Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

z tego co pamiętam on tam nic nie zastosował poza tym różnicowym (bynajmniej o tym nie pisał) i na tej podstawie wnioskuje że zostawił tylko różnicowy (ma go tam w poziomej wersji) i z tego co kojarzę nie skarżył się na wyziębianie pieca, ale zaraz zerknę może jestem w błędzie.

 

Za dużo jest opinii i ciężko czasem coś wywnioskować, ale wg mnie i nie długo to zweryfikuję. Skoro ciepła woda idzie górą z pieca podczas ładowania, to później będzie chciała górą wrócić z bufora do chłodniejszego pieca, ale nie da rady bo różnicowy i zawór zwrotny w bajpasie z pomką nie pozwolą się jej cofnąć.

 

pozdrawiam

Edytowane przez madric
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziennik Piczmanowy czytałem dawno ale nie pamiętam aby zastosował różnicowy zawór do zatrzymania cyrkulacji wstecznej wychładzającej bufor. Nawet nie mogę sobie wyobrazić jak ten zaworek ten przepływ zatrzyma.

 

Kulka z tworzywa powinna opaść w momencie zaniku wymuszonego przeplywu wody,czyli jak stanie pompa lub zaniknie grawitacyjna cyrkulacja.Nie wiem tylko jak ze szczelnością takiego zaworu bo bardziej skłanialbym sie ku temu klapkowemu montowany w poziomie zaraz przed pompą na powrocie.Wtedy na bank cofka nie ma szansy zaistnieć.Różnicowy w pionie na wyjsciu z pieca też powinien zadziałac,powinien ale nie mam pojecia czy zadziała w 100% i nie pusci wody z powrotem do pieca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kulka z tworzywa powinna opaść w momencie zaniku wymuszonego przeplywu wody,czyli jak stanie pompa lub zaniknie grawitacyjna cyrkulacja.

 

Czyli twierdzisz, że jak zastosuje taki zawór przy pompce to jak pompka się wyłączy to zanika grawitacyjny przepływ.

Bym polecił jakiego googla, PDFa, albo jakąś instrukcje takowego zaworu. Albo iść do jakiego marketu budowlanego na dziale z kluczami pomacać i pożyczyć odpowiedni klucz/imbus a na dziale z takimi zaworami rozkręcić rzeczony zawór pożyczonym kluczem. Pomacać z tego zaworu kulkę i się przekonać gdzie ona opada i jakiej siły trzeba aby ta kula pokonała swoją _pływalność_ by zamknąć przepływ.

 

Edit: to jest PDf który ładnie pokazuje, jak dział zawór różnicowy i że się zamyka tylko w jedną stronę. Bo w drugą to się zamknie jak się poda coś płynnego o temp 300 oC przez 3 sec ( i się kulka roztopi).

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:lR27wB5MwAAJ:www.red-blue.pl/download.php%3Fplik%3D201011295601.pdf+zaw%C3%B3r+r%C3%B3%C5%BCnicowy+pdf&hl=pl&gl=pl&pid=bl&srcid=ADGEESiyfp1R1B9jDWgLjAqPHAUfZvNF3tiNKo74beYLtQu2i_B_AdwP0RrHex9CifWw3aDw-bsNY2ywXwWewyDqzmhlzK5zPL8IsyXTjQQZdoScj76FW8tLlsAlZxG56f7xFuuJa3fZ&sig=AHIEtbS-NyNdUVTPa2e5ju_x6MDzYGcNnA

Edytowane przez cruz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepływ grawitacyjny w strone bufora powinien wtedy działać,bo kulka bedzie unoszona,po wygasnięciu kotła przepływ w drugą strone bedzie niemożliwy.

