Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Najlepiej drzewo w lesie pozyskiwać tuż po odpuszczeniu mrozów. Czyli jak jest jednego dnia -20 a dwa dni później +5. Wtedy i bagno zmarźnięte, więc się wygodnie po nim chodzi i jeździ, i w drewnie mało wody, więc lekkie, plecy mniej potem bolą i ciepło na tyle, że się da pracować....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jurgonka,temat przewymiarowanego GS już przerabiałem i wyrabiałem z nim cuda(doprowadziłem przez wyczystkę dodatkowe PW) i wszystko było pięknie dopóki ogień na górze,tu sprawdza się tylko rozwiązanie firmy Stroupova.Z podajnikiem masz kocioł na drewno,czy tociny,zrębki bo to wielka różnica,znam tylko jeden kocioł na drewno z podajnikiem to Lopper timber np.15 kw. poj. podajnika 650 l. a kosztuje coś ponad 50000 zł.Do drewna piec Szrajbera albo DS to według mnie optymalne rozwiązanie.Herakles,drewno zawsze pozyskuję póżną jesienią lub zimą inaczej bym się w spodniach ochronnych ugotował,co jak co zdrowie u mnie najważniejsze.Jednak drewno świeżo ścięte schnie najszybciej ścięte w lecie,ścięte w zimie musi dłużej schnąć,ale jest lżejsze;).Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurgonka,temat przewymiarowanego GS już przerabiałem i wyrabiałem z nim cuda(doprowadziłem przez wyczystkę dodatkowe PW) i wszystko było pięknie dopóki ogień na górze,tu sprawdza się tylko rozwiązanie firmy Stroupova.Z podajnikiem masz kocioł na drewno,czy tociny,zrębki bo to wielka różnica,znam tylko jeden kocioł na drewno z podajnikiem to Lopper timber np.15 kw. poj. podajnika 650 l. a kosztuje coś ponad 50000 zł.Do drewna piec Szrajbera albo DS to według mnie optymalne rozwiązanie.Herakles,drewno zawsze pozyskuję póżną jesienią lub zimą inaczej bym się w spodniach ochronnych ugotował,co jak co zdrowie u mnie najważniejsze.Jednak drewno świeżo ścięte schnie najszybciej ścięte w lecie,ścięte w zimie musi dłużej schnąć,ale jest lżejsze;).Pozdrawiam.

Kocioł pali się tylko na ruszcie (ewentualnie palniku) w bardzo cienkiej warstwie. Palę wszystko, choć aktualnie węgiel groszek + zrębki (trociny). Moja konstrukcja podajnika eliminuję wszystkie znane "wady" kotłów. W aktualnie używanym kotle nie mogę zamontować ciepłomierza. Jeśli skończę nowy kocioł (być może z kondensacją) zamontuje w nim ciepłomierz. Wtedy będą "twarde" dane.

Powietrze wtórne mogę podawać przez podajnik ponad palnik. Maksymalny rozmiar opału to10x5x6cm

Edytowane przez Jurgonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi tu nie pasowało i teraz wiemy dlaczego tniesz plasterki;).Ja nie mam rusztu i węgla nie spalę,bo to kocioł wyłącznie do drewna i ewentualnie zrębki,wielkość palnika 8 x 6 cm. wielkość paleniska 24 x 40 cm. i zrób z tego moc 8 kw. póżniej podyskutujemy,to nie jest takie proste :cool:,ale możliwe. W piecu kondensacyjnym wymiennik tylko ze stali nierdzewnej,komin również,czy warto przy tanim opale?Uważam że nie.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam przygodę z buforem. Ślusarzowi muszę dokładnie powiedzieć co i jak. Hydraulika nie mam niestety pod ręką. Bufor chcę zrobić duży - 800-1000 litrów.

 

U nas to "klasa średnia niższa" ;)

 

Zasilany będzie "solarem" Jaśka (ciepłe powietrze z pod blachy na dachu grzeje wodę). Tą wodę wprowadzę nisko, pod lejkiem. Drugie źródło to będzie mały piecyk zgazowujący drewno - z niego także woda pod lejek.

 

Ten piecyk podłączony przez wężownicę czy w tym samym układzie? U nas zasilania z kotła pod lejek chyba jeszcze nikt nie próbował.

 

Zakładam, że piecyk będzie na zimę, dach na resztę roku. Zastanawiam się jeszcze czy nie zapodać mu grzałki na wszelki wypadek, do drugiej taryfy. Wtedy grzałka na dole, pod lejkiem i wpustami z solara i piecyka.

 

Grzałki żal nie dać

 

Bufor tylko do CWU

 

A to czemu tak?

