r7m8 25.01.2011 15:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2011 Grawitacja ma swoje zalety ale też i wady, a ten rysunek bardziej przydatny jest dla tych, którzy dopiero planują zbudowanie bufora. CO to na lato zakręcisz zaworem, a rura tak czy siak musi być zaizolowana. Co do CWU to gdy nie ma poboru to woda także stoi i nie ma możliwości samoczynnego wystudzania.. Teoretycznie masz rację, jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej. Spróbuj zaizolować rurę warstwą wełny grubości 300 mm. Z doświadczenia wiem, że zawór na takiej nawet w miarę dobrze zaizolowanej rurze potrafi być cały czas "ciepły" czyli działa jak radiator. Trwa to nie godzinę ani dwie ale ciągle, skracając czas między kolejnymi naładowaniami bufora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andstach1 25.01.2011 19:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2011 (edytowane) "r7m8" Pozwolę się wtrącić ... Ja rozwiązałem ten problem pianką montażową nisko rozprężną i przedłużeniu osi dźwigni zaworu. Stary wielki zawór przemysłowy, bez pokrętła zalałem w pudełku z twardej tektury gipsem, po kilku dniach przeciąłem na 2 części i umieściłem w środku obłożony folią aluminiową mojej żony (formę też wyłożyłem). W formie wywierciłem 4 otwory grubości wężyka pianki, po 2 z każdej strony. Formę skręciłem drutem, i wstrzyknąłem piankę. Po 24g rozmontowałem, piankę również przeciąłem na pół i wyjąłem zawór. Pianka ma ok. 10 cm grubości na około zaworu. W gotowej już piance wyszlifowałem otwory na rury i na przedłużenie dźwigni. Na zawór nakręciłem długą nakrętkę z przyspawanym do niej gwintem odpowiadającym grubości obudowy. Przewierciłem nakrętkę wraz z śrubą zaworu i wbiłem trzpień blokujący. Piankę założyłem na zawór i do niej przykleiłem 2 część i założyłem rączkę. pozdrawiam. P.S. Może komuś pomoże ... Tylko żona nie zadowolona, bo placek się przykleił do formy, ale zawór ma cieplutko : Edytowane 25 Stycznia 2011 przez andstach1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
edde 25.01.2011 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2011 dobry patent, i prawdziwny majstersztyk a żona to powinna być dumna z artysty-rzeźbiarza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 26.01.2011 07:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2011 Grawitacja ma swoje zalety ale też i wady, a ten rysunek bardziej przydatny jest dla tych, którzy dopiero planują zbudowanie bufora. Teoretycznie masz rację, jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej. Spróbuj zaizolować rurę warstwą wełny grubości 300 mm. Z doświadczenia wiem, że zawór na takiej nawet w miarę dobrze zaizolowanej rurze potrafi być cały czas "ciepły" czyli działa jak radiator. Trwa to nie godzinę ani dwie ale ciągle, skracając czas między kolejnymi naładowaniami bufora. Wiesz, C.O. to rozumiem jako obwód zasilający ogrzewanie domu z bufora. W okresie zimowym cały czas chodzi więc mowa o wychładzaniu i stratach w tym miejscu nie ma mowy bo to ciepło jest transportowane do ogrzewania domu - bo taki jego jest cel. Jak wspomniałem rura musi być ocieplona by nie generować strat przesyłowych bo tam ciągle płynie woda. Po sezonie zamykamy zawór i brak jest przepływu i powodowania strat cieplnych. Jak napisałem problemem jest obwód ładujący bufor tj. kocioł-bufor. Niby można po każdym paleniu zaciąć zawór ale dążymy tutaj do jak największej wygody nie wspomnę, ze może się zdarzyć iż się zapomnie go otworzyć przy rozpalaniu. I tutaj sposobem jest zasyfonowanie ale tracimy na grawitacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 26.01.2011 13:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2011 Jak byście polecali podłączać kocioł i kominek z płaszczem do bufora? 