Istotą problemu jest że ta kulka ma dość sporą pływalność, którą może pokonać dopiero wymuszony przepływ. I najlepiej jak ten przepływ nastąpi "nagle" (chyba że będzie odpowiednio duży wtedy może łagodnie narastać) by kulka znalazła się na pewno we właściwym miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli lepiej zainwestować w zaworek klapkowy,bedzie pewniejszy.Nastepna wątpliwośc to wydajność zaworów termostatycznych ESBE.Chcę załozyć taki zaworek na wyjściu z bufora do grzejników żeby podawana była stała temperatura.Z opisów wynika ze wydajnośc tych zaworów nie jest zbyt duza i teraz nie wiem czy taki zaworek obsłuży 150m kw.Chyba żeby dać 2 szt. na 2 obwody.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cruz nie potrzebnie się przekamarzamy. Prawda jest taka że z tego co tutaj wyczytaliśmy m.in dziennik piczmana nie skarżą się na tę przepadłość ci którzy mają pomkę w obiegu kocioł/bufor. Natomiast ci którzy chcieli mieć połączenie na rurak 2" bez pompek zaczęli zadawać pytania ... (jak dobrze pamiętam nick, jeśli nie to przepraszam za przekręcenie, Lacoste ostatnio się nie odzywa, ale on zapdał mi najbardziej w pamięci)

 

Carinus jesli bedziesz miał pomkę w obiegu piec/bufor to co się przejmujesz wydajnością zaworu, pomka 25/60 obsługuje wg zestawów podłogówek dostępnych w sklepach ok 900mb alpexa to bedzie na jakies 150m2 - 180m2, zawór mieszający w takim zestawie 1".

Ja u siebie na obwód piec/bufor zakupiłem właśnie esbe 1", połączenie będzie na Cu28mm. Myślę że bedzie ok. W przyszłym tygodniu poskładam to w końcu. Druga sprawa to właśnie średnica rury 26mm w Cu to nie 45mm przy 2" w stali pewno to też ma wpływ na obieg ....

Na dzień dzisiejszy wszystkie detale pospawane, teraz poskładać to do kupy i porobić próby ciśnieniowe. Na ile atm. robiliście próby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli lepiej zainwestować w zaworek klapkowy,bedzie pewniejszy.Nastepna wątpliwośc to wydajność zaworów termostatycznych ESBE.Chcę załozyć taki zaworek na wyjściu z bufora do grzejników żeby podawana była stała temperatura.Z opisów wynika ze wydajnośc tych zaworów nie jest zbyt duza i teraz nie wiem czy taki zaworek obsłuży 150m kw.Chyba żeby dać 2 szt. na 2 obwody.

 

Dobre rozwiązanie:

http://www.youtube.com/watch?v=hvkvbb1MO_8&feature=related

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cruz nie potrzebnie się przekamarzamy. Prawda jest taka że z tego co tutaj wyczytaliśmy m.in dziennik piczmana nie skarżą się na tę przepadłość ci którzy mają pomkę w obiegu kocioł/bufor. Natomiast ci którzy chcieli mieć połączenie na rurak 2" bez pompek zaczęli zadawać pytania ... (jak dobrze pamiętam nick, jeśli nie to przepraszam za przekręcenie, Lacoste ostatnio się nie odzywa, ale on zapdał mi najbardziej w pamięci)

 

Więc podajcie na której stronie dziennika Piczmana to stoi.

Ja jedynie znalazłem to:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=4969588&viewfull=1#post4969588

 

I to nie żebym się spierał, ale poczyta ktoś to i potem matki dziecią będą opowiadać jak to w dzinniku podali cudowne właściwości zaworu różnicowego. :p

Edytowane przez cruz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc podajcie na której stronie dziennika Piczmana to stoi.

Ja jedynie znalazłem to:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=4969588&viewfull=1#post4969588

 

I to nie żebym się spierał, ale poczyta ktoś to i potem matki dziecią będą opowiadać jak to w dzinniku podali cudowne właściwości zaworu różnicowego. :p

 

A jednak, przeoczyłem to.... Cruz zwracam honory:):):) podaj tacę położę palca:P.

