Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Panie i Panowie, mam kotłownię do ogarnięcia. Stoi w niej piec zasypowy 21kW, podczas gdy zapotrzebowanie budynku na ciepło to około 8kW (a przeważnie to jednak mniej -- jak tej zimy, nie było potrzeba więcej jak 4kW). Obecnie radzę sobie poprzez zmniejszanie paleniska w kotle i palenie od góry, ale jest to upierdliwe i mimo tego czuję, że sporo strat wychodzi. Był plan aby wymienić piec na ekogroch, ale taniej będzie dodać bufor (zwłaszcza że piec w piwniczce, mało tam miejsca na składowanie, zsyp jest przystosowany do dużego węgla). W zasadzie wiem co chcę, poszukuję jedynie kogoś do wykonania (przebudowy) instalacji CO w kotłowni. Jeśli ktoś może polecić jakiegoś wykonawcę z okolic Wawra/Wesołej/Sulejówka to chętnie przyjmę namiary.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

@myjk?

skąd wiadomo że taniej?

No jakby w samej podstawie taniej -- bufor maks. 3 tys. zł, nowy piec na ekogroch min. 6,5 tys. zł. Do tego przy nowym piecu konieczność wyniesienia starego z piwnicy i wniesienia nowego. O zdewastowanej podczas tego procesu terakocie, jak 10-12 lat temu gdy stary trup, kocioł w sensie, był wymieniany na ten obecny i dokładnie pamiętam co się wtedy działo -- że o mały włos nieostrożny człowiek nie stracił życia -- nie wspomnę. Druga sprawa, jest do piwnicy zsyp węglowy z zewnątrz, nie ma natomiast nigdzie miejsca na składowanie worków z ekogrochem. Machanie łopatą ze zsypu przy luźnym grochu odpada -- szwagier ma taki styl u siebie w domu i to co się dzieje w kotłowni i jak szwagier wygląda po załadunku przechodzi ludzkie pojęcie. Po trzecie, chcę zainwestować jak najmniej, bo nowy dom w niedalekich planach, ale ponieważ będzie budowany na tip-top, to jeszcze ze 2-3 lata muszę się tu pomęczyć. Jeśli bufor, przy moim 21kW smoku w piwnicy, pozwoli czysto rozpalać raz na dzień (przy największych mrozach), a niewykluczone że raz na dwa dni (przy takiej zimie jak ostatnio), to spokojnie wystarczy. Obecnie palenie nie jest bardzo upierdliwe, najbardziej brakuje mi możliwości popędzenia pieca na wyższych temperaturach, co za tym idzie właśnie punktu gdzie nadmiarowa wyprodukowana energia (zamiast iść do domu i robić w nim saunę), mogłaby zostać zrzucona i oddana w późniejszym czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakie sterowniki używacie do ładowania bufora, przeglądam różnicowe i tam temp. sie kończy na 80 stopni

bo bez takiego sterownika to trzeba dac zawór termostatyczny z wkładką na wysoką temp.

 

Słabo szukałes, ale pomogę

http://termoplus.pl/produkt/regulatory/dc20d-na-szyne-din/

 

Sprawdzony w praktyce, zadnych zawieszeń, ma wersje 12V, mozna zasilic z zasilacza buforowego, aby uzyskac pewnosc działania i niezaleznosc od zasilania sieciowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich. Mój pierwszy post ale czytania już kupe. Zacznę od początku. Budujemy z małżowiną dom około 160 m2 dół podłogówka łazienka drabinka góra podłoga łazienka i przedpokój pokoje grzejniki. Podłogówka po przeczytaniu wątku o niej. Szkoda że o buforach dopiero teraz bo niestety w piwnicy już nie wejdę nim i trzeba go umieścić na parterze w garderobie. Po przemyśleniach naszkicowałem wstępnie schemat co planuje zrobić. Proszę oceńcie sami i wskażcie błędy.

