robdk 11.03.2009 07:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2009 NJerzy napisał : Zdarzało się że w poniedziałek woda w buforze była całkowicie zimna, wtedy aby do CO trafiła temperatura wystarczająca do grzania musiałem palić w kominku około godziny właśnie takiej sytuacji chcę uniknąć - niech w takim przypadku kocioł zamiast nagrzewać bufor - a to jest jednak spora bezwładność cieplna - najpierw nagrzeje mi dom Witam Wydaje mi się, że w dobrze zrobionym buforze i instalacji grzewczej nie trzeba nic kombinować i odrazu będzie szło ciepło na grzejniki. Założeniem jest, że źródłem ładowania bufora jest kocioł wysokotemperaturowy podgrzewający wodę do temp. 90-95 stC. Gdy mamy nie za duży przepływ przez kocioł wody, że ona się nagrzewa do tej temperatury w swoim przepływie przez kocioł to jest ładowana w górną warstwę bufora a stamtąd odrazu idzie na grzejniki. Ale ważna jest właśnie wielkość przepływu wody przez kocioł i jego wydajność. Nie może on sukcesywnie podrzewać całego zładu i temperatura ma się podnosić wraz ze wzrostem temp. powrotu do kotła. Cała ideologia bufora bierze w łeb. U siebie planuję zamontować kocioł grawiracyjnie ładujący bufor i temp. wody będzie wymuszać przepływ co powinno dać pożądane efekty. Oczywiście przyłącze do bufora dużymi średnicami.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazik76 12.03.2009 12:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2009 masiek69 zobacz tuhttp://www.atmopol.pl/zest1.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 13.03.2009 22:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2009 Można sobie wyobrazić taki piec gazowy, który ma bardzo mało mocy, mało elektroniki i automatyki i pracuje optymalnie, bo w stałych warunkach cały czas napełniając ten bufor ciepłem. Taki piec nie kosztuje więcej niż 1000zł. ..... I uwaga... TU nie ma miejsca na kondensaty!. A jaki to piec opisujesz - ja myślałem podpiąć bufor pod gazowca i nie wiem jaki wybrać: otwarta, zamknięta komora - kondensat?- cholernie drogi poczęstuj jakim linkiem, nazwą czy cuś PS polecam temat o abonamentach za gaz, ktoś już opisał na forum jak w praktyce wychodzi kominek z płaszczem i mimo ze pali non stop to i tak rachunki za gaz nadal takie same jak były dajcie linka - kurde gdybym wcześniej pomyślał to nie podłączał bym gazu wcale, a tak już zapłaciłem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bermud 14.03.2009 00:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2009 Witam. A ja mam z kolei takie pytanko... Czy da się wykorzystać coś takiego: http://www.allegro.pl/item578135895_wymiennik_bojler_c_w_u_400l_kolektory_sloneczne.html jako bufor? Wiem,500l to trochę mało ale może i 1000 by zrobili. W zbiorniku magazynowałaby się woda do CO zamiast CWU a woda do CUW grzana by była przepływowo przez górną wężownicę a dolną zostawiłbym do solarów... Wydaje mi się to w miarę nie drogim i szybkim rozwiązaniem,bo mogę nie mieć czasu na robienie bufora... A dom chcę ogrzewać piecem gazującym drewno więc gdy wyjadę z domu grzałka w zbiorniku dogrzeje mi dom. Myślę,ze to by było w miarę optymalne i tanie rozwiązanie. Będę wdzięczny za podpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 14.03.2009 08:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2009 Wydaje mi się to w miarę nie drogim i szybkim rozwiązaniem,bo mogę nie mieć czasu na robienie bufora... Szukasz wymówki bo masz wątpliwości ,,, Jak skompletujesz wszystkie materiały to zejdzie Ci ze 3 dni z tym buforem ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bermud 14.03.2009 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2009 Jak skompletujesz wszystkie materiały to zejdzie Ci ze 3 dni z tym buforem ! hmm... brzmi zachęcająco przypomnijcie jednak proszę pomysły z czego można go zrobić,bo strasznie długi ten wątek i już się pogubiłem. Ale fakt faktem bufor własnej produkcji wyjdzie mega tanio o ktoś mi to tanio poskłada do kupy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bermud 14.03.2009 15:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2009 ok,sorry trochę powieliłem i nie napisałem dość konkretnie. Chodziło mi o to po czym dokładnie może być zbiornik,żeby go szlag nie trafił po 2 latach. Myślałem o takich dużych beczkach na wodę. Zresztą jak znajdę coś na złomie to będę myślał. Powodzenia Piczman z buforem,wygląda dobrze i powiem szczerze,że zainspirował i zachęcił mnie do budowy własnego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 14.03.2009 18:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2009 Mój bufor jest zrobiony z komina Chłopie, kup se rurę o takiej średnicy żeby Ci się we drzwi zmieściła i lecisz Pospawa Ci każdy przyzwoity spawacz, wytrzyma Ci to więcej niż 2 lata! PS. Poczytaj ten wątek bardzo dokładnie, ja to zrobiłem ze 3 razy zanim sie zdecydowałem! Warto !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 19.03.2009 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 Witam wszystkich.W moim nowo wybudowanym domku też mam zamiar zainstalować wodny bufor ciepła do tego z 8m2 solarów, dodatkowy bojler 200L z wężownicą na poddaszu do solarów działający grawitacyjnie, zasilanie główne piec gazowy, rodzina 4 osobowa.Myślę tak na objętości 1 - 1,5m3, materiał spawany.Mam pytanie odnośnie rodzaju obudowy do bufora. Jak to się ma do natury technicznej i ekonomicznej, co lepiej wykonać prostopadłościan np. wymiar podstawy 1x1x1,5m czy lepiej z rury np fi 100cm. nadmieniam, że mogę wykonać te dwa rodzaje u siebie. Proszę o poradę, pozdrawiam Dj_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 19.03.2009 08:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 Mam pytanie odnośnie rodzaju obudowy do bufora. Jak to się ma do natury technicznej i ekonomicznej, co lepiej wykonać prostopadłościan np. wymiar podstawy 1x1x1,5m czy lepiej z rury np fi 100cm. nadmieniam, że mogę wykonać te dwa rodzaje u siebie. Lepiej rurę, w prostopadłościennym zbiorniku musiałbyś pospinać jakoś razem ścianki, żeby się nie rozeszły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 19.03.2009 15:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 Ścianki mogę spiąć, nie ma problemu, tylko czy wystarczy np jedno spięcie na 1m2 ścianki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kszew 19.03.2009 16:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 ..., co lepiej wykonać prostopadłościan np. wymiar podstawy 1x1x1,5m czy lepiej z rury np fi 100cm. Tylko walec. Rozejrzyj się po sklepach, wszędzie są walce. Producenci już to od dawna opanowali i rozpracowali. Chociaż najlepszym rozwiązaniem (najmniejsze straty ciepła przez ścianki zbornika) byłaby kula, ale ... skomplikowane w wykonawstwie. Ja mam inny dylemat. Mam już taką rurę fi 1000mm dł. 1800mm na bufor. Zastanawiam się gdzie go umieścić. Wariant 1 - jak większość gdzieś na posadzce pomieszczenia gospodarczego czy kotłowni. U mnie bufor zajmie prawie całą przestrzeń (problemy z montażem, obsługą). Wariant 2 - w ziemi. W moim przypadku górna powierzchnia