Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam po pewnym niebycie w tym wątku. Uruchomiłem wczoraj ciepłą wodę. I jestem w szoku z efektywności działania. Nie robiłem pomiarów temperatury ale organoleptycznie wydajność mi odpowiada. Ciepłą wodę uzyskuję chwilę po tym jak napalę w piecu, więc nie trzeba czekać, aż załaduje się cały bufor.

 

Mam zawór mieszający termostatyczny ustawiony na 45 stC. Góra bufora była 52 stC a temperatura w dolnej części wężownicy 30 stC.

 

Dodam tylko:

Wężownica rura CU 22 podwójnie zwinięta przeciwsobnie 25mb (powierzchnia wymiany ok 1,7m2) cylindrycznie o wysokości ok 0,9 - 1 m umieszczona u góry bufora. Komin z dolnego lejka wchodzi w wężownicę. Pod wężownicą umieszczony drugi lejek równolegle (ten sam kąt) do lejka solarnego z tą różnicą że nie mocowany do kominka ale o większej średnicy wewnętrznej umożliwiającej przemieszczanie się środkiem zładu dla potrzeb CWU. Ochłodzona woda ma spadać po lejku w pobliże płaszcza a środkiem ma napływać ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam po pewnym niebycie w tym wątku. Uruchomiłem wczoraj ciepłą wodę. I jestem w szoku z efektywności działania. Nie robiłem pomiarów temperatury ale organoleptycznie wydajność mi odpowiada. Ciepłą wodę uzyskuję chwilę po tym jak napalę w piecu, więc nie trzeba czekać, aż załaduje się cały bufor.

 

Mam zawór mieszający termostatyczny ustawiony na 45 stC. Góra bufora była 52 stC a temperatura w dolnej części wężownicy 30 stC.

 

Dodam tylko:

Wężownica rura CU 22 podwójnie zwinięta przeciwsobnie 25mb (powierzchnia wymiany ok 1,7m2) cylindrycznie o wysokości ok 0,9 - 1 m umieszczona u góry bufora. Komin z dolnego lejka wchodzi w wężownicę. Pod wężownicą umieszczony drugi lejek równolegle (ten sam kąt) do lejka solarnego z tą różnicą że nie mocowany do kominka ale o większej średnicy wewnętrznej umożliwiającej przemieszczanie się środkiem zładu dla potrzeb CWU. Ochłodzona woda ma spadać po lejku w pobliże płaszcza a środkiem ma napływać ciepła.

robdk czy masz jakieś zdjęcia swojego bufora chodzi mi szczególnie o wnętrze , i twoje rozwiązanie"podwójnego lejka". Jeśli możesz umieść je na tym forum.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem z montażu bebechów...

 

Jest gdzieś w tym wątku także schemat jak to ma wyglądać, ale to już samemu trzeba znaleźć

 

PS

znalazłem i ten schemat tutaj:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=4485161&viewfull=1#post4485161

DSC04056.jpg

DSC04063.jpg

DSC04065.jpg

DSC04066.jpg

Edytowane przez robdk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robdk dzięki za zdjęcia mam nadzieje że perforacja mojej rury kominowej będzie działać.

A co do górnego tzw: lejka to czy ma on jakiś wpływ na prędkość grzania wody w buforze , czy tylko kieruje strugę zimnej wody po zewnętrznych ściankach bufora w dół i dba o prawidłowe rozwarstwienie tem. wody w zbiorniku. Jestem na takim etapie że jeszcze mogę zamontować taki lejek.

ps.

bajcik również dzięki !

Edytowane przez piotrmati
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Proszę, spójrzcie na mój schemacik. Myślicie że to ruszy??

 

bufor.JPG

 

Pokrótce opiszę

średnica bufora - 61cm

wysokość bufora - 180cm

 

grzałki 3x2kw - 2szt

 

zbiornik cwu - stal nierdzewna 115 litrów (odzysk z 25-letniego Vieśka) - szerokość bojlera 44cm, wysokość 80cm

 

wężownica cwu - miedź fi 18 - 10 metrów

wężownica do solarka fi 2xfi 16 - 25 metrów

 

Zasilanie grawitacyjnie z pieca.

