Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Kurde o tym to nie pomyślałem,pewnie trzeba by każdy otworzyć i faktycznie pospawać przelotki od środka.

Ale sporo mówicie że kańciak daje radę,to pewnie taki zrobię.

Wymiary jakie mi pasują to;

wys. 2m

szer. 150cm

gr.45cm

W środku nie będzie żadnej wężownicy,ładowanie kotła grawitacją,rozładowanie poprzez pompę na grzejniki i podłogówkę.

Dla zachowania podanych wymiarów - można połączyć cztery poziome walce długości 150cm. Łączymy tylko od szczytów (obu) kolanami. Walce powinny być montowane z lekkim pochyłem. Co powoduje poprawniejszy rozkład temperatur wewnątrz całego zestawu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Problem mam do rozwiązania, lekko off-topowy, ale sądzę, że interesujący dla Buszujących W Buforach.

 

Drabinka_Ciepla.jpg

 

Pytanie: Jak określić temperaturę T2 w dłuższym - niebieskim obiegu - wiedząc że:

przekrój wszystkich rur: 28mm (Cu)

długość niebieskiego obiegu: 290cm

długość żółtego obiegu: 125cm

temperatura T1: 85stC

strumień masy ogrzany w ciągu godziny: 857kg/h

 

A po ludzku: chcę wykorzystać "lenistwo" wody, by powstałą niższą temperaturą niebieskiego obiegu zasilać drabinkę-suszak. Ino nie wiem jak ogarnąć temperatury. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem mam do rozwiązania, lekko off-topowy, ale sądzę, że interesujący dla Buszujących W Buforach.

 

[ATTACH=CONFIG]230788[/ATTACH]

 

Pytanie: Jak określić temperaturę T2 w dłuższym - niebieskim obiegu - wiedząc że:

przekrój wszystkich rur: 28mm (Cu)

długość niebieskiego obiegu: 290cm

długość żółtego obiegu: 125cm

temperatura T1: 85stC

strumień masy ogrzany w ciągu godziny: 857kg/h

 

A po ludzku: chcę wykorzystać "lenistwo" wody, by powstałą niższą temperaturą niebieskiego obiegu zasilać drabinkę-suszak. Ino nie wiem jak ogarnąć temperatury. :)

 

PeZet masz tu obliczenia Adama z początku wątku, może dasz rade policzyć do swoich warunków.POzdro

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a/page7

Edytowane przez szwedii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zacytować wpis adama_mk, by nie było wątpliwości dlaczego to On jest mentorem tego wątku. :)

 

Jeżeli rozważymy rurkę fi 20 x 1

To

Powierzchnia 1mb wyniesie 628cm2

Pole przekroju poprzecznego 2,54cm2

Pojemność 1mb wyniesie 254cm3

 

Będzie tak, że 1cm3 (1gram) będzie ogrzewany przez 2,47cm2 na każdym metrze zwojnicy.

Pobierając 10 litrów na minutę (10 000gramów, cm3) pobieramy 166gramów na sekundę.

To stanowi zawartość 0,65 mb wspomnianej rurki. Wynika z tego, że prędkość przepływu w tej rurce będzie poniżej 1m/sek.dla takiego poboru.

Jeżeli chcemy, aby czas wymiany ciepła był rzędu 10 sekund, to trzeba przez tę rurkę w 10 sekund przepuścić 1660cm3 a z objętości 1mb wynika, że jest to 6,54mb rurki.

Te 6,54mb rurki to 4107cm2 przez które powinien nastąpić transfer ciepła z bufora do wnętrza.

Cw wody to 1cal * 1g/ stC. Podnosząc temperaturę od 10 do 50stC w 1660cm3 w 10 sekund transferujemy przez 4107cm2 66400cal ciepła w tym czasie. To daje 16,2 cal na 1cm2 tej rurki na 10 sekund, a na 1 sekundę jest to 1,62 cal.

1cal=4,1855 J

Z tego wynika, że 1,62cal to 6,78 J a że sprawa dzieje się na 1 sekundę i 1J / sek = 1W to rozważamy moc 6,78 W na 1 cm2 powierzchni tej rurki.

 

Taką mocą musimy grzać tę wodę, aby uzyskać zakładany efekt.

Będzie tyle?

