Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Powierzchnia wymiany w nierdzewce karbowanej duża. Ale przez te nieszczęsne przejścia pewno zrobię z miedzi.

 

Jak taką wężownicę zamocować w buforze? Czy zawsze jest konieczność lutowania tych prętów mosiężnych? A jak by drutem (izolowanym) przywiązać do nakrętek przyspawanych od wewnątrz?

 

Jeszcze pytanie o patent Tevesa (przetoczone złączki Conex): czy ma sens stosowanie dwóch takich złączek na jedną wspawaną mufkę z obu stron? Byłoby bardziej sztywno, nie "wyrabiałoby się" przy uderzeniach ciśnienia. No i przy okazji jeszcze szczelniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia wymiany w nierdzewce karbowanej duża. Ale przez te nieszczęsne przejścia pewno zrobię z miedzi.

 

Jak taką wężownicę zamocować w buforze? Czy zawsze jest konieczność lutowania tych prętów mosiężnych? A jak by drutem (izolowanym) przywiązać do nakrętek przyspawanych od wewnątrz?

 

Jeszcze pytanie o patent Tevesa (przetoczone złączki Conex): czy ma sens stosowanie dwóch takich złączek na jedną wspawaną mufkę z obu stron? Byłoby bardziej sztywno, nie "wyrabiałoby się" przy uderzeniach ciśnienia. No i przy okazji jeszcze szczelniej.

 

 

Nie ma potrzeby kombinować niczego więcej z Conexem jest wystarczająco sztywno (testowane ponad rok). Podawałem na forum niegdyś linka do gotowej wężownicy z karbowanej kwasówki z wspawanymi końcówkami - odcinki prostej twardej kwasówki, przyznam się że nie mogę odszukać tego teraz.

 

Z mojego doświadczenia, robić wężownicę jakby miała zasilać dwa domy bo potem będzie rozczarowanie. Nie każdy ma taki system rozbioru wody jak Piczman.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam bufor 1000L + kocioł gazowy+kominek z PW+podłogówka w jednym układzie zamknietym z naczyniem przeponowym 80l. Całość pod ciśnieniem 1,5 bar.

Twój wymiennik nie rozwiązuje żadnego problemu: za mały dla kotła na paliwo stałe i dla solarów, za mała powierzchnia wymiany dla CWU przy temp. 45C (ciekaw skąd ta moc w info technicznym, przy jakiej temp?)

 

Co chcesz podpiąć przez dolną wężownicę?

Zastanawiam się skoro piszesz że nie rozwiąże żadnego problemu to czy warto go w ogóle instalować.

Wiem że mój wymiennik jest mały ale lepszy taki niż żaden.

Obie wężownica od CWU o długości 20-25mbx1'. Są zrobione o takiej powierzchni wężownice i się sprawdzają.

Zastanawiam się tylko jeśli ona jest zwinięta w górnej części , a nie przez cały wymiennik czy to pogorszy parametry.

W obecnej chwili dolna wężownica jest wolna.

 

Jakie są u Ciebie zawory Bezpieczeństwa(przy jakim ciśnieniu mają się otworzyć)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko do praktyków spawalnictwa. Czy zwykłą spawarką transformatorową da radę po odrobinie ćwiczeń pospawać blachę 0,8mm z rurą stalową? Chodzi mi o taką badziewną badziewiastą, z allegro za mniej niż czysta. Wiem, wiem, lepiej jest kupić profesjonalny migoautomat za 3000 albo 6000. Jakich elektrod użyć?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uciekaj od prostopadłościanu tak daleko, jak daleko się da!!!

 

Zakładając wysokość domu (instalacji nad buforem) rzędu 10m to ciśnienie będzie nie większe jak 1at w układzie otwartym.

 

Trudności wykonania rosną mocno a korzyści mizerne!

 

Nie daj Ci Panie debilnego pomysłu układu zamkniętego, bo co najmniej podwoisz to parcie..

A.M.

 

Dzięki z podpowiedzi. Zbiły mnie trochę z tropu i nic dzisiaj nie kupiłem.