1 całkowicie oddzielnie z oddzielnymi wejściami do bufora, zaworami mieszającymi i pompami2 te same wejścia, oddzielne zawory i pompy3 wspólne wejście i zawór, oddzielne pompy4. wszystko wspólne, nawet pompa, ale trzeba zaworami odcinać niedziałający kocioł Mnie się wydaje że na oko schemat 3 byłby OK, a jak ktoś rezygnuje z prostej automatyki to nawet 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 26.01.2011 13:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2011 Ja bym zrobił wersję nr 3 tylko dodał zawory zwrotne przy pompach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
r7m8 26.01.2011 14:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2011 Wiesz, C.O. to rozumiem jako obwód zasilający ogrzewanie domu z bufora.(...) Po sezonie zamykamy zawór i brak jest przepływu i powodowania strat cieplnych. Jeżeli masz niezasyfonowaną rurę to zamknięcie zaworu nie zapewnia uniknięcia strat cieplnych. Jak wyżej pisałem w takim przypadku odcinek rury do zaworu i sam zawór są ciepłe czyli wyprowadzają ciepło z bufora. Nawet rura na pewnym odcinku za zaworem też robi się ciepła. Wiem coś o tym bo grzeję latem zwykły bojler z wężownicą okresowo uruchamiając kocioł. Gdy bojler jest nagrzany zamykam zawór na zasilaniu od kotła ale mimo to rura i zawór cały czas są ciepłe. Może nie są to jakieś wielkie straty ale rzecz w tym, że są one generowane ciągle i na takie i podobne mostki cieplne przy budowie bufora należy szczególnie uważać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Teves 26.01.2011 16:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2011 To nie do końca jest tak. W początkowej fazie (rozruch) nie da się naładować bufora np. 500L kotłem o pojemności wodnej 50L w sposób niewarstwowy i jest to zaleta, zwłaszcza w zasobnikach z wbudowaną wężownicą CWU. Szczególnie w rozwiązaniu Paradigmy, w przeciwieństwie do Viessmana, można w stosunkowo krótkim czasie uzyskać dostęp do ciepłej wody w umiarkowanych ilościach. Dopiero w dalszej kolejności następuje prawie całkowite naładowanie bufora do temperatury wody wylotowej z kotła, z tym że wtedy delta T bufora będzie wynosiła około 5*C w stosunku do 70*C w początkowej fazie. Dalej będzie występowało uwarstwienie z tym, że z mniejszym gradientem temperatur. Naładowanie całego bufora do jednakowej temperatury jest prawie nie możliwe ze względu na zadziałanie miarkownika ciągu kotła stałopalnego, który zacznie redukować jego moc wraz ze spadkiem delta T na kotle, zmniejszając dopływ powietrza do komory spalania, aż do całkowitego jego odcięcia i wygaszenia kotła. Nie bardzo trafiam za tym co piszesz: bufor ładuję warstwo po otworzeniu termostatu na zasileniu kotła (u mnie 65C) zaczynam "pompować" ciepło do bufora. Wtedy bufor ma u dołu około 20 a u góry około 65C. W miarę ładowania temp. u góry bufora rośnie a dół praktycznie pozostaje bez zmian. Tak jest do momentu gdy bufor "napełni się do połowy", mniej więcej wtedy zaczyna podnosić się temp u dołu bufora. Moje najlepsze wyniki to ok. 80 góra i 65 dół. Ale poszukaj zdjęcia piczmana - trzy termometry od góry prawie po 100 a doł 90 - jak dobrze pamiętam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 27.01.2011 06:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2011 Jeżeli masz niezasyfonowaną rurę to zamknięcie zaworu nie zapewnia uniknięcia strat