 

. Wężownicę dam przez cały zbiornik, zrobię lejek. Rozumiem że u góry mam dać jakieś odpowietrzenie. Dobrze to pomyślałem?

 

ok, ok, tak, pomyślimy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam przygodę z buforem. Ślusarzowi muszę dokładnie powiedzieć co i jak. Hydraulika nie mam niestety pod ręką. Bufor chcę zrobić duży - 800-1000 litrów. Zasilany będzie "solarem" Jaśka (ciepłe powietrze z pod blachy na dachu grzeje wodę). Tą wodę wprowadzę nisko, pod lejkiem. Drugie źródło to będzie mały piecyk zgazowujący drewno - z niego także woda pod lejek. Zakładam, że piecyk będzie na zimę, dach na resztę roku. Zastanawiam się jeszcze czy nie zapodać mu grzałki na wszelki wypadek, do drugiej taryfy. Wtedy grzałka na dole, pod lejkiem i wpustami z solara i piecyka.

 

Bufor tylko do CWU. Wężownicę dam przez cały zbiornik, zrobię lejek. Rozumiem że u góry mam dać jakieś odpowietrzenie. Dobrze to pomyślałem?

Po kolei: Mam wątpliwości co do ilości ciepła uzyskanego z "solara", czy wystarczy? Kocioł zagazowujący musi pracować na wysokiej temperaturze, poza tym rozpalenie w kotle w/g Twojej propozycji zablokuje działanie solara. Grzałka to samo. Podłączenie na przemyślanych wysokościach każdego źródła ciepła stworzy "super bufor".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego pytam tu, bo hydraulika, który by był kumaty i jeszcze chciał doradzać chwilowo nie mam. Co do solara, to może być tak, że trzeba będzie grzać nim bezpośrednio cwu i wtedy myślę o kupnie małego zbiornika tak koło 250 l i podpięcia go oddzielnie tylko na lato. Z tego byłby zysk latem a bufor na resztę roku. Po prostu ten piecyk z paleniskiem wzorowanym na "rocket mass heater" jest fajny wydajnościowo, natomiast nie chciałbym w nim palić codziennie - a to bufor powinien zapewnić. Nie będzie pompy cyrkulacyjnej bo do łazienki od bufora będzie max 2,5m. W kuchni może najpierw zimna lecieć.

 

Dlaczego tylko CWU? Bo dom będzie mocno izolowany - 35 cm bardzo ciepłej wełny z każdej strony U ściany na poziomie 0,09, okna 0,9, energia do ogrzewania na poziomie 31kWh/m2/rok - i planuję grzać grzejnikami konwektorowymi na prund - tak, przemyślałem to. Jeśli nie wypali to na taką ewentualność w buforze chcę wstawić dwa króćce do których w przyszłości mógłbym zapiąć grzejniki zwykłe na wodę. Ale to tylko na wszelki wypadek.

 

Energia ogrzewania liczona dla okien 1,3, czyli pewnie mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego pytam tu, bo hydraulika, który by był kumaty i jeszcze chciał doradzać chwilowo nie mam. Co do solara, to może być tak, że trzeba będzie grzać nim bezpośrednio cwu i wtedy myślę o kupnie małego zbiornika tak koło 250 l i podpięcia go oddzielnie tylko na lato. Z tego byłby zysk latem a bufor na resztę roku. Po prostu ten piecyk z paleniskiem wzorowanym na "rocket mass heater" jest fajny wydajnościowo, natomiast nie chciałbym w nim palić codziennie - a to bufor powinien zapewnić. Nie będzie pompy cyrkulacyjnej bo do łazienki od bufora będzie max 2,5m. W kuchni może najpierw zimna lecieć.

 

Dlaczego tylko CWU? Bo dom będzie mocno izolowany - 35 cm bardzo ciepłej wełny z każdej strony U ściany na poziomie 0,09, okna 0,9, energia do ogrzewania na poziomie 31kWh/m2/rok - i planuję grzać grzejnikami konwektorowymi na prund - tak, przemyślałem to. Jeśli nie wypali to na taką ewentualność w buforze chcę wstawić dwa króćce do których w przyszłości mógłbym zapiąć grzejniki zwykłe na wodę. Ale to tylko na wszelki wypadek.

la okien 1,3, czyli pewnie mniej.