 

z dziennika piczmanowego" 10 cm to tak z 1 cm x 4 boki, potem już więcej i ta grubość zwiększa się dość szybko przy 80 cm średnicy bufora .W upały mam w kotłowni chłodno ( max 23 C) nawet przy nabiciu go do 90 C !!!

Zamykam wtedy 1 zawór aby nie było obiegu grawitacyjnego między kotłem a baniakiem, ale to oczywiste."

 

Kiedy czytałem o problemach wstecznego obiegu zastanawiałem się nad elektrozaworem, ale wstawianie jakiegokolwiek zaworu zamykającego na drodze piec-bufor jest proszeniem się o tarapaty. Powiedzcie mi czy w chwili zagotowania wody i zablokowaniu przepływu do bufora, wyrobi 3m odcinek do naczynia z 28mm Cu i nie wysadzi pieca?

 

Ja zrobię bez zaworu, sam się chce przekonać czy faktycznie poleci to taką wąską rurką. Ewentualnie później dorzucę elektrozawór z termostatem o ile odpowiedź na moje pytanie wyżej będzie pozytywna:D

 

Cruz a ty jak to rozwiązałeś?

Edytowane przez madric
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy czytałem o problemach wstecznego obiegu zastanawiałem się nad elektrozaworem, ale wstawianie jakiegokolwiek zaworu zamykającego na drodze piec-bufor jest proszeniem się o tarapaty. Powiedzcie mi czy w chwili zagotowania wody i zablokowaniu przepływu do bufora, wyrobi 3m odcinek do naczynia z 28mm Cu i nie wysadzi pieca?

 

Ja zrobię bez zaworu, sam się chce przekonać czy faktycznie poleci to taką wąską rurką. Ewentualnie później dorzucę elektrozawór z termostatem o ile odpowiedź na moje pytanie wyżej będzie pozytywna:D

 

Cruz a ty jak to rozwiązałeś?

 

Ja mam do naczynia bezpieczeństwa 22mm CU, podstawą jest by (ewentualna) para miała jak najlepsze "ujście" do naczynia. Czyli rurka albo bezpośrednio z pieca do naczynia albo podpiąć ją "gdzieś" ale rurki po drodze muszą iść raczej w górę (minimalnie/lekko/ostro) albo prosto ale już w dół nie. Jak gdzieś minimalnie źle to też będzie działać. I koniecznie ocieplić solidnie naczynie jak jest na nieogrzewanym poddaszu. Jak ktoś nie chce mieć rdzy w układzie CO to naczynie dać trzeba z nierdzewki (ja mam kega po piwie). Ale to nie układ CO rdzewieje ale naczynie bezpieczeństwa bo tam jest raz woda a raz powietrze.

Na razie mam też prowizorycznie podłączone naczynie wzbiorcze (beczka PE 200l). Docelowo będzie podłączona do powrotu kotła z CU 18mm (bo mam ze starej instalacji CO) albo z PEXa 16 (bo łatwiej).

 

Na razie (z braku czasu) za sterownik kotła i pompek robię ja więc tak raz w miesiącu sobie gotuje wodę. I tak ku potomności to nie da się bez pompki na pełnej mocy kotła (mojego 15KW) ładować bufora podłączonego za pomocą CU 28mm.

 

Co do nieszczęsnego zaworu różnicowego to go trzeba dać jak się daje pompkę.

 

W temacie wstecznego obiegu to po twoim poście naszło mnie by jednoznacznie sprawdzić dlaczego on u mnie jest. Bufor mam naładowany, od paru dni z niego nie korzystam więc woda nie powinna w nim wirować. Jutro napisze czy mój syfon działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór na bank muszę wstawic.Teraz mam podobny uklad z bojlerem i jeżeli nie zamknę zaworu to bojler dosyc szybko wychładza sie,pomimo pompy w obwodzie.Z tym sterownikiem to moze fajne rozwiązanie,jednak chcialbym miec jak najmniej elektroniki,żeby nie generować kosztów i kłopotów.