bufora na wysokości posadzki pomieszczenia gospodarczego (mój budynek http://www.z500.pl/projekt/z24/rzuty.html) . Dobrze zabezpieczyć go na zewnątrz przed rdzą. Dostęp do bufora byłby od góry: w górnej powierzchni wykonać otwór i przyspawać kołnierz o średnicy ok. 400-600mm. Do drugiego kołnierza przymocować niezbędny ruraż, czyli wężownice na c.w.u., rury przyłączeniowe do podłączenia kotła, grzałka elektryczna itp. Wszystko to po odkręceniu śrub kołnierza byłoby dostępne w celu ewentualnej wymiany lub naprawy. Co o tym sądzicie? Da się to wykonać, tylko czy nie będzie problemów z pracą takiego bufora? Zastanawiam się nad wariantem 2 bo przez to zyskuję wolną powierzchnię w pomieszczeniu gospodarczym. pozdrawiam kszew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 19.03.2009 19:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 WitamTak po przeanalizowaniu mojej kotłowni to chyba wybiore wariant z walcem ok 80cm tylko zastanawiam się jakie mogą być minimalne wymiary ścianki. Zbiornik będzie z 50cm obniżony w posadce i wysokości ok 2,6mb - 3mb. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazik76 19.03.2009 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2009 co lepiej wykonać prostopadłościan np. wymiar podstawy 1x1x1,5m czy lepiej z rury np fi 100cm jeśli układ zamknięty ciśnieniowy to tylko walczak, jeśli układ otwarty bez ciśnienia to może by prostopadłościan wytrzymał ?? jak zrobisz kwadratowy daj znać to ja też u siebie zaryzykuję, taki łatwiej wcisnąć w kwadratową kotłownię ... a ta np.tona wody to nie "ciśnienie"??? kształt przekroju bufora nie wpływa tylko na wytrzymałość ale też na uwarstwienie... do tego ważne są też proporcje pola podstawy- wysokości Pewnie prawie wszystko co wiadomo o buforach jest w tym wątku. O kształcie, ... jest(ze szczegółami) niestety nie pamiętam w której jego części Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.03.2009 09:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2009 Jest na początku.... A ta wytrzymałość...Chodzi o parcie. To iloczyn ciśnienia i powierzchni.1at. to 10m słupa wody.Bywa, ze bywa właśnie taki układ. (piwnica - dach).Wtedy parcie na każdy metr powierzchni bufora jest około:1m2=10000cm2; 1at=1kg/1cm2; 1m2 powierzchni ściany zbiornika to parcie 10 ton....Spaw wytrzyma?...Dlatego te obłe kształty...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 20.03.2009 11:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2009 Witam A ta wytrzymałość... Chodzi o parcie. To iloczyn ciśnienia i powierzchni. 1at. to 10m słupa wody. Bywa, ze bywa właśnie taki układ. (piwnica - dach). Wtedy parcie na każdy metr powierzchni bufora jest około: 1m2=10000cm2; 1at=1kg/1cm2; 1m2 powierzchni ściany zbiornika to parcie 10 ton.... Spaw wytrzyma?... Dlatego te obłe kształty... Adam M. Parcie takie jeśli jest bufor otwarty piwnica - dach, a jeżeli jest tylko zamknięty i tylko z wężownicami to parcie wychodzi raptem 2ton/m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.03.2009 12:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2009 Jakieś nieporozumienie!Bufor jest zamknięty. Zawsze.Pracuje w układzie otwartym, pod ciśnieniem atmosferycznym (1at).W układzie zamkniętym może być i kilka at.Jak ta wężownica to robi, że wychodzi tylko 2tony/m2 ??? