Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

bufor jest odpowiednikiem zasobnika cwu ze standardowego zestawu instalacji solarnej, i teraz czy taki zasobni/zbiornik/bufor ma jakiś czujnik temp. wymagany przez sterownik takich zestawów, czy warto coś do bufora przymocować, zeby wykorzystać to do takowego sterownika, czy moze nie jest to wymagane/stosowane? Edytowane przez edde
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gubię się...

Sterownik dla bufora czy bufor dla sterownika?

 

Napełniamy bufor ciepłem.

Źródło? - takie jakie jest z pierwszeństwem tych "najtańszych".

Tym rządzi "przekaźnikologia" sterowana z termometrów.

 

Mierząc (gdzieś "po drodze") temperaturę rury doprowadzającej wodę/glikol do solara/kotła/kominka wiesz czy bufor "ma już dość".

Mierząc temperaturę płaszcza bufora nieco ponad wyprowadzeniem TEJ rury wiesz, że "bufor już niedługo będzie miał dość".

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla solarów gdzie sterownik podejmuje akcję w zależności od różnicy temperatury w zbiorniku i kolektorach, planuje włożyć czujnik tuż pod szczytem stożkowej wężownicy dla solarów. A jeśli chodzi o sterownik pieców nadmuchowych to jeśli tylko ma osobne sterowanie pompką dla CWU to najprościej przylgowo na rurze powrotnej. W większości sterowników ustawienie CWU maksymalne to 60-70°C, czasem może być za mało. Niemniej tryb pompki CWU wydaje się się najbliższym do ładowania bufora.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla solarów gdzie sterownik podejmuje akcję w zależności od różnicy temperatury w zbiorniku i kolektorach, planuje włożyć czujnik tuż pod szczytem stożkowej wężownicy dla solarów. A jeśli chodzi o sterownik pieców nadmuchowych to jeśli tylko ma osobne sterowanie pompką dla CWU to najprościej przylgowo na rurze powrotnej. W większości sterowników ustawienie CWU maksymalne to 60-70°C, czasem może być za mało. Niemniej tryb pompki CWU wydaje się się najbliższym do ładowania bufora.

 

Masz rację funkcja "priorytet cwu" w sterownikach kotłów stałopalnych (np. z podajnikiem) jest chyba najlepszym rozwiązaniem dla dynamicznego wykorzystania bufora. Też korzystałem z tej funkcji na sterowniku ST-37 TECH. Tam max. można było ustawić 62 st. C i po osiągnięciu zadanej temp. (czujnik cwu na buforze) kocioł przechodził w stan podtrzymania nawet na kilka/kilkanaście godzin. Zbiornik można oczywiście ładować na tyle ile nam potrzeba czyli latem np. 1/3 a zimą na full (przełączanie między czujnikami na różnych wys.)

Wracając jednak do tematu jaki poruszył kolega Edde to decydując się na wersję elektroniczną dostęp do montowanych czujników raczej bym zostawił ponieważ z własnego doświadczenia wiem iż przepięcia powodowane wyładowaniami atmosferycznymi mogą sporo namiaszać chyba że zasilanie sterownika/termometrów będzie z izolowanego galwanicznie źródła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od razu odpicowanej :evil:

 

podłączyć kilka kostek i wrzucić do nich trochę prostego softu, hobbystycznie do zrobienia, dzieciaki w podstawówce robią takie rzeczy.

 

Co taki rozżalony. To co trudne się wydaje wcale takie nie jest. Wystarczy trochę chęci. Bez tego to gorzej niż by nie można było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... (przełączanie między czujnikami na różnych wys.)

...

 

Lepiej bym widział pionową rurkę zespawaną z górnym deklem i zaślepioną od dołu (taka pochwa na czujnik). Doda to większe spektrum regulacji wysokości. Ja swój bufor przewiduje na trzy źródła:

- solary z czujnikiem w stożku

- piec z podajnikiem z drugim stożkiem 5cm powyżej tego na solary; tu czujnik planuje wstawić od góry

- oraz stary piec zasypowy połączony bezpośrednio; jak to na wsi zawsze jest coś za dużego na podajnik.

