Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam ponownie.

 

Z tego czytania już nie pamiętam, gdzie dokładnie to było, ale są przeciwwskazania do łączenia w instalacji CO różnych gatunkowo materiałów.

 

Czy ktoś pomoże mi na co uważać? Instalacja z miedzi + podłogówka z pexa. Rozdzielacze do podłogówki również.

 

 

stal nie lubi powietrza

stal nie lubi wody z powietrzem

cynk nie lubi temperatury

miedź nie lubi cynku

aluminium nie lubi miedzi

mosiądz to wszystko toleruje (co nie znaczy że jakoś przesadnie lubi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie - może ktoś rozwieje moje wątpliwości

wężownica karbowana stalowa ma podobno 3 razy większa powierzchnię wymiany niż miedziana i 4 razy cieńszą ściankę

natomiast 6-7 razy gorszą przewodność cieplną /chodzi o sam materiał stal-miedź/

czy może mi ktoś powiedzieć ile W z mb/m2 dostarczą mi te dwa rodzaje wężownic ?

rozumiem że do CWU nie powinienem stosować nierdzewnej karbowanej bo mimo wszystko /turbulencje itp/ kamień mi i tak

w końcu odłoży ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie - może ktoś rozwieje moje wątpliwości

wężownica karbowana stalowa ma podobno 3 razy większa powierzchnię wymiany niż miedziana i 4 razy cieńszą ściankę

natomiast 6-7 razy gorszą przewodność cieplną /chodzi o sam materiał stal-miedź/

czy może mi ktoś powiedzieć ile W z mb/m2 dostarczą mi te dwa rodzaje wężownic ?

rozumiem że do CWU nie powinienem stosować nierdzewnej karbowanej bo mimo wszystko /turbulencje itp/ kamień mi i tak

w końcu odłoży ?

 

Ja u siebie mam wężownice miedzianą i karbowaną ,karbowaną dokładałem póżniej pod samym górnym deklem chyba 15mb fi 22 po tym zabiegu z kranu mi leci 40 przy przepływie na full ok 20l min i przy ok 40 w baniaku oby dwie wężownice w całości są umieszczone w górnej części ostatni dolni ślimak jest jakieś 50cm od górnego dekla

Za jakiś czas będe robił następny bufor u znajomego i też sie zastanawiam co dac napewno nie będe robił tak jak u siebie bo to za dużo roboty tylko według projektu Adama ślimak przy górnym deklu z 15mb i do samego dołu spreżyna tylko jaka długośc całej tej wężownicy aby przy 40stopniach w baniaku wycisnac 40 przy przepływie 20l min?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze ciekawostka - rury karbowane stalowe produkuje się /sprzedaje u nas ze stali AISI 304 która ma przewodność cieplną 15-17 W/mK /różne żródła/ natomiast miedź 380-397 W/mK czyli nie jest to 6-7 razy tylko 22-26 razy gorszą przewodność :) Edytowane przez kopar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Jestem nowy na tym forum, a interesuje mnie dodanie do istniejącej już, otwartej instalacji c.o. bufora ok. 700 l. Ze względu , że mieszkam w " czarnej dziurze" to nie mam gdzie dopytać o szczegółach montażu takiego zasobnika. Czytając to forum sporo się dowiedziałem o zasadach funkcjonowania nowoczesnego ogrzewania. Mieszkam w starym domu i mając starą instalację chciałbym coś zmodyfikować czy ulepszyć.SCX-6545_20150226_11182307.jpg

 

Moje pytanie jest następujące: Czy do już istniejącej instalacji mogę dodać bufor w taki sposób jak narysowałem na załączniku w zielonej ramce?

Ew. co trzeba poprawić żeby tak poszło?

 

Pozdrawiam - laik7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście!

KAŻDY sprzedawca buforów Ci to powie!

:lol:

Ale potrzebny jest w TAKIEJ instalacji jak rybie ręcznik.

PC najlepiej działa jak ma skraplanie ustawione blisko parowania (temperatury).

Gromadzenie energii w baniaku niskotemperaturowym, tak koło 30stC , potrzebuje buforka wielkości basenu.

Olimpijski byłby w sam raz...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

laik7,

skoro mieszkasz w starym domu to pewnie przegrody mają kiepskie współczynniki przenikania ciepła. Zajmij się wpierw ociepleniem chałupy, wtedy potrzeba zmiany w systemie ogrzewania wyjdzie sama.

Będzie to inny, mniejszy kocioł albo odpowiedni bufor ciepła.

Wstawianie 700l do starego domu teraz raczej nie ma wielkiego sensu.

Policz albo daj policzyć OZC to przynajmniej będziesz wiedział ile godzin taki bufor będzie oddawał ciepło. Będziesz też wiedział, ile ocieplenia na każdą przegrodę opłaci się założyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam i dziękuję za okazane zainteresowanie moją sprawą.

 

Chciałbym dodać jeszcze kilka szczegółów do mojej sytuacji:

 

Co do zdania : "[Zajmij się wpierw ociepleniem chałupy, wtedy potrzeba zmiany w systemie ogrzewania wyjdzie sama."

to mam już dom ocieplony styropianem 8 cm. ( ściany i od strychu), okna i drzwi też już wymieniłem na PCV.

