Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Tylko po co tak komplikować?

 

Tak to nieuczciwe tak komplikować układ, żeby zedrzeć kasę z nieświadomego klienta.

Czytając ten wątek od początku do końca niech sam sobie zaprojektuje i oszczędzi 70% kosztów.

 

Co więcej nie widzę tam rury bezpieczeństwa, więc instalacja zdeczko wybuchowa mnie się zdaje. Ale co tam, zaworków i układzików niepotrzebnych nasadzone że o ja pie....le.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Już o to pytałem, ale zapytam raz jeszcze. Ktoś pisał chyba żebym się nie przejmował, ale zapytam dla pewności.

Czy pobieranie gorącej wody z bufora, mieszanie jej dla potrzeb podłogówki z zimną do temp. 25-30stC i wlewanie tej zimnej do bufora to aby nie marnotrawstwo? Pytam o sytuację z CWU przepływowo, więc wysoka temp. musi być cały czas.

Widziałem, że powrót z kaloryferów był na rysunku Adama podłączony na wysokości 1/3 do 1/4 od dołu zbiornika, w zależności od jego kształtu. Jaka to zależność i czy tak samo jest dla podłogówki?

I ostatnie: Czy zrobienie kilku króćców wyprowadzających wodę na różnych wysokościach, oraz kilku króćców doprowadzających w ten sposób, spięcie ich razem, dodanie zaworów sterowanych z jakiegoś mikrokontrolera i wybieranie odpowiedniego króćca wejściowego i wyjściowego (dla CO) to tylko strata kasy i przerost formy nad treścią, czy to cokolwiek da?

Te zawory to spory koszt, a reszta tania. Króćce trzeba by wspawać od razu. Pytanie czy jest sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje za zainteresowanie do G69 : no masz racie od razu to lepiej wygląda ale czy nie lepiej jeszcze tą pompe dać przed zaworem mieszającym na pionowej rurce. dzięki czy można tu jeszcze coś poprawić. Do mpoplaw: nie zrozumieliśmy się ja liczyłem to dla drewna 30kgx 15.000kjx80%/3,6=100kW w sumie to te 60 kg to i tak za dużo, teoretycznie ciekawe jak w praktyce?Czy ktoś tu pali drewnem tak że rzeczywiście tyle mu pali ? Ogólnie to bardzo dziękuje za wszystkie porady. A tak w ogóle moje zapotrzebowanie z OZC wyszło 176 Mj/m 47 kW 34.000.00 Mj/rok/15 MJ=2266 kg drewna:jawdrop: dla CO i staram się wszystko tak zrobić aby to osiągnąć ale nie wiem czy to jest realne. Najbardziej realne chyba z buforem bo podajnik to ile wsypiesz tyle zeżre; Jeśli mi si to nie uda to OZC w dupe można se wsadzić a w domy pasywne to nigdy nie uwierze:rolleyes: Edytowane przez camel998
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już o to pytałem, ale zapytam raz jeszcze. Ktoś pisał chyba żebym się nie przejmował, ale zapytam dla pewności.

Czy pobieranie gorącej wody z bufora, mieszanie jej dla potrzeb podłogówki z zimną do temp. 25-30stC i wlewanie tej zimnej do bufora to aby nie marnotrawstwo?

 

NIE!!! Zapomnij na chwilę o buforze. Pompa w podłogówce kręci w kółko tę samą wodę. Czyli nie pobiera z bufora nic. Teraz dodajemy do pętelki zawór termostatyczny i trujnik. I teraz ten zawór powoduje, że do naszej pętli dostaje się dokładnie tyle wody z bufora ile trzeba do osiągnięcia temperatury. Woda zwrócona w zamian do bufora jest zwrócona na dół, na górze cały czas jest gorąco i możemy korzystać z CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 kg x 28.000 kJ/kg = 840.000 kJ * 80% = 672.000 kJ / 3.600 s = 186,7 kWh

 

przeczytaj ten wątek od początku, bardzo dokładnie ze zrozumieniem, bo piszesz sam nie wiesz co

 

bardzo dobry pomysł, najpierw spróbuj wyjaśnić jak camel998 do malutkiego kociołka 15KW zamierza w praktyce wsypać jednorazowo cały worek węgla 60kg

 

jak ci się to uda to wyjaśnij pod jakim ciśnieniem roboczym będzie pracował bufor migoo ze ściankami 3mm, bo ja osobiście nie wiem jak mu to liczyć wytrzymałość skoro nie podał najważniejszych danych

 

a potem podrzucę ci kolejną podobną zagadkę, jestem ciekaw po której takiej bzdurze zaczniesz pisać dokładnie tak samo jak my

 

I w tym właśnie problem. Kilopostowcy czują się w obowiązku każdego pouczyć, każdemu odpowiedzieć choćby byle co:).

