Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A ile to jest to Twoje "mało miejsca"? Bo aerożele to się stosuje jak miejsce liczysz w pojedynczych centymetrach. A jeśli masz aż tak ciasno, to może lepiej zmniejszyć (odchudzić) bufor?

 

No właśnie jest ciasno, będzie jakieś 10 cm z każdej strony więc każdy cm na wagę złota.

z buforem będzie problem bo już jest i to w fazie wykończenia. Padło na tak ciasne miejsce bo przeliczyłem się z wagą bufora (wklejałem już zdjęcie wcześniej - zbiornik po argonie 1000l i 8mm ścianka). W necie mało informacji o tej technologi dlatego pytam czy ktoś macał już taką matę łapkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś, jeszcze na studiach, mówili mi, ze nie należy bezkrytycznie wierzyć we wszystko co jest napisane.

Idziesz koło płotu a na nim jest napisane : DUPA.

A jak chcesz pogłaskać - to Ci drzazga wejdzie!

:lol:

LAMBDA opisuje tylko przewodnictwo.

Jest jeszcze konwekcja (unoszenie) i promieniowanie.

Perlit dobrze położony ma unoszenie = ZERO i nie wypromieniowuje, bo nie ma jak.

A wata nie...

 

Jakbym sprzedawał watę to też waliłbym LAMBDĄ po oczach...

Robi wrażenie, nie?

:lol:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Planuję zrobić bufor 1000L z baniaka 813x2100x8mm, mam taki już fabryczny z deklami półokrągłymi.

Doradzcie mi, muszę jeden dekiel przeciąć aby wprowadzić wszystko do środka, ale czy go później normalnie zespawać, czy zrobić dekiel skręcany, oczywiście są to dodatkowe niemałe koszty dlatego pierwsza metoda mi bardzo odpowiada.

Pozdrawiam Dj_

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doradzcie mi, muszę jeden dekiel przeciąć aby wprowadzić wszystko do środka, ale czy go później normalnie zespawać, czy zrobić dekiel skręcany

Zrobisz ładne wężownice a przy spawaniu będzie duże prawdopodobieństwo ich uszkodzenia. Więc dojdą koszty poprawiania miedzi, cięcia baniaka i kolejnego spawania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz przed buforem jest syfon a dziś okazuje się, że jednak kocioł pracuje jako grzejnik w kotłowni.

 

Więc ku potomności. Kocioł ładuje bufor, na wejściu do bufora są łuki hamburskie, które ukierunkowują zład (to jest OK). Bufor zasila odbiorniki (kaloryfery/podłogówka), na wyjściu z bufora są łuki hamburskie w kształcie "Y". Łuki te miały być wykorzystane też od podłączenia drugiego buforka.

Ładuje bufor zład sobie wiruje w lewo. Ale ciepło dopiero z niego będę potrzebować za parę godzin po naładowaniu go ciepłem. Więc za prę godzin załączam pompkę odbierającą z niego ciepło, ale że łuki hamburskie w kształcie litery "Y" nie jednoznacznie nakazują wirować zładowi, więc zład zaczyna wirować w tą stronę w którą akurat jest mu lepiej (za względu na nieaptekarską dokładność w wykonaniu oraz taką samą dokładność w przyspawaniu). I oczywiście zład zaczyna wirować w prawo, co powoduję że próbuje wpychać wodę w łuk hamburski podłączony do zasilania kotła i wyciągać wodę z łuku podłączonego do powrotu kotła (ciepło zgromadzone w buforze wędruje do kotła).

Dziś bym to zrobił inaczej - jeden łuk na wyjściu z bufora (prawidłowo ukierunkowujący zład). Poprawię to za jakiś (długi) czas, bo ten bufor docelowo będzie buforkiem do CWU a dojdą kolejne 2 lub 3 takie same do celów CO. Bufor ma rewizje więc przeróbka będzie łatwa. Pozostaje sprawa przetransportowania buforka w piwnicy na inne miejsce ale wydaje mi się że to jest proste. ;)

Edytowane przez cruz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

djcezar

Jak zachowasz odpowiednią ostrożność, to spokojnie sobie ze spawaniem poradzisz.

Obcięcie OBU końców bardzo ułatwi wstawienie wszystkiego, co tam potrzebne.

Przy 8mm grubości ścianki to jest spore wyzwanie, ale DA SIĘ to zrobić DOBRZE.

Trwałością pobije ta konstrukcja prawie wszystkie opisywane...

:lol:

Ze trzy domy po 50 lat opędzi zanim padnie!

:lol:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisz tę całość, którą chcesz uruchomić.

 

Adam M.

 

 

-Ogrzewanie z sieci miejskiej. dostępne tylko w okresie grzewczym, temp. zasilania uzależniona od temp. zew.(przy 16': 40', przy -16': 75')

-CWU- przepływowy ogrzewacz na gaz ziemny(Junkers) całorocznie

-Wentylacja grawitacyjna.

 

Stąd chęć wykorzystania miejsca na dachu na solary-samoróbki. Na okres wiosna-jesień.

Kombinowałem jak to razem spiąć, aby ewentualne zyski(nie nadające się do bezpośredniego użytku-np. akumulator wodny 30' w okresie słonecznego zimowego dnia, lub zachmurzonego letniego) wykorzystać.

