Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

:) fajny post, tylko niepotrzebnie zakładasz, że wiesz więcej, że wszystko rozumiesz a ja to nawet nie wiem po co sobie powstawiałem te cholerne kolana hamburskie :) pewnie dlatego, ze Adam kazał :) i nie powiedział czemu :)

a moja podłogówka chodzi na 18st, min temp zasilania dla sterownika (mieszczacza) podłogówki to 24st i wiem w jakim czasie zaczyna grzać po rozpaleniu w kotle (przy wylocie na podłogówkę umieszczonym 8cm poniżej poziomu wlotu z kotła, start bufora z temp 12-20st), ot co ;) i mogę tylko szacowac w jakim czasie bufor nagrzeje się w 1/3zładu z 12 do 35 stopni, i tu widze wadę Twego projektu, i nie ma co z tego powodu wykrzyknikami szafować...

 

Żeby zrozumieć:

".... i wiem w jakim czasie zaczyna grzać po rozpaleniu w kotle (przy wylocie na podłogówkę umieszczonym 8cm poniżej poziomu wlotu z kotła .... "

".... i mogę tylko szacowac w jakim czasie bufor nagrzeje się w 1/3zładu z 12 do 35 stopni.... "

,musiałem to sobie narysować.

Po pierwsze dla czego wlot z podłogówki jest poniżej ??? Tu jest błąd ... poczytaj ze zrozumieniem opis w artykule, tam jest wszystko wytłumaczone.

Czyli... masz tak:

http://hosting-zdjec.pl/images/857to_tak_hm.jpg

widzisz o co chodzi ....

nie patrz na kolory i wyobraź sobie rozkład zładu i temperatur ....

10 cm od góry i po niżej 8cm wylot do podłogówki ...

Jak to ma działać ?

Edytowane przez andstach1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ależ panowie, ja wiem jak to dział na wyskości kotła, a szczególnie jego dołu, i tego nawet nie rozpatruję, nie jestem władny kijem fizykę kierować, doświadczenia swoje opieram bardziej na tych 40 cm

a tak z ciekawości andstach1 jakiej wysokości kocioł i kominek planujesz i na jakiej wysokości on będzie? pod buforem, żeby grawitacyjnie wykorzystać cała pojemność bufora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ależ panowie, ja wiem jak to dział na wyskości kotła, a szczególnie jego dołu, i tego nawet nie rozpatruję, nie jestem władny kijem fizykę kierować, doświadczenia swoje opieram bardziej na tych 40 cm

a tak z ciekawości andstach1 jakiej wysokości kocioł i kominek planujesz i na jakiej wysokości on będzie? pod buforem, żeby grawitacyjnie wykorzystać cała pojemność bufora?

 

Poczytaj powyżej co napisałem, tam napisałem, że słup wody ok. 500l, może wyjdzie 300l ale nie jest tak jak u Ciebie. Jeszcze wymiennik pod sufitem.

... a wydawało mi się, że mój post jest czytelny, ale może tylko jak się go czyta ..... ?

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i działa.

Wolno...

Adam M.

robiąc instalację założyłem,że układ jest ładowany wymuszeniem, a ma tez możliwość awaryjnej grawitacji, i tak jest, założenia zostały spełnione i jest ok, ładnie warstwowo ładuje się w kilka godzin pompa, jeśłi nie ma pradu (jeszcze się nie zdarzył wiec musiałem sobie symulować w bardzo różnych też skrajnych przypadkach pracy układu) ma działac grawitacja i działa, tak, wolno ale to praca awaryjna wiec ok, natomiast nie nadaje sie ona (oczywiscie w moim przypadku ale też nie wiemy nic o wysokościach andstach1 ) do pracy podstawowej, i przed tym ostrzegam kolegę w swoim poście z uwagami, że może tak sie zdarzyć, że trzeba to też wziac pod uwagę może, że moze układ, pomimo duzego wkąłdu pracy która warto docenic, choćby za wykonanie rysunków, nie jest jeszcze idealny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj powyżej co napisałem, tam napisałem, że słup wody ok. 500l, może wyjdzie 300l ale nie jest tak jak u Ciebie. Jeszcze wymiennik pod sufitem.