 

bufor schemat.pdf

 

Wiec tak bufor średnica 1 m wysoki na 2 m walec. Pojemność według moich obliczeń 1570 l. Zasilanie z kotła na paliwo stałe wejście z kotła 10 cm od góry powrót do kotła 10 cm od dołu zawór 3D ustawiony na 55 stopni. U góry stożek na szczycie odpowietrznik. Obok zasilanie grzejników z zaworem 3D na około 50 stopni oraz podłogówki z zaworem 3D max 30 stopni. Powrót grzejników na wysokości 30 cm od dołu a podłogówki 10 cm od dołu. Od pieca w górę zbiornik wyrównawczy 100 l. Wejście wężownicy CWU na wysokości 50 cm od dołu a wyjście tak jak zasilanie ogrzewania. Weżownica planowana w dwóch wersjach albo fi 22 miedz 25 m albo coś takiego

http://www.sklep.tokmet.pl/rura_karbowana_nierdzewna_34_dn16__aisi_316-4057i

może z 30 do 50 m. Nie ukrywam że CWU troszke mnie martwi bo z żoną lubimy raz w tygodniu brać gorącą kąpiel w wielkiej wannie:rolleyes: Co sądzicie jak lepiej i ogólnie co myślicie o moich planach.:confused:

 

Dodam że mam zamiar kupić rurę o średnicy fi 1000 leży u mnie na złomie chce za nią znajomy 400 zł. Reszta będzie dorobiona:o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstępnie wygląda OK. Tylko po co te grzejniki? (w opisie brakuje przecinków, i nie wiadomo gdzie podłogówka a gdzie grzejniki).

NIe zmieściłby się wyższy niż 2m?

Na wyjściu CWU wskazany zawór termostatyczny mieszający

 

Jak lubicie kąpiele we wielkie wannie, to do rozważenia są:

* podwójna wężownica - teoretycznie większa moc wężownicy pozwoli wykorzystać wodę letnią i ciepłą z dołu i środka bufora (ale nikt nie sprawdzał ani nie liczył jak duża będzie to różnica)

* polecam (chociaż adam_mk nie poleca) dać wyjście na CO niżej, i mieć trochę ciepła zarezerwowane dla CWU. Jak się skończy ciepło na ogrzewanie, dom tego dłuższy czas nie zauważy, ale brak CWU boli od razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec tak. Podłogówka na całym parterze oraz na górze przedpokój i łazienka. Grzejniki w 4 pokojach u góry i w dwóch łazienkach. Po co grzejniki bo w pokojach i sypialni bedzie na podłogach dywanik niejeden wiec wole już te grzejniki. Na wyjściu CWU będzie zawór termostatyczny mieszający ustawiony na 55 stopni zapomniałem napisać. Pompa na grzejniki będzie chodziła do spadku temperatury na buforze u góry 55 stopni i wyłączana. Podłogówka wyłączać się będzie przy temperaturze 35 stopni. Takie założenia. W sumie to nie problem dla CWU trzymać do 50 na buforze w lecie byle by prysznic można było brać. Kąpiele raczej tylko w sobotę bo szkoda czasu wiec bufor śmiało można dogrzać do pełna. Chodzi mi o to by CWU była ciepła na prysznic przy temperaturze 50 stopni gorąca do kąpieli potrzebna w sobotę ale bufor śmiało można załadować byle by była gorąca. Co sądzicie o tych stalowych rurkach z linku może 30 m jej śmiało się nada?? Wyższy hmm dało by rade gdybym pod buforem dał z 5 cm xps i wylewkę wtedy mógłby być wyższy o 15 cm. Edytowane przez mamad00
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do podłogówki - dywany nie uważane są za przeszkodę. U mnie jest i wykładzina dywanowa, i panele na pianomacie, i w domu ciepło mimo niskiej temperatury zasilania 25-30st.

 

Co do nierdzewki karbowanej - 4 ludzi się przyznało do takiej kombinacji, możesz ich popytać

http://domkopedia.pl/index.php?title=Bufory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do podłogówki - dywany nie uważane są za przeszkodę. U mnie jest i wykładzina dywanowa, i panele na pianomacie, i w domu ciepło mimo niskiej temperatury zasilania 25-30st.

http://domkopedia.pl/index.php?title=Bufory

 

siedze i kombinuje nad podłogówką włąśnie

Liczyłeś rozstawy rurek dla takich warunków(panele+dywan i 30'C zasilanie) dla każdego pomieszczenia?