madric-ja nie mam obaw o wydajnośc pompy i ewentualne dławienie przepływu przez zawór zwrotny,problem widzę w braku mozliwości swobodnej cyrkulacji wody w momencie zaniku zasilania,gdy kocioł jest rozgrzany a pompa stoi.Ty zakładasz ESBE na obwodzie piec-bufor,ja nie widzę potrzeby zakładać w tym miejscu gdyz kocioł bedzie chodzić na pełnej mocy i raczej mokry nie bedzie.Chce załozyć to na wyjsciu z bufora dla komfortu utrzymania stabilnej temperatury w układzie c.o.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie wstecznego obiegu to po twoim poście naszło mnie by jednoznacznie sprawdzić dlaczego on u mnie jest. Bufor mam naładowany, od paru dni z niego nie korzystam więc woda nie powinna w nim wirować. Jutro napisze czy mój syfon działa.

 

Nie muszę czekać do jutra, mimo syfonu obieg wsteczny wystąpił.

Początkowo byłem pewny, że to przez wirowanie wody w drugą stronę. Ale przez Adama pewność się zmniejszyła. A dziś już wiem że trzeba przyczyny szukać gdzieś indziej. Jak rozrysuję co mam pomiędzy kotłem a buforem to może koś tą zagadkę rozwiąże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli zawory w ruch bo innego wyjscia nie bedzie.Ja nie mam za bardzo czasu na częste przeróbki i musze to zrobić raz,szybko i dobrze.

Znalazłem jeszcze parametr przeplywu zaworu ESBE 5/4'',jest to prawie 5m3/h,czyli wydajnośc przepływu gigantyczna jak dla mnie.Chyba wystarczy jak kupię 1''.

Edytowane przez carinus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

będę dużo "mądrzejszy" jak już to ustrojstwo postawie. Cruz a masz gdzieś fotkę swojej inst. piec - bufor.

 

Na samym końcu jest napisane o wstęcznym .... http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CFsQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.dedietrich.pl%2Fcontent%2Fdownload%2F6695%2F126159%2Ffile%2FRozdzia%25C5%2582%25204.pdf&ei=QYuhT8aNJM_V4QSdv836CA&usg=AFQjCNGShcFFAPnw1gx0avYoRxvNZmlsFg&sig2=bLfy7ukRlp_4R6y4AomvKw

 

Pytanie. Jeśli na piecu napisane jest utrzymywać 60st. (bo blalalalalala rdza blacha zywotnośc etc) to mają na myśli aby powrotna woda o takiej temperaturze była?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przepraszam, że się tu w dyskurs "wcinam", ale mógłbyś mi wyjaśnić CZEMU rozważasz rozbudowane systemy grzewcze dla całych osiedli?

Wytaczasz bardzo ciężkie działa...

(Ciągnąłem kilka lat taką "fabrykę")

 

Postaw, proszę, problem czytelnie!

CO SIĘ DZIEJE?

(ostatnio trochę odpadłem od wątku , bo z autkami walczyłem)

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej Wam

Spawanie tigiem bajeczka... jak ktoś chce się na to rzucić to mi na razie na pospawanie konektorów + lutowanie miedzi poszły 3 pełne butle 8litrowe.

 

Wyszedł mi mały babol do poprawki (już poprawione:)). Gdyby ktoś robił na conexach to niech mufy do bufora da min. 1" ja nie wiem czemu dałem 3/4.Pzy wkładaniu rur miedzianych rysują się i w ogóle ciężko jest z włożeniem, a najważniejsze to chyba to, że jeżeli bufor będzie miał nieszczelność na spawie mufy to podczas spawania poprawkowego rura Cu w 3/4 będzie dotykać do metalu i na pewno się przepali:/. Tak więc 1" to minimum.

ps. teraz kupiłbym też conexy na 1" a nie 3/4 bo te 1cal ktoś mówił że mają cieniutką blokadę. Te 3/4 hohoho szlifowania a szlifowania

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...