... a wydawało mi się, że mój post jest czytelny, ale może tylko jak się go czyta ..... ?

pozdrawiam.

no te "500l." to nie jest "słup wody" ale pomińmy, teraz z tego co piszesz i porównujesz wynika, ze grawitacja poprawnie pracować będzie na tych 300 l, czy tez 500 z wymiennikiem na górze, tam gdzie powyżej Twego kotła, ponizej kiepawo bo zaraz wysokośc kotła załapie, wiec połowa zładu będzie pracować na pół gwizdka lub wcale...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiąc instalację założyłem,że układ jest ładowany wymuszeniem, a ma tez możliwość awaryjnej grawitacji, i tak jest, założenia zostały spełnione i jest ok, ładnie warstwowo ładuje się w kilka godzin pompa, jeśłi nie ma pradu (jeszcze się nie zdarzył wiec musiałem sobie symulować w bardzo różnych też skrajnych przypadkach pracy układu) ma działac grawitacja i działa, tak, wolno ale to praca awaryjna wiec ok, natomiast nie nadaje sie ona (oczywiscie w moim przypadku ale też nie wiemy nic o wysokościach andstach1 ) do pracy podstawowej, i przed tym ostrzegam kolegę w swoim poście z uwagami, że może tak sie zdarzyć, że trzeba to też wziac pod uwagę może, że moze układ, pomimo duzego wkąłdu pracy która warto docenic, choćby za wykonanie rysunków, nie jest jeszcze idealny...

 

Szanowny Panie "edde"

Jak jasno wynika nie czytał Pan postu, gdyby Pan go czytał wiedział by Pan, że ja jedynie zrobiłem opis do tego co przekazał mi Pan Adam.

Ja jedynie opisałem jego zasadę działania, żeby była bardziej czytelna i zrozumiała. Pan Adam nadzorował i zezwolił na opublikowanie, a więc mój wkład jest prawie żaden.

Dla mnie Pański układ nie ma prawa działać - prawidłowo - dlaczego?

- nie ma układu mieszacza przy piecu - więc komora jest stale "zimna" wychładzana - skraca żywotność pieca,

- temperatura do bufora trafia - "zimna" - a nie powyżej określonej temperatury

- rura zasilająca z pieca jest 10 cm od góry, i tak .... załóżmy że dostarczasz do bufora 60st.C. - woda ma układać się samoczynnie w pewnych warstwach bufora, u ciebie - woda jest już na górze, a chce iść do góry.... zgodnie z zasadą - ciepło na górze zimno na dole. Musi zostać "popchnięta, żeby iść na dół - bo prawo pcha do góry, jak ma coś przekazać szybko i czemu? Jak włączysz pompkę ruch dzięki kolanom hamburskim zaczyna się w lewo (jeśli masz w lewo) ale do DOŁU a nie do GÓRY - odwrotnie - rozumiesz?

Specjalnie nie pisałem o wysokościach, bo je ilustruje rysunek i nie są aż tak istotne. Ja mam kominek (opisany w poście) 35 cm podstawy i 60 cm kominek to jest 95cm górna część kominka, bufor ma 2m a wymiennik wisi przy suficie na wysokości 3m.

- popatrz gdzie jest wpięcie w ilustracji kominka - pieca a na jakiej wysokości Bufora powraca z wymiennika,

- napisałem gdzie .... na jakich wysokościach powinny być włączone kolejne zasilania urządzeń i dla czego ....

przemyśl to co napisałem ja nie jestem alfą i omegą po prostu staram się pomóc .... zrozumieć ...

pozdrawiam.

Edytowane przez andstach1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założenia, które być może, tu nie zostały mocno wyeksponowane były takie, ze trzeba włączyć też to, co JEST.

Był ten dwupłaszczowiec...