Mam obawy do dziwnych turbulencji zładu wokół bojlera do cwu. Ale szkoda mi go nie zamontować :)

Proszę doradźcie:bash:

buforek.JPG

bufor.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ruszy.

tylko po co?

Roboty tu cała masa. Korzyści takie sobie... (żeby nie napisać - zbędne!)

Olejowiec jest dobrze sterowalny!

Da się cele osiągać łatwiej niż na tym rysunku.

 

Działasz trochę na zasadzie - "bo mom!"

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie też w pewnym momencie zacząłem się zastanawiać, ale..

Już tłumaczę dlaczego.

Mianowicie teraz mam budynek nie oddany do użytku- prąd taryfa socjalna czyt. "jedna wielka porażka"

a grzać już trzeba...

Dlatego tej zimy na pewno będę grzać olejowcem.

Na drugą zimę jak już budynek oddam zdecydowanie taniej wyjdzie mi grzanie prądem w II taryfie.

A tak jeszcze poza tym planuję się pobawić w solarek lub w PC.

Gdy będę miał trochę wolnego czasu, to olejowca przerobię na "syfol" bo tego dostatek na chwilę obecną.

 

 

Drogi Mistrzu, czy chociaż trochę mnie to tłumaczy :)

Czy Twój stożek można na twardym lucie bez problemu zastosować do PC? (przy miedzi 2x16mm dł. całkowita 24m)??

Czy masz jakieś inny pomysły?

Z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się wyjaśniło...

Są różniste pompy ciepła.

Jedne wpiąłbym "wprost" w baniak a inne przez taki właśnie wymiennik.

Powinien się dobrze sprawdzić.

 

Brudasek to fajna sprawa....

Też testowałem.

W mojej okolicy teraz jest nie do zdobycia. Bardzo deficytowy to towar...

 

Kotły elektryczne są małe. Są dobrze sterowalne. Olejaki też.

Tu baniak jest zbędny.

A jakby solary.... no to wtedy gdzieś to ciepełko trzeba gromadzić.

Wtedy baniak.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o tą II taryfę mi chodzi szczególnie. Chociaż rozmawiałem ze znajomym, który grzeje całe 250m elektrycznie małym piecem i co ciekawe, że przy podłogówce ten piec i tak tylko załącza się w godzinach nocnych. W ciągu dnia w zasadzie w ogóle się nie uruchamia. Podejrzewam, że chodzi o różnicę temperatur dzień/noc oraz o dużą bezwładność ogrzewania podłogowego.

 

Jeszcze chciałem się upewnić, zład wiruje odwrotnie do wskazówek zegara, czyli patrząc od góry w bufor:

wyloty mają być skierowane odwrotnie do wskazówek

wloty (np. zasilanie podłogówki) zgodnie skierowany do wskazówek zegara

Dobrze rozumiem?

 

 

Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa

Jeżeli zasilanie z kotła w buforze umieszczam pod samą górą, to gdy w kotle temperatura będzie spadać np. będzie już powiedzmy 70st a w buforku będzie pod samą górą 75st to czy grawitacja będzie pracować? czy ta woda jeszcze pójdzie w bufor?

Nie mogę sobie tego wyobrazić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adoratek, a czemu byś nie dawał tego zbiorniczka?

 

Nie mam zdjęć, ale jak się na niego patrzy to jest po prostu super, taki "świniaczek" 115l pofałdowany aby pewnie była większa powierzchnia wymiany, wspawane króćce już z nierdzewki...

 

Ja się sugeruję tym, że przy takim zbiorniczku mogę utrzymywać dużo niższą temperaturę w okresach przejściowych lub w letnim w buforku a co za tym idzie i straty związane z jego izolacją. Mało tego przy solarkach lub przy PC własnej roboty średniej wydajności zawsze będę miał wodę użytkową i to w wystarczającej ilości. W przypadku wężownicy ta temperatura musi być wyższa aby była następowała wymiana.

