Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

od baaardzo dawna czytam wypowiedzi, chłonę informację i niedługim czasem mam zamiar zrealizować kilka pomysłów które tutaj koledzy podrzucili (adam - jestem pod wrażeniem twojej wiedzy a jeszcze bardziej cierpliwości z jaką sie nią dzielisz - respect :)

Ale do rzeczy !

Ponieważ zamierzam w nowo budowanym domu zainstalować takowy buforek chciałem go sam zrobić aczkolwiek problem jest ze znalezieniem odpowiedniej rury - mieszkam w okolicach Warszawy. "Kopiąc" po necie znalazłem takie coś

 

http://www.ekoenergia.wroc.pl/polska/instalacja.html

na samym dole model AK 1000/3 z dwoma wężownicami i grzałką ocieplony kosztuje 1800 euro. Nie wiem czy to dużo mało ale propozycja o wiele ciekawsza aniżeli te po 13000!!

Czy ktoś moi mili miał do czynienia z w/w.

 

Pozdrawiam serdecznie

 

mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ zamierzam w nowo budowanym domu zainstalować takowy buforek chciałem go sam zrobić aczkolwiek problem jest ze znalezieniem odpowiedniej rury - mieszkam w okolicach Warszawy.

 

Kiedyś gdzieś tu na forum ktoś wspomniał o karbowanych rurach z nierdzwki firmy BRUGG

 

"Kopiąc" po necie znalazłem takie coś

http://www.ekoenergia.wroc.pl/polska/instalacja.html

na samym dole model AK 1000/3 z dwoma wężownicami i grzałką ocieplony kosztuje 1800 euro. Nie wiem czy to dużo mało ale propozycja o wiele ciekawsza aniżeli te po 13000!!

Czy ktoś moi mili miał do czynienia z w/w.

 

To są zbiorniki Ecotherm czeskiej firmy Dukla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Ja chyba już dochodzę do końca moich przemyśleń (jak na razie głównie w kształcie zbiornika). Wymyśliłem sobie zbiornik z rury o średnicy 1000 mm i wysokości 2550 mm. To zapewnia pojemność około 2000 l. Ocieplenie oczywiści przy blasze wełna a dalej 30 cm styropian.

 

W piwnicy mam wysokość 2000 mm, a drzwi wejściowe mają szerokość 900 mm.

Jak te ograniczenia mam zamiar rozwiązać, a no tak że wykopie sobie taką dziurkę na metr głębokości w której ten zbiornik będzie sobie siedział. Co do zbyt wąskich drzwi to tą rurę każe sobie pociąć na trzy części po 850 mm. Ciężar akurat dobry do przenoszenia (ok. 212 kg).

 

Jeszcze nie wiem jak to najlepiej połączyć najlepszy będzie chyba spaw.

 

Spróbuje trochę odpowiedzieć na pytanie o cenę robionego zbiornika.

Co do ceny rury to chciałbym się zmieścić w kwocie 1000 zł (na złomie).

Nie wiem gdzie można i za ile zrobić takie fajne dekle, które zakłada i później skręca Adam.

Cena miedzi przy dwóch wężownicach też w granicach 1000 zł.

całość to może w 3000 zł się zmieści, ale nie mam takiego doświadczenia by to wiedzieć. Najlepiej niech się wypowie Adam (specjalista).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Brugg sprzedaje rury karbowane na wymienniki ciepła a nie na płaszcz

Natomiast ja rurę na płaszcz kupowałem w firmie Asko-tech ze Szczecina.

Rura 2 metry długości średnica 606 mm, ścianka 3 mm, gatunek 1.4307 kosztowała mnie w grudniu 2007 około 3000 złotych. Ta firma ma swoją stronę internetową na której można sprawdzić stany magazynowe i to jest super. Współpracę z nimi oceniam na bardzo dobrą. Dodam jeszcze że wysyłka tej 2 metrowej rury o masie ok. 90 kilogramów na odległość ponad 700km kosztowała jedynie 60 złotych.

Dennice kupiłem w firmie Liropol dokładnie ceny już nie pamiętam ale coś około 300/sztukę. Do tej rury bardzo dobrze pasują ich dennice średnicy 600 mm. Nie są one znormalizowane według jakichś tam norm, ale bardzo dobrze wykonane i super cena. Za dennice zrobione zgodnie z normami, promieniami krzywizny itp. cena wynosi ponad 1000/sztukę, ale takie są zbędne. Firmę Liropol też zdecydowanie polecam, świetny kontakt i współpraca.

Mnie zbiornik kosztował poniżej 6000 złotych, w tym oprócz wyżej wymienionych rur i dennic były 4 nóżki z nierdzewki, argon, pasta trawiąca i 2 x 25 metrów rury miedzianej fi 22, króćce inox itp. Robocizny w tej cenie nie ma same materiały.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kopiąc" po necie znalazłem takie coś

http://www.ekoenergia.wroc.pl/polska/instalacja.html

na samym dole model AK 1000/3 z dwoma wężownicami i grzałką ocieplony kosztuje 1800 euro. Nie wiem czy to dużo mało ale propozycja o wiele ciekawsza aniżeli te po 13000!!

