiądz, ale to galernicza robota, to wolę zapłacić i w 15 minut pewnie zrobić zamiast ćwiczyć problem 2 dni...

Wtedy boraks, czasem jeszcze inne topniki, mosiądz lubi się odcynkowywać....

Nie polecam, jak da się lepiej.

 

Przemyśl problem jeszcze raz!

Nie chrzań, że nie masz miejsca na naczynie wzbiorcze...

TO TEGO NIE BUDUJ LUB JE ZNAJDŹ!!!

Zrób baniaczek, kominek i całą resztę w układzie otwartym, bezpiecznym.

CO Ci w tym przeszkadza?!

W CZYM ten układ zamknięty ma być lepszy?!

Tylko - konkrety!

Tłumaczenia - bo wszyscy tak robią - nie przyjmuję!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Adamie za wyczerpujaca odpowiedz.

 

Z tym naczyniem wzbiorczym to troche niejasno sie wyrazilem - oczywiscie ze bedzie.

W czym problem (w moim przypadku) - ja nie za bardzo mam jak dac takie naczynie w najwyzszym punkcie instalacji (tak - aby nie stanowilo watpliwej ozdoby) - dlatego chce po bozemu dac naczynie wzbiorcze do ukladu z kominkiem - ono bedzie male, bo ten obwod wodny ma mala pojemnosc i bez trudu je pomieszcze w okolicy kominka.

Glowny obwod instalacji - ten z buforem i podlogowka w calym domu bedzie mial ok 1000l pojemnosci i bedzie wspolpracowal z naczyniem przeponowym - ktore w przeciwienstwie do naczynia otwartego nie musi byc w najwyzszym punkcie - to jest dla mnie najwieksza zaleta ukladu zamknietego.

 

Ja nie wykluczam calkowicie ukladu otwartego - chce jednak zrobic zbiornik ktory bedzie nadawal sie rowniez do pracy w ukladzie zamknietym.

 

Wlasciwie to zostalo mi tylko jedna pytanie - czy lepiej z ta wezownica do kominka czy z wymiennikem plytowym?

Zakladajac ze kominek bedzie w ukladzie otwartym, a reszta w ukladzie zamknietym.

Edytowane przez pga
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiozłeś pod uwagę, że zrujnujesz się na naczynie przeponowe? Bo musisz kupić takie z 80l.

Są tu przedstawione rozwiązania, instalacji bez naczynia wzbiorczego a za nie robi sama góra bufora - po prostu nie napełniamy do końca i zostawiamy przestrzeń by woda się mogła rozszerzyć - oczywiście i przelew musi być zrobiony itp.

Może to warto przemyśleć...

 

EDIT

 

Co do zastosowania wężownicy czy wymiennika to chyba ja bym się zdecydował na wężownicę a to tylko ze względu na to, że będzie potrzebna tylko jedna pompa. Przy wymienniku z grawitacją po stronie bufora może być kłopot i trzeba by stosować jeszcze jedną pompę a to wydaje się przerost formy nad treścią - zresztą cały układ zamknięty bufora nie przemawia do mnie - szkoda kasy.

Edytowane przez robdk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Probe cisnieniowa chce zrobic na 6 bar, a cisnienie pracy instalacji ok 2 bar.

Sprawdzalem przed chwila dopuszczalne cisnienie dla kilku wymiennikow plytowych i 10-20 bar to wartosci typowe.

 

Więc w tym wymienniku będzą dwa różne ciśnienia; czy wtakich warunkach płytowy może pracować ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc w tym wymienniku będzą dwa różne ciśnienia; czy wtakich warunkach płytowy może pracować ?

 

Producenci kominkow sprzedaja gotowe zestawy wymiennikowe aby bylo mozna podlaczyc kominek do instalacji typu zamknietego, wiec raczej nie widze przeciwwskazan.

 

A wiozłeś pod uwagę, że zrujnujesz się na naczynie przeponowe? Bo musisz kupić takie z 80l.

Są tu przedstawione rozwiązania, instalacji bez naczynia wzbiorczego a za nie robi sama góra bufora - po prostu nie napełniamy do końca i zostawiamy przestrzeń by woda się mogła rozszerzyć - oczywiście i przelew musi być zrobiony itp.

Może to warto przemyśleć...

 

Ja ciagle mysle - ale szczerze mam problem z estetycznym umieszczeniem naczynia w najwyzszym punkcie instalacji. Na poddaszu do instalacji beda dodatkowo podlaczone 2 grzejniki lazienkowe i poniewaz wisza one wyzej niz normalne grzejniki to ich nie przeskocze, nie mam jak :-(

 

A jesli chodzi o ta wezownice do kominka - jak wyglada "lekkosc" zwijania wezownicy fi22 (nie w slimaka, choinke - tylko normalnie)?

Chyba nie powinno byc problemu z upakowaniem "choinki" fi15 25mb (2 strugi), wezownicy fi22 w czesci centralnej bufora (wezownica ok 1m wysokosci) i slimaka do CWU fi15 25mb (2 strugi) na samej gorze?

 

Ciensza niz fi22 wezownicy do kominka nie chce dawac - w kominkach krocce przylaczeniowe to minimum G1.

Ale moze moglaby byc krotsza niz 25m? Dla 25m wezownicy powierzchnia wymiany to 1.7m2 - moze wystarczy w zupelnosci powierzchnia wymiany 1.4m2 dla kominka o mocy nominalnej 12-15kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci kominkow sprzedaja gotowe zestawy wymiennikowe aby bylo mozna podlaczyc kominek do instalacji typu zamknietego, wiec raczej nie widze przeciwwskazan.

 

Te zestawy są do 3 atm,chyba że jakiś przegapiłem.Szukam takiego do 6 atm,jeżeli masz namiar, to proszę o pokazanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te zestawy są do 3 atm,chyba że jakiś przegapiłem.Szukam takiego do 6 atm,jeżeli masz namiar, to proszę o pokazanie.

 

Piszac o cisnieniu mialem na mysli sam wymiennik - nie gotowy zestaw.

Przyklad wymiennika tutaj: http://allegro.pl/plytowy-wymiennik-ciepla-danfoss-18kw-i1225107074.html

 

Ja planuje w swojej instalacji niskie cisnienie robocze - ok 2 atm, czyli zestaw z limitem do 3atm wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Ja ciagle mysle - ale szczerze mam problem z estetycznym umieszczeniem naczynia w najwyzszym punkcie instalacji. Na poddaszu do instalacji beda dodatkowo podlaczone 2 grzejniki lazienkowe i poniewaz wisza one wyzej niz normalne grzejniki to ich nie przeskocze, nie mam jak :-(

 

Ale po co masz je przeskakiwać?

Umieść jaki bojler w otulinie na strychu pod kalenicą. Nawet go nie będziesz wcale widział. Z powrotów tych grzejników poprowadź rurkę wznośną do bojlera, zrób rurkę przelewową do jakiego odpowietrzenia kanalizacji na poddaszu. W bojlerze dodaj od góry rurkę do atmosfery by układ był naprawdę otwarty i masz estetycznie i nawet nic nie widać...

Ja będę robił przelewową do zlewu w kotłowni by przy napełnianiu wiedzieć, że to już ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...