PeZet 28.08.2013 09:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Czyli z zaworem zwrotnym (ZZ3) na szczycie i powrotem podłogówki na dole baniaka: Wariant 5 Lub układ bez zaworu zwrotnego na powrocie podłogówki i powrotem podłogówki w połowie baniaka: Wariant 2 Na znalezionych w necie schematach powroty grzejników wpinane są na dole. Pytanie mam do Was, czym różnią się zawory termostatyczne Esbe i Afriso? Chodzi mi o różnice jakościowe, trwałości, bo parametry mają identyczne: Afriso: ATM 361 GZ 1" Kvs=1,6 (199zł) Esbe: VTA 322 GZ 1" Kvs=1,6 (212zł) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 28.08.2013 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Zawór zwrotny przy kotle i zawór odcinający odetną naczynie wzbiorcze od układu podczas wychładzania bufora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 28.08.2013 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Zawór zwrotny przy kotle i zawór odcinający odetną naczynie wzbiorcze od układu podczas wychładzania bufora. Zawór zwrotny przy kotle jest na dole, niczego nie odetnie, bo woda pójdzie górą. O TYM zaworze odcinającym była tu kiedyś dyskusja. Ktoś stwierdził, że faktycznie najprościej robić tak, jak piszesz, Heraklesie, czyli zamykać ręcznie. Jednak ten człowiek już się nie udziela na forum... Tego zaworu odcinającego myślę, że nie mam zamiaru zamykać. On serwisowy jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 28.08.2013 10:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Tego zaworu odcinającego myślę, że nie mam zamiaru zamykać. On serwisowy jest. Jeśli mówimy o tym na górze kotła to OK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 28.08.2013 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Jakie macie naczynia wzbiorcze? Bo przy buforze raczej większe potrzebne. Jakieś gotowce? Robione na zamówienie? Bateria mniejszych zbiorników? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 28.08.2013 11:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 Bajcik,pdf dotyczący obliczania pojemności naczynia wzbiorczego wg Normy: http://forum.budujemydom.pl/?act=attach&type=post&id=17261 gdyby nie chciało wejść, to mam to tutaj: http://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&showtopic=11215&view=findpost&p=375398 Objętość naczynia przyjmuje się 5-8% objętości układu wodnego.Od Janiego_63 mam uproszczony sposób liczenia: Dla delty "t" 70K (25-95oC) przyrost objętości to 0,0256dm3/kg=l Pierwotnie myślałem, dla objętości układu 550dm3, o naczyniu 50dm3, obecnie sądzę że i 30dm3 mi wystarczy. Wszak trzeba uwzględnić, że nigdy nie zalewamy naczynia do pełna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 28.08.2013 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 (edytowane) Zaktualizowałem schemat, ponumerowałem podzespoły, bo do dupy jest takie pisanie 'ten na górze, wiesz, tam po prawej..." Herakles, mówimy o zaworze odcinającym Z1, tak? Bajcik, mówimy o zaworze zwrotnym ZZ3. Powtórzę pytanie o zawór termostatyczny ZT1. Proszę o opinie czy wstawić: Afriso: ATM 361 20stC - 43stC - GZ 1" Kvs=1,6 (199zł) czy Esbe: VTA 322 20stC - 43stC GZ 1" Kvs=1,6 (212zł) czy może są inne marki o których istnieniu nie wiem? Edytowane 28 Sierpnia 2013 przez PeZet do dupy z tymi załącznikami... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 28.08.2013 12:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 PeZet - dlaczego ZT1 ma być termostatyczny zamiast 3d+siłownik+sterownik? W końcu to jaka ma być temperatura wody w podłogówce zależy na przykład od tego czy zima czy lato ZT2 - były dyskusje czy w ogóle dawać. Ja u siebie nie dałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 28.08.2013 12:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2013 (edytowane) PeZet - dlaczego ZT1 ma być termostatyczny zamiast 3d+siłownik+sterownik? W końcu to jaka ma być temperatura wody w podłogówce zależy na przykład od tego czy zima czy lato 1. Kupić - $!!!!! 