Do ostatniego rozwiązania nie planuje jakiejś specjalnej automatyki. Spalić, wyłączyć, piwko wypić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie! Dawno nie odwiedzałem tego forum. Przeraziła mnie trochę jego zawartość - mogłaby z tego wyjść książka. Przeczytanie całości zajęłoby sporo czasu, którego mi ostatnio brakuje. Chciałbym prosić o pewną radę: Chcę zrobić bufor o pojemności kilku tysięcy litrów. Gotowy nie wchodzi w rachubę - nie na moją kieszeń. Od pewnego czasu sprzedawane są na allegro zbiorniki poliestrowo szklane (na deszczówkę, szambo itp) o pojemnościach od 2 do 13tys. litrów. Ich ceny sa nawet przystępne. Producent na moje wątpliwości dotyczące długotrwałej wytrzymałości na dość wysoką (70-90st.C) temperaturę stwierdził, że wytrzyma gdyż żywica jest chemoutwardzalna i nie mięknie w podwyższonej temperaturze. Powiedział też że za niewielką dopłatą mogą mi wykonać zbiornik z odpowiednimi króćcami do podłączenia wody i szczelnie zamykanym włazem rewizyjnym fi 60 cm. Zakładając że zbiornik będzie szczelny i wytrzyma niewielkie nadciśnienie (naczynie wzbiorcze 5m powyżej zbiornika) chcę go włączyć bezpośrednio w obieg c.o. Podgrzewanie wody z kolektorów słonecznych - przez wężownicę wmontowaną w pokrywę włazu. Wyrównywanie temperatury wody w zbiorniku (przeciwdziałanie rozwarstwieniu) - poprzez dodatkową( załączaną okresowo) pompkę obiegową z wlotem i wylotem wody w skrajnych punktach (króćcach) zbiornika. Będę wdzięczny za wszelkie, zwłaszcza krytyczne uwagi.

Wiktor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie! Dawno nie odwiedzałem tego forum. Przeraziła mnie trochę jego zawartość - mogłaby z tego wyjść książka. Przeczytanie całości zajęłoby sporo czasu, którego mi ostatnio brakuje.

 

Nie dalej jak dwie strony temu zamieściłem link do spisu treści wątku i "kondensata" wiedzy tu zawartej.

 

Chciałbym prosić o pewną radę: Chcę zrobić bufor o pojemności kilku tysięcy litrów. Gotowy nie wchodzi w rachubę - nie na moją kieszeń. Od pewnego czasu sprzedawane są na allegro zbiorniki poliestrowo szklane (na deszczówkę, szambo itp) o pojemnościach od 2 do 13tys. litrów. Ich ceny sa nawet przystępne. Producent na moje wątpliwości dotyczące długotrwałej wytrzymałości na dość wysoką (70-90st.C) temperaturę stwierdził, że wytrzyma gdyż żywica jest chemoutwardzalna i nie mięknie w podwyższonej temperaturze. Powiedział też że za niewielką dopłatą mogą mi wykonać zbiornik z odpowiednimi króćcami do podłączenia wody i szczelnie zamykanym włazem rewizyjnym fi 60 cm. Zakładając że zbiornik będzie szczelny i wytrzyma niewielkie nadciśnienie (naczynie wzbiorcze 5m powyżej zbiornika) chcę go włączyć bezpośrednio w obieg c.o. Podgrzewanie wody z kolektorów słonecznych - przez wężownicę wmontowaną w pokrywę włazu. Wyrównywanie temperatury wody w zbiorniku (przeciwdziałanie rozwarstwieniu) - poprzez dodatkową( załączaną okresowo) pompkę obiegową z wlotem i wylotem wody w skrajnych punktach (króćcach) zbiornika. Będę wdzięczny za wszelkie, zwłaszcza krytyczne uwagi.

Wiktor

 

Tego u nas chyba nikt nie robił. Jeżeli rzeczywiście wytrzyma ciśnienie i temperaturę jednocześnie, i przejścia nie stanowią problemu - to może warto spróbować? Koniecznie podziel się doświadczeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyrównywanie temperatury wody w zbiorniku (przeciwdziałanie rozwarstwieniu) - poprzez dodatkową( załączaną okresowo) pompkę obiegową z wlotem i wylotem wody w skrajnych punktach (króćcach) zbiornika.

Jaki jest cel tego działania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idea w pełni do zrealizowania, ale...

Wcale nie łatwa.

Trzeba by taki baniaczek szyć na miarę. Dać zbrojenie w ścianki.

Można nie grzać go powyżej 80stC.

 

Nie rozumiem jednak dlaczego te działania przeciwko uwarstwienu, które tylko pomaga...

 

Taki baniaczek będzie dobrze trzymał kształt. Ścianki pracowałyby tam na rozciąganie a nie na zgniot (jak zakopie się go pod ziemią to tak pracują).

