Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam.Dobra od początku.Kocioł GS zamontowany 10 lat temu w układzie zamkniętym(wierzyłem wtedy w niemiecką technikę).Kocioł na 100 m 2 chałupę totalnie przewymiarowany na szczęście zasobnik cwu 140 l. i bufor 1000 l. ze zbiornika na hydrofor i w nim też zawirowania(brak leja).Pompa bufora ssie na powrocie i tłoczy do kotła i nigdy się nie zapowietrzyła pracuje idealnie.Po półtorej roku doszło do przegrzania kotła(sąsiad zapomniał zamknąć drzwiczki z popielnika).Temp. była tak duża że luty puściły(gdyby były twarde to bym chałupy po wsi szukał).Zasobnik cwu nie był uszkodzony tylko pianka trochę stopniała,ale trzyma do dziś.Po tym zdarzeniu otwarłem układ i skończył się problem wzrostu ciśnienia a zaczęła radość ładowania do pełna bufora.Firma powymieniała co było popsute i zamontował nad kotłem coś w rodzaju spirali schładzającej,ale to chyba schładza instalację a nie kocioł.W każdym razie coś tam od czasu do czasu pobulgocze.Za kotłem zawór 4d i zasilanie idzie do bufora przed nim trójnik i kawałek rury na niej pompa co z sitkiem po stronie ssawnej(bufora),sitko czyste,sprawdziłem(tu też może zaciągać powietrze przez uszczelkę od śruby).Obojętnie czy to powietrze czy para są to gazy które nie powinny być w pompie.Zauważyłem że rura z zaworu 4d do bufora robi odgłosy jakby woda leciała ciurkiem wtedy kiedy pompa się zapowietrza.Jestem pewny że to któryś z tych elementów.Jeśli mi firma P2ar zrobi nowy kocioł do zimy to wywalę zawór 4 d i tą spiralę.Jak będę wymieniał kocioł to zrobię zdjęcia,ale na tą chwilę niewiele widać,bo wszystko grubo zaizolowane a nie chcę wszystkiego zrywać jeśli tylko założę separator.Bardzo doceniam że chcecie mi pomóc i na pewno jeszcze tej pomocy będę potrzebował.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam.Adam dokładnie tak.Pompa do bufora na powrocie, a pompa co na zasilaniu.Herakles kocioł dobrze pospawany nie znaczy że super konstrukcja i do drewna się nie nadaje bo to kocioł węglowy i choć ma dużą komorę ok. 50 l. to na drewno niestety trochę mało(chyba że chcesz co parę godzin podkładać).Zawór 4 d nie bulgocze tylko to schładzające urządzenie.Naczynie wzbiorcze 100 l. rura bezpieczeństwa cu 28 mm. Instalacja lutowana z miedzi grzejniki stalowe(był 1 grzejnik aluminiowy ale zdemontowany,praktycznie nie był używany).W sumie 11 grzejników średnia moc 800W. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma być DOBRZE to funkcje powinny być rozdzielone.

Ogrzewanie domu ma być brane z baniaka - bufora a nie z wyjścia kotła.

Kocioł ma "widzieć" tylko bufor!

Jego ma pilnować a nie domu.

 

Tu upatruję źródła kłopotów.

SUMUJE się podciśnienie pomp...(w kawałku instalacji).

Niepotrzebnie, bo pokonywany jest próg kawitacji.

Przełącz to i odpuść ten separator.

On usprawnia rozruch.

Głównie...

 

Adam M.

 

Dedukuję na "nie widziane" ale tak mi wychodzi z opisu...

A.M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

stałem się posiadaczem zasobnika. Ma pojemność 500l.

No i jest problem, a w zasadzie zagwozdka.

Oto stał sobie w gospodarstwie pod płotem, do góry nogami, kilka lat.

Pod własnym ciężarem lekko osiadł w glebie.

Mrówki pod izolacją uczyniły sobie mrowisko.

Skaj mu się postarzał.

 

Ale...

Ale!

 

Starość dopadła go tylko po wierzchu, lekko zapociła się izoalacja,

a co najważniejsze:

 

Gdy go brałem, wszystkie króćce miał jeszcze pozasłaniane oryginalnymi plastikowymi zaślepkami.

Obejrzałem anodę magnezową - jest nietknięta przez wodę.

 

Napełniłem go wczoraj, sprawdziłęm szczelność wężownic, baniaka.

Po raz pierwszy widział wodę.

Jest szczelny.

Poprawiłem uszczelkę przy anodzie: stara gumowa po wierchu sparciała, więc wkręciłem na pakuły

 

Ten zasobnik jest nowy. Choć ma kilka lat.

Biwalentny zasobnik solarny.

Dwukrotnie emaliowany w środku.

Kupiłem go z uwagi na pojemność za cenę nieznacznie, naprawdę nieznacznie! wyższą od złomu.

Jego pojemność i wymiary (odnośnie kłopotu z miejscem), na początek mam nadzieję, że spełnią moje oczekiwania w stopniu przynajmniej takim, że będę wiedział jak w praktyce moja instalacja działa.

 

Poniżej schemat bebechów.

średnica zewn z izolacją: 700mm

średnica wewn 620mm

wysokość 1800mm

 

sem1-net.jpg

 

Any comments?

 

Dopisane:

Co sądzicie o następującym pomyśle:

 

Zamiast pruć baniak, żeby wstawić wężownicę miedzianą CWU,

wpleść nitki rurek miedzianych (przewody hamulcowe) wykorzystując otwór rewizyjny i pomagając sobie otworem anody magnezowej.