2. Zmontować i uruchomić system najprostszy i najmniej awaryjny 3. Włączyć jesienią, wyłączyć wiosną. 4. Ludzie z zamontowanymi zaworami termostatycznymi bywają w kotłowni kilka razy w roku - lekko podkręcając temperaturę lub obniżając. I tyle. 5. Podłogówka ma duuuuuuuuuuuuużą bezwładność. Co mi po sterownikach? 6. Spotkałem się z sytuacją, że człowiek upraszcza system, bo go wkurza ilość kabli i nikt poza nim nie potrafi tego ogarnąć. I ja też chcę mieć tak prosty system, żebym nawet po pijaku poszedł, pokręcił gałką i wiedział, że chałupy nie rozwalę. ZT2 - były dyskusje czy w ogóle dawać. Ja u siebie nie dałem. Przypomniałeś. Było. Dodatkowe opory. Ja dam. Koszt 14zł razem z nyplem. dopisałem: ciągle zapominam dodać, że przecież nie będę miał wężownicy CWU w baniaku i schemat dotyczy wyłącznie CO. Edytowane 28 Sierpnia 2013 przez PeZet dopisałem, co dopisałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kalio 29.08.2013 07:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 jako ZT proponuje zawory dedykowane do podłogówki VTA572 i masz załatwione dwa piętra Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 29.08.2013 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 (edytowane) Kalio, jeśli mi proponujesz, to ja Tobie proponuję samochody koloru czerwonego na grubych oponach, bo są dedykowane do jeżdżenia po drogach i bezdrożach. VTA 572 to akurat zawór o zakresie temperatur 10stC - 30stC i Kvs 4,5m3/h!!!! Taka kobyła! Na co mi? I nie ten zakres temperatur. polecam stronę http://www.esbe.eu - jest wszystko, podobnie http://www.afriso.pl Bajcik, pomerdało mi się. ZT2 to zawór termostatyczny, myślałem że piszesz o zwrotnym. ZT2 bywa wymagany przez producenta sprzedawcę by gwarancja kotła miała ważność. I podobnie jak Ty - wahom się czy dawać ZT2. Edytowane 29 Sierpnia 2013 przez PeZet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 29.08.2013 22:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Tak dla pewności - zasilanie wężownicy solarnej na górę stożka a powrót z dołu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
waflos 30.08.2013 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2013 Tak dla pewności - zasilanie wężownicy solarnej na górę stożka a powrót z dołu? Tak! Gorące pchamy na górę a ostudzone odbieramy z dołu... ...i najlepiej jak wężownica się rozdziela u góry na dwie - oczywiście przeciwprądowo... pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 01.09.2013 21:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2013 Tak! Gorące pchamy na górę a ostudzone odbieramy z dołu... ...i najlepiej jak wężownica się rozdziela u góry na dwie - oczywiście przeciwprądowo... pozdr. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 01.09.2013 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2013 Witam, wczoraj uruchomiłem bufor i całą instalację w domu. Na wstępie chciałbym podziękować wszystkim za pomoc a przede wszystkim Adamowi za pomysł. Bufor działa!Krótko opiszę instalację potem zdjęcia i wrażenia z pierwszego palenia.A więc tak:- bufor 1000l - rura fi 80cm, wysokość 2m- wężownica cwu - 25m miedzi fi 22mm + 25m rozdzielone na dwie równoległe fi 15mm- wężownica solar ok 33m fi15mm rozdzielona na dwie równoległe- zasilanie kocioł górnospalający - Atron firmy MGspaw, moc 25kW- zasilanie z kotła rurami stalowymi 2" - w całym domu ogrzewanie podłogowe ok 800m rury- zasilanie podłogóki z bufora po przez zawór 3d - rura pex32mm na parter i 25mm na poddasze Bufor stoi w piwnicy w rogu pomieszczenia przeznaczonego na pralnię, a Kocioł w pomieszczeniu obok, w kotłowni.Naczynie wzbiorcze z jakiegoś zbiornika typu "bojler" ze złomu ok 150 l, z tym że w połowie wysokości była wspawana mufa 