ZOBACZ, ŻE JAK SIĘ NAGRZEWA TO ROBI ZA KOCIOŁ "UJEMNY"

Grawitacja jest wzmagana przez niego, BO JEST NAJWYŻEJ.

 

Piec/kominek (do około 80cm wysokości) "pcha" a ten dwupłaszczowiec "ciągnie" tę strugę.

 

To urządzenie to nie tylko AKUMULATOR.

To przede wszystkim ZASILANIE CWU i BUFOR.

 

edde

Twój bufor DZIAŁA POPRAWNIE.

Z tego, co wyczytałem - JEST BEZPIECZNY TEN UKŁAD!

Jako AKUMULATOR działa, jak mu ładowanie wymusisz pompką..

Takie zrobiłeś założenia - i zostały zrealizowane dobrze!

 

Wszystko zaczyna być jasne.

:lol:

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mało bo jeszcze nie skończony a na stawianie tego kolosa tylko dla sesji zdjęciowej zdrowia brakuje.

baniaczek ma 1240 litrów , waga 310 kg ,zespawany z dwóch arkuszy blachy 4,dekle z blachy 5 ,wężownica cwu 40mb rury 19,solar 20mb rury 19

DSCN0980.jpg

Edytowane przez macin a
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich.

przedstawiam swój zbiorniczek.

 

Niezłe cudo,ile metrów masz tej wężownicy ? ja dzisiaj przetestowałem swoją przy temperaturze wody w buforze na górze 40 stopni na dole jakieś 30 stopni przy przepływie 15l na min przez 5 minut leciał mi 40 stopni czyli prawie 80l upuściłem jutro spróbuje jeszcze zwiększyć przepływ na 22l to mój max. jaki mogę uzyskać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mało bo jeszcze nie skończony a na stawianie tego kolosa tylko dla sesji zdjęciowej zdrowia brakuje.

baniaczek ma 1240 litrów , waga 310 kg ,zespawany z dwóch arkuszy blachy 4,dekle z blachy 5 ,wężownica cwu 40mb rury 19,solar 20mb rury 19

 

Proszę o dobre zdjęcia kilka dni po napełnieniu.Mam nadzieję,że woda nie zrobi z niego walczaka.Jak się przed tym zabezpieczysz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety andstach1 ale ja widzę same wady jeżeli chodzi o ten dodatkowy zbiornik dla CWU:

1 – koszt dodatkowego zbiornika

2 – ogrzewanie CWU tylko kotłem CO

3 – brak możliwości podgrzewania CWU solarami

4 – brak możliwości podgrzewania CWU pompą ciepła

5 – brak możliwości podgrzewania CWU grzałką elektryczną

6 – de facto rezygnacja z przepływowego CWU

... nie no ręce opadają .... proponuję jeszcze raz przeczytać mój post ... i przemyśleć swoją wypowiedź ....

pozdrawiam.

P.S. podpowiedź - odpowiedź znajduje się np: w rysunku "Schemat pracy samego Bufora"

No rzeczywiście, zbyt pobieżnie przyjrzałem się tym rysunkom i w rezultacie tego przez Ciebie wskazanego w ogóle nie zauważyłem. Teraz rozumiem ideę pracy tego układu, jest on logiczny i zrozumiały.

Obawiam się jednak, że w PRAKTYCE w pewnych sytuacjach użytkowanie go może być jednak dość uciążliwe, np.:

Spróbuj w takim układzie nagrzać sobie wody do kąpieli grzałką…

Nie dosyć, że musiałbyś zagrzać większą część zładu to dodatkowo musiałbyś poczekać aż ta wstępnie podgrzana woda ogrzeje zbiornik CWU.

Podobnie ma się rzecz z solarami. W upalne słoneczne lipcowe dni ciepłej wody będzie zapewne pod dostatkiem ale mi chodzi o sytuacje mniej komfortowe.