Camel 998 napisał Ci powyżej ale przecie to było w jego pierwszym poście. Chce palić drewnem w kotle zgazowującym. Nie odpowiadać przed przeczytaniem postu. Ze zrozumieniem oczywiście:). Te kotły mają z natury dużą komorę. Czy akurat taką? Nie wiem i nie mam zamiaru szukać. Z postów wynika, że kuma o co chodzi i sobie poradzi.

 

A bufor Migoo ze ściankami 3 mm. Jeśli nie wiesz albo ci się nie chce to wystarczy milczeć:). Ciśnienie będzie pewnie rzędu 0,6 bara. migo wspomina o stężeniach więc zdaje sobie sprawę z parcia na ściany i zapewne wymyśli jak to zrobić. To nie wybuchnie a jak parcie mu baniak rozpruje to coś ulepszy. To nie najlepsze rozwiązanie ale wykonalne. Nie można każdego pytającego traktować jak idioty i o to głównie chodzi:).

Pozdrawiam wszystkich rozsądnych:).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mam się nie przejmować. OK.

Co do zasilania, to rozumiem, że można wziąć wodę najgorętszą i podmieszać na ESBE, ale powrót to chyba w zależności od temperatury. W nowym bardzo dobrze izolowanym domku (30-30-50cm styro) temperatura na wejściu podłogówki będzie chyba ~25st, więc na wyjściu raczej pokojowa. Przy takiej temperaturze chyba wskazane byłoby odkładanie jej na samo dno. Adam rysował powrót wyżej i chyba niezależnie od temp. powrotu.

Czy ktoś ma taki bufor w domku ~25-30 kWh/m2*rok? Naczytałem się postów TB co mnie trochę zbiło z tropu, ale już mi lepiej. Proszę tylko o radę jak to zrobić dobrze, bo na pewno się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie czy się da:eek: u mnie już jest 35 cm styro w podłodze 30cm wełny w skosach i 50cm wełny poddaszu w ścianach oscyluje miedzy grafitem 15cm a 20cm o wentylacji nie wspominam, i weź zrób tak aby on rzeczywiście spalin te 4 m drewna. Chociaż odbiegamy od tematu i myślę że jeśli kocioł na paliwo stałe to tylko z buforem może się sprawdzić. A ogólnie chciałem zapytać czy ktoś ma dom niskoenergetyczny i instalacje z buforem ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ostatnie: Czy zrobienie kilku króćców wyprowadzających wodę na różnych wysokościach, oraz kilku króćców doprowadzających w ten sposób, spięcie ich razem, dodanie zaworów sterowanych z jakiegoś mikrokontrolera i wybieranie odpowiedniego króćca wejściowego i wyjściowego (dla CO) to tylko strata kasy i przerost formy nad treścią, czy to cokolwiek da?

Te zawory to spory koszt, a reszta tania. Króćce trzeba by wspawać od razu. Pytanie czy jest sens.

 

Kiedyś zastanawiałem się nad tym problemem: po co pobierać do podłogówki 70st skoro można niżej 40st.

Kilka krućców chciałem spiąć jednym zaworem "wielomieszającym". Chyba rynek takich nie oferuje, znajomy by mi na CNC zrobił.

Wydaje mi się że nie byłoby z tego dużego pożytku.

 

http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/foto/domek/schematy/.lowres/wielomieszacz.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie myślałem i ze względu na koszt odpuszcze sobie chyba że sam ją wykonam. Na oku mam taki bufor http://allegro.pl/bufor-zbiornik-1000l-metalowy-i4020868018.html co myslicie warto zaryzykować większy nie wejdzie niestety.

 

Chyba lepiej oszczędzać na czymś innym.

 

Kiedyś zastanawiałem się nad tym problemem: po co pobierać do podłogówki 70st skoro można niżej 40st.