Czy celowe jest zagęszczać specjalnie rurki podłogówki do leprzej współpracy z buforem?

A może polecieć po prostu co 15cm całe 100m tylko łazienka ile wlezie + drabinka w osobnej pętli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@misiowy [ troche offtopicznie, ale co tam ;) ]

OZC nie liczyłem, bo mi czasu brakło. Podobno błąd to straszny. :rolleyes:

Z tym zagęszczaniem nie ma co przesadzać, w dzisiejszych domach moc grzewcza wystarczy mała, ci co liczą OZC różnymi programami to im wychodzą rozstawy 30-40cm. W praktyce to za dużo, bo na podłodze czuć gdzie są rurki. Ja dawałem wszędzie 15-20cm. Tylko w łazience małej ok 7cm, bo podłogi mało i pętla i tak długa nie wyszła.

Za gęsto źle, to może wyjść za długa pętla. Pamiętam że moc pompy CO będzie zależała od najdłuższej pętli. Jak jedna pętla krótka, to ją można przykręcić na rozdzielaczu żeby nie "kradła" ciśnienia. A jak jedna za długa, to trzeba przykręcić wszystkie pozostałe i podkręcić pompę.

W praktyce pętle 66m (1/3 200metrowego zwoju) wydają się OK.

Drabinki w łazienkach też mam zasilane z podłogówki, ale przydają się tylko poza sezonem grzewczym, jak się wbudowaną grzałkę załączy.

 

U siebie krzywą grzewczą mam ustawioną:

- przy -20st zasilanie 33st

- przy +20 zasilanie 22st

Edytowane przez bajcik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rzeczową odp.

włosy rwę nad tym OZC i bzdury mi wychodzą a czasu coraz mniej...

Zamierzam właśnie przez wzgląd na bufor dać wszędzie co 15 w miarę krótkich pętlach

żeby max wykorzystać niską temp i wydłużyć czas miedzy ładowaniami

 

przy 25'c na zasilaniu nie czuć chłodu paneli jak się boso stanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@misiowy [ troche offtopicznie, ale co tam ;) ]

OZC nie liczyłem, bo mi czasu brakło. Podobno błąd to straszny. :rolleyes:

Z tym zagęszczaniem nie ma co przesadzać, w dzisiejszych domach moc grzewcza wystarczy mała, ci co liczą OZC różnymi programami to im wychodzą rozstawy 30-40cm. W praktyce to za dużo, bo na podłodze czuć gdzie są rurki.

 

Jak ja liczę to takie rozstawy daję w garażu, w pomieszczeniach mieszkalnych nigdy mi nie wyszło 40 cm, rozstaw graniczny to 30 cm. Liczę aby uzyskac najmniejszą mozliwą temperaturę zasilania.

Jest to szczegolnie waznie dla parkietu i pompy ciepła. To ze petle wychodzą dłuzsze lub jest ich wiecej to nie problem dla pompy, nowoczesne pompy nie pobierają zbyt wiele energii.

Co do ozc to jego brak nie jest strasznym błedem. Nikt jeszcze nie narzuca ze dom ma byc wybudowany optymalnie, kazdy buduje jak chce. Jeden lepiej, drugi trochę gorzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. To mój pierwszy wpis. planuję przebudowę kotłowni i muszę wykonać bufor w piwnicy to znaczy tam go pospawać . Musi to być bufor prostokątny o wymiarach mniej więcej :podstawa 70x150 wysokość 180 . planuje do tego kocioł kalvis 2-20 powierzchnia do grzania to ok 200 m2 przy ok 50 w/m2 .

Bufor bez wężownic . Podłączony będzie zasobnik cwu z wymiennikiem płaszczowym . Czy ktoś ma podobne rozwiązanie , szczególnie chodzi mi o doradzenie jak taki bufor wykonać aby go nie rozerwało przy ciśnieniu 1,5 bara , w jakich miejscach wspawać króćce przyłączeniowe . Zakładam blachę 3 mm . Czy tai bufor działa równie dobrze jak okrągły , bo raczej ruch wirowy wody będzie szczątkowy . Pozdrawiam Jarek .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...