 

Wiadomo, mankamentem lagionella, ale i tak cały buforek zamierzam sterować - nagrzewać poprzez integrę (bo tak uważam jest najprościej i najbardziej efektywnie) czyli w tym przypadku raz na kilka dni przegrzeje buforek powyżej wskazanych powiedzmy 70st.

Boje się tylko czy nie wystąpią jakieś dziwne turbulencje wokół tego zbiornika.

 

Co myślicie?

Dzięki za rady

 

Adoratek, a jakimi rurami masz połączone w grawitacji? Ja myślę 1.1/2 cala dać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałbyś, że potrzebujesz przenieść w czasie tanie godziny to byłoby jaśniej.

Policz zapotrzebowanie na ciepło chałupy w mrozy to dostaniesz wielkość zładu (baniaka).

PO CO Ci ten świniaczek?

Nie jest dość, jak zrobisz skuteczne grzanie przepływowe?

Wałkujesz problem , bo go masz (ten baniaczek nierdzewny).

JAK i KIEDY chcesz go odkamieniać?

CZYM?

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No może i faktycznie się uparłem. Ale z kamieniem nie powinno być problemu, ponieważ muszę zrobić stację uzdatniania wody wraz ze zmiękczaczem ze względu straszne wyniki wody ze studni głębinowej.

A więc problem z kamieniem rozwiązany

Co do bakterii, tak jak pisałem sterowanie przez integrę - przegrzewanie raz na jakiś czas. Problemu również nie powinno być.

Niższe koszty wykonania.

Ale człowiek jak się uprze, to wszystko tłumaczy sobie na swoją stronę :) Jednak chyba spróbuję z tym świniaczkiem. Ale na wszelki wypadek, dorabiany spód jednak zrobię skręcany tak na wszelki wypadek :)

 

Jutro albo pojutrze zabieram się do roboty.

Sukcesywnie będę wklejał zdjęcia.

 

Macie jakiś sposób na wycinanie dziur na te łuki hamburskie??

Ścianka 6mm :eek:

 

Jeszcze jedna gorąca prośba.

Ponowię pytanie

Zład wiruje odwrotnie do wskazówek zegara, czyli patrząc od góry w bufor:

wyloty mają być skierowane odwrotnie do wskazówek

wloty (np. zasilanie podłogówki) zgodnie skierowany do wskazówek zegara

Dobrze rozumiem?

 

A co myślicie o wizualizacji temperatury. Znalazłem coś takiego

http://allegro.pl/termometr-do-kotla-z-kapilara-i1888867952.html

Plusem to, że mniej otworów w tej grubej ścianie bufora. Ale nie wiem na ile wiarygodne to będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Macie jakiś sposób na wycinanie dziur na te łuki hamburskie??

Ścianka 6mm :eek:

 

Co to za problem ja mam 14mm

 

1. Spawacz z palnikiem.

2. Przecinarka plazmowa.

3. Otwornica z castoramy (żółta z DEDRY)

 

Jeszcze jedna gorąca prośba.

Ponowię pytanie

Zład wiruje odwrotnie do wskazówek zegara, czyli patrząc od góry w bufor:

wyloty mają być skierowane odwrotnie do wskazówek

wloty (np. zasilanie podłogówki) zgodnie skierowany do wskazówek zegara

Dobrze rozumiem?

 

Tak

 

A co myślicie o wizualizacji temperatury. Znalazłem coś takiego

http://allegro.pl/termometr-do-kotla-z-kapilara-i1888867952.html

Plusem to, że mniej otworów w tej grubej ścianie bufora. Ale nie wiem na ile wiarygodne to będzie.

 

Ja się ciebie pytam jak gruba ścianka bufora bo chyba nie piszesz o tej marnej 6mm.

Ja mam 14 mm i 7 otworów na mufy do spawania 1/2'' wierciłem tym chińskim zaawansowanym narzędziem z Castoramy jakieś 2 h bo go co chwile do wody wkładałem. Koszt to jakieś 30zł za komplet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...