Rozwiązanie z innym zbiornikiem na lato - moim zdaniem bez sensu, lecz zamiast dodatkowego zbiornika - grzałka poniżej 250l. (zamontowana by grzać tylko 250l) kociołek przeciwprądowo podłączony - nie grzeje dolnego 250 l . Bufor sam wyreguluje zależności pomiędzy źródłami ciepła. Chcąc wykorzystać 2 taryfę dodatkowa grzałka 2/3 od góry. Grzejniki grzane z bufora - przewymiarowane + większy bufor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi tu nie pasowało i teraz wiemy dlaczego tniesz plasterki;).Ja nie mam rusztu i węgla nie spalę,bo to kocioł wyłącznie do drewna i ewentualnie zrębki,wielkość palnika 8 x 6 cm. wielkość paleniska 24 x 40 cm. i zrób z tego moc 8 kw. póżniej podyskutujemy,to nie jest takie proste :cool:,ale możliwe. W piecu kondensacyjnym wymiennik tylko ze stali nierdzewnej,komin również,czy warto przy tanim opale?Uważam że nie.Pozdrawiam.

Na plasterki tnę tylko drewno do kominka - powód - szybciej schnie, efektywniej się pali. Kondensacja poza kotłem na dodatkowym wymienniku. Opłacalność wynika z ilości wody w niedosuszonym drewnie. Czas schnięcia to też wartość, choć nie zawsze i nie dla wszystkich.

Mój kocioł jest na wszystko - odporny na głupotę polityków. Nowy spełni wszystkie wymyślone teoretyczne normy. W ostateczności zmieniamy opał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powiem ze nie palę takimi plastrami:).

Mam je stąd, że jak wkładam drewno do stojaka, to pierwsze cięcie jest wyrównawcze, co pozwala w następnym cięciu uzyskać jednakowe kawałki. Plastry odkładam oddzielnie i spalam jako pierwsze gdyż pierwsze schną i spalają się znakomicie. Nie jest to jednak nowa idea, gdyż pamiętam jak w latach osiemdziesiątych w Czechach ruszyła produkcja brykietów o kształcie piramidek :). Taki kształt ma super powierzchnię, a wtedy lipny nawet piec może mieć bardzo dobre osiągi. Ze względów ekonomicznych zdecydowałem się na ciecie na długie i układanie poziome. Wyszłaby wiec lipa ale dopracowałem palenisko pod lipny opał i uzyskuję wiadro popiołu z 5 mp. Palenisko powinno mieć kształt tradycyjnej żarówki a wtedy łyknie nie tylko plastry ale i kołki nawet długie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dodać że do kondensacji oprócz specjalnego komina i wymiennika potrzebujesz jeszcze wentylatorka=prund.Moim celem było zbudowanie kotła bez smoły,bez dokładania (w ciągu doby),w razie braku prundu ma dalej funkcjonować oraz zbudowanie ogrzewania które promieniuje i te cele osiągnąłem.Życzę ci żeby się twoje plany powiodły i czekam na relację z pracy nowego kotła.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

kilka postów wcześniej pisałem o kupnym buforze, ale jednak zmieniłem zdanie i postanowiłem że zrobię go sam, dzięki wiedzy tu zgromadzonej ;-)

Zbiorniczek już zakupiłem 1000l i teraz muszę podać gdzie, co w którym miejscu ma być spawane. Na rysunku poniżej przedstawiam schemat który myślę że powinien być dobry, tylko zastanawiam się czy dać tylko jedno wyjście ze zbiornika od góry na grzejniki, czy też dać drugie trochę poniżej żeby grzejniki nie wysysały całej ciepłej wody dla wężownicy CWU?

 

Mam jeszcze pytanie co do samej wężownicy, chciałbym zastosować karbowaną nierdzewną FI 20 jakieś 35mb, ale nie wiem jak zrobić pewne przejście przez ściankę, czytałem coś o tych złączkach conex, ale tam trzeba zastosować uszczelki które mogą z latami sparcieć, a ja nie chce go dalej rozcinać i wyciągać (400 kg),

Może ktoś w ogóle wie gdzie można kupić taką gotową i zaprawioną wężownicę?

 

Pozdrawiam

 

bufor podłączenie2.JPG

Edytowane przez drayverek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie wydaje mi się bublem, przy tej samej średnicy ma większą powierzchnię, dużo łatwiej się układa, nie przeszkadza jej szybki przepływ wody, ani rodzaj wody (podobno w niektórych częściach polski,) no i jest raczej tańsza. Spotkałem się tu też z wypowiedziami że drugi raz robiąc wężownice użyli by właśnie nierdzewki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przepływ nie ma z jej rozwojem nic wspólnego tylko temperatura,a bufor ma 90 st. gdy naładowany,uprzednio godzinami ładujesz,jeśli używasz wody w czasie zanim baniaczek osiągnie 55-60 st. masz problem ;).Trzeba dodać że w małych koncentracjach(małych ilościach wody) bakteria nie jest grożna.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...