Np. taka sytuacja, masz lekko wystudzony zbiornik, jest wrzesień i na godzinkę lub dwie wyjrzało słońce. Raczej małe miałbyś szanse na ciepłą kąpiel bez lejka odprowadzającego nagrzaną wodę pod sam szczyt baniaka gdzie czekałby na nią gotowy do natychmiastowego odbioru tego ciepełka gęsty zwój miedzianej wężownicy podpiętej bezpośrednio do kranu.

Mam wątpliwości też co do samej idei tego osobnego zbiornika CWU.

Trudno by mi było umieścić taki zbiornik ponad buforem ze względu na brak miejsca i śmiem twierdzić, że znakomita większość czytających ten wątek nie dysponuje takimi obszernymi kotłowniami.

Następna rzecz to realne straty ciepła.

W okresie grzewczym jakieś niewielkie straty ciepła „na buforze” nie są w zasadzie istotne ale latem ograniczenie ich jest bardzo ważne.

W takim układzie ciepła woda krążąca między buforem a zbiornikiem CWU siłą rzeczy będzie generowała spore straty. Im układ jest bardziej zwarty i „kompaktowy” tym łatwiej go skutecznie ocieplić, dlatego odpowiednio duża ilość wężownicy pod samym szczytem baniaka jest lepszym rozwiązaniem niż oddzielny zbiornik.

Edytowane przez r7m8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mało bo jeszcze nie skończony a na stawianie tego kolosa tylko dla sesji zdjęciowej zdrowia brakuje.

baniaczek ma 1240 litrów , waga 310 kg ,zespawany z dwóch arkuszy blachy 4,dekle z blachy 5 ,wężownica cwu 40mb rury 19,solar 20mb rury 19

proponowałbym dekle od razu czymś wzmocnić, na krzyż czy po przekatnej jakiś ceownik solidny, jak wczesniej pisałem mój dekiel okragły średnicy 78cm z blachy 6mm przy próbie ciśnieniowej bufora zaczęło wyoblać przy chyba 2-3barach, przy 6-ciu był już niezły brzuch, na tyle duży, ze zaczęło "ciągnać" blachę na mocowaniach, śrubach (32szt M14 czy M16 na obwodzie) ze zaczęło puszczać ciśnienie, dołożyłem gruby ceownik 5x50x100 i dopiero po tym dekiel trzyma geometrię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o dobre zdjęcia kilka dni po napełnieniu.Mam nadzieję,że woda nie zrobi z niego walczaka.Jak się przed tym zabezpieczysz ?

Jeśli nie ma stężeń to ten prostopadłościach po napełnieniu stanie się walcem :(

Oby to nie był bufor Transformers.

andstach, trochę tej wody nad buforem będzie (według rysunków). Jakie w nim będzie cisnienie hydrostatyczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

macin a

KONIECZNIE wstaw tam jakieś PRĘTY wiążące przeciwległe ściany!

Nie druciki fi 6 tylko takie fi 12.

Szusteczka może by wytrzymała, ale poprawnie jej w ściankę nie wspawasz.

Mało "mięsa"...

WYSTAW poza ściankę tak ze 2cm i wtedy spawaj.

Nie spawaj ich "na gładko ze ścianą" bo ciśnienie je wyrwie.

 

Wiem co piszę, bo takiego prostopadłościennego już popełniłem!

 

TO SĄ ZBIORNIKI DO UKŁADU OTWARTEGO!

Muszą wytrzymywać parcie hydrostatyczne rzędu 10m słupa wody. (1at)

Sprawdzone na jakie 2at będą pracowały poprawnie.

Pchanie tam 4-6at (bar) to grube nieporozumienie!!!

 

r7m8

Nie masz racji!

To, ze tam centralnie nie ma rury WCALE nie przeszkadza w tym, żeby centralnie nie powstała wąska struga wstępująca.

Ten stożek ją kształtuje.

Grzałki, solar czy PC prawie NATYCHMIAST podadzą CWU.

 

10 litrów na minutę o temperaturze rzędu 45-50stC = jeden kran CWU puszczony na max.

Prawie nigdy nie występuje taka sytuacja, gdy ze wszystkich kranów w domu pobierane jest CWU JEDNOCZEŚNIE.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...