Tutaj powiem, że myślałem nad układem akumulatora (bufor/zbiornik/magazyn wodny) z:

 

1.lejek kierujący strugę

2.wężownica solarna w lejku

3.podpiąć jakoś przepływowy gazowy, np. też w lejek, lub z braku w nim miejsca- w połowie bufora(by szybciej mieć CWU do użytku)

4.wężownica do CWU przepływowa (po całej wysokości, mocno zagęszczając w 1/3 górnej)

 

Jeżeli ten pomysł z możliwością dogrzewania nie doczeka się realizacji (kombinuje jak wpiąć taki Junkers w bufor zgodnie ze sztuką), to będę przełączał:

zima (kolektory OFF)- Junkers

na

wiosna-jesień- magazyn wodny z punktami 1, 2 i 4 a za nim podgrzewacz elektryczny z możliwością dogrzania wody. Są modele na wejście których można dać do 70'. A jak woda ma mniej niż założone to dogrzewa, w przeciwnym razie nie włącza się.

 

Problem miejsca na solary:

Spadek dachu 35'. Można dać solary by były 45' w pasach przy szczycie dachu i pod oknami poddasza ( http://v8.cache1.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/9908819.jpg ).

 

Bufor w piwnicy.

To tyle z moich pomysłów, które biorę pod uwagę.

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałbym tu jeden baniak grzany:

Ciepłem centralnym

Kotłem gazowym

Grzałkami

Solarkiem

 

Prosta "przekaźnikologia" ustawiałaby priorytet.

Np. Jak jest ciepło z solara - gaz stop

Grzałki na wszelki wypadek. Nawet TERAZ podpinać ich nie trzeba.

Ale kiedyś MOŻNA.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Planuję zrobić bufor 1000L z baniaka 813x2100x8mm, mam taki już fabryczny z deklami półokrągłymi.

Doradzcie mi, muszę jeden dekiel przeciąć aby wprowadzić wszystko do środka, ale czy go później normalnie zespawać, czy zrobić dekiel skręcany, oczywiście są to dodatkowe niemałe koszty dlatego pierwsza metoda mi bardzo odpowiada.

Pozdrawiam Dj_

Chyba wiem o czym mówisz:D. Zakupiłem podobny zbiorniczek z Poznania.

Osobiście ucinam dwa dekle. Później pospawamy tigiem. Zastanawiałem się czy jest sens robić spoinę 8mm.

Edytowane przez madric
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TIG kojarzy mi się z wolframową igiełką.

Nie znam jego możliwości, choć wiem, ze małe nie są.

Baniak nie ciśnieniowy (układ otwarty)

Trzeba pospawać solidnie i szczelnie.

Czy na głębokość 8mm?

Mechanicznie - takiej konieczności nie ma, ale...

Jakby to była "formalność" to czemu nie?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi zobaczymy jak to otworzę co będzie.

Pozdrawiam Dj_.

 

Ja właśnie swój zamknąłem

http://img221.imageshack.us/img221/3950/buforduzya.jpg Okropnie mi to powoli idzie ale do przodu. Niestety mogę tylko dorywczo się tym zajmować. Beczka nadmuchana do 3bar i niestety gdzieś przepuszcza bo po 2 dniach spadło do 1,5bar. Myślę, że to nie na spawach bo się przy tej robocie nauczyłem trochę tego fachu. Mam dużo połączeń na pakułach i raczej tam coś przepuszcza.

Rura dlatego jet tak ustawiona bo się lepiej spawało dekle. Można nią było obracać i po kawałku spawać w pozycji podolnej.

Jeden dekiel wzmocniłem przyspawując do niego kątowniki, w drugim już mi się nie chciało. Po nadmuchaniu powietrzem 3bar dekle z blachy 8mm nawet nie drgnęły, a przewidywane ciśnienie robocze będzie poniżej 1 bar. Oprócz niewielkiej nieszczelności to uznaję to za pierwszy mały sukces!

Ta rura ma śr. 600mm Na zdjęciu widać 2 króćce 2" -nimi podłączona będzie jeszcze druga 500mm dla zwiększenia objętości (w sumie ok. 1100l)

Edytowane przez Grand72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie: dekle w moim zbiorniku są wbite do wewnątrz i wspawane (powstał kołnierz ok 7cm). Zastanawiam się czy nie dospawać czołowo drugiego dekla z jakiejś cieńszej blachy jako podstawy. Gdyby ten drugi był też szczelny to powstanie między nimi poduszka powietrzna i dodatkowa izolacja. Czy mam rację? A może przewodnictwo będzie tak duże, że to nie ma sensu. To samo tyczy się góry. Zasypać tylko perlitem czy zrobić taką poduchę? Edytowane przez Grand72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka poducha jest bez sensu.

Promieniowanie (podczerwone) będzie grzało to drugie dno.

A lustra tam nie wspawasz...

 

Ustawione na styrodurze będzie bardzo "jednoznacznie" stało dzięki temu kołnierzykowi.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie swój zamknąłem

http://img221.imageshack.us/img221/3950/buforduzya.jpg Okropnie mi to powoli idzie ale do przodu. Niestety mogę tylko dorywczo się tym zajmować. Beczka nadmuchana do 3bar i niestety gdzieś przepuszcza bo po 2 dniach spadło do 1,5bar. Myślę, że to nie na spawach bo się przy tej robocie nauczyłem trochę tego fachu. Mam dużo połączeń na pakułach i raczej tam coś przepuszcza.

Rura dlatego jet tak ustawiona bo się lepiej spawało dekle. Można nią było obracać i po kawałku spawać w pozycji podolnej.

Jeden dekiel wzmocniłem przyspawując do niego kątowniki, w drugim już mi się nie chciało. Po nadmuchaniu powietrzem 3bar dekle z blachy 8mm nawet nie drgnęły, a przewidywane ciśnienie robocze będzie poniżej 1 bar. Oprócz niewielkiej nieszczelności to uznaję to za pierwszy mały sukces!

Ta rura ma śr. 600mm Na zdjęciu widać 2 króćce 2" -nimi podłączona będzie jeszcze druga 500mm dla zwiększenia objętości (w sumie ok. 1100l)

 

mogę prosić o fotkę z zewn. strony wyjścia wężownicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...