Kilka krućców chciałem spiąć jednym zaworem "wielomieszającym". Chyba rynek takich nie oferuje, znajomy by mi na CNC zrobił.

Wydaje mi się że nie byłoby z tego dużego pożytku.

 

http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/foto/domek/schematy/.lowres/wielomieszacz.jpg

 

A może to wcale nie jest takie skomplikowane. Spójrz na to z tej strony. Jakby na każdym z trójników co widać dać zawór termostatyczny:

bufor1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mam się nie przejmować. OK.

Co do zasilania, to rozumiem, że można wziąć wodę najgorętszą i podmieszać na ESBE, ale powrót to chyba w zależności od temperatury. W nowym bardzo dobrze izolowanym domku (30-30-50cm styro) temperatura na wejściu podłogówki będzie chyba ~25st, więc na wyjściu raczej pokojowa.

 

Nie ma takiej mozliwości aby w lazience dla 24 oC dać temperaturę zasilania 25 oC, chyba ze dla +5 oC na zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to pierwszy zawór termostatyczny będzie robił dokładnie to samo co 2 3 4 i 5

czyli będzie to dokładnie to samo co 5 6 7 i 8 koło u woza

 

Oj chyba jesteś w błędzie. Pochyl się nad rozwiązaniem dokładnie i wskaż błędy jeśli takie są. Proste stwierdzenie że mamy wóz na 8 kół mi nie wystarczy.

 

Mamy 4 sztuki.

Idźmy od góry.

Pierwszy: Jeśli z dołu będzie cieplej niż powiedzmy 40 stopni to poleci z dołu w przeciwnym przypadku leci z wylotu na jego poziomie.

Drugi: Jeśli z dołu będzie cieplej niż powiedzmy 40 stopni to poleci z dołu w przeciwnym przypadku leci z wylotu na jego poziomie.

Trzeci: Jeśli z dołu będzie cieplej niż powiedzmy 40 stopni to poleci z dołu w przeciwnym przypadku leci z wylotu na jego poziomie.

Czwarty: Jeśli z dołu będzie cieplej niż powiedzmy 40 stopni to poleci z dołu w przeciwnym przypadku leci z wylotu na jego poziomie.

 

Układ dostosowuje się do uwarstwienia bufora i ciągnie ciepełko stąd skąd trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@herakles

Układ dobry, ale nie tak dobry jak mój :D

Tam był tylko jeden zawór, dodatkowo zastępujący też zawór mieszający podłogówki, i uwarstwienie było nie 40st ale tyle ile trzeba w podłogę.

[ Czy to sensowne czy nie, trudno powiedzieć. Był tu na forum pokazywany fabryczny bufor który coś takiego realizował, niestety link wygasł ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale zawór musisz stworzyć, ile podziała? A oklepane zaworki są i do tego wcale nie drogie. Zwróć uwagę, że w moim układzie też możesz ustawić temperaturę tylko musisz to zrobić na 4 zaworach jednocześnie. Do podmieszania potrzebny jest kolejny zawór.

 

Przyszedł mi do głowy natomiast inny problem. Jeśli weźmiemy wodę z dołu, to przepływ będzie dużo większy niż w przypadku poboru wrzątku z góry prawda!? Chodzi mi o przepływ wody z i do bufora. Czy to nie wprowadzi dużych turbulencji a w konsekwencji rozwarstwienia zładu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy 1 l wody o temperaturze 25stC (powrót podłogówki).

ILE wody o temp. 80stC (góra baniaka) trzeba dodać do niego (wymienić w tym litrze), aby miał 35stC (zasilanie podłogówki).

 

Mamy kocioł, który grzeje wodę zładu do 80stC.

Ta woda trafia pod sam szczyt baniaka.

"Spycha" tę nieco chłodniejszą w dół...

JAKA jest odległość w pionie, po ściance baniaka licząc, od wody o temp 80stC i wody o temp 25stC ?

Jest ktoś, kto sprawdzał?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy - jesteś jeszcze "teoretyk"...

 

Spróbuj zagotować szklankę wody palnikiem acetylenowym grzejąc ją "od góry"!

Nobla dostaniesz, jak Ci się uda!

"Co do drugiego, to chyba zależy od stopnia naładowania bufora.

Co nam to daje? "

Wiedzę, która pozwala zrobić ten układa DOBRZE?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...