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazik76 20.03.2009 14:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2009 Adamie jak znajdziesz chwilę to weź łopatę i wkliknij proszę TU Chodzi o folię alu. pod jastrychem –dawać czy nie? I o optymalną T zasilania podłogówki w układzie z buforem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 21.03.2009 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2009 Ok masz rację nie będę się sprzeczał jak będę wiedział jaki pojemnik będę miał to jeszcze napiszę. Ale ja jeszcze z innej beczki. Cały czas byłem przekonany, że węgiel był najtańszym paliwem, póżniej gaz a najdroższym prąd. Opinia moja nie była potwierdzona żadnymi obliczeniami, tak jakoś się to przyjęło u nas. Dopóki dopóty nie zacząłem obliczeń. A wyszło mi tak: Wziąłem przykładowo całkowite zużycie roczne 20000 kWh gaz, taryfa W-2, stawka opłaty stałej 2,1 [zł/msc], Stawka opłaty zmiennej 0,355 [zł/m3] Stawka opłaty abonamentowej 3,12 [zł/m-c] Cena gazu 1,064 [m3] czyli wg obliczen:u mnie gaz GZ-50 Wartość opałowa 31 MJ/Nm3 ilość gazu (20000*0,2778)/31 = 2322 m3czyli 2,1*12 + 0,355*2322 + 3,12*12 + 1,064*2322 = 3357,56 zł teraz prąd: taryfa G12 obliczenia tylko dla taryfy nocnej: Składnik zmienny stawki sieciowej 0,0325 zł/kWhSkładnik stały stawki sieciowej 4,74 zł/m-c Stawka opłaty przejściowej - powyżej 1200 kWh - 6,00 zł/m-c: Stawka jakościowa 0,0097 zł/kWh Stawka opłaty abonamentowej 1,58 zł/m-c czyli 0,0325*20000 + 4,74*12 + 6*12 + 0,0097*20000 + 1,58*12 = 991,84 zł teraz węgiel:Przyjąłem wysoką wartość opałową 25MJ/kg = 25*0,2778 = 6,95kWh/kg = 6945kWh/tonailość opału 20000/6945 = 2,88 tonycena 2,88 * 700 = 2016 zł Przy wszystkich obliczeniach przyjąłem sprawność 100% co napewno przy piecu na węgiel wynosi max 80%, dlatego ilość węgla byłaby jeszcze większa. Może, coś jest źle obliczone, proszę popatrzcie bo głęboko teraz się zastanawiam nad ogrzewaniem elektrycznym czyli np grzałka 9kW w buforze wodnym. Pozdrawiam Dj_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swiat 21.03.2009 14:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2009 Ok masz rację nie będę się sprzeczał jak będę wiedział jaki pojemnik będę miał to jeszcze napiszę. Ale ja jeszcze z innej beczki. Cały czas byłem przekonany, że węgiel był najtańszym paliwem, póżniej gaz a najdroższym prąd. Opinia moja nie była potwierdzona żadnymi obliczeniami, tak jakoś się to przyjęło u nas. Dopóki dopóty nie zacząłem obliczeń. A wyszło mi tak: Wziąłem przykładowo całkowite zużycie roczne 20000 kWh gaz, taryfa W-2, stawka opłaty stałej 2,1 [zł/msc], Stawka opłaty zmiennej 0,355 [zł/m3] Stawka opłaty abonamentowej 3,12 [zł/m-c] Cena gazu 1,064 [m3] czyli wg obliczen: u mnie gaz GZ-50 Wartość opałowa 31 MJ/Nm3 ilość gazu (20000*0,2778)/31 = 2322 m3 czyli 2,1*12 + 0,355*2322 + 3,12*12 + 1,064*2322 = 3357,56 zł teraz prąd: taryfa G12 obliczenia tylko dla taryfy nocnej: Składnik zmienny stawki sieciowej 0,0325 zł/kWh Składnik stały stawki sieciowej 4,74 zł/m-c Stawka opłaty przejściowej - powyżej 1200 kWh - 6,00 zł/m-c: Stawka jakościowa 0,0097 zł/kWh Stawka opłaty abonamentowej 1,58 zł/m-c czyli 0,0325*20000 + 4,74*12 + 6*12 + 0,0097*20000 + 1,58*12 = 991,84 zł teraz węgiel: Przyjąłem wysoką wartość opałową 25MJ/kg = 25*0,2778 = 6,95kWh/kg = 6945kWh/tona ilość opału 20000/6945 = 2,88 tony cena 2,88 * 700 = 2016 zł Przy wszystkich obliczeniach przyjąłem sprawność 100% co napewno przy piecu na węgiel wynosi max 80%, dlatego ilość węgla byłaby jeszcze większa. Może, coś jest źle obliczone, proszę popatrzcie bo głęboko teraz się zastanawiam nad ogrzewaniem elektrycznym czyli np grzałka 9kW w buforze wodnym. Pozdrawiam Dj_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.