Nitka po nitce, upleść we wnętrzu warkocz rurek odpowiadający długością i powierzchnią wymiany spirali normalnie kręconej z rurki fi 15 czy fi 18.

 

Pytanie odnośnie samej anody:

Jako że zład to będzie woda kotłowa, w jaki sposób wykorzystać otwór po anodzie?

Może tam wprowadzić zasilanie z.... kozy (czyt.: kotła)?

 

dopisałem:

Znalazłem odpowiedź. Odpowietrznik.

Edytowane przez PeZet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Krótko do adama. Jak wyobrażasz sobie drugie wyjście z bufora jak jest tylko jedne,bo to nie bufor tylko zbiornik z hydrofora i ma tylko jedno wyjście u dołu i z góry.Przed samym wejściem do bufora u góry zamontowałem trójnik i z górnego wyjścia tego trójnika wychodzi rura do pompy co.Napisz jak to inaczej (lepiej) zrobić,bo ja innej możliwości nie widzę jak rozpruć bufor i wspawć drugie wyjście na pompę co.To co mam to oryginalny schemat z buderusa z roku 2001.Napisz jak montujesz taką instalację,gdzie pompa z bufora na powrocie czy zasilaniu.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie laddomat to co proponujesz innego?

ja sie nie znam, wiem tylko tyle ile wyczytalem w tym watku ;). dlatego pytam. myslalem, ze Ty wiesz po co pchasz tam ten laddomat ;). moze tk bedzie lepiej.

Tworca tego watku - adam_mk radzi, ze najtanszym, najprostszym ukladem do zasilania piec-bufor jest ... grawitacja. samo sie pasie jesli baniak jest wyzej niz piec. a o takie rozmieszczenie gratow ciezko wiec mozna dac pompke na rozruch i u-rurke, ktora jest kontrowersyjna bo niektorym nie zadzialala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, chciałbym się zapytać znawców co sądzą o wymienniku BF-1 1500L http://www.e-boilere.ro/documents/products/47497/boilere%20solare%20BF.pdf

czy będzie spełniał rolę bufora i czy można tą spiralę podłączyć bezpośrednia do kotła. Zbiornik mogę mieć za niecałe 3 tyś zł.

Dziękuję za podpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, chciałbym się zapytać znawców co sądzą o wymienniku BF-1 1500L http://www.e-boilere.ro/documents/products/47497/boilere%20solare%20BF.pdf

czy będzie spełniał rolę bufora i czy można tą spiralę podłączyć bezpośrednia do kotła. Zbiornik mogę mieć za niecałe 3 tyś zł.

Dziękuję za podpowiedź.

 

dajesz linka do dokumentacji, gdzie masz 3 schematy z podłączeniem do kotła - to po co pytasz?

 

czy będzie z tego bufor? bufor = magazyn , 1500ltr to jakiś magazyn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chcę grzać dom tylko prądem w II tarfyie, prawie się już zdecydowałem na zbiorniku buforowy, ale mam kilka pytań

 

zbiornik będę miał 1000L i wyszło mi, że przy maksymalnym zapotrzebowaniu projektowym na moc (2,8kW) potrzebuję grzałki 7kW aby naładować cały bufor do 95 stopni i równocześnie pokryć zapotrzebowanie na moc do grzania w czasie ładowania bufora

 

chciałbym zastosowac grzałkę 6kw (3x2kW) a w okresach największych mrozów dodatkowo grzać przez jakieś 2-3h w I taryfie, ew. domontować drugą mniejszą grzałkę

 

pytanie, jak najlepiej sterować pracą grzałki aby przy pełnym naładowaniu bufora wyłączyła się?

grzałka będzie bez termostatu, gdyż te z termostatem raczej pozwalają na grzanie do ok. 70stopni

rozwiązanie ze względu na bezpieczeństwo musi być pewne

 

wyczytałem też gdzieś, że taki zbiornik podlega pod UDT, jak to wygląda w praktyce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale jaki termostat i gdzie go zamontować? moim zdaniem najlepiej na dole zbiornika, czy dobrze myślę?

czy są może grzałki zintegrowane z termostatem do 95 stopnie bo nie mogłem takich znaleźć?

 

Zapis o UDT znalazłem na stronie Elektrometu w instrukcji grzałki 9kW

http://elektromet.pl/pl/technika-grzewcza/produkt/34/zespoly-grzewcze-ejk-3-9-kw

 

Instalując grzałkę elektryczną w zbiorniku ciśnieniowym należy też pamiętać, że urządzenia te w zakresie eksploatacji podlegają różnym formom dozoru technicznego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 9.07.2003r. Wynika z niego m.in., że:

1. Elektryczne pojemnościowe podgrzewacze wody użytkowej o temperaturze roboczej nie wyższej niż 100ºC i pojemności nie wyższej niż 300 l, oraz zbiorniki wypełnione wodą (w tym wymienniki ciepła) o temperaturze roboczej nie wyższej niż 100ºC i pojemności nie większej niż 500 l, podlegają pod dozór uproszczony, a więc nie wymagają zgłoszenia do Urzędu Dozoru Technicznego.

2. Elektryczne podgrzewacze wody o pojemności większej niż 300 l i zbiorniki wypełnione wodą ( w tym wymienniki ciepła) o pojemności większej niż 500 l podlegają pod dozór ograniczony i wymagają zgłoszenia do Urzędu Dozoru Technicznego.

Edytowane przez skrabi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...