Problem chyba jak u większości jest z miejscem. Kombinowałem jak mogłem i największy walec jaki wcisnę to 70cm, ale to już kosztem izolacji przynajmniej w punktach stycznych do kwadratu. Zbiornik śr. 70x230 wys. to nieco ponad 800l. Pudełko 60x90x230 to ponad 1200l !!! Przeczytałem temat od deski do deski i mniej było opini krytycznych nt. prostopadłościanu za to nt. wielkości bufora sypały się gromy. Więc z dwojga złego postawiłem na pojemność. Choć jak każdy tutaj nowicjusz mam wątpliwości czy nie za duży.

Oczywiście, że układ otwarty. Myślałem, że naszpikuję pudło (blacha 6mm) prętami krawędzie wzmocnię dodatkowo kątownikami wytrzyma. Najwyżej bedzie wyglądało jak pikowana tapicerka Cadilaca z lat 60.

Więc zapytam wprost maluch walec czy większy prostopadłościan?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grand72, jak podłączysz tą wężownicę z nierdzewki karbowanej?

Firma brugg ma do swoich spiroflexów takie mufki z nierdzewki do wspawania węża tylko nie wiem czy ta mufka chwyci potem do poszycia bufora ze stali węglowej. Zresztą o tym jeszcze nie myślę czekam. Może pojawią się nowe pomysły. Obserwuję twoje poczynania. Wydają się dość zbieżne z moimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki z podpowiedzi. Zbiły mnie trochę z tropu i nic dzisiaj nie kupiłem.

Problem chyba jak u większości jest z miejscem. Kombinowałem jak mogłem i największy walec jaki wcisnę to 70cm, ale to już kosztem izolacji przynajmniej w punktach stycznych do kwadratu.

Powiedziałbym że masz sytuacje patową. W przypadku baniaka problemem nie jest zmniejszona pojemność, a brak możliwości, przynajmniej tak wynika z opisu, wykonanie porządnej izolacji.

Brak konkretnej izolacji będzie generował duże straty postojowe, a żeby je maksymalnie zminimalizować dobrze jest mieć miejsce tak na 20cm po obwodzie.

W prostopadłościan będziesz musiał nawstawiać mnogo stężeń, żeby się z tego bomba wodna nie zrobiła. Nie będzie to łatwa robota, a wręcz mimo pozornej prostoty dojść precyzyjna.

No i upychanie bebechów w środku przy gęstej drabince poprzeczek też łatwe nie będzie.

Uśmiechaj się do Adama - on takie cóś powołał do życia.

Pikowaniem płaszczyzn się nie przejmuj. Bufor służy do magazynowania ciepła, a nie podziwiania obszycia. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Więc zapytam wprost maluch walec czy większy prostopadłościan? "

 

Warunki techniczne do wykonywania trudnych prac masz?

Kasę na zastosowanie lepszych materiałów masz?

- Rób z tytanu. Zniesie wszystko. Może być nawet prostopadłościenny.

 

Liczyłeś zapotrzebowanie na energię (cieplną) tej budy, co ją budujesz i tej gromadki, dla której to robisz?

- Wykonaj baniak o potrzebnej wielkości.

 

MASZ wszystkie dane. WIESZ co ma być. WIESZ jak to osiągnąć.

Nie masz miejsca...

DOBUDUJ sobie jakieś miejsce na baniak. Wyrzuć go poza chałupę.

Zmień projekt. Zmień przeznaczenie niektórych pomieszczeń...

 

 

Prawdziwym nieszczęściem jest, gdy bierzemy typowy projekt, z kotłownią wielkości średniej szafy, a potem chcemy w tym zmieścić mocno nietypowe rozwiązania techniczne, które pozwalają na to, żeby chałupa "żyła sama z siebie" i nie potrzebowała wsparcia finansowego do tego...

 

Aby dom stał 100 lat i nie kosztował w utrzymaniu - to MUSI zawierać w sobie kilka dość specyficznych mechanizmów.

A to znaczy, że muszą się w nim zmieścić. Pomieszczenia dla mieszkańców są wtedy raczej "doklejone" do pomieszczeń technicznych...

 

Piwnica wiele rozwiązuje...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się skoro piszesz że nie rozwiąże żadnego problemu to czy warto go w ogóle instalować.

Wiem że mój wymiennik jest mały ale lepszy taki niż żaden.

Obie wężownica od CWU o długości 20-25mbx1'. Są zrobione o takiej powierzchni wężownice i się sprawdzają.

Zastanawiam się tylko jeśli ona jest zwinięta w górnej części , a nie przez cały wymiennik czy to pogorszy parametry.