 

 

"Będzie to inny, mniejszy kocioł albo odpowiedni bufor ciepła."

 

Kocioł już mam, jest to nowy Klimosz Uni Pellets 25KW. Na rysunku zaznaczyłem w prawdzie tylko jeden bufor, który właśnie chcę zrobić, ale materiału mam na trzy takie zbiorniki - łącznie mogą mieć ( 3 zbiorniki x 700 l. = około 2100 l ). Oczywiście mam też miejsce w piwnicy na trzy zbiorniki takich rozmiarów.

 

 

Policz albo daj policzyć OZC to przynajmniej będziesz wiedział ile godzin taki bufor będzie oddawał ciepło.

 

Myślę, że przy domu to nie za bardzo da się coś ulepszyć termicznie. Powierzchnia do ogrzania to ok. 200 mk.

 

Chciałbym zmienić sam sposób opalania w tym kotle. Teraz palę drewnem następująco: Codziennie po 16.00-tej rozpalam dużym naręczem suchego drewna, aż woda złapie 50/60 st.C. Potem dokładam drugie naręcze i ono kisi się przez 3-4 godz. trzymając na piecu 40/45 st.C. Żeliwne grzejniki są ciepłe jeszcze z godzinę po wygaszeniu.

 

Ale to nie tak! Chciałbym to drewno spalać w wyższej temperaturze - dlatego postanowiłem zamontować ten bufor / bufory.

Wszystko co narysowałem na moim wcześniej załączonym rysunku (post 11270) już jest fizycznie w piwnicy, poza tym buforem i rurkami w zielonej ramce.

 

Chciałbym zapytać kogoś doświadczonego, czy jeśli zamknę zawór nr.7 i nr.8, to czy będzie to poprawnie działać, bez względu na opłacalność tego przedsięwzięcia?

 

Czy uzyskam w ten sposób dwa różne obwody grzewcze: jeden z buforem / buforami a drugi bez?

 

 

Pozdrawiam - laik7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O

Gromadzenie energii w baniaku niskotemperaturowym, tak koło 30stC , potrzebuje buforka wielkości basenu.

Olimpijski byłby w sam raz...

Adam M.

 

Czy ja wiem. Może wystarczy 3x2,7t. CWU oczywiście na osobnym baniaczku. Myślę, że lepiej zmagazynować coś z dnia niż silić PC powietrzną w nocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nic kompletnie nie rozumiem, przecież Klimosz Uni Pellets to jest kocioł z podajnikiem peletu wentylatorem i retortą, to zupełnie inna bajka i dostawianie do niego nawet 100 buforów nic kompletnie nie zmienia w procesie spalania

 

Ten kocioł ma również możliwość spalania drewna, oczywiście robi się to ręcznie ( po zdemontowaniu palnika). Jeżeli palę pellety to używam do tego obwodu c.o. bez bufora - zazwyczaj wtedy gdy nikogo nie ma w domu. Ale jeżeli jestem w domu to taniej wychodzi opalanie drewnem, i wtedy chciałbym używać obwodu c.o. z buforem. Dlatego dopytuję o poprawność podłączenia tego bufora.

 

Pozdrawiam - laik7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szanownych forumowiczów.Ponawiam pytanie sprzed kilku miesięcy

 

Sezon grzewczy dobiega końca. Jednak przed buforem kolejne zadanie – współpraca z coraz bardziej wydajnymi solarami. Mój bufor opisywałem już na forum. Rozpoczął trzeci rok "współpracy" ze mną. Jednak opomiarowanie uruchomiłem dopiero dwa – trzy miesiące temu. W ubiegłych sezonach nie posiadałem go więc myślałem że lejek działa prawidłowo – najcieplejsza woda układa się u szczytu bufora. Jednak wykres z niedzieli 6 kwietnia 2014 mówi co innego.

Tu wykres

Jak widać na wykresie od godziny 8.00 ( uruchomienie pomiaru) do godziny 11.10 , kiedy to następuje start solarów, temperatura w całym buforze jest w zasadzie stała. Niewielki jej spadek spowodowany drobnym zużyciem CWU na potrzeby porannej toalety. Wraz ze startem solara na poziomach 1 i 2 spadek ( dlaczego nie wzrost ? ) temperatury jest stosunkowo niewielki. Natomiast na poziomach 3,4,5, jest bardzo duży ( na poziomie 3 do godziny 17.00 rzędu 15 – 18 stopni. ).Jak widać na wykresie temperatura płynu dostarczanego z solara na wężownicę od godziny 16.00 zbliżona do 100 stopni, a temperatura na najwyższych poziomach 1 i 2 – spada !!!

Pragnę więc zapytać mądrzejszych:

Czy to jest normalne ?

Czy z wykresu można wyciągnąć wniosek że lejek nie działa ?

Jeżeli nie działa, czy wogóle jest potrzebny?

Choć ewentualna przeróbka w tej chwili nie wchodzi w grę, dla własnej wiedzy chciałbym przekonać się czy to jest normalne, czy popełniłem jakiś błąd.

Będę wdzięczny za uwagi.

Pozdrawiam, życzę miłego dnia.

Edytowane przez miwok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...