firmakondek 02.10.2014 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2014 Jako nowy forumowicz, przede wszystkim chciałem się ze wszystkimi przywitać!Cześć, jestem Paweł i chcę mieć bufor!Do rzeczy.Udało mi się przeczytać pierwsze 220 stron, ale ponieważ czas nagli i trzeba się zabrać za realizację proszę o ocenę i konstruktywną krytykę moich założeń.Dom nowo wybudowany 100m2 + piwnica, szkielet drewniany, ocieplenie podłogi i ścian piwnicy 10cm styro, ściany parteru 24 cm wełna, dach 30 cm wełna.Wentylacja grawitacyjna (może kiedyś rekuperacja).Okna 3 szybowe.Ogrzewanie kaloryfery i podłogówka około 15m2 (łazienka i korytarz) na powrocie z kaloryfera z zaworem rtl.CWU dla 4-5 osób.A teraz kotłownia:- umieszczona w piwnicy- układ otwarty (naczynie wyrównawcze na strychu)- zasilanie piecem na paliwo stałe (głównie chcę spalać drewno i zrębki - odpad z mojej działalności) na razie zwykły piec GS, docelowo zagazowujący - pompka obiegowa do bufora - bufor zasilany tylko kotłem (grzałki elektryczne 3szt. 3x1500W - awaryjnie - na wypadek nagłego wzbogacenia się i przejścia na ogrzewanie elektryczne)- CWU z wężownicy miedź 25mb 18mm od 1/3 do góry zbiornika, zagęszczające się zwoje- ogrzewanie na osobnej pompce- nie planuję podłączać solarów, ani kominkaMoje założenia:- grzać piecem na maksimum jego możliwości (pełen załadunek i temperatura 80-90st.C)- ładować bufor do maksimum 80-90st.C- CWU z wężownicy schładzać do 40st.C zaworem termostatycznym na wyjściu z buforaMoje cele:- ograniczyć częstotliwość palenia i złagodzić "niestabilność" paliwa- latem zamknąć obieg ogrzewania i korzystać z bufora tylko do CWUMoje pytania:1. Czy zastosować zawór termostatyczny (mieszający) na powrocie kotła (podniesienie temperatury powrotu w celu ochrony kotła) - jak to wpłynie na czas ładowania bufora?2. Jak zabezpieczyć bufor przed wychładzanie po wygaszeniu kotła (pompa pieca wyłączana przy 60st.C - mniej? więcej?, zawór klapowy?)?3. Czy zastosować zawór mieszający na zasilaniu CO w celu obniżenia temperatury zasilania (zakładam, że przy naładowanym do 80st. buforze kaloryfery też osiągną 80st. - myślę, że to trochę za dużo), ewentualnie z możliwością obejścia go w razie zimy tysiąclecia i potrzeby podniesienia temperatury grzejników?4. Jak kontrolować ilość i temperaturę wody w buforze (chodzi głównie o lato, aby uniknąć niespodzianki np. podczas kąpieli) interesują mnie jak najprostsze metody - słabo u mnie z elektroniką. To chyba tyle.Z góry dziękuję za pomoc.Paweł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drayverek 03.10.2014 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 WitamMogę się pochwalić, że od wczoraj jestem w posiadaniu bufora "tymi ręcami" z dwiema wężownicami. Dzięki Wam. Teraz tylko muszę to bydle jakoś zataszczyć do piwnicy, i ustawić (1000l, 450 kg)Mam tylko dylemat na czym go postawić żeby dobrze zaizolować, ogranicza mnie bardzo wysokość piwnicy. Bufor to 204 cm, a piwnica ma 213 cm, czyli strasznie mało. Myślę że na dół wystarczy coś na 1-3 cm, (styrodur?) wtedy u góry zostanie 6-8cm, ścianki myślę zasypać perlitem, ale góry i dołu to nie mam za bardzo pomysłu, liczę że coś podpowiecie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.10.2014 08:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 Jeżeli zbudowałeś bufor DOBRZE, to znaczy z WARSTWOWYM magazynowaniem ciepła, to NAJNIŻSZA WARSTWA, przy samym dnie, będzie ZAWSZE miała temperaturę około 20stC.= Będzie stanowiła TERMOIZOLACJĘ od podstawy.Tam wystarczy nawet 5cm, a tyle jest zawsze.Postaw baniak na płycie styroduru, żeby stał pewnie i bez kiwania się. Teraz jestem w rozjazdach...Wrócę to poszukam i ponownie wkleję rysunki.Albo nowe zrobię i wstawię... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.10.2014 08:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 O tym JAK DOBRZE UDAŁ SIĘ BUFOR świadczy odległość pomiędzy tą warstwą, która "parzy łapy" przy dotknięciu ścianki bufora a tą warstwą, która je "ziębi".Nie powinna być większa jak 15-20cm. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drayverek 03.10.2014 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 jak będzie dobrze utrzymywał warstwy to się dopiero okaże, są hamburskie to może będzie dobrze. Kołnierz na którym stoi ma grubość 8mm, boję się że jak go napełnię to wytnie dziurę, myślę skrócić ten kołnierz na tyle żeby wypukłe dno również się wsparło środkiem (teraz jest ok. 1,5 cm nad) , a do kołnierza jeszcze przyspawam jakieś płaskowniki co by powierzchnia się zwiększyła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 03.10.2014 14:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 (edytowane) Wystarczy włączyć cyrkulacje i już na wysokości od wejścia cyrkulacji do baniaka w górę temperatury MUSZĄ się uśrednić. Rada - wpuszczajcie cyrkulacje powyżej wysokości ewentualnego kotła stojącego na poziomie bufora. Edit. Praktycznie każdy odbiór wymuszony uśrednia temperatury w buforze (co jest logiczne) dlatego każdy powrót z odbiorników powinien być powyżej wysokości wymiennika kotła. Taki zabieg powinien ograniczyć "stratę kominową" bufora I nie jest prawdą, że na dnie zbiornika zawsze jest 20 stopni... jeśli odpływ do kotła jest w dennicy, to idzie naładować baniak prawie "na fulla" Edytowane 3 Października 2014 przez mac_612 Refleksja Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.10.2014 16:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 Skoro aż tyle wiesz "na pewno" to zacznij je projektować..."Wystarczy włączyć cyrkulacje i już na wysokości od wejścia cyrkulacji do baniaka w górę temperatury MUSZĄ się uśrednić."TAK! Jak spaprasz tę konstrukcję to tak się dzieje."Praktycznie każdy odbiór wymuszony uśrednia temperatury w buforze (co jest logiczne) dlatego każdy powrót z odbiorników powinien być powyżej wysokości wymiennika kotła. Taki zabieg powinien ograniczyć "stratę kominową" bufora"Być może w konstrukcjach spapranych, które oglądałeś tak było...A jak nie wiesz "jak to działa" to jest to dla Ciebie logiczne..." jeśli odpływ do kotła jest w dennicy, to idzie naładować baniak prawie "na fulla" "No, można tak umieścić odpływ, jak ktoś lubi sobie komplikować życie.Tylko po co? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek69 03.10.2014 17:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 CześćPrzeczytałem i śledzę wątek ale chyba mi umknęło. Robię bufor tylko z zasilaniem z pieca i będzie tylko wężownica do cwu. Pytanie brzmi:Czy zamontowanie grzałek elektrycznych w górnym deklu ( zasilanie alternatywne ) nie wpłynie na uwarstwianie się zładu w buforze? Czy to będzie dobre rozwiązanie?Pomysł nasunął mi się w związku z ewentualną wymianą grzałki ( nie muszę opróżniać całego bufora ) mirekh Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 03.10.2014 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 (edytowane) Za wiele tak umieszczonymi grzałkami nie nagrzejesz. Adamie. Bufor mam zrobiony wg twoich wskazówek. wejście w deklu bo bufor na nogach, a chciałem ładowac całość.Nie po to budowałem zbiornik 1600l by grzać np 1200.Wracając do cyrkulacji i mojego "spapranego" zbiornika, z którego jestem bardzo dumny. ładnie trzyma uwarstwienie. np pół metra od góry 70 stopni, a tuż niżej 25. Wejście z cyrkulacji pół metra od dna. Rury cyrkulacji (czytając wątek wór bez dna) bardzo dobrze ocieplone, wiec woda wraca ok 40' -po całym dniu mam gdzieś około 60 -55 stopni powyżej wejścia cyrkulacji. Wężownicą o temperaturze 40 musi grzać wodę 15 stopni chłodniejszą. Co spaprałem? Edytowane 3 Października 2014 przez mac_612 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.10.2014 18:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 To rozumiem.Tak robimy, jak nam najwygodniej czy najlepiej.Masz za to na dolocie do kotła filtr siatkowy. Oczywiście, pomiędzy dwoma zaworami, dla jego czyszczenia.Tych innych rzeczy nie rozumiem...Wcale nie musi być tak, jak piszesz, a żeby nie było to założyłem akurat taką konstrukcję, jak opisałem.Opisywałem też system cyrkulacji w wątku: cyrkulacja - wór bez dna. mirek69Jak uda Ci się zagrzać bodaj szklankę wody "od góry" to masz pewnego Nobla!Jak Świat stary, długi i szeroki - NIKOMU się to jeszcze nie udało... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 03.10.2014 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 (edytowane) nie mam do kotła - zawory i filtry dwucalowe se drogie. Mam za to przed pompkami podłogówki i wspomagającej kominek. Jak dobrze pamiętam cyrkulacje należało super ocieplić i ma chodzić stale. Adamie zrozum ,ze nie narzekam, jedynym problemem jest to, ze cyrkulacja (podłogówka pewnie również) ściąga mi ciepło na poziom stojącego obok kominka, a tym mimo syfonu ciepło ucieka przez nieszczelną przepustnice do komina. Aha dno mam wypukłe, więc jest tam jakieś 3cm "martwego stanu" Edytowane 4 Października 2014 przez mac_612 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.10.2014 18:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2014 Chyba czegoś nie doczytałem.Powrót cyrkulacji ja stosuję w połowie wysokości baniaka.Nie ma problemów.Powrót dobrze zrobionej podłogówki jest nisko i zwykle ma około 24stC. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 04.10.2014 04:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2014 Właśnie u mnie jest gdzieś w 1/3 wysokości i niestety problem się pojawia. Trudno trzeba będzie z tym jakoś żyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 04.10.2014 08:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2014 Tak na upartego to bufor działa prawidłowo, uwarstwienie zostaje trochę rozciągnięte (źle napisałem, że uśrednia), ciepła jest tyle samo, zimą gdy baniak często ładujemy do pełna i nie dopuszczamy do rozładowania nie ma znaczenia, gdzie wraca cyrkulacja, a latem trzeba odcinać kocioł, lub porządnie uszczelnić przepustnice kominka. Wszystko by było dobrze gdyby ta ilość energii miała sobie trwać bezczynnie w buforze, ładnie widać warstwy, ale wszelki odbiór,czy zasilanie układ staje się dynamiczny. Nie powinienem pisać, że temperatura się uśrednia:yes:, po prostu coś się dzieje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 04.10.2014 12:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2014 "uwarstwienie zostaje trochę rozciągnięte (źle napisałem, że uśrednia)"A!Wszystko jasne!Działa tak, jak zostało zbudowane.To dobrze! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
g.g 05.10.2014 17:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2014 Witam PanowieWidzę,że ostatnio jesteście w odmiennym temacie niż moje pytanie, ale proszę o odpowiedz. "Spory" o grzanie bufora(cwu wew.) z solarów byla w kilku miejscach wcześniej.Pytam jeszcze teoretycznie, no i praktyków w tej dziedzinie, bo przymierzam się do bufora 1000l, SPIRO wężownica + 2 góra i dól.Czy podlączenie obydwu wężownic do solara będzie skutkowalo ( w okresach lepszego operowania slońca ) szybszym ogrzewaniem SPIRO, czy będzie zaklócalo ukladanie się warstw ciepla, a tym samym obniżalo temp. wody w spiroPozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.10.2014 17:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2014 Obawiam się, że nie rozumiem...O co Ciebie idzie? Napędem przepływu ciepła ZAWSZE jest różnica temperatur.Nie ma różnicy - nie ma transportu ciepła!Najzimniej w baniaku jest zwykle przy dnie.Jak TAM wstawisz wężownicę z glikolem solarem grzanym to odda zawsze i tyle ile ma.(wszystko, znaczy się)Problem z tym - JAK masz zamiar tą ogrzana przy dnie chmurkę wody pod szczyt baniaka dostarczyć... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
g.g 05.10.2014 17:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2014 Witam Panie Adamie ...a no dostarczyć na górę jak w galmecie MULTIINOX Czy może wybrać z jedną wężownicę? A nobo chcialem dobrze tj. zwiększyć pow węż. solarnej. GG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.10.2014 17:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2014 Te baniaki uśredniają temperaturę.Nie ma układu warstwowego z powodu sporych turbulencji. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzy27 05.10.2014 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2014 Coś mi się wydaje że brak rysunków powoduje niezrozumienie. Może linki do postu z rysunkami Józefa (#6823 strona 342) były by odpowiednie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.