W obecnej chwili dolna wężownica jest wolna.

 

Jakie są u Ciebie zawory Bezpieczeństwa(przy jakim ciśnieniu mają się otworzyć)?

 

Bedziesz miała zasobnik a nie bufor - lepsze 300 jak 150 i tyle.

Jak masz jakiekolwiek wątpliwosci co do zamknietego to zrób otwarty - uklad zamkniety jest mało wyrozumiały i nie wybacza błedów.

Zawór bezpieczeństwa misi byc na kazdym zródle ciepła - koccioł jeden i drugi i bufor. Cisnienie dobierasz do nasłabszego punktu - u mnie to był kominek z PW, który moze pracowac jedynie do 1,5 i taki mam zawór. Większość kotłów gazowych ma zawory na 2,5 bar, wiec nazlezałoby wymienić taki ja ma najsałbysz punkt. Tak czy inaczej zrób otwarty!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że przy tak małym wymienniku będzie bezpieczniej w układzie otwartym, zamknięty to tylko jeśli to ciepło ma wystarczający bufor np 50L-1KW

Teves, pisałeś jeszcze co do mojego wymiennika "za mała powierzchnia wymiany dla CWU przy temp. 45C "

Czy wg Ciebie mogą być z CWU problemy jeśli będę grzał przez tą wężownicą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teves, pisałeś jeszcze co do mojego wymiennika "za mała powierzchnia wymiany dla CWU przy temp. 45C "

Czy wg Ciebie mogą być z CWU problemy jeśli będę grzał przez tą wężownicą

 

Według mnie tak - ale zdania są podzielone :) W kazdym razie profesjonalne konstrukcjie niemieckie mają większą powierzchnie wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do odważnych świat należy. Cały dzionek spędzłem na szukaniu możliwości. Rury ciekawej nie znalazłem, ale za to blachę dowolnej grubości za 2zł/kg. Prawdopodobnie popełnię jednak prostopadłościan. Odpuszczam samodzielne spawanie ponieważ znalazłem zaprzyjaźnionego spawacza (niedrogo). Jeszcze jutro mała konsultacja z jego technologiem może coś doradzi.

Pomysł bufora powstał gdy po wykonaniu podłączeń instalator kazał mi kupić zbiornik na wodę. Byłem trochę zaskoczony i dlatego zacząłem czytać. Chwała Wam forumowicze za ten wątek.

 

Plan jest taki (jak na razie -taka "prawie" koncepcja:

- Blacha 8mm (miało być 6mm ale skoro znalazłem taniej to niech jest)

- Krawędzie planuję wzmocnić dodatkowym kątownikiem dzieki temu uzyskam dodatkowe dwie spoiny -myślę, że nie zaszkodzi

- Stężenia planuję wstawić na końcu po całkowitym montażu wężownic i reszty -na mijankę ze zwojami

- Jako przejścia zasilania i odbioru zamierzam użyć gwintowanych muf i kolan jako kierownice prądu wirowego.

 

To narazie I etap

 

Co do przejść wężownic to znowu rozważam miedź i Conex Tavesa

Zastanawiam jak zachowa się "wir" w prostokątnym zbiorniku ale i tak warto chyba skierować strumienie poziomo. Może w narożach wewnątrz zbiornika wstawić zaorągloną blachę takie ćwierć koła w przekroju żeby lepiej się kręciło

 

Skoro 800l to za mało, a większy jak 1200l nie wejdzie to co tu kombinować.

Przeczytałem cały wątek i wszyscy powtarzaliście, że im większy tym lepszy. Ten jest największy. Więc ten albo żaden :confused:

Edytowane przez Grand72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie tak - ale zdania są podzielone :) W kazdym razie profesjonalne konstrukcjie niemieckie mają większą powierzchnie wymiany.

np Capito ale tam są lamele i chyba jest strasznie drogi.

To może podłączyć CWU przez 2 wężownice dolną i górną.

Jeden instalator mówił że to nie ma prawa działać(jak wszyscy). Powiedział że raz robił instalację i wspomagał CWU przez piec gazowy 2 funkcyjny, dogrzewając przepływowo.

Piszesz że masz zabezpieczenie 1,5Bar, czy na piecu gazowym też zmniejszyłeś zawór. Na jakim ciśnieniu pracuje instalacja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...