3/4cala, więc tam podłączony jest przelew.Czyli pomemność użytkowa jakieś 75l. Zdjęcie wężownicy cwu oraz wylot lejka solarnego:http://imageshack.us/scaled/thumb/43/t6y7.jpg Zdjęcie wężownicy solarnej + lejek + łuki hamburskie:http://imageshack.us/scaled/thumb/199/3mds.JPG Lejek "solarny":http://imageshack.us/scaled/thumb/850/ctp3.jpghttp://imageshack.us/scaled/thumb/850/fq4s.jpghttp://imageshack.us/scaled/thumb/703/ykah.jpg Przejście miedzi przez ścianę bufora - conex: http://imageshack.us/scaled/thumb/27/8ixo.jpg malowanie:http://imageshack.us/scaled/thumb/189/ab3n.jpg nóżki do wypoziomowania - pręty gwintowane fi 16mm:http://imageshack.us/scaled/thumb/707/xl63.jpg podłączenia:http://imageshack.us/scaled/thumb/547/dz8a.jpghttp://imageshack.us/scaled/thumb/13/l3yc.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 01.09.2013 22:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2013 (edytowane) Zalanie całego układu, odpowietrzenie wszystkich pętli podłogówki zajęło mi cały dzień. Na drugi dzień rozpaliłem w kotle - wsadziłem wiaderko pociętych desek, trochę tektury i odpaliłem. Po parunastu minutach woda w rurze zasilającej od kotła zaczęła być gorąca. Wszystko ładnie ruszyło na grawitacji, bez włączania pompy. Po około pół godziny bufor był gorący około 30 cm od góry, pobiegłem do kranu w łazience i odkręciłem ciepłą wodę - po chwili leciała gorąca. Włączyłem pompę podłogówki i ustawiłem zawór 3D womix na skali od 0 - 10 na 6, przyłożyłem rękę do rury zasilającej i wydała mi się za gorąca, zmniejszyłem na 3 - za zimna ustawiłem 5 i ok. Pobiegłem do rozdzielacza podłogówki na parterze - temperatura na termometrze zasilania ok 36 *C, pobiegłem do rozdzielacza na poddasze - termometr pokazuje to samo. Temperatura na powrocie 22 *C. Przed odpaleniem na obu rozdzielaczach na termometrach zasilania i powrotu było 20 *C. Czyli chyba działa, ciepło odbiera, wszystko hula Dołożyłem do kotła jeszcze trochę drewna i zagrzałem bufor tak że po około 1,5 godziny był gorący od połowy wzwyż. W piecu wygasło po około 2 godzinach od rozpalenia Nie mam jeszcze termometrów na buforze, więc nie wiem do jakiej temperatury go zagrzałem, ale na kotle utrzymywałem około 60 *C więc pewnie tyle miała góra bufora. Ręki nie dało się trzymać przez kilka sekund. Zawór termostatyczny na cwu ustawiłem maksymalnie czyli na 60*C i jak woda z kranu się lała to parząca. Podłogówka cały czas chodziła z temperaturą zasilania około 36-38*C i po około 5 godzinach od rozpalenia temperatura na zasilaniu i powrocie ustaliła się na ok. 25*C. Rurę zasilającą podłogówki dałem ok 25 cm. od góry bufora, wedle zaleceń z tego forum , w tym rejonie bufora zaczyna się też reszta wężownicy cwu około 25m rury fi 15, od dołu jest 25m fi 22. Po tych pięciu godzinach od rozpalenia podłogówka wyssała z bufora co mogła, a pod samą górą bufor jeszcze był gorący, z kranu leciała woda taka, że chyba za gorąca na prysznic, dłoń dało się trzymać. Kolejna rada z forum - zawór zwrotny klapowy na rurociągu kocioł -bufor. Umieściłem go na rurze zasilającej z kotła, nie robiłem u-rurki. Chyba działa bo po 3 godzinach od wygaśnięcia w kotle, rura od bufora do zaworu klapowego była gorąca podobnie jak góra bufora, a za zaworem letnia. Wyjście zasilania z kotła letnie, a powrotu zimne. To na razie tyle obserwacji. Jutro owinę na początek bufor cienko wełną i porządnie go nagrzeję, to może coś nowego zaobserwuję. Na razie to mam "banana" cały czas, wszystko hula tak jak w teorii z tego forum wziętej. Jeszcze raz dzięki. Edytowane 2 Września 2013 przez olorider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 02.09.2013 11:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2013 Miło czytać takie relacje! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 02.09.2013 18:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2013 Olorider, gratulacje! Z nieba mi spadasz chłopie z tymi zdjęciami i informacjami. Womix 3D. Pexy. 32. Jak Cię poniesie, opstrykaj orurowanie baniaka - będzie informacja jak to z zewnątrz sprawa się ma-cała. Osobiście właśnie z tematem zaworów się zmagam. Twoje informacje o temperaturach podłogówki - bezcenne! Banan - caaaaałkoooowiiiicieeee uzaaasaaadniony. Pozdrowienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 02.09.2013 18:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2013 (edytowane) Zawory zwrotne gdzieś wpinałeś? Nie widzę. Niepotrzebne? Dopisałem: Olorider, dzięki za fotodokumentację, jest wypasiona, wszystko widać. Edytowane 2 Września 2013 przez PeZet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olorider 02.09.2013 23:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2013 (edytowane) Witam, żeby nie było tak pięknie to opiszę trochę jak dzisiaj wyglądała druga próba palenia i co mnie zaskoczyło. Bufor ociepliłem wełną taką ze złotkiem, cienka ale na razie do prób wystarczy. Wjechałem do piwnicy taczkami z drewnem naładowałem cały kocioł, weszła połowa taczek, czyli nie dużo, ale też nie starałem się bardzo układać. Odpaliłem od góry. Chyba ustawiłem za dużo powietrza na piecu, bo szybko zaczął się nagrzewać, dodatkowo zadyma w kotłowni bo na czopuchu zaczęła dymić farba a piec przy 60 *C zaczął bulgotać, włączyłem pompkę na I bieg - bardzo szybko wystudziła temperaturę na kotle. Po 20 minutach od rozpalenia, w kranie ciepła woda, taka w sam raz pod prysznic lub do zmywania. Podłogówki nie uruchamiałem dzisiaj, bo chciałem porządnie odgazować zład. Tak gdzieś po około 2 godz. palenia na piecu temperatura powyżej 80 *C, bufor robi się gorący poniżej połowy. No i tak sobie palę, to włączam pompkę to wyłączam jak za szybko mi kocioł stygnie( nie mam jeszcze termostatu do pompki). W między czasie układałem panele na poddaszu i w łazience miałem piłę i je przycinałęm i tak poczułem jakieś ciepło w pliczek, coś promieniuje. Złapałem dłonią za rozdzielacz podłogówki i czuję ją do tej pory . Na belce zasilającej było 90*, szkoda że wcześniej nie zerknąłem na termometr. Jaka cholera, gonię do kotłowni, pompka wyłączona, no ale wszystkie zawory pootwierane i ten womix 3D ustawiony na skali na 5. W pierwszej chwili pozamykałem zawory kulowe, ale po krótkiej analizie sytuacji, stwierdziłem że wystarczy ustawić zawór 3D na 0. I pomogło, temperatura zaczęła spadać. Była gorąca tylko na belce zasilającej, kawałek na rurkach pętli a na powrocie na szczęście zimna, czyli nie poszła w podłogi. Byłem bardziej czujny i obserwowałem termometry na rozdzielaczach podłogówki. Jak bufor naładował się tak że w okolicach powrotu z podłogówki temperatura zaczęła rosnąć to znowu na rozdzielaczach, na zasilaniach zaczęła rosnąć, wtedy zakręciłem zawór kulowy przy pompie. Pewnie teraz szła przez podmieszanie. Doszedłem do wniosku, że muszę założyć zawór zwrotny na powrocie podłogówki, przed samy buforem, tak żeby gorąca woda nie szła ani na rurę podmieszania, ani przypadkiem na rurę powrotną. A z tą gorącą wodą na zasilaniu to chyba trzeba po prostu pilnować, że jak nie mamy zamiaru grzać to zawór kulowy przy pompce zamknąć. Chyba że jak założę siłownik zaworu, (bo mam już kupiony i sterownik pogodowy) i jak sterownik wykryje wyższą temperaturę za zaworem 3D to go zakręci. PeZet trafiłeś w dziesiątkę Zawory zwrotne gdzieś wpinałeś? Nie widzę. Niepotrzebne? Mogłem zapytać tutaj, to pewnie byście coś doradzili, a tak to czeka mnie mała przeróbka. Mam zamiar założyć ten zawór zwrotny przed samym buforem na powrocie podłogówki. Czy jeszcze czegoś nie widzę. Doradźcie. Wiem że trochę się rozpisałem, ale może komuś się przyda. Pozdrawiam Edytowane 3 Września 2013 przez olorider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.