Czy ktoś moi mili miał do czynienia z w/w.

 

To są zbiorniki Ecotherm czeskiej firmy Dukla

 

hmm na tej stronie ecothermu kosztuje taki zbiorniczek 9600, mi zaś odpowiedziano mailowo iż :

witam
cena takiego zbiornika z izolacją i grzałką  to 1800 euro netto

 

to przy obecnym kursie około 7700 brutto złociszy - trochę taniej nie

jak kolega dał 6000 za materiały to trzeba się zastanowić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie trzeba się zastanowić. W cenniku firmy ELEKTROMET zbiornik

750 l kosztuje 7930 zł brutto, na co można spokojnie wynegocjować 15 % upustu.(może troche nie na temat bo post jest o tym jak bufor można zrobić)

Mam pytanie, czy obieg między buforem a piecem lub kominkiem musi być wspomagany przez pompkę, w moim przypadku odległości między piecem, kominkiem a buforem nie przekroczy ~ 1,5 m więc może wystarczy obieg grawitacyjny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, czy obieg między buforem a piecem lub kominkiem musi być wspomagany przez pompkę, w moim przypadku odległości między piecem, kominkiem a buforem nie przekroczy ~ 1,5 m więc może wystarczy obieg grawitacyjny?

 

Jeżeli będzie konieczny zawór termostatyczny to na schemacie do zaworu jest pompa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie upieram się przy sensie budowy bufora, to wszystko zależy co komu jest potrzebne. Jak ja szukałem zbiornika to na elektromet poprostu nie trafiłem. Ale cieżko jest znaleźć informację na temat jego budowy, a coś mi się widzi (z tego co można na jego temat znaleźć) że z inoxu jest tylko wężownica cwu...i gwarancja tylko 3 lata?

Zbiorniki z nierdzewki produkuje Termica, gwarancja 8 lat, z tym że z materiałów dostępnych na ich stronie wynika że wężownice są niezbyt dużej powierzchni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Obejrzałem sobie te zbiorniki Dukli. Fajne.

 

Poradźcie jakiej powinien być pojemności przy następujących założeniach:

 

tylko c.w.u.

3-4 osoby:

grzanie elektryczne w II taryfie

kolektor słoneczny

 

Wydaje mi się że 500 l powinno starczyć. Głównie ze względu na ten solar i dni pochmurne. Czym większy zbiornik tym więcej energii zgromadzisz.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem sobie te zbiorniki Dukli. Fajne.

 

No mi się nie do końca podobają. Zwłaszcza sposób ułożenia wężownicy do solarów (z rysunków wynika że jest zwinięta w formie poziomej spirali).

 

Poradźcie jakiej powinien być pojemności przy następujących założeniach:

tylko c.w.u.

3-4 osoby:

grzanie elektryczne w II taryfie

kolektor słoneczny

 

Moim zdaniem dla kolektorów słonecznych im większy bufor tym lepiej. Niestety większy bufor trudniej rozgrzać (więcej energii potrzeba). Ja wychodzę z założenia, że w okresach "nieoptymalnych" (czyli od jesieni do wiosny) kolektor ma służyć tylko do wstępnego podgrzania zasobnika, redukując tym samym ilość energii potrzebną na dogrzanie go, do temperatur "roboczych". Natomiast latem, przy pełnym słońcu, chciałbym "nałapać" w niego maksymalnie dużo energii i przy odrobinie szczęścia wykorzystywać solary jako jedyne źródło ciepła dla cwu.

Wydaje mi się jednak, że w Twoim wypadku grzania "czystym prądem", nie ma sensu ogrzewać nim zasobnika. Wiecej stracisz na upływach przez nieidealną przecież izolację zasobnika, rur i przede wszystkim na cyrkulacji, niż zaoszczędzisz grzejąc w drugiej taryfie, w stosunku do grzania przepływowego w punkcie poboru.

Niestety trudno pożenić sensownie wstępny podgrzew przez solary, z elektrycznymi podgrzewaczami przepływowymi, bo chyba wszystkie małe (lokalne) podgrzewacze są sterowane hydraulicznie. Oznacza to, że grzeją jak leci woda, nie zależnie od temperatury jaką ta woda ma na wejściu do podgrzewacza. :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę 2 wyjścia:

 

1. Jeżeli solar zapewni mi prawie całkowicie zapotrzebowanie na wodę to trzeba przyjąć odpowiedni czyli duży zbiornik i prąd traktować tylko jako rozwiązanie awaryjne.

2. Jeżeli solar nie zapewni wymaganej ilości ciepłej wody to pozostaje prąd i odpowiednio mniejsza bańka.

 

Wolałbym rozwiązanie 1 ponieważ całą chałupę będę grzał prądem a nie chcę zwiększać przydziału mocy.

 

Grzanie punktowe przepływowymi raczej odpada. Zastosuję tylko w kuchni bo do zasobnika daleko a cyrkulacja nie ma sensu. Zresztą będzie zmywarka.