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie. Próbuję wyjaśnić wątpliwości:

Zip napisał "Są różne żywice, ale szczerze wątpię aby te zbiorniki robili z tak odpornych temperaturowo. Te są droższe a przy szambie nie ma takiej potrzeby. Zwróćcie uwagę że żywicowy parapet nad kaloryferem potrafi się zniekształcić! "

Ktoś kiedyś napisał (nie pamiętam czy to na tym forum) że zrobił bufor z 1000litrowego zbiornika z polietylenu (PE) czyli paleto pojemnika. Przy długotrwałej temperaturze wody rzędu 80st.C zbiornik wyglądał jak na sterydach - była nawet fotka. Wprawdzie w tablicach fizycznych podaje się temperaturę mięknięcia PE 90st.C a dla żywic poliestrowych 110 st.C. W praktyce nie jest wskazane nagrzewanie wody do tak wysokich temperatur. Uważam że co najmniej 20st.C poniżej podanej w tablicach - dla żywic to i tak dużo... Nie wiem z czego Chińczycy robią parapety, ale nie sądzę żeby to była żywica epoksydowa zbrojona włóknem szklanym :).

adam_mk napisał:

" Idea w pełni do zrealizowania, ale...

Wcale nie łatwa.

Trzeba by taki baniaczek szyć na miarę. Dać zbrojenie w ścianki.

Można nie grzać go powyżej 80stC."

Dzięki za dość pozytywną opinię mojego pomysłu, który mam zamiar zrealizować dopiero jesienią... łatwo nie będzie.

50% stanowi włókno szklane - uważam że to wytrzyma i to z dużym zapasem... Też uważam że nie będzie potrzeby grzać powyżej 80st.C.

Wstępnie obliczam, że zbiornik 4000 litrów z izolacją grubości 10cm (od spodu twardy styropian, boki wełna mineralna plus mata termoizolacyjna), przy uwzględnieniu niewielkich strat ciepła które i tak zostaną wykorzystane na do ogrzania warsztatu w którym będzie stał zbiornik jest w stanie zgromadzić ok. 200 kWh energii cieplnej...cdn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o zbiorniki z żywic to naprawdę proponuję się zorientować z jakiej dokładnie taki zbiornik jest zrobiony.

Poliestrowe są również mniej odporne na temperatury, niektóre zaczynają mięknąć już przy 60 stopniach. Powyżej 80 to są już bardziej specjalistyczne i nie spodziewam się aby z takich były robione np. szamba. Epoksydowe są bardziej odporne, ale sporo droższe. Jest to jak najbardziej możliwe, tylko zwracam uwagę na ważne rzeczy o których nie każdy wie. Jeśli już decydować się na taki zbiornik to proponuję kontakt z producentem i zamówienie w wersji z żywicy o wysokim HDT czyli odpornej na wyższe temperatury. Są powyżej 120 stopni, ale trzeba je po prostu zastosować. Przerobiłem tego setki ton to nieco się orientuję :-).

 

ps. niestety zbiorników nie produkuję.

Edytowane przez zlp
dopisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ZLP. Masz rację jest to ważna dla mnie uwaga. Te zbiorniki są poliestrowo-szklane. Pewnie mogliby wykonać taki zbiornik z odpowiedniej żywicy epoksydowej, ale obawiam się że będzie on wtedy kosztował znaaacznie więcej niż 3tys. zł.

Adamie, pytasz po co to działanie przeciw uwarstwieniu, czyli ten cały cyrk z dodatkową pompką która ma mieszać wodę w całej objętości zbiornika.

Byłaby ona włączana tylko podczas "ładowania" bufora w celu uzyskania w końcowej fazie zadanej temperatury np 80st.C w całej objętości a nie tylko w górnej części zbiornika. Daje to możliwość "zmagazynowania" większej ilości energii cieplnej w danej objętości wody. Chyba o to właśnie chodzi...Rozładowanie przy wyłączonej pompce - odbiór ciepła z górnej części zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz, bo nie wyrażam się chyba zrozumiale.

Są również żywice poliestrowe o HDT ponad 120 stopni. Tylko trzeba je zastosować, nie są to aż takie straszne różnice w cenach. Jeden droższy składnik Dla producenta to nie powinien być żaden problem, tylko trzeba to po prostu uzgodnić. Nawet może go dodatkowo ekstra wzmocnić.

Nie polecam tylko gotowego zbiornika bo ten na pewno nie będzie wykonany z materiałów spełniających nasze wymagania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz, bo nie wyrażam się chyba zrozumiale.

Są również żywice poliestrowe o HDT ponad 120 stopni. Tylko trzeba je zastosować, nie są to aż takie straszne różnice w cenach. Jeden droższy składnik nie powinien znacznie podrożyć całości, a dla producenta to nie powinien być żaden problem, tylko trzeba to po prostu uzgodnić. Nawet może go dodatkowo ekstra wzmocnić.

Nie polecam tylko gotowego zbiornika bo ten na pewno nie będzie wykonany z materiałów spełniających nasze wymagania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...