 

Jak komuś się nie chce szacować, to niech wrzuci tam 12mb rury, zachowa parametry graniczne i zmniejszy moc/cm2 o połowę. Wydłuży też dwukrotnie (prawie) czas wymiany.

Podwoi także koszt rury!

 

Zwojnica o średnicy 70cm w zbiorniku 80cm to 219,8cm długości rury na 1 zwój.

Wspomniane 12mb to 5,5 zwoja takiej spirali.

 

Można też inaczej. Bardzo radykalnie.

10 zwojów takiej rury to około 24mb i koszt 588zł (bo 24,50zł za 1mb).

Jeżeli godzimy się z tym kosztem to

Mamy 15072cm2 powierzchni.

Mamy 6096cm3 pojemności (to jest 6 litrów)

Mamy 166cm3 wypływu na 1 sek (szklanka)

Mamy 1,69 W/cm2

Mamy czas wymiany rzędu 40sek

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam jak rozwiązujecie sytuacje typu jak ładuje bufor i potrzebuje na to 2,5 -3h i jak mnie nie ma żeby pompka nie pracowała cały ten czas ??kupiłem sobie sterownik do pompy na temperaturę żeby pompka ruszała ale wczesniej nie wiedziałem że bede potrzebował coś żeby sie wyłączyła :( bo bedzie pracować tak długo jak bedzie temp na buforze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie prościej dwa bimetaliczne termostaty NO szeregowo - jeden temperatura kotła, drugi temperatura czopucha?

Ustawiamy odpowiednie temperatury na jednym i drugim. Rozpalamy Temperatura czopucha rośnie - pali się- termostat na czopuchu zwiera ale pompka nie rusza, bo temperatura wody nie osiągnęła zadanej. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pierwszy termostat również zwiera i pompka rusza i działa do momentu kiedy kocioł wygasa - spada temperatura na czopuchu i termostat przerywa obwód pompy. Proste i bezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myśle u siebie zastosować sterownik różnicowy z regulowaną deltą taki jak w kolektorach słonecznych,

tzn. pompa będzie pracować tylko wtedy gdy temp. na kotle będzie wyższa niż na buforze.

 

Jeśli w buforze będzie 25st a na kotle "już" 27 to pompa się włączy.

 

Nie prościej dwa bimetaliczne termostaty NO szeregowo - jeden temperatura kotła, drugi temperatura czopucha?

 

Ten termostat na czopuchu faktycznie potrzebny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten termostat na czopuchu faktycznie potrzebny?

kupiłem sobie sterownik do pompy na temperaturę żeby pompka ruszała ale wczesniej nie wiedziałem że bede potrzebował coś żeby sie wyłączyła :( bo bedzie pracować tak długo jak bedzie temp na buforze

 

Dwa termostaty wydają mi się optymalnym i w miarę prostym rozwiązaniem tego problemu, sam planuje takie sterownie pompy kominka z płaszczem w razie braku wydajności grawitacji (w moim przypadku można nawet w ramach skrócenia pracy pompy mierzyć temperaturę wody na pewnej wysokości buforu zamiast w płaszczu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi się to konieczne. Niekontrolowany przyrost temperatury wiąże się z paleniem w kotle ergo temperaturą na czopuchu. Ale masz racje, można się pobawić w taką automatykę, w sumie termostat bimetaliczny nienastawny kosztuje kilka pln. kupujesz taki na 100'C i już.

 

Jeszcze na temat termostatów awaryjnych. U siebie w Piwnicy planuje warsztat ogrzewać za pomocą fawiery podłączonej bezpośrednio do bufora za pomocą pompki (np od pralki) i termostatu przy grzejniku. tj pompka chodzi dopóki temperatura na grzejniku nie osiągnie określonej wartości i tak w kółko. W ramach zabezpieczenia przed zagotowaniem bufora można kilka centymetrów od dna zamontować czujnik, który również załączy pompę i wychłodzi bufor do bezpiecznych temperatur.

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie, na kociołku ustawiasz sobie +85, na termostacie próg załączenia pompy ładującej bufor +75, jak w kotle wygaśnie to i pompa szybko stanie bo bardzo szybko woda w buforze ostudzi kocioł poniżej +75

 

Nie do końca rozumiem. Co to znaczy na kociołku ustawiasz sobie +85 ?

I to kocioł ostudzi bufor a nie bufor kocioł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...