 

Co do wężownicy w zasobniku to z rysunku jaki widziałem jedyne co widać to to, że jest ułożona w jakiś dziwny sposób :D

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MCB Zbiornik buforowy z przepływowy przygotowaniem cwu dla 3-4 Osób powinien wystarczyć o pojemności 500-550 litrów, np.: cwu 16l/min (15stC zw, 60stC temp. zbiornika, 45stC temp poboru); obszar gotowości przygotowania cwu - 242L; obszar nagrzania grzałką elektryczną - 270L; bufor ogrzewania - 97L. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stałe straty zbiornika np.: straty bez orurowania - <2 kWh/d; straty zbiornika części dogrzewanej - 0,9 kWh/d. Do zbiornika tej pojemności można podłączyć do 7m^2 kolektora próżniowo-rurowego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MCB Zbiornik buforowy z przepływowy przygotowaniem cwu dla 3-4 Osób powinien wystarczyć o pojemności 500-550 litrów, np.: cwu 16l/min; obszar gotowości przygotowania cwu - 242L; obszar nagrzania grzałką elektryczną - 270L; bufor ogrzewania - 97L. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stałe straty zbiornika np.: straty bez orurowania - <2 kWh/d; straty zbiornika części dogrzewanej - 0,9 kWh/d. Do zbiornika tej pojemności można podłączyć do 7m^2 kolektora próżniowo-rurowego.

 

Czy zbiornik

8405019903 AK 500/3

ze strony

http://www.duklatrutnov.cz/produkty/systemecotherm.htm

nadaje się?

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie lepiej zrobić w ten spoób iż CWU wychodząca z bufora przechodziła by przez podgrzewacz przepływowy na prąd i jeśli temperatura była by zbyt niska np. poniżej 45 C to tenże podgrzewacz dogrzewał by ją. Ja planuję tak zrobić - na razie plany- ale z podgrzewaczem gazowym. Kocioł dwufunkcyjny który w okresie letnim podgrzewał by wodę użytkową przepływowo zaś w zimę (okres grzania) podgrzewał by cały bufor aby grzejniki miały ciepło - oczywiście zakładając że jest pochmurno (solary też są w planie) i nie palę w kominku z płaszczem.

Czy moja koncepcja poskutkuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zupełnie nie potrafię zrozumieć Waszych atawizmów! :roll:

CZEMU ten bufor latem ma nie pracować?

Bo temperatura za oknem podniosła się o 30stopni ?

 

Zimą, za oknem, jest około 273 stopni a latem około 300 stopni. (Kelvina)

To aż taka różnica, żeby ten bufor wyłączać?

 

Bufor to bufor! Magazyn ciepła. Pakujemy do niego z takiego źródła jakie mamy a odbieramy i kierujemy tam, gdzie potrzeba i tyle ile potrzeba.

MNIE wcale nie przeszkadza tona wrzątku "na zapas" zgromadzonego solarem czy piecem na ekogroszek. Niech se stoi! Niech czeka, aż zapotrzebuję.

To tylko kwestia dobrego ocieplenia tego akumulatora, jakim jest bufor.

Jak solidnie wykonane, to i 3 miesiące będzie stał cieplutki, bez doładowywania...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie o to mi chodziło

Nie wyłączać bufor na okres letni tylko w okresie letnim potrzebna jest jedynie ciepła CWU, więc jeśli solarek wystarczy to napakuje bufor i będę cieszył się ciepłą wodą z tego, jeśłi zaś będzie długo pochmurno i buforek ostygnie to woda przepłynie przez niego, niestety nie podgrzeje się dostatecznie i wtedy przepływowy podgrzewacz ją doprowadzi do stanu używalności (będzie on włączony do układu ZA buforem i będzie włączał sie powiedzmy poniżej 45C)

Jestem jak najbardziej za najtańszym użytkowaniem i myślę (choć nie potrafię tego wyliczyć) że jeśli będę ładował bufor 1000 L piecem gazowym to jeśli powiedzmy nie będę korzystał przez jakiś czas z CWU, lub korzystał w małym stopniu to bufor może utracić część swojej energii - tu zapatruję sens przepływowego podgrzewacza - że niby wtedy będzie dogrzewał jak już inne źródła wysiądą w sensie solar lub kominek lub coś tak innego.

 

Czy nadal źle myślę?

Może jest to policzalnie nieopłacalne lub bufor dobrze ocieplony nie traci lub traci ciepła bardzo mało wręcz nic?

Nie wiem jestem laikiem w tej sprawie dlatego proszę mnie nie ganić pliisss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

To tylko kwestia dobrego ocieplenia tego akumulatora, jakim jest bufor.

Jak solidnie wykonane, to i 3 miesiące będzie stał cieplutki, bez doładowywania...

Adam M.

 

1) Na co szczególnie należy zwrócić uwagę by solidnie ocieplenie?

2) Jaka jest różnica pomiędzy 30 cm ocieplenia a 40 cm (oczywiście styropianem)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...