cieplnych. Jak wyżej pisałem w takim przypadku odcinek rury do zaworu i sam zawór są ciepłe czyli wyprowadzają ciepło z bufora. Nawet rura na pewnym odcinku za zaworem też robi się ciepła. Wiem coś o tym bo grzeję latem zwykły bojler z wężownicą okresowo uruchamiając kocioł. Gdy bojler jest nagrzany zamykam zawór na zasilaniu od kotła ale mimo to rura i zawór cały czas są ciepłe. Może nie są to jakieś wielkie straty ale rzecz w tym, że są one generowane ciągle i na takie i podobne mostki cieplne przy budowie bufora należy szczególnie uważać. Ja u siebie zacinam obwód do kotła po nagrzaniu bufora zaworem. Zapewniam, że rura po pewnym czasie jest chłodna a ma 6/4". Gdy nie ma przepływu ucieczka ciepła może być tylko spowodowana poprzez przekazywanie energii pomiędzy cząsteczkami. Ale tego zjawiska nie zlikwiduje także zasyfonowanie. Zresztą zasyfonowanie ma na celu właśnie wyeliminowanie przepływu i działa tak samo jak zacięcie zaworu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
r7m8 27.01.2011 15:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2011 Ja u siebie zacinam obwód do kotła po nagrzaniu bufora zaworem. Zapewniam, że rura po pewnym czasie jest chłodna a ma 6/4". Niestety ale ja nie uwierzę, że taka gruba rura wyprowadzona poziomo z nagrzanego bufora jest w stanie całkowicie wystygnąć. Przy takiej średnicy woda sobie swobodnie krąży regularnie oddając ciepło przez stosunkowo cienką izolację. Gdy nie ma przepływu ucieczka ciepła może być tylko spowodowana poprzez przekazywanie energii pomiędzy cząsteczkami. Ale tego zjawiska nie zlikwiduje także zasyfonowanie. Zlikwiduje, bo w rurze usytuowanej tak jak na tym rysunku :http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=4525404&viewfull=1#post4525404 następuje zjawisko rozwarstwienia i ciepło wpromieniowywane jest jedynie przez izolację. Zauważ, że rura jest blisko bufora aby od zewnątrz chroniła ją gruba warstwa wełny. Myślę, że nie ma już sensu więcej bić piany więc z mojej strony EOT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 27.01.2011 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2011 witam Tez się pokusiłem o próby bufor 500L zrobiony według pomysłu ADAMA wężownica 25m fi22 temp. bufora mierząc od dołu 220 150 110 60 start 56 49 47 39 po 10 min. poboru 56 46 42 37 przerwa 10 min. i po 5min poboru 54 43 39 35 temp. wody wodociągowej 10*C przepływ 10,5L/min. start -56 1 -53 2 -45 3 -44 4 -43,5 5 -43 6 -42,5 7 -42 8 -41 9 -40,5 10 -39,5 po przerwie 10 min. start -52 1 -50 2 -42,5 3 -41,5 4 -41 5 -40,5 Myślę że jest całkiem nie źle Serdeczne dzięki dla ADAMA . Do bufora mam podpięte ; piec CO , kominek ,6szt.kolektorów,i elektrownie wiatrową ,szkoda tylko że 500L a nie 1000 chociaż,. bede musiał jeszcze zasobnik dorobić. Dzięki kolego za ten wpis. Zakupiłem rurę na wężownicę cwu taką jak Twoja - fi 22mm 25mb i ostatnio, po lekturze tego wątku zacząłem się zastanawiac czy to wystarczy. Ale twoje osiągi są dla mnie jak najbardziej w porządku. Mam jeszcze pytanie do kolegów, czy wężownica solarna (według pomysłu Adama) z rurki miedzianej fi 15mm ok 33mb wystarczy żeby sprawnie oddac ciepło do bufora, z kolektorów zrobionych z grzejników panelowych o łącznej powierzchni ok 8m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 27.01.2011 23:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2011 W szczycie (przy dobrych wiatrach i z górki) przyjmij 8kW.Podziel sobie 8000W przez cm2 tej wężownicy.Zobacz ile W wypada na cm2.Tranzystor BC107 (w metalowej obudowie) przez 1cm2 powierzchni (swojej) w powietrzu oddawał do 0,5W.W wodzie oddałby tyle razy więcej ile razy większa jest gęstość wody od powietrza...Spokojnie z 5W.Przyjmij 5W/cm2 (jako wielkość graniczną) i zobacz co wyjdzie...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 27.01.2011 23:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2011 Jak się WŚCIEKLE uprzesz to "wydusisz" 50 kW z 1m2...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 28.01.2011 06:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2011 Niestety ale ja nie uwierzę, że taka gruba rura wyprowadzona poziomo z nagrzanego bufora jest w stanie całkowicie wystygnąć. Przy takiej średnicy woda sobie swobodnie krąży regularnie oddając ciepło przez stosunkowo cienką izolację. OK. ale mam poziomej rury tylko 60 cm a później pionowo prosto do kotła. Też ją jednak zasyfonuję w górnej części by nie bawić się zaworami. OK. też kończę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 28.01.2011 09:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2011 W szczycie (przy dobrych wiatrach i z górki) przyjmij 8kW. Podziel sobie 8000W przez cm2 tej wężownicy. Zobacz ile W wypada na cm2. Tranzystor BC107 (w metalowej obudowie) przez 1cm2 powierzchni (swojej) w powietrzu oddawał do 0,5W. W wodzie oddałby tyle razy więcej ile razy większa jest gęstość wody od powietrza... Spokojnie z 5W. Przyjmij 5W/cm2 (jako wielkość graniczną) i zobacz co wyjdzie... Adam M. To moje 33m fi 15mm da mi powierzchnię: 2*3,14*0,75cm *3300cm = 15543 cm2 8000 W / 15543 cm2 = 0,51 W/cm2 Czyli rozumie, że spokojnie wystarczy ? To dzięki kolejny raz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 30.01.2011 22:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2011 Jak by ktoś robił bufor z prawdziwego zdarzenia, może kupić zbiornik z demobilu http://www.amw.com.pl/rsm_tenders_info.php?tender_info=648 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andstach1 31.01.2011 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2011 Jak byście polecali podłączać kocioł i kominek z płaszczem do bufora? 1 całkowicie oddzielnie z oddzielnymi wejściami do bufora, zaworami mieszającymi i pompami 2 te same wejścia, oddzielne zawory i pompy 3 wspólne wejście i zawór, oddzielne pompy 4. wszystko wspólne, nawet pompa, ale trzeba zaworami odcinać niedziałający kocioł Mnie się wydaje że na oko schemat 3 byłby OK, a jak ktoś rezygnuje z prostej automatyki to nawet 4 Wszystko zależy jaką planujesz instalacje w układzie zamkniętym otwarty czy mieszanym. Jak sterowaną instalacje i jakie sterowniki, jaki kocioł? Jaki kominek? Jak sterowane? Jaka instalacja i jej elementy. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
milek1719500956 02.02.2011 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2011 Ponownie przemyślałem sprawę i zrobiłem nowy schemat. Czy układ będzie działał poprawnie i czy dla kominka 24kW wystarczy bufor 450L. Piec gazowy (kondensacyjny) nie będzie ładował bufora, całość sterowana sterownikiem Euroster UNI2 i sterownik pokojowy. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=2261&d=1272749549 Panie Adamie bardzo proszę się przyjrzeć czy układ zgodny z tym schematem zadziała. Link do instrukcji sterownika: http://www.euroster.com.pl/index.php?pokaz=pokaz&id_produktu=48. Link do bufora: http://www.stalko.com/produkty,bufor-ciepla---pojemnosc-500-litrow-z-gorna-wezownica-miedziana.,6,22.html (w przypadku kiedy nie będzie solarów). Praca w układzie "B"lub "C". Z góry dziękuję i pozdrawiam. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=2261&d=1272749549 Witam Wertując wątek natknęłam się na dyskusję na temat powyższych schematów kotłowni. Zwróciłam na nie uwagę, ze względu na pomysł buforowania tylko kominka z dwóch źrodeł w jednym ukladzie. Planuję kominek z płaszczem wodnym i pompę ciepła docelowo, a przejściowo, przez pierwszy sezon lub dwa - piec prądowy. Chciałabym zastosować bufor 800 - 1000l - w zależności jaki będzie kominek (nie mam jeszcze policzonego zapotrzebowania na ciepło, ale dom pow użytkowej ok 180 m, planowane 20cm styro, podłogówka w całym domu). Czy można zrobić układ podobny do tych powyżej - tzn. bez wpinania pieca a później PC do bufora? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 02.02.2011 20:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2011 Ja u siebie mam juz ponad rok wężownice skręcane na śrubunkach z uszczelką gumowa w środku nadal wyglądają jak nowe , teraz dokładałem nierdzewke na samej górze skręcana na śrubunkach z uszczelką gumową .Najlepiej jak byś miał w spawane mufy z gwintem na obu końcach do tego nypel najlepiej mosiężny z płaskim czołem. Jednak wężownica karbowana się rozszczelniła na jednym śrubunku po pierwszym odpaleniu pieca być może za mocno dociągnąłem i przecieło uszczelkę gumową ale wcześniejsza próba ciśnieniowa wyszła pomyślnie, może zastosować jakieś inne uszczelki i dodatkowo jakiś silikon czy klej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andstach1 03.02.2011 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2011 Witam Wertując wątek natknęłam się na dyskusję na temat powyższych schematów kotłowni. Zwróciłam na nie uwagę, ze względu na pomysł buforowania tylko kominka z dwóch źrodeł w jednym ukladzie. Planuję kominek z płaszczem wodnym i pompę ciepła docelowo, a przejściowo, przez pierwszy sezon lub dwa - piec prądowy. Chciałabym zastosować bufor 800 - 1000l - w zależności jaki będzie kominek (nie mam jeszcze policzonego zapotrzebowania na ciepło, ale dom pow użytkowej ok 180 m, planowane 20cm styro, podłogówka w całym domu). Czy można zrobić układ podobny do tych powyżej - tzn. bez wpinania pieca a później PC do bufora? Witam, przedstawiony powyżej schemat, nie nadaje się do zastosowania - "zamiast" pieca - Pompa Ciepła. Po pierwsze przy zastosowaniu mieszaczy w podłogówce (1 i 2 piętra), nastąpi po chwili wyłączenie pompy ciepła poprzez presostat. Nie będzie odbioru ciepła z PC. Nie wydaje mi się również za rozsądne podłączenie rozdzielaczy zasilania i powrotu - przekreślony kwadrat ??? No chyba, że jest to zawór różnicy ciśnień. Dlaczego pompa nie grzeje bufora? Wtedy mogła by pracować np. w II taryfie np w nocy - co powinno skutkować znacznymi oszczędnościami - ale wszystko zależy od rodzaju i doboru pompy. Aby zaplanować poprawny układ, potrzeba konkretnych obliczeń oraz posiadać wiedzę na temat tego, z czego składają się jego elementy np: - jaka Pompa Ciepła - parametry - jaki kominek - parametry - jakie grzejniki / podłogówka - jak wykonana jakie długości ile rozdzielaczy itp. itd ... - jaki bufor - jakie jeszcze urządzenia grzewcze np solary Nie wspomnę o podstawach czyli zapotrzebowaniu ciepła ... Proponuję wstępnie popatrzeć na wizualizację: http://www.viessmann.pl/pl/products/Heat_pumps/wizualizacja.html Wizualnie pomoże zrozumieć zasadę działania oraz możliwości sterowania układu przy zastosowaniu PC i kominka. Choć osobiście polecam tańsze rozwiązania np bufor zrobiony samodzielnie z tego wątku